Δοκιμή: Kia Rio 1.25 MPI 84 PS


Το Rio δεν προσπαθεί να διακριθεί προβάλλοντας στοιχεία τα οποία δεν έχει ή μια εικόνα που δεν το αντιπροσωπεύει. Διατηρεί τα πλεονεκτήματα ενός οχήματος που στοχεύει πρωτίστως στην ουσία της κατασκευής και την ποιοτική αναβάθμισή του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 14/4/2018

Η ΚΙΑ ανέκαθεν στήριζε πολλά στο Rio καθώς την ενδιέφερε η εμπορική παρουσία της στη supermini κατηγορία. Το μοντέλο ξεκίνησε την ύπαρξή του στην αγορά ως μια «εναλλακτική πρόταση» στα ευρωπαϊκά μοντέλα, προσφέροντας καλύτερη ευρυχωρία αλλά και πρακτικότητα καθώς διατίθετο και ως station wagon. Ήταν ο τρόπος να προκαλέσει το ενδιαφέρον των υποψήφιων πελατών σε μια εποχή (σημ.: αρχές 2000) όπου η προσπάθειά της να επεκτείνει την γκάμα της και να εξαπλωθεί στη Γηραιά ήπειρο είχε ενταθεί περισσότερο.

Βεβαίως, η διαδικασία να βρει το Rio την εμπορική «ταυτότητά» του δεν σταμάτησε και άλλαζε σε κάθε «γενιά» του μοντέλου. Η οριστικοποίηση επήλθε με την απόφαση να αποτελέσει η ΚΙΑ τον ποιοτικότερο κλάδο μεταξύ της Hyundai-KIA. Έκτοτε το Rio απέκτησε χαρακτηριστικά που προκάλεσαν θετική έκπληξη. Στην τέταρτη «γενιά» του, πλέον, είναι ένα supermini που διατηρεί τα πρωταρχικά δεδομένα της κατηγορίας. Δηλαδή να μην είναι υπέρ το δέον μεγάλο σε διαστάσεις, να έχει ικανοποιητικό χώρο εσωτερικά, ποιότητα κατασκευής και φυσικά να είναι συμφέρον στην απόκτηση και τη χρήση του. Ας είμαστε πραγματιστές. Τα supermini δεν προορίζονται για να είναι «πολυτάλαντα», αλλά πρέπει να έχουν το τάλαντο της ευχρηστίας και να απαιτούν σχετικά λίγα τάλαντα για την αγορά τους. Εντούτοις, η πραγματικότητα (την οποία σαφώς ορίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες) είναι άλλη. Τα οχήματα αυτά έχουν γίνει «μικρογραφίες» αντίστοιχων μεγαλύτερης κατηγορίας, σε ό,τι αφορά την ασφάλεια και το επίπεδο εξοπλισμού (κατ’ αντιστοιχία). Οι Κορεάτες το κατάλαβαν έγκαιρα, επένδυσαν σε αυτή την προοπτική και παρουσίασαν οχήματα τα οποία είχαν σημαντική και ουσιαστική βελτίωση μεταξύ των διαδοχικών «γενιών» τους.

Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά και για το Rio. Η νέα «γενιά» του βασίστηκε στην πλατφόρμα «GB» (την οποία εξέλιξαν από κοινού οι άνθρωποι του Ομίλου Hyundai-KIA) η οποία προσφέρει το πλεονέκτημα του μειωμένου βάρους και της αυξημένης δυσκαμψίας του πλαισίου σε σχέση με πριν καθώς και την αυξημένη δυνατότητα ενσωμάτωσης στο όχημα σύγχρονων τεχνολογιών ασφαλείας και ενημερωδιασκέδασης. Για το τελευταίο, αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι -αναλόγως της εξοπλιστικής έκδοσης- το μοντέλο διατίθεται με το «πακέτο» συστημάτων «ADAS» («Advanced Driver Assistance Systems») στο οποίο συμπεριλαμβάνονται αυτά για την αυτόματη πέδηση σε περίπτωση σύγκρουσης με άλλο όχημα ή πεζό, προειδοποίησης του οδηγού για ακούσια αλλαγή λωρίδας κυκλοφορίας, ενώ πρόσφατα προστέθηκαν και τα συστήματα προειδοποίησης ύπαρξης οχήματος στο λεγόμενο «τυφλό» σημείο του εξωτερικού καθρέφτη και μειωμένης προσοχής του οδηγού στο δρόμο.

