ΔΟΚΙΜΗ: Citroen C4 1.6 e-HDi 115 PS


Μετά από 5 χρόνια παρουσίας το C4 δεύτερης γενιάς δέχτηκε την απαραίτητη περιποίηση για να είναι ακόμα πιο πιστό στην παράδοση.

  • 10/6/2015

Μετά από 5 χρόνια παρουσίας το C4 δεύτερης γενιάς δέχτηκε την απαραίτητη περιποίηση για να είναι ακόμα πιο πιστό στην παράδοση και να μπορέσει να παραμείνει ως best-seller της γαλλικής φίρμας στην κατηγορία του. Με τον συγκεκριμένο κινητήρα δείχνει να… μην καταναλώνει ενώ παραμένει παραδοσιακά άνετο.

Eίναι πολύ δύσκολο για μία αυτοκινητοβιομηχανία να διατηρήσει ένα best seller στην κορυφή των πωλήσεων και ιδίως όταν αυτή η κατηγορία είναι η μικρομεσαία, μία από τις δημοφιλέστερες στην Ευρώπη, αν όχι η δημοφιλέστερη. Σχεδόν κάθε εταιρεία έχει μία πρόταση στη C, ακόμα και οι premium κατασκευαστές, και όταν απέναντί σου υπάρχουν μεγαθήρια όπως το Golf και το Focus, τότε είναι σίγουρο ότι ο δρόμος που έχεις να διαβείς δεν είναι στρωμένος με… ροδοπέταλα! Από το 2010, λοιπόν, που λανσαρίστηκε η δεύτερη γενιά του C4 έχουν περάσει από τη γραμμή παραγωγής του Mulhouse στη Γαλλία περισσότερα από 450.000 αντίτυπα. Είναι αυτονόητο, λοιπόν, ένα τόσο σημαντικό μοντέλο για τη γαλλική φίρμα ότι θα έπρεπε να ενισχυθεί με κάθε τρόπο. Ούτως ή άλλως είχε και έχει τη δική του ξεχωριστή προσωπικότητα, με τη γαλλική φινέτσα και άνεση να παίζουν πρωτεύοντα ρόλο σε κάθε C4, αλλά όπως και να το κάνουμε ένα Citroen δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι «out-of-date» σε θέματα τεχνολογίας και οικονομίας.

Οι αλλαγές

Η πρώτη φορά που το είδαμε από κοντά ήταν στη φετινή Εκθεση της Γενεύης στις αρχές Μαρτίου του 2015 και, φυσικά, η ελληνική αντιπροσωπεία έσπευσε να τη φέρει και επί ελληνικού εδάφους και να μας το διαθέσει για αποκλειστική δοκιμή. Οι πιο «χτυπητές» αισθητικές αλλαγές που περιλαμβάνει το ανανεωμένο C4 εντοπίζονται στα νέα, πολύ...space φωτιστικά σώματα με το σκουρόχρωμο κρύσταλλο, που ενσωματώνουν τα φώτα ημέρας LED, ενώ και τα πίσω φωτιστικά σώματα είναι καινούργια και αρκετά πιο εντυπωσιακά με highlight το 3D effect που τα κάνει να έχουν... βάθος. Στην παλέτα των χρωμάτων του γαλλικού μικρομεσαίου έχουν προστεθεί δύο νέα, το «Stone Gray» και το «Platinum Grey», ενώ νέες είναι και οι ζάντες αλουμινίου, οι οποίες κατά περίπτωση φτάνουν και τις 18 ίντσες. Ανασχεδιασμένος είναι φυσικά και ο εμπρός προφυλακτήρας, με τους νέους προβολείς ομίχλης να διαθέτουν και λειτουργία «cornering». Συνολικά πάντως και παρότι δεν μπορούμε να πούμε ότι το facelift είναι... ριζικό, το νέο C4 δείχνει αρκετά πιο σύγχρονο και tech, προσαρμοσμένο στη σημερινή φιλοσοφία της γαλλικής φίρμας από πλευράς σχεδιασμού.

