First Drive: Οδηγούμε το εξωτικό hypercar Pininfarina Battista!


Εις το Όνομα του Πατρός. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο όχημα της Automobili Pininfarina βασίζεται σε μια εκατονταετή κληρονομιά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: JOHN PEARLEY HUFFMAN, (ROAD ANDTRACK), ΑΠΟΔΟΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: JAMES LIPMAN, PINIFARINA.
  • 13/6/2022

Η Ferrari δεν έχει σχέση πλέον με την Pininfarina. Συνεπώς, τι κάνει αυτή τώρα; Η εταιρεία υπάρχει από το 1930, όταν ο Battista «Pinin»Farina ίδρυσε την Carozzeria Pininfarina. Το μόνο αυτοκίνητο που πουλήθηκε υπό την εμπορική ονομασία της ήταν το Azzurra Spider, το οποίο βασιζόταν στο FIAT 124  Spider, τη δεκαετία του 1980. Ήταν αυτό που κρατούσε «ζωντανό» τον φημισμένο σχεδιαστικό οίκο τότε. Τώρα, όμως, η εταιρεία επανέρχεται ως καινούργια για να δημιουργήσει ένα νέο διθέσιο, αμιγώς ηλεκτρικό, τετρακίνητο supercar μέγιστης ισχύος 1.900 PS. Δεν σας αρκεί αυτό;

Όπως είναι φυσικό, το αυτοκίνητο μοιάζει πολύ με τις σύγχρονες Ferrari. O οίκος Pininfarina ήταν αυτός τον οποίο εμπιστευόταν η εταιρεία του Maranello για τη σχεδίαση των αυτοκινήτων της για περισσότερο από μισόν αιώνα.
Όπως είναι φυσικό, το αυτοκίνητο μοιάζει πολύ με τις σύγχρονες Ferrari. O οίκος Pininfarina ήταν αυτός τον οποίο εμπιστευόταν η εταιρεία του Maranello για τη σχεδίαση των αυτοκινήτων της για περισσότερο από μισόν αιώνα.

Τo Battista (σημ.: γιατί περί αυτού πρόκειται), κυριολεκτικά δονείται εν αναμονή της έναρξης του ταξιδιού. Η Automobili Pininfarina το έχει εξοπλίσει με ηχεία που εκπέμπουν συνεχώς μια μουσική συγχορδία για «χαρακτήρα και δράμα» (sic). Όσο το αυτοκίνητο είναι σταματημένο, αυτή δημιουργεί έναν συντονισμό που δονεί το ανθρακονημάτινο πλαίσιό του, οποίος περνά απαρατήρητος όταν το όχημα κινείται. Ο βόμβος, είναι ταυτόχρονα απειλητικός και καθησυχαστικός, ανάλογα με το αν βρίσκεστε μέσα ή έξω από το αυτοκίνητο. Ένας «πύραυλος δρόμου» βάρους περίπου δύο τόνων που μπορεί να φτάσει στα 350 km/h δεν θα πρέπει να είναι πολύ αθόρυβος. Μέσα σε κάθε υπαρξιακή κρίση κρύβεται μια ευκαιρία.

Μία ονομασία, δύο εταιρείες

Η Automobili Pininfarina, με ινδικά κεφάλαια (σημ.: από το 2015 ανήκει στη Mahindra & Mahindra), με τα κεντρικά γραφεία της να βρίσκονται στη Γερμανία, με τον Σουηδό Per Svantesson να είναι Διευθύνων Σύμβουλός της και με πολλή βοήθεια από την κροατική Rimac αποφάσισε να δημιουργήσει και να ταυτίσει αυτό το όχημα, που θυμίζει… δράκο, με το όνομα του ιδρυτή της εταιρείας, τον Battista «Pinin» Farina. Για να είμαστε σαφείς, η «Carrozzeria Pininfarina» είναι ο παλιάς σχολής οίκος σχεδιασμού. Η «AutomobiliPininfarina» είναι η νέα αυτοκινητοβιομηχανία η οποία αξιοποιεί το αναγνωρίσιμο όνομα και τη σχεδιαστική παράδοση. Τα στούντιο σχεδιασμού Pininfarina βρίσκονται ακόμα στο Cambiano της Ιταλίας, ενώ τα κεντρικά γραφεία της Automobili Pininfarina στο Μόναχο.