Προφανώς, η παράθεση των συστημάτων είναι από τα βασικά στοιχεία στη «φαρέτρα» πλεονεκτημάτων της ΚΙΑ για το Rio, αναφορικά με την ενεργητική ασφάλεια του. Για την παθητική, οι μηχανικοί της εταιρείας δημιούργησαν ένα πλαίσιο το οποίο αποτελείται σε μεγάλο ποσοστό από χάλυβα υψηλής αντοχής και τουλάχιστον έξι αερόσακοι. Στις δοκιμές πρόσκρουσης του «EuroNCAP», το Rio πήρε τρία αστέρια, επιτυγχάνοντας 85% στην προστασία των ενηλίκων επιβατών, 84% στην προστασία παιδιών, 62% την προστασία πεζών και 25% για τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού που διαθέτει. Σε ό,τι αφορά στις διαστάσεις του, το αμάξωμα του νέου μοντέλου είναι μόλις κατά 1,5 cm πιο μακρύ σε μήκος και κατά 0,5 cm χαμηλότερο σε ύψος, ενώ το μεταξόνιό του είναι κατά ένα εκατοστό μακρύτερο, συγκριτικά με πριν. Τέλος, ο χώρος αποσκευών είναι κατά 37 l μεγαλύτερος, φτάνοντας τουλάχιστον τα 325 λίτρα.

 

Ο κινητήρας

Πρόκειται για τον ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα της σειράς «Kappa II» το μπλοκ του οποίου είναι κατασκευασμένο από κράμα (χυτού σε συνθήκες υψηλής πίεσης) αλουμινίου. Είναι ανθεκτικός και ελαφρύς (σύμφωνα με την KIA, ζυγίζει 82,4 kg μαζί με το κιβώτιο ταχυτήτων), διαθέτει δύο εκκεντροφόρους και σύστημα χρονισμού όλων των βαλβίδων. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του κρίνονται καλά, καθώς έχει προσεχθεί πολύ η μείωση των τριβών και της παραγόμενης θερμοκρασίας κατά τη λειτουργία του. Επίσης, ιδιαίτερη σημασία έχει δοθεί στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, τόσο χάρη στο παραπάνω όσο και στην επανασχεδίαση του θαλάμου καύσης.

Πρακτικά, ο κινητήρας είναι γραμμικός σε ό,τι αφορά την απόδοση της ροπής του η οποία αρχίζει ν’ αποδίδεται ικανοποιητικά από περίπου τις 2.000 rpm έως και τις μεσαίες-υψηλές rpm. Τα τελευταία χρόνια «συνηθίσαμε» τους μικρής χωρητικότητας υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες και «ξεχάσαμε» τους ατμοσφαιρικούς και τον τρόπο λειτουργίας και απόδοσης της ροπής τους. Όμως, ο 1.25 ΜPI είναι από τους καλύτερους αυτής της κατηγορίας καθώς κινεί ικανοποιητικά το όχημα και δεν αυξάνεται πολύ η κατανάλωσή του όταν πιέζεται από τον οδηγό. Βεβαίως, όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο, ο οδηγός πρέπει να το πράττει (δηλαδή να πιέζει περισσότερο το δεξί πεντάλ) και ν’ αλλάζει σχετικά  συχνά σχέσεις, στον όχι και τόσο καλό σε αίσθηση μοχλό ταχυτήτων. Γενικά, θα πρέπει να προσαρμόζει τον ρυθμό κίνησής του με τρόπο που να εκμεταλλεύεται συνεχώς την αποκτηθείσα ταχύτητα.

