ΔΟΚΙΜΗ: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 140 PS Red Edition


Μπορεί ένα 3κύλινδρο μοτέρ παραγωγής ενός λίτρου να αποδίδει περισσότερη ισχύ ανά 1.000 κ.εκ. από μία Bugatti Veyron και μία Ferrari 458 Speciale;;; Το μπλε οβάλ έχει την απάντηση στο... Fiestάκι του!

  • 7/7/2015

Μπορεί ένα 3κύλινδρο μοτέρ παραγωγής ενός λίτρου να αποδίδει περισσότερη ισχύ ανά 1.000 κ.εκ. από μία Bugatti Veyron και μία Ferrari 458 Speciale;;; Το μπλε οβάλ έχει την απάντηση στο... Fiestάκι του!

Είναι να μην πάρουν φόρα εκεί στη Ford, διότι όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο οι όποιες απαντήσεις στον άμεσο ανταγωνισμό είναι από εξαιρετικές έως αποστομωτικές! Δεν θα σας πάω πολύ πίσω… Μόνο καμιά δεκαριά χρόνια, όταν ο όμιλος VW ξεκίνησε τη σύγχρονη εποχή του downsizing με τον πρώτο bi-turbo TSI των 1,4 λίτρων που έπιασε τους πάντες στον ύπνο. Και ενώ τα χρόνια περνούσαν και για «EcoBoost» ακούγαμε και για δεκάδες εκατομμύρια επενδύσεων, έπρεπε τελικά να φτάσουμε στο 2010 για να δούμε το πρώτο μηχανικό σύνολο της «downsized» εποχής της Ford στην παραγωγή. Τον «χορό» ξεκίνησε ο τετρακύλιδρος 1,6 λίτρου με το C-MAX και αργότερα στο Focus, αλλά και με τον δίλιτρο EcoBoost σε μεγαλύτερα μοντέλα. Ο χρόνος όμως κυλούσε με γοργούς ρυθμούς και το downsizing επίσης και έτσι η Ford όπως κάθε «μεγάλη ομάδα» όφειλε να απαντήσει με αντίστοιχες ή ακόμα πιο καινοτόμες ιδέες σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Και έτσι έκανε. Φτάσαμε λοιπόν στον πολυβραβευμένο 3κύλινρο 1000άρη που έχει ψηφιστεί ως ο καλύτερος κινητήρας της χρονιά για τρία συνεχόμενα έτη!

 

Ο ισχυρότερος χιλιάρης!

Εταιρείες όπως η Ford όμως δεν επαναπαύονται στις δάφνες τους… Η συνεχής εξέλιξη και οι καινοτομίες έρχονται η μία μετά την άλλη. Πού φτάσαμε λοιπόν; Ενας 3κυλινρος κινητήρας από μόλις ένα λίτρο να μπορεί να αποδίδει 140 ίππους. Τέτοιες ιπποδυνάμεις βλέπαμε πριν από λίγα χρόνια σε μηχανικά σύνολα διπλάσιου κυβισμού και με έναν -ή και περισσότερους- κύλινδρο. Το Ford Fiesta λοιπόν, στη Red (το αυτοκίνητο δοκιμής) και Black Edition καταφέρνει να σπάσει ένα ρεκόρ που δεν θα περίμενες να έρθει από ένα supermini. Ο νέος 1.0 EcoBoost 140 PS είναι ο ισχυρότερος κινητήρας αυτοκινήτου παραγωγής στο ένα λίτρο και -άκουσον, άκουσον- αποδίδει περισσότερη ισχύ ανά λίτρο από τους κινητήρες supercars όπως η Bugatti Veyron και η Ferrari 458 Speciale! Μιλάμε λοιπόν για μία από τις κορυφαίες στιγμές του downsizing. Ενα χιλιαράκι με 140… ζωντανούς ίππους μπορεί μεν να μην είναι ικανό να παραβγεί τη ζωντάνια και τον σπορ χαρακτήρα του «hardcore» Fiesta ST, αλλά αποτελεί μια γέφυρα μεταξύ του πιο hot Fiesta και του Sport με τους 125 ίππους (ο 140άρης διατίθεται πλέον και στις εκδόσεις Sport και Titanium). Για να μπορέσουν οι μηχανικοί του μπλε οβάλ να πετύχουν μια τέτοια ιπποδύναμη από τόσα κυβικά, επενέβησαν σε πολλά σημεία του βραβευμένου επί τρεις συνεχόμενες χρονιές 1.0 EcoBoost (2012, 2013, 2014).