Το Battista έχει την οικεία μορφή ενός supercar, με κινητήρα στο κέντρο. Ωστόσο, αυτό είναι περισσότερο από ένας παρήγορος συμβιβασμός. Σε κάθε τροχό του οχήματος υπάρχει και από ένας ηλεκτροκινητήρας, ενώ μια μεγάλων διαστάσεων συστοιχία μπαταριών σε σχήμα «Τ» γεμίζει τις περισσότερες γωνιές και πτυχές τού πατώματός του. Εάν η φόρμα ακολουθεί αυστηρά τη λειτουργικότητα (σημ.: όπως θέλει η σχετική ρήση), τότε αυτή η πρόταση δεν ισχύει καθόλου εν προκειμένω.

To Battista μπορεί να μοιάζει με ένα supercar με τον κινητήρα στον κέντρο αλλά επ΄ ουδενί δεν κατασκευάστηκε για να κυριαρχεί στις πίστες. Ο κύριος Γεώργιος Συρόπουλος, Διευθυντής του τμήματος εξέλιξης του σασί και υπεύθυνος οδηγός-δοκιμαστής τής Automobili Pininfarina μας εξήγησε χαρακτηριστικά: «Βασικά, αποφασίσαμε να μείνουμε μακριά από το Nürburgring, επειδή δεν είναι ένα μέρος που μας ταιριάζει. Αυτό (σημ.: Battista) δεν είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο θέλουμε να προωθήσουμε στην αγορά ως ένα όχημα το οποίο θα σημειώνει τον ταχύτερο γύρο στην πίστα. Αντιθέτως, χρησιμοποιούμε έναν άλλο χώρο γι’ αυτό, ο οποίος πιθανόν έχει το ίδιο κύρος –αν όχι περισσότερο–, όταν πρόκειται για την εξέλιξη ενός supercar: Την πίστα στο Nardò (σημ.: ο συμπατριώτης μας αναφέρεται σε αυτή που βρίσκεται στην ομώνυμη πόλη στα νοτιοανατολικά της Ιταλίας και η οποία ανήκει στην Porsche).Κατά μία έννοια, η συγκεκριμένη πίστα είναι περισσότερο απαιτητική από το Nürburgring, καθώς είναι ένα μέρος που μπορείς να αναπτύξεις πολύ μεγάλη ταχύτητα». Εντάξει. Όμως, το Nardò Ring (σημ.: μια κυκλική πίστα μήκους 12,5 km) είναι το πρότυπο για μια συγκεκριμένη διαδικασία εξέλιξης, δεν έχει το ίδιο κύρος (σημ.: όπως το Nürburgring-Nordschleife).

Ο εσωτερικός «κόσμος»

Το ταμπλώ τού Battista είναι όσο high-tech αναμένεις από ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο hypercar, αλλά δεν μπορείς να αγνοήσεις το γεγονός ότι διαθέτει απλώς δύο οθόνες τάμπλετ και μία ενός smartphone.
Το ταμπλώ τού Battista είναι όσο high-tech αναμένεις από ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο hypercar, αλλά δεν μπορείς να αγνοήσεις το γεγονός ότι διαθέτει απλώς δύο οθόνες τάμπλετ και μία ενός smartphone.

