Δοκιμή: smart forfour ed 81 PS


Δεν απέχει πολύ η ημέρα που η smart θα μετασχηματιστεί σε μια εταιρία με αποκλειστικά ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Πριν συμβεί αυτό δοκιμάζουμε το τετραθέσιο smart με την ηλεκτρική καρδιά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 16/4/2018

Η αύρα του μοναδικού ήταν πάντα μέσα στο DNA της φίρμας που ξεκίνησε από το μεγάλο στοίχημα του Νίκολας Χάγιεκ, του ρολογά της Swatch και το όραμά του για ένα μικρό, «έξυπνο» αυτοκίνητο πόλης. Τα χρόνια τον δικαίωσαν, τα αυτοκινητικά ήθη ξαναγράφτηκαν και το smart fortwo έγινε ένας θρύλος αντιστρόφως ανάλογος του μεγέθους του. Στα χρόνια που πέρασαν οι αστικές μετακινήσεις απέκτησαν έναν μεγάλο σύμμαχο μήκους 2,5 μέτρων ενώ με την σταδιακή είσοδο της ηλεκτροκίνησης το smart fortwo απέκτησε και ηλεκτροκίνητη έκδοση. Και τώρα, τώρα που οι ρύποι αιωρούνται σαν πέλεκυς πάνω από την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και χώρες όπως η Νορβηγία, η Γαλλία ή η Ολλανδία έχουν παροχές ρεύματος, δρόμους και έτοιμους οδηγούς, η ηλεκτροκίνηση απέκτησε ξαφνικά ένα νέο νόημα και η smart ένα νέο αυτοκίνητο, το forfour electric drive. Είναι μια νότα «αισιοδοξίας», ένα ματζόρε αυτοκίνητο το forfour. Οι φόρμες του οι μηδενικοί πρόβολοι, τα σαν-από-concept φωτιστικά και η μάσκα, η διχρωμία με φαντεζί περλέ πράσινο χρώμα και λευκό δίνουν ένα στίγμα αλλιώτικο σε ένα αυτοκίνητο με minimal διαστάσεις.

Στο εσωτερικό η κληρονομιά των πρώτων fortwo ζει ακόμη, αλλά τώρα υπάρχουν οθόνες αφής, ελληνικό μενού για όλα στον πίνακα οργάνων και το Multimedia περιβάλλον και βέβαια το σπέσιαλ οργανάκι αριστερά στο ταμπλό για να βλέπουμε με αναλογικό τρόπο την παροχή ενέργειας και το ποσοστό ενέργειας που μας απομένει. Εύκολο περιβάλλον οδηγού, μέτρια όμως τα καθίσματα σε στήριξη και επιεικώς ανεπαρκείς οι χώροι για μικροαντικείμενα. Η μεγάλη αβάντα σαφώς και αφορά την τετραθέσια διάταξη με το άνοιγμα των πίσω θυρών να είναι μεγάλο και η είσοδος να γίνεται εύκολα. Σε τριφασικό ρεύμα χάρη στο νέο ταχυφορτιστή, το 80% της ενέργειας αποθηκεύεται σε μόλις 45 λεπτά, στις βελτιωμένες μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρητικότητας 17,6 kWh. Συνοδεύονται από εγγύηση 8 ετών ή 100.000 km και είναι γερμανικής προέλευσης από τη θυγατρική της Daimler, την Deutsche ACCUMOTIVE. Η αυτονομία με αυτά τα δεδομένα αγγίζει τα 160 km ενώ τόσα είναι και τα Nm αποδιδόμενης ροπής από τον νέο ηλεκτροκινητήρα (προελεύσεως Renault) που αποδίδει 81 ίππους.

 

Οδηγώντας το

Αν θέλετε να πιάνετε ταχύτητες…Tesla το ξεχνάτε. Τα 130 km/h έχουν οριστεί ως η «επιχειρησιακή οροφή» του forfour. Αν πάλι κατεβαίνετε Δευτέρα πρωί την Κηφισίας μπορείτε να επιλέξετε από το διακόπτη ECO στη βάση του επιλογέα (με τη μια μόνο σχέση μετάδοσης) λογισμικό με μικρότερη καμπύλη ροπής και τη μέγιστη δυνατή φόρτιση κατά το φρενάρισμα η οποία μάλιστα ελέγχεται μέσω του ραντάρ του αυτοκινήτου με βάση την κυκλοφοριακή συμφόρηση! Εννοείται ότι με ένα kickdown για ένα προσπέρασμα της στιγμής το οικονομικό πρόγραμμα απενεργοποιείται προκειμένου να περάσει και το τελευταίο ηλεκτρόνιο στους πίσω τροχούς. Άλλη μια έξυπνη εφαρμογή είναι να επιτυγχάνεται η σωστή θερμοκρασία στην καμπίνα ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε φόρτιση. Έτσι εξοικονομείται ηλεκτρική ενέργεια μόλις το αυτοκίνητο αποκοπεί από τον ενεργειακό «ομφάλιο λώρο». Μην παραλείψουμε δε να αναφέρουμε την ύπαρξη ειδικού app με το οποίο ελέγχονται αυτά και πολλά ακόμη στοιχεία για το αυτοκίνητο, μέσω του smartphone μας.