Χρησιμοποιήθηκε turbo, Twin-independent Variable Cam Timing (Ti-VCT) και τεχνολογία άμεσου ψεκασμού υψηλής πίεσης. Ο μικρός σε διαστάσεις και χαμηλής αδράνειας υπερσυμπιεστής μπορεί να δουλέψει μέχρι τις 248.000 σ.α.λ., ενώ η πίεση υπερπλήρωσης αγγίζει τα 2,6 bar. Σε σχέση με τον 3κύλινδρο χιλιάρη των 125 ίππων, υπάρχει νέο intercooler και νέα χαρτογράφηση τόσο για τον έλεγχο υπερπλήρωσης όσο και για τη διαχείριση της πεταλούδας γκαζιού και του χρονισμού ανάφλεξης. Το αποτέλεσμα φυσικά ήταν η αύξηση της ισχύος στους 140 ίππους και της μέγιστης ροπής στα 210 Nm και μάλιστα από τις 1.400 σ.α.λ. (1.000 σ.α.λ. χαμηλότερα από το 125άρι) μέχρι τις 5.000.

Με αλουμινένια κυλινδροκεφαλή και ενσωματωμένη πολλαπλή εξαγωγής που μειώνει τις θερμοκρασίες εξαγωγής για βελτιστοποιημένη αναλογία καυσίμου/αέρα, το μηχανικό σύνολο διαθέτει νέα σχεδίαση βολάν και εμπρός τροχαλίας ώστε να πετυχαίνει πολιτισμένη λειτουργία. Οι τριβές του κινητήρα μειώνονται από έμβολα με ειδική επίστρωση, ελατήρια χαμηλής τάσης, τσιμούχες στροφάλου χαμηλής τριβής και ιμάντα χρονισμού μέσα σε λάδι. Μια αντλία λαδιού μεταβλητής παροχής προσαρμόζει τη λίπανση στις εκάστοτε απαιτήσεις και βελτιστοποιεί την πίεση για μικρότερη κατανάλωση. Και η αλήθεια είναι ότι σε αυτόν τον τομέα αν είσαι λίγο προσεκτικός με το δεξί πεντάλ το 140άρι EcoBoost είναι πολύ οικονομικό καθώς στον υπολογιστή ταξιδιού μπορείς να δεις και μέση κατανάλωση της τάξης του 6 και κάτι. Μόνο υπό αρκετή πίεση η μέση κατανάλωση θα ξεφύγει πάνω από τα 9 λίτρα για κάθε 100 χλμ. (και ίσως και παραπάνω αν επιμένεις…). Σύμφωνα με τη Ford για το κλασικό 0-100 χλμ./ώρα  απαιτούνται μόλις 9,0 δλ., ενώ σύμφωνα με το V-BOX μας, η διαδικασία ολοκληρώνεται σε 9,2 δλ. Θα πρέπει να σημειώσουμε όμως ότι από στάση ο «κόφτης» δεν επιτρέπει να ανέβουν οι στροφές πάνω από 4.500 σ.α.λ. κάτι που αδικεί ελαφρώς το Fiesta γιατί πιστεύουμε ότι θα μπορούσε να είναι λίγο πιο γρήγορο.

 

Σπορ και άνετο

Στη συγκεκριμένη έκδοση η Ford έχει τοποθετήσει σκληρότερη ανάρτηση, το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων (η αλήθεια είναι ότι θα θέλαμε ένα 6άρι) έχει νέα κλιμάκωση σχέσεων και το σύστημα διεύθυνσης είναι ειδικά ρυθμισμένο για την περίσταση. Εξωτερικά οι έντονες χρωματικές αντιθέσεις κάνουν τη διαφορά με τα δίχρωμα μοντέλα να διατίθενται σε έκδοση Race Red, με οροφή και λεπτομέρειες σε μαύρο και σε έκδοση Panther Black, με οροφή και λεπτομέρειες σε κόκκινο. Διαθέτουν πλαίσιο εμπρός πάνω και κάτω αεραγωγών, σπόιλερ εμπρός προφυλακτήρα, καλύμματα καθρεπτών με χρωματική αντίθεση, ζάντες αλουμινίου 16 ιντσών ή προαιρετικά 17 ιντσών. Το κιτ αμαξώματος περιλαμβάνει εμπρός και πίσω σπορ προφυλακτήρες, πλαϊνές ποδιές και πίσω αεροτομή οροφής, ενώ η χρωματική αντίθεση της οροφής και των δύο μοντέλων δημιουργεί μία έντονη αντίθεση. Στο εσωτερικό η κεντρική κονσόλα και οι λαβές θυρών σε μαύρο, το δερμάτινο σπορ τιμόνι και το κάλυμμα επιλογέα ταχυτήτων με κόκκινη ραφή δίνουν τον τόνο, ενώ τα ανθρακί σπορ καθίσματα με κόκκινη ραφή και εξωτερικές επιφάνειες συμπληρώνουν την εικόνα των ξεχωριστών αυτών εκδόσεων.