Ριζοσπαστικές δεν είναι και οι διαφοροποιήσεις στο εσωτερικό. Υπάρχουν αλλαγές τόσο στον πίνακα οργάνων και κυρίως στο ταχύμετρο, το οποίο δεν διαθέτει πλέον και αναλογική ένδειξη, ενώ το σαλόνι μπορεί να επενδυθεί με δύο νέες αποχρώσεις, τη «Liberia Grey» και το «Rayados Mistral». Αναμφισβήτητα η μεγαλύτερη αλλαγή στο συγκεκριμένο σημείο αφορά τον ανασχεδιασμό της κεντρικής κονσόλας.

Οι άνθρωποι της Citroen άκουσαν τα όποια παράπονα υπήρχαν για τους πολυάριθμους διακόπτες, οι οποίοι φυσικά δεν βοηθούσαν σε καμία περίπτωση την εργονομία. Ετσι έχουμε ένα εντελώς νέο σύστημα infotainment (το οποίο μάλιστα ανήκει στη βασική έκδοση και διαθέτει και ένα πολύ καλό σύστημα πλοήγησης) με μία οθόνη αφής 7 ιντσών, η οποία αντικαθιστά τους περισσότερους από τους διακόπτες στην κεντρική κονσόλα. Εχουμε, λοιπόν, πλέον μόνο τα χειριστήρια για τον κλιματισμό και πολύ λίγους ακόμα διακόπτες, οι οποίοι ουσιαστικά αποτελούν το βασικό μενού του συστήματος infotainment. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υπάρχει πλήρης διασύνδεση με smartphones, ενώ μέσω διασύνδεσης στο Internet το CITROEN Connect Box συμπεριλαμβάνει τηλέφωνο εκτάκτου ανάγκης και άμεσης οδικής βοήθειας, ένα virtual οδηγό service, καθώς και Eco-Driving Service (στις χώρες που υποστηρίζεται η υπηρεσία). Ποιες ακόμα τεχνολογίες συμπεριλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό του C4; Από Hill Start Assist μέχρι Intelligent Traction Control και Blind Spot Monitoring System, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, σύστημα start/stop για τον κινητήρα και πολλά ακόμα που χρειάζονται αρκετές γραμμές δημοσιογραφικής ανάλυσης...

Στα πιο πρακτικά τώρα να αναφέρουμε ότι οι χώροι για τέσσερις επιβάτες είναι αρκετά καλοί, αν και θα θέλαμε λίγο περισσότερο χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών. Σημαντικό είναι, όμως, ότι ο χώρος αποσκευών είναι κορυφαίος για τα δεδομένα της κατηγορίας και αγγίζει τα 408 λίτρα (380 με κανονική ρεζέρβα). Στο μεγαλύτερο μέρος τους τα μαλακά πλαστικά δείχνουν πολύ ποιοτικά και στιβαρά, αν και σε κάποια σημεία στην κεντρική κονσόλα και στα πάνελ των θυρών η αντιληπτή ποιότητα ορισμένων πλαστικών δεν είναι και... κορυφαία. Παρότι μάλιστα σε γενικές γραμμές η πρακτικότητα κινείται σε πολύ καλά επίπεδα και οι περισσότερες θήκες για μικροαντικείμενα είναι καλοσχεδιασμένες, δεν μας άρεσε μόνο το μικρό μέγεθος στις ποτηροθήκες της κεντρικής κονσόλας (δεν χωρά σε βάθος τον κλασικό ελληνικό... Freddo Cappuccino), ενώ και τα σχετικά σκουρόχρωμα πλαστικά δεν καθιστούν το περιβάλλον της καμπίνας αυτό που λέμε… trendy. Απλώς δείχνει πιο premium. Από εκεί και ύστερα τόσο η καλή θέση οδήγησης όσο και το πολυλειτουργικό τιμόνι βοηθούν στη διαμόρφωση ενός αρκετά εργονομικού εσωτερικού για τον οδηγό. Θα θέλαμε, όμως, λίγο καλύτερη ορατότητα προς τα πίσω, αν και οι αισθητήρες και η κάμερα οπισθοπορείας βοηθούν στις όποιες μανούβρες και στο παρκάρισμα.