H δική μας σύντομη περιπέτεια με το Battista έλαβε χώρα σε δρόμους λίγα χιλιόμετρα πάνω από το Palm Springs, στην Καλιφόρνια, και στην πίστα «Chuckwalla Valley Raceway», η οποία έχει μήκος 4,31 km. Το αυτοκίνητο ήταν προπαραγωγής, συνεπώς λάβετε υπόψη σας αυτό το γεγονός όταν διαβάσετε την άποψή μας γι’ αυτό, ιδίως εάν προτίθεστε να το αποκτήσετε.

Όπως ισχύει σε ένα πραγματικό supercar, οι πόρτες δεν ανοίγουν απλώς. Ανυψώνονται. Το εσωτερικό του δεν είναι πληθωρικό ή σχετικά πολυτελές, αλλά αδρό, όπως ένα ρούχο Armani. Ο οδηγός έχει εμπρός του τρεις έγχρωμές οθόνες, με τη μεσαία να είναι το ταχύμετρο και να έχει τις διαστάσεις ενός κινητού τηλεφώνου iPhone. Το τιμόνι έχει στεφάνη σχετικά μεγάλου πάχους και είναι επίπεδο στο κάτω μέρος του. Τα πεντάλ τού «γκαζιού» και του φρένου είναι από χυτό αλουμίνιο και πολύ όμορφα, όπως και το footrest. Μεγάλη έκταση από τις επιφάνειες εντός τού οχήματος αποτελούνται από ανθρακόνημα, υλικό από το οποίο συνίσταται η «μπανιέρα» των επιβατών.

Το εσωτερικό τού Battista στερείται της παράλογης επιμονής στη λεπτομέρεια που υπάρχει στην Bugatti Chiron. Ενώ είναι όμορφο συνολικά, δεν προκαλεί την ίδια έκπληξη όπως αυτό σε μια Lamborghini. Για αυτοκίνητο που φέρει την ονομασία Pininfarina, ενός οίκου που έχει σχεδιάσει τόσα πολλά όμορφα οχήματα για άλλες εταιρείες, φαίνεται να είναι κάπως γενικό. Η αγορά των hypercar οχημάτων που απευθύνονται στους ζάπλουτους είναι εξειδικευμένη και μικρή. Αυτό που φαίνεται γελοίο και τολμηρό στους πολλούς δεν είναι απαραίτητα μειονέκτημα για τον χαρακτήρα ενός οχήματος που θα κατασκευαστεί σε μόλις 150 μονάδες.

Το Automobili Pininfarina Battista έχει σύστημα παραμετροποίησης εφαρμογής της ροπής, της διαχείρισης ενέργειας και της άνεσης το οποίο διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα: «Calma», «Pura», «Energica», «Furiosa» και «Caraterre».
Το Automobili Pininfarina Battista έχει σύστημα παραμετροποίησης εφαρμογής της ροπής, της διαχείρισης ενέργειας και της άνεσης το οποίο διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα: «Calma», «Pura», «Energica», «Furiosa» και «Caraterre».

Καθώς δεν υπάρχει ουσιαστική μόνωση μεταξύ του οδηγού και των επιφανειών από ανθρακονήματα, το Battista σού δίνει μια αληθινή αίσθηση ενός τεχνουργήματος της μηχανικής. Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές διαμορφώνουν τα πάντα, από τη «χορογραφία» στη μετάδοση της ροπής μεταξύ των τεσσάρων ηλεκτροκινητήρων, τη μεταβλητή υποβοήθηση του τιμονιού, την αίσθηση των φρένων, τον ήχο (αυτός ο ήχος…). Ωστόσο, οι μηχανικοί τής Pininfarina αποφάσισαν να επιτρέπουν στους επιβάτες τού οχήματος να αισθάνονται πλήρως τις φυσικές αισθήσεις που παρέχει όλη αυτή η υπολογιστική δύναμη των μικροεπεξεργαστών. Ο οδηγός του Battista αισθάνεται στο σώμα του την παράλογη αναζήτηση των φυσικών ορίων από το αυτοκίνητο.

