FIRST DRIVE - Nissan Z: Οδηγούμε την αναβίωση του θρυλικού ιαπωνικού κουπέ


Με 405 ίππους, μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων και ρετρό στυλ, το νέο Nissan Z ολοκληρώνει τη φόρμουλα του εντυπωσιασμού.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: DAN EDMUNDS (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: GREG PAJO
  • 30/7/2022

Το αυτοκίνητο που πήρε το όνομά του από το τελευταίο γράμμα του λατινικού αλφαβήτου ξεκίνησε με απίστευτα δυνατά βήματα. Έγινε best-seller, όταν προσγειώθηκε στις ακτές των ΗΠΑ το 1970, το Datsun 240Z πρώτης γενιάς που φορούσε ένα χαριτωμένο μακρύ καπό, μια fastback κεκλιμένη γραμμή οροφής, μια τετραγωνισμένη Kamm-tail και έναν ισχυρό εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα με εκκεντροφόρο επικεφαλής που έδινε κίνηση στους πίσω τροχούς.  Με τιμή εκκίνησης τότε μόλις 3.526 $, (περίπου 26.000 $ σήμερα), οδήγησε σε μια καταπληκτική χρονιά πωλήσεων. Εντέλει, το 240Z έγινε 260Z και μετά 280Z και η Datsun έγινε Nissan. Αλλά η 53χρονη ιστορία του αυτοκινήτου ήταν σαν roller coaster. Οι δυνατές πωλήσεις, οι διακρίσεις και οι επιτυχίες στους αγώνες συνάντησαν τις αυξανόμενες τιμές, τη συρρίκνωση της αγοράς σπορ αυτοκινήτων και οκτώ χρόνια χωρίς κανένα Z από τη Nissan.

Συγκινήσεις, ξανά

Με το νέο Z, η Nissan ελπίζει να επαναφέρει τις συγκινήσεις. Ξεκινά από το ίδιο το όνομα. Μέχρι τώρα, ο αριθμός αντιπροσώπευε πάντα τον κυβισμό του κινητήρα σε τριψήφια συντομογραφία. Το νέο Nissan Z τροφοδοτείται από έναν V6 3,0 λίτρων twin-turboκινητήρα και η προηγούμενη σύμβαση θα απαιτούσε να ονομάζεται 300Z ή 300ZX. Μια συνάντηση μάρκετινγκ πιθανότατα έκρινε ότι ένας αριθμός χαμηλότερος από τον τελευταίο 370Z θα μπορούσε να θεωρηθεί βήμα προς τα πίσω. Αλλά ο κυβισμός του κινητήρα δεν καθορίζει το σπορ αυτοκίνητο της Nissan. Είναι το Ζ του πράγματος.

Από αυτή τη σκοπιά, το νέο Nissan Z είναι εντός θέματος. Συμμορφώνεται με την κλασική φόρμουλα που έχουν μοιραστεί όλοι οι προκάτοχοι: δύο πόρτες, κίνηση στους πίσω τροχούς και ένας εξακύλινδρος κινητήρας πρώτης γραμμής. Διατηρεί, επίσης, το πνεύμα της προσιτής απόδοσης που αποκατέστησαν τα 350Z και 370Z. Αυτό το νέο Z διατίθεται στις ΗΠΑ σε δύο μόνο εκδόσεις: ένα Sport με τιμή 41.015 $ και το Performance με τιμή 51.015 $. Υπάρχει, επίσης, μια ειδική έκδοση με special βαφή και φινίρισμα, που ονομάζεται Proto για 54.015 $, αλλά περιορίζεται στις 240 μονάδες. Αυτές οι τιμές παραμένουν αμετάβλητες, είτε επιλέξετε το χειροκίνητο έξι σχέσεων  είτε το αυτόματο εννέα σχέσεων και δεν υπάρχουν επιλογές εκτός από την εξωτερική βαφή και τους χρωματικούς συνδυασμούς του εσωτερικού.

Κοιτώντας  το αυτοκίνητο από κοντά, κάτω από έναν γαλάζιο ουρανό, μπορούμε εύκολα να δούμε ότι οι σχεδιαστές εντυπωσίασαν με τη δουλειά τους, παρ΄όλο που το νέο Z μοιράζεται τη βασική του πλατφόρμα με το 370Z, σε σημείο που έχουν κοινό μεταξόνιο, πλάτος και ύψος. Η κεκλιμένη πίσω γραμμή οροφής είναι σχεδόν η ίδια, αλλά τώρα πλαισιώνεται από πιο διακριτικά μυώδη φουσκώματα. Η σαν γλυπτό εμφάνιση του πίσω μέρους των 350/370 είναι πια ιστορία, καθώς αντικαταστάθηκε από μια απότομη κάθετη ουρά που θυμίζει πιο πολύ αυτήν του αρχικού Z, με πίσω παράλληλα φώτα LED που απηχούν το εκπληκτικό 300ZX της δεκαετίας του 1990.