Τα νέα μηχανικά σύνολα

Μία από τις σημαντικές αλλαγές στο ανανεωμένο C4 είναι και η νέα γκάμα κινητήρων Euro6. Στους κινητήρες βενζίνης έχουμε τα ολοκαίνουργια 3κύλινδρα μηχανικά σύνολα των 1.2 λίτρων PureTech, με το βασικό να αποδίδει 110 ίππους και τον PureTech 130 να αποδίδει 130 ίππους. Από πλευράς πετρελαιοκινητήρων υπάρχει ο BlueHDi 100 με απόδοση 100 ίππων και 254 Nm μέγιστης ροπής και ο BlueHDi 120 με 120 ίππους και 300 Nm ροπής.

Εμείς είχαμε στη διάθεσή μας τη γνωστή και πριν από το facelift έκδοση 1.6 e-HDi, με τον turbodiesel των 1,6 λίτρων που αποδίδει 115 ίππους και 270 Nm μέγιστης ροπή. Παρότι το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο παραμένει Euro 5, κατά τα άλλα είναι ακόμα εξαιρετικά επίκαιρο. Και αυτό διότι ακόμα και στην έκδοση με τις ζάντες αλουμινίου 17 ιντσών, όπου οι εκπομπές CO2 είναι ελαφρώς «τσιμπημένες» (97 γρ./χλμ. στη βασική και 100 στην προκειμένη), καταφέρνει να διατηρεί το C4 στην κατηγορία των οχημάτων που εξαιρούνται από τα τέλη κυκλοφορίας. Και αν αυτό σας φαίνεται λίγο, θα σας πούμε ότι πραγματικά στην πράξη νιώθεις ότι ακόμα και υπό πίεση το συγκεκριμένο μοτέρ δεν γίνεται... αχόρταγο σε καμία περίπτωση. Στις περιπτώσεις που το πιέσαμε λίγο παραπάνω κατά τη διάρκεια του test drive, ο υπολογιστής ταξιδιού ποτέ δεν ξεπέρασε τα 7 λίτρα/100 χλμ. (για να μη σας πούμε ούτε τα 6,5), ενώ στις περισσότερες περιπτώσεις η μέση κατανάλωση δοκιμής κινήθηκε στα 6 παρά κάτι. Σε συνδυασμό με το πολύ καλό πραγματικά σύστημα start/stop (δεν μπερδεύτηκε ποτέ κατά την περίοδο δοκιμής) και αν είσαι λίγο προσεκτικός με το δεξί πεντάλ εύκολα παραμένεις σε μία μέση κατανάλωση της τάξης του 5 και κάτι. Στην πράξη μάλιστα ο 1.600άρης πετρελαίου είναι αρκετά δυνατός από χαμηλά και συνδυάζεται πολύ καλά με το 6άρι μηχανικό κιβώτιο με τις μακριές σχέσεις. Στο τελευταίο, βέβαια, θα θέλαμε λίγο μικρότερες διαδρομές στο λεβιέ και λίγο πιο μαλακό «κούμπωμα». Παρότι όταν είσαι έξω, το κροτάλισμα ακόμα και στο ρελαντί φανερώνει ότι κάτω από το καπό υπάρχει πετρέλαιο, γενικότερα ο γαλλικός κινητήρας είναι αρκετά ομαλός σε λειτουργία και ελαστικός και η καλή ηχομόνωση αφήνει έως ένα σημείο ανεπηρέαστους τους επιβάτες, έχοντας μάλιστα μία από τις πιο ήσυχες καμπίνες όχι μόνο στην κατηγορία του αλλά και συνολικά! Θα πρέπει να ξεπεράσει τα 150 χλμ./ώρα για να αρχίσουν κάποιοι θόρυβοι από τον κινητήρα και την κύλιση να αρχίσουν να γίνονται αισθητοί. Αλλά και πάλι όχι ενοχλητικοί.