Στη βάση του τιμονιού τού οχήματος υπάρχει η υπογραφή τού Giovanni Battista «Pinin» Farina, όπως ήταν το πλήρες όνομά του. Το χαϊδευτικό «pinin» («μικρός», «μικρούλης») του το έδωσαν οι γονείς του από το γεγονός ότι ήταν το δέκατο από τα έντεκα παιδιά της οικογένειας, αλλά και από το ότι ήταν κοντός σε ύψος όταν ενηλικιώθηκε.
Στη βάση του τιμονιού τού οχήματος υπάρχει η υπογραφή τού Giovanni Battista «Pinin» Farina, όπως ήταν το πλήρες όνομά του. Το χαϊδευτικό «pinin» («μικρός», «μικρούλης») του το έδωσαν οι γονείς του από το γεγονός ότι ήταν το δέκατο από τα έντεκα παιδιά της οικογένειας, αλλά και από το ότι ήταν κοντός σε ύψος όταν ενηλικιώθηκε.

Είναι απίθανο το γεγονός ότι οι ζάπλουτοι ιδιοκτήτες του μοντέλου θα διαθέτουν τον χρόνο να αναμένουν να φορτίσουν πλήρως τα 6.960 στοιχεία από τα οποία αποτελούνται οι μπαταρίες ιόντων λιθίου του οχήματος. Προφανώς, αυτό θα το κάνει κάποιος υπάλληλός τους. Η εταιρεία ανακοινώνει αυτονομία 500 km, βάσει του πρωτοκόλλου που ισχύει στην Ευρωπαϊκή Ένωση (σημ.:«WLTP») ή 370 km, βάσει αυτού της αμερικανικής Υπηρεσίας Προστασίας Περιβάλλοντος («EPA»). Σύμφωνα με την Automobili Pininfarina, οι μπαταρίες του νέου μοντέλου της μπορούν να φορτίσουν μεταξύ του 20%-80% της ενεργειακής χωρητικότητάς τους σε 25 λεπτά της ώρας, σε παροχή 180 kW.

«Διαπλανητικό» όριο

Πάντως, ο οδηγός δεν χρειάζεται να νοιάζεται για τίποτα από αυτά, καθώς –μα τω Θεώ– το αυτοκίνητο πραγματικά σε διασκεδάζει. Αφήνουμε την πόλη και αρχίζουμε να ανεβαίνουμε προς το βουνό. Κυνηγώντας ένα Tesla, το οποίο έχει τον ρόλο πλοηγού οχήματος, καταλαβαίνω το επίτευγμα που έχουν καταφέρει οι άνθρωποι της εταιρείας αναφορικά με την αίσθηση του τιμονιού. Παρότι ο αλγόριθμος για τη διαχείριση και κατανομή της ροπής στους ηλεκτροκινητήρες παρέχει κάποια βοήθεια, η χαρτογράφηση που αφορά στον υπολογιστή ο οποίος ελέγχει την ηλεκτρική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης είναι τόσο ακριβής, που καταλαβαίνεις αμέσως κάθε τάση για να χάσει την πρόσφυσή του κάποιος από τους τροχούς.

Βεβαίως, γι’ αυτό, πρέπει να δώσουμε τα εύσημα και στην ομάδα της Rimac, η οποία δημιούργησε το σύστημα μετάδοσης της κίνησης και εξέλιξε τον πυρήνα του λογισμικού που διαχειρίζεται την οδική συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Στο Battista υπάρχουν πολλά στοιχεία από το Rimac Nevera και για να διαπιστώσει κάποιος τις μεταξύ τους διαφορές, χρειάζεται να περάσει πολύ χρόνο και με τα δύο. Ας ελπίσουμε ότι θα έχουμε σύντομα αυτήν τη δυνατότητα.