The tech guru

Το νέο Z είναι 12,4 cm μακρύτερο από πριν και όλο το πρόσθετο μήκος βρίσκεται στο ρύγχος. Αυτό ήταν αναγκαίο, καθώς ο twin-turbo V6 απαιτεί ένα κανονικό… κλαμπ σάντουιτς εναλλάκτη θερμότητας, με ενδιάμεσο intercooler και ψύξη του κιβωτίου και του λαδιού του κινητήρα, με το συνηθισμένο ψυγείο και τον συμπυκνωτή του κλιματιστικού. Αυτό σχεδόν δεν πείραξε τους σχεδιαστές, γιατί τους επέτρεψε να στρετσάρουν το καπό και να διαμορφώσουν ξανά το ρύγχος ως φόρο τιμής στο 240Z. Έχει, επίσης, ως αποτέλεσμα μια μεγάλη τετραγωνισμένη μάσκα κάτω από το μπροστινό άκρο του καπό, ένα χαρακτηριστικό που φαίνεται λιγότερο εμφανές όταν στέκεστε δίπλα στο αυτοκίνητο από ό,τι  βλέπει κανείς από την προοπτική του φωτογράφου μας. Το να χωρέσεις τον κινητήρα VR30DDTT στο εμπρός μέρος άξιζε τον κόπο.

Είναι ο ίδιος V6 που τροφοδοτεί τα Infiniti Q50 και Q60 Red Sport και οι 405 ίπποι στις 6.400 rpm και τα 475 Nm ροπής στις 1.600 rpm «σβήνουν» τον παλιό ατμοσφαιρικό κινητήρα της 370Ζ αποδίδοντας 68 περισσότερους PS και 108 Nm περισσότερης ροπής. Με σχεδόν 1.587 kg βάρους, το Sport είναι περίπου 68 kg βαρύτερο από μια βασική έκδοση του προκατόχου του, κυρίως λόγω του νέου κινητήρα. Αλλά ο twin-turbo έχει έναν ίππο για κάθε 4 kg που πρέπει να κινήσει, σε σύγκριση με 4,5 κιλά ανά ίππο στο 370Z. Σανιδώστε στο στην πίστα και το Z νιώθει αρκούντως γρήγορο και πρόθυμο. Το turbolag δεν σήκωσε ποτέ κεφάλι, σε σημείο που ο κινητήρας να καταφέρνει να προσποιηθεί ότι είναι ατμοσφαιρικός! Δεν είναι να απορεί κανείς. Οι ενσωματωμένες πολλαπλές της εξάτμισης φέρνουν τους στροβιλοσυμπιεστές κοντά στις πλευρές του μπλοκ και τα τούρμπο διαθέτουν ενσωματωμένους αισθητήρες ταχύτητας συνδεδεμένους με το wastegate για να διατηρούν τις ταχύτητες της φτερωτής κοντά στο μέγιστο. Υπάρχει, επίσης, ένα κύκλωμα ανακυκλοφορίας καυσαερίων που βοηθά στη διατήρηση της ταχύτητας του τούρμπο όταν σηκώνετε το γκάζι κατά την είσοδο σε μία στροφή.

Ένα ανανεωμένο μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων διαθέτει πλέον σύστημα launch control με σύστημα αλλαγής ταχυτήτων χωρίς να αφήσεις το γκάζι (no-liftshift) στην έκδοση Performance, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις η συμπεριφορά του κιβωτίου στις αλλαγές ταχυτήτων είναι ιδιαίτερα ομαλή, ως αποτέλεσμα επανασχεδιασμένου προφίλ, με σημαντικά πιο ομαλή εμπλοκή του συμπλέκτη χάρη σε έναν νέο εξωτερικά τοποθετημένο κύλινδρο  ενεργοποίησής του. Όσον αφορά στο αυτόματο εννέα σχέσεων, τα ογκώδη χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων του αποτελούν μέρος μιας απίστευτα απλής διαδικασίας «όπλισης» για το νέο launch control: Πατήστε το πεντάλ του φρένου, τραβήξτε πίσω και τα δύο paddles, σανιδώστε το, αφήστε τα φρένα και… κρατηθείτε. Και στις δύο περιπτώσεις, τα μοντέλα Performance κατευθύνουν πιο αποτελεσματικά την ισχύ στους πίσω τροχούς μέσω ενός νέου διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης με συμπλέκτη που αντικαθιστά τον παλιό, συνεκτικής σύζευξης.