 

Εσωτερικά

Το ταμπλό είναι σχετικά λιτά σχεδιασμένο, με τις παράλληλες γραμμές να το προσδιορίζουν και να δίνουν την αίσθηση ότι είναι ευρύτερο από ό,τι στην πραγματικότητα. Η αναβάθμιση των πλαστικών που απαρτίζουν είναι προφανής, σε σχέση με ό,τι ίσχυε στην προηγούμενη «γενιά», τόσο οπτικά όσο και στην αφή. Όμως, το γεγονός ότι στην ΚΙΑ δεν επέλεξαν να έχουν και μαλακό υλικό στο ταμπλό, τους κάνει να υστερούν έναντι των ευρωπαϊκών ανταγωνιστικών μοντέλων σε αυτόν τον τομέα. Το εσωτερικό είναι ευρύχωρο για τουλάχιστον τέσσερις ενήλικους, με ικανό ωφέλιμο χώρο για τους πίσω. Η επιβίβαση και αποβίβαση στο και από το όχημα είναι σχετικά εύκολη, καθώς οι πόρτες ανοίγουν υπό μεγάλη γωνία. Γενικά, στο εσωτερικό του Rio έχεις την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε όχημα μεγαλύτερης κατηγορίας, χάρη στην ευρυχωρία του.

 

Οδηγώντας το

Με τη χρήση της συγκεκριμένης πλατφόρμας, το πλαίσιο του νέου Rio είναι πιο δύσκαμπτο. Αυτό επέτρεψε την ρύθμιση της ανάρτησης με τρόπο που να βελτιώσει την απορροφητικότητά της σε σχέση με πριν. Η τοποθέτηση πιο σφιχτών ελατηρίων και πιο μαλακών αμορτισέρ συγκριτικά με αυτά του προηγούμενου, συνέβαλε στην πιο άνετη μετακίνηση των επιβατών αλλά και στον περιορισμό των ταλαντώσεων. Η γενικότερη αίσθηση που αποκομίζει ο οδηγός είναι πως το καινούργιο μοντέλο είναι πιο «δεμένο». Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή για τα δεδομένα της κατηγορίας καθώς το αυτοκίνητο διατηρεί την προκαθορισμένη από τον οδηγό τροχιά του στις στροφές, ακόμα κι αν αυτός χρειαστεί να τη διορθώσει για κάποιο λόγο. Το επίπεδο θορύβου γίνεται αισθητό αλλά δεν είναι ενοχλητικό για τους επιβάτες ενώ η ποιότητα κύλισης εντάσσεται στα θετικά του οχήματος. Η συγκεκριμένη έκδοση του Rio έχει ως βασικό πλεονέκτημα την τιμή απόκτησής του. Εντούτοις, το Rio έχει βελτιωθεί τόσο πολύ σε όλους τους τομείς ώστε να θεωρείται συμφέρουσα αγορά ακόμα και στις πιο ακριβές εκδόσεις του. Ο ατμοσφαιρικός κινητήρας έχει πολύ καλά χαρακτηριστικά λειτουργίας και είναι σχετικά οικονομικός σε κατανάλωση, η ευρυχωρία του αυτοκινήτου είναι πολύ καλή και ο λόγος αξίας/τιμή πολύ συμφέρων.

ΥΠΕΡ

  • ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ,
  • ΕΠΤΑΕΤΗΣ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΕΓΓΥΗΣΗ,
  • ΤΙΜΗ (ΜΕ ΠΡΟΣΦΟΡΑ).

KATA

  • ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΥΛΙΣΗΣ,
  • ΕΛΛEIΨΗ ΜΑΛΑΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΣΤΟ ΤΑΜΠΛΟ.
 

TECH INFO

KIA RIO 1.25 D-CVVT 84 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ                                                        4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

ΚΑΥΣΙΜo                                                            4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc)                                                   1.368

ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm]                             62 (84)/6.000

ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm)         122/4.000

ΚΙΝΗΣΗ       ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ

ΑΜΑΞΩΜΑ

ΜXΠXΥ (mm)                                                         4.065x1.725x1.450

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm)                                                 2.580

ΒΑΡΟΣ (kg)                                                           1.110

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max                            325/985

ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (l)                                                   45

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 km/h (s)                                                        12,9

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)                                     170

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100km)

ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ*                                         6,0/4,1

ΜEΙΚΤΗ*                                                                5,0

ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ                                                    7,1

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km)*                                         109

*ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ)*                        12.190

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ(ΕΥΡΩ)                               106,89

* ΜΕ ΠΡΟΩΘΗΤΙΚΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ.

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ                            9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ                             7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ                         8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ            8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ          7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ                         8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ                              9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ                  8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ                           8

VALUE FOR MONEΥ                9

ΣΥΝΟΛΟ                                 81