Το Battista επιταχύνεται με τόσο ξαφνικό ρυθμό, που μπορεί να περιορίσει την όρασή σου. Η Automobili Pininfarina ανακοινώνει ότι για την επιτάχυνση 0-60 mph (σημ.: 0-97 km/h) χρειάζονται μόλις 1,8 sec και ότι η τελική ταχύτητά του φτάνει στα 350 km/h. H συντριπτική ροπή τού αυτοκινήτου κάνει τον οδηγό να κρατήσει την ανάσα του για να αποφύγει να πνιγεί από τα υπεράριθμα νιουτόμετρα αυτής. Η ώθηση παραμορφώνει τη σπονδυλική στήλη. Είναι πέρα για πέρα εκπληκτική. Και τρομακτική. Και μεθυστική.

Καθένα από τα 150 οχήματα δημιουργήθηκε σε άμεση συνεργασία με τον ιδιοκτήτη του, ώστε να είναι πραγματικά μοναδικό και σύμφωνο με το γούστο και την επιθυμία του.
Καθένα από τα 150 οχήματα δημιουργήθηκε σε άμεση συνεργασία με τον ιδιοκτήτη του, ώστε να είναι πραγματικά μοναδικό και σύμφωνο με το γούστο και την επιθυμία του.

Στη σύντομη οδήγησή του στην πίστα, τα όρια τού αυτοκινήτου μοιάζουν να εκτείνονται ως τον Ποσειδώνα (σημ.: τον πιο απομακρυσμένο πλανήτη του ηλιακού συστήματός μας). Ίσως να υπάρχει τρόπος να τα εξερευνήσει κάποιος σε μια μεγάλου μήκους πίστα, όπως η Monza, όμως στη στενή διαδρομή αυτής στην Chuckwalla ξεχάστε το. Η πρόσφυση του Battista το κάνει να μοιάζει με μια αεριοπροωθούμενη σαλαμάνδρα, η οποία σκαρφαλώνει σε μια ατελείωτη κολλώδη επιφάνεια μυγοπαγίδας! Πιέζοντας με τον κατάλληλο τρόπο, το αυτοκίνητο θα κουνήσει το πίσω μέρος του όπως ένας σκύλος ράτσας χάσκυ κουνά χαρούμενα την ουρά του, για να επανέλθει αυτό με την παραμικρή διόρθωση στο τιμόνι. Παρ’ όλη την πολυπλοκότητά του, είναι διασκεδαστικό.

Επίσης, αν και διαθέτει πολυάριθμους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, το Battista δεν σου δίνει την αίσθηση ότι είναι ένα μετριοπαθές όχημα. Μια Ferrari με V12 κινητήρα εκπέμπει περισσότερο ζωηρούς ήχους, ένα μοντέλο της General Motors με V8 κινητήρα και μηχανικό υπερσυμπιεστή είναι πιο κτηνώδης, γενικά ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι περισσότερο προκλητικό (άλλωστε, διαθέτει και κιβώτιο ταχυτήτων). Όμως το Battista, προσφέρει μεγαλύτερη διασκέδαση όταν οι μπαταρίες του είναι φορτισμένες και ο άδειος δρόμος εμπρός σου σε προκαλεί να κυριαρχήσεις επάνω του. Το πόσο ταιριαστό, πόσο πρωτοποριακό, πόσο συναρπαστικό θα φαίνεται ανάμεσα σε τόσα άλλα supercars είναι αποτέλεσμα εικασίας. Ή ονειροπόλησης.

TECH

AUTOMOBILI PININFARINA BATTISTA

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ4 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ/ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ. ΙΣΧΥΣ 1.900 PS. ΡΟΠΗ 2.300Nm. ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ/ ΛΙΘΙΟΥ ΙΟΝΤΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 120 kWh. ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 5,45 h@22kW, 25min @ 180 kW (20%-80%). ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 500 km. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.611x1.979x1.206 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ -mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ –L. ΒΑΡΟΣ <2.000kg,ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ / 0-100 km/h <2,0 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 350 km/h. ΜEΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ -kWh/100 km.