Η δομή του αμαξώματος έχει μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία, αλλά τα σημεία στήριξης της ανάρτησης παραμένουν αμετάβλητα. Τούτου λεχθέντος, η Nissan σχεδίασε και χειρουργικά δημιούργησε το πλαίσιο του Z έχοντας ως βάση αυτό του 370Z. Οι γωνίες κάστερ εμπρός έχουν αυξηθεί μέσω νέων ψαλιδιών,  ενώ μία ηλεκτρικά υποβοηθούμενη κρεμαγιέρα έχει αντικαταστήσει την παλιά υδραυλική. Τα διπλού σωλήνα αμορτισέρ του 370Z έχουν αντικατασταθεί με πιο ακριβή μονού σωλήνα που αποσβένουν τις ανωμαλίες του δρόμου πολύ πιο γρήγορα. Το δε NissanΖ Sport έχει μια τετράδα ελαστικών 245/45R-18, ενώ το Performance έχει 255/40R-19 εμπρός και 275/35R-19 πίσω.

Πρόθυμο

Όλα αυτά συνθέτουν ένα μέλος της οικογένειας Z, που έχει σταθερό κράτημα στην πίστα, με όρια που είναι εύκολο να τα αγγίξεις και να διορθώσεις την πορεία σου. Υπάρχει λίγη υποστροφή εάν πιέσεις σε μια στροφή πολύ δυνατά, αλλά το ρύγχος μαζεύεται υπάκουα εάν αφήσεις το πόδι από το γκάζι. Είναι, επίσης, πολύ πιο εύχρηστο στην καθημερινότητα. Η ποιότητα κύλισης έχει αποτινάξει την παλιά προχειρότητά της και ο θόρυβος από τον δρόμο δεν είναι πλέον μια διαρκής ενόχληση. Το τιμόνι είναι προοδευτικό και επικοινωνεί στην πίστα, αλλά μάλλον δεν το κάνει το ίδιο καλά όταν κινείσαι ευθεία. Το Hyundai Sonata N Line, για παράδειγμα, έχει καλύτερη σαφήνεια πέριξ της ευθείας όταν ταξιδεύεις σε αυτοκινητόδρομο.

Μέσα στην καμπίνα του Z, οι διαστάσεις είναι ουσιαστικά ίδιες με το 370Z, κάτι που δεν είναι κακό. Το τιμόνι τώρα είναι τηλεσκοπικό, ώστε να βελτιώσει τις πιθανότητές να βρείτε μια καλή θέση οδήγησης. Το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας επωφελείται από κουμπιά έντασης ήχου και ρύθμισης και ασύρματο mirroring, αλλά οι επιλογείς θερμοκρασίας του κλιματισμού είναι γεμάτοι με μικροσκοπικούς αριθμούς που είναι δυσανάγνωστοι. Το «αστέρι» του ταμπλό είναι ο διαμορφώσιμο πίνακας οργάνων, ιδιαίτερα στη λειτουργία Sport, που δημιουργεί ένα μεγάλο στροφόμετρο με αναλογική εμφάνιση μπροστά και στο κέντρο, προσανατολισμένο σε αγωνιστικό στυλ, ώστε η κόκκινη γραμμή του κόφτη να βρίσκεται στην κορυφή. Τα προοδευτικά πολύχρωμα φώτα αλλαγής ταχυτήτων κάθονται ακριβώς κάτω από το χείλος του πίνακα και συγκλίνουν προς τη μέση, καθώς πλησιάζετε στην κόκκινη γραμμή των σχεδόν 6.800 rpm. Είναι εξίσου υπέροχο θέαμα των φωτεινών ενδείξεων με το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων ή με το αυτόματο σε χειροκίνητη λειτουργία, αλλά μπορείτε να τα κλείσετε αν προτιμάτε το σκοτάδι.

Είναι εύκολο να σου αρέσει το νέο Nissan Z, αλλά είναι πολύ νωρίς για να πούμε ότι το έχουμε ερωτευτεί κεραυνοβόλα. Φαίνεται, πάντως, σίγουρα άξιο αγάπης: Ο V6 των 405 PS του έχει την αμέριστη προσοχή μας και είναι ένα πιο εκλεπτυσμένο και βιώσιμο καθημερινό «όπλο» από το 370Z. Αλλά οι έπαινοι δεν μεταφράζονται πάντα σε επιτυχία πωλήσεων και ο σκληρός ανταγωνισμός σημαίνει ότι δεν θα ξέρουμε αν είναι αληθινή αγάπη, μέχρι να συγκρίνουμε το Nissan Z με τους αντιπάλους του.

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ 6ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 2.997 cc. ΙΣΧΥΣ 405 PS/6.400 rpm. ΡΟΠΗ 475 Nm/1.600-5.200 rpm. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/ (ΜxΠxΥ) 4.380x1.845x1.315 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.550 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ Δ.Α. L.  ΒΑΡΟΣ 1.587 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ 0-97km/h Δ.Α. sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ Δ.Α. km/h. ΜEΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9,5 L/100 km. CO2 Δ.Α.g/km.

* ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ.

Το θέμα δημοσιεύτηκε στο Car and Driver Ιουνίου 2022