Κλασικό πια για ηλεκτρικό smart, δίχρωμο αμάξωμα με τον κλωβό tridion σε πράσινο χρώμα και τα λοιπά panels σε λευκό, νιώθεις ότι συμμετέχεις ως πιονέρος της αυτοκίνησης σε αυτό το κάτι νέο και μεγάλο που έρχεται –αν και στην χώρα μας με ρυθμό…αποφόρτισης. Η βάση είναι λίγο πολύ γνωστή και πρώτης τάξεως για την υλοποίηση ενός ηλεκτρικού μοντέλου. Κινητήρας και κίνηση στον πίσω άξονα (όπως και στο κλασικό forfour) μόνο που εδώ τα εξαρτήματα είναι λιγότερα (πχ. δεν υπάρχει κιβώτιο ταχυτήτων, ψυγεία κλπ.), η μπαταρία των 96 στοιχείων είναι μεν βαρύτερη αλλά η κατανομή βάρους πιο σωστή συγκριτικά με το βενζινοκίνητο forfour καθώς οι μπαταρίες βρίσκονται κάτω από τα εμπρός καθίσματα. Δε χρειάζονται πολλές…λακκούβες για να αντιληφθεί ο οδηγός ότι το forfour ed έχει καλύτερο πάτημα με λιγότερες μετατοπίσεις και άρα καλύτερη οδική συμπεριφορά. Οι απότομες αλλαγές κατεύθυνσης θυμίζουν περισσότερο ένα kart παρά ένα αυτοκίνητο πόλης. Επίσης σημαντική είναι η παντελής έλλειψη μηχανικών κραδασμών, αυτοί που συνοδεύουν σαν κατάρα όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Μάλιστα όπως θα θυμάστε, η τοπολογία των fortwo και forfour (όπως βέβαια και του αδελφού Twingo) είναι τέτοια που κραδασμοί περνούν αρκετοί στην καμπίνα. Εδώ όμως στο forfour ed δεν υπάρχει τίποτε. Μια όμορφη ησυχία, ένας απλός συριγμός από τον ηλεκτροκινητήρα κι εκεί πέριξ του κόφτη των 130 km/h κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι. Αξίζει να αναφερθεί ότι διατίθεται προαιρετικά ειδικό σύστημα παραγωγής ήχου προκειμένου το forfour ed να γίνεται αντιληπτό από τους πεζούς. Η δε ευελιξία, η ευκολία χειρισμών και η ποιότητα κύλισης τοποθετούν το forfour ed ψηλά στη λίστα αυτοκινήτων πόλης, ανεξαρτήτως ενεργειακής πρώτης ύλης. Το μόνο πάντως που απαιτείται είναι ο σωστός προγραμματισμός για τις μετακινήσεις σας. Το πότε θα φορτίσετε, που θα πάτε πως θα γυρίσετε είναι στην Ελλάδα της έλλειψης υποδομών ένα μεγάλο μείον. Από την άλλη το μπρίο, οι επιδόσεις και η άνεση απόδοσης της δύναμης κάνουν το forfour ed ένα πριζωμένο διαβολάκι, έτοιμο να κινηθεί σχεδόν παντού εντός των τειχών.

ΥΠΕΡ

  • ΣΧΕΔΙΑΣΗ
  • ΕΥΕΛΙΞΙΑ
  • ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ  

KATA

  • ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
  • ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ
 

TECH INFO

Smart forfour electric drive

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ                                  Τριφασικός σύγχρονος κινητήρας

ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ (kW/PS)                                60/81

ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm)                                     160

ΑΜΑΞΩΜΑ

ΜXΠXΥ (mm)                                                     3.495x1.665x1.554

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm)                                            2.494

ΒΑΡΟΣ (kg)                                                        1.200

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max                     185/975

ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ (kWh)                                      17,6                                  

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*                                                      

0-100 km/h (s)                                                     12,7

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)                               130

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100km)

ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ*                          Δ.Α./Δ.Α.                                   

ΜEΙΚΤΗ*                                                                    13,1

ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ                                       16,1                                  

*ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ)                24.025

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΕΥΡΩ)                       0

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ                           8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ                            8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ                        7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ           9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ        9         

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ                       8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ                             8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ                9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ                         8

VALUE FOR MONEY              7

ΣΥΝΟΛΟ                                81