Αυτό είναι και το πρώτο πράγμα που σου κάνει εντύπωση στην οδική συμπεριφορά του C4. Εξαιρετική πραγματικά ποιότητα κύλισης, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις κινείται λες και βρίσκεται πάνω σε χαλί, ενώ στον αυτοκινητόδρομο είναι ιδιαίτερα ευθύβολο. Το γεγονός αυτό το καθιστά ένα ιδιαίτερα ταξιδιάρικο αυτοκίνητο. Σε συνδυασμό δε με την κορυφαία άνεση που προσφέρει η ανάρτηση, η οποία «σιδερώνει» εύκολα όλες τις ανωμαλίες, έπειτα από πολλές ώρες οδήγησης θα σε διατηρήσει... ατσαλάκωτο, χαρακτηριστικό που συναντάμε σε πολυτελείς κατηγορίες. Στις πιο κλειστές διαδρομές τώρα τα περιθώρια πρόσφυσης είναι αρκετά και οι κλίσεις στις στροφές δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλες. Κυρίως σε κακή άσφαλτο η υποστροφή γίνεται πιο έντονη, αλλά το γεγονός ότι τα ηλεκτρονικά δεν απενεργοποιούνται (μη σας μπερδεύει ο διακόπτης για την απενεργοποίηση δεξιά του οδηγού. Μετά τα 50 χλμ./ώρα ενεργοποιείται και πάλι το σύστημα ευστάθειας) αποτελεί εχέγγυο ασφάλειας ότι το C4 θα επανέλθει στην πορεία του. Στην περίπτωση που υποστρέψει μάλιστα και αφήσεις το γκάζι στην κορυφή της στροφής, τότε θα γλιστρήσει και εξαιρετικά ομαλά η «ουρά», αλλά νιώθεις ότι η όλη διαδικασία γίνεται σε «slow motion» μέχρι το σύστημα να επέμβει σχετικά απότομα και να σε φρενάρει. Σε γενικές γραμμές πάντως μιλάμε για ένα ασφαλέστατο όχημα που ακολουθεί αρκετά πιστά τις εντολές του οδηγού.

Οσον αφορά τώρα την οδηγική ευχαρίστηση; Λίγο το τιμόνι που δεν είναι αυτό που λέμε «ξυράφι» και δεν διαθέτει το ιδανικό «βάρος», (αλλά ούτε προσφέρει και πάρα πολλές πληροφορίες), λίγο και το κιβώτιο με το σκληρό κούμπωμα, δεν θα σε εμπνεύσουν για πολύ γρήγορες βόλτες σε στενές φιδίσιες διαδρομές. Αυτό που θα πρέπει, όμως, να επισημάνουμε είναι το γεγονός ότι το νέο C4 είναι αρκετά πιο ευκίνητο και δείχνει πιο «ελαφρύ», αλλά και πιο στιβαρό στον δρόμο σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν του.

Εχει τα φόντα...

...να παραμείνει ένα best seller για τη Citroen. Παρότι δεν ανανεώθηκε με ριζοσπαστικές διαθέσεις το νέο C4 είναι πραγματικά ακόμα πιο πιστό στις αρχές και τις παραδόσεις της γαλλικής εταιρείας. Με το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο μοιάζει ακόμα πιο ιδανικό για τις ελληνικές συνθήκες και ο βασικός του εξοπλισμός περιλαμβάνει στην κυριολεξία τα... πάντα. Παρότι η βασική του τιμή των 18.570 ευρώ δεν κρίνεται και ως ευκαιρία, από την άλλη το γεγονός ότι δεν πληρώνεις τέλη και ότι τα after sales έξοδα είναι χαμηλά εξισορροπούν την κατάσταση. Παρ' όλα αυτά θα θέλαμε το κάτι παραπάνω από τη Citroen σε αυτόν τον τομέα...