Στην πράξη, η ομαλή λειτουργία του μοτέρ δεν σου αφήνει πολλά περιθώρια να καταλάβεις την απουσία του ενός κυλίνδρου, ενώ το ακούραστο τράβηγμα από χαμηλά το καθιστά και εξαιρετικά εύχρηστο σε καθημερινή χρήση με το «jump start» να αποτελεί μια πολύ εύκολη διαδικασία στο σταμάτα-ξεκίνα εντός της πόλης. Παρότι μάλιστα η ανάρτηση είναι πιο σκληρή σε σχέση με τα πιο… αθώα Fiesta, δεν νιώθεις ότι είναι κουραστική και προσφέρει καλή ισορροπία ανάμεσα στην άνεση και τα δυναμικά χαρακτηριστικά. Απ’ ό,τι φαίνεται οι 16άρες ζάντες που είχε το αυτοκίνητο δοκιμής συμβάλλουν σε αυτό και τις συνιστούμε για τις ελληνικές συνθήκες.

Με το τιμόνι να προσφέρει καλή πληροφόρηση και να είναι αρκετά γρήγορο, το κιβώτιο να είναι πολύ καλό σε αίσθηση και τα φρένα να εμπνέουν σιγουριά, το Fiesta Red Edition εμπνέει για αρκετά γρήγορη οδήγηση και χαρίζει αρκετή ευχαρίστηση στον οδηγό του. Το εμπρός μέρος παραμένει σχεδόν πάντα κολλημένο στο οδόστρωμα, ενώ οι όποιες κλίσεις στις στροφές είναι αυτές ακριβώς που χρειάζονται για να σε προειδοποιούν για τα όρια του πίσω μέρους που συνεργάζεται πρόθυμα. Δεν θα σας πούμε ότι έχει τον «hardcore» χαρακτήρα του ST, αλλά είναι σίγουρα ένα καλό «παιχνίδι» γι’ αυτούς που δεν μπορούν να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στην τσέπη… Τα μόνα μας παράπονα είναι ότι το ESP δεν απενεργοποιείται πλήρως, το ότι το κιβώτιο δεν είναι 6άρι και ότι πίσω θα θέλαμε δίσκους αντί για ταμπούρα.

Ο εξοπλισμός σε κάθε περίπτωση, πάντως, είναι πληρέστατος και αρκετά πλούσιος αλλά τα 16.200 της τιμής του με απόσυρση δεν το καθιστούν και αυτό που λέμε… ευκαιρία. Από την άλλη είναι τεχνολογικά άρτιο έως καινοτόμο (όσον αφορά τον κινητήρα και όχι μόνο) είναι εξαιρετικά ικανό στον δρόμο και είναι και 1000άρι με ό,τι αυτό συνεπάγεται φορολογικά και σε θέματα λειτουργικών εξόδων. Το συγκεκριμένο Fiesta είναι μια άσκηση τεχνολογίας, την οποία εκεί στο μπλε οβάλ έλυσαν άριστα με μια εξαιρετική υλοποίηση στην πράξη. Αντε, με το καλό να το δούμε και σε αγώνες αυτοκινήτου στην Ελλάδα, κάτι που η ελληνική αντιπροσωπεία σκέφτεται σοβαρά.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FORD FIESTA 1.0 EcoBoost 140 PS Red Edition 2016   TIMH €   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.0 EcoBoost, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 140 PS  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε sec, τελική km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 L/100km, g/km

FORD FIESTA 1.0 EcoBoost 140 PS Red Edition 2016

ΥΠΕΡ

ΚΑΤΑ

JOIN US