Ford Focus ST Vs Seat Leon Cupra: Πυροβολούν!


SΤ και Cupra είναι φορτωμένα με 465 αφηνιασμένα άλογα. Είναι όμως αυτό αρκετό για την οδηγική νιρβάνα;

  • 14/10/2008

SΤ και Cupra είναι φορτωμένα με 465 αφηνιασμένα άλογα. Είναι όμως αυτό αρκετό για την οδηγική νιρβάνα;

Kείμενο: Βασίλης Φούντζουλας,

Tελικά, και με κάθε βεβαιότητα, η αυτοκινητιστική ζωή αρχίζει ψηλά, πάνω από τους διακόσιους ίππους. Εδώ που φτάσαμε πλέον, με το βάρος να ξεπερνά κατά πολύ τον έναν τόνο, η πλεονάζουσα δύναμη είναι αναγκαία και καλοδεχούμενη. Ειδικά στην κατηγορία αυτή, που έχει πάρει φωτιά τα τελευταία χρόνια, διαθέτοντας πολύ αξιόλογα αυτοκίνητα κι ασφαλώς ένθερμο και καλά ενημερωμένο κοινό. Και σίγουρα το παιχνίδι της ιπποδύναμης μόνο επικοινωνιακό δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις, αφού πίσω από τους θεαματικούς αριθμούς υπάρχει και ουσία. Έτσι, δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως έχουμε να κάνουμε με δυο από τα καλύτερα hatchback της αγοράς. Δυο αυτοκίνητα που προάγουν τη fun πλευρά της αυτοκίνησης κάτω από το πρίσμα της εποχής μας, βεβαίως, κάτι όμως που κατά την άποψή μας ουδόλως μειώνει την αξία τους. Γιατί μπορεί οι εποχές να πέρασαν και μαζί με αυτές και η αμεσότητα που διέκρινε κάποτε τα αυτοκίνητα, τα σημερινά GTi όμως είναι σαφώς πιο αποτελεσματικά στο σύνολο των καταστάσεων που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν, χωρίς να ξεχνούν τον αρχικό τους προσανατολισμό. Πάρτε για παράδειγμα το ST με τους 225 ίππους, το οποίο έχει όλα τα προσόντα για να διακριθεί και προσφάτως μάλιστα ανασχεδιάστηκε στα σημεία, προκειμένου να φρεσκαριστεί η εικόνα του. Ακριβώς απέναντι στάθηκε ένα Cupra, το οποίο αυτή τη φορά έχει 240 ίππους και, όπως δείχνει η εξωτερική του εμφάνιση, δεν αστειεύεται καθόλου. Αμφότερα διαθέτουν sport σχεδιασμό, ποιότητα, επιδόσεις και οδική συμπεριφορά, με τιμές που ξεκινούν κάτω από τα 30.000 ευρώ. Και τελικά μπορεί τα αυτοκίνητα του θέματος να δείχνουν σε αρκετούς τομείς ίδια, στην ουσία όμως είναι πολύ διαφορετικά, καλύπτοντας ένα μεγάλο φάσμα του αγοραστικού κοινού που θέτει ως βασική προϋπόθεση τις 200αριές των αλόγων.

Γρήγορα ναι, πρόχειρα ποτέ

Το ST δεν ήταν ποτέ κραυγαλέο και ανέκαθεν αποτελούσε μια ήρεμη δύναμη οπτικά. Περισσότερο σου έκανε για ένα γρήγορο οικογενειακό hatchback παρά για το αμιγώς sport αυτοκίνητο, κι εδώ που τα λέμε πολλοί είναι αυτοί που προτιμούν κάτι διακριτικό, αλλά αποτελεσματικό. Βέβαια τα μάζεψε τα χρόνια του, κι έτσι ένα μικρό facelift κρίθηκε αναγκαίο για να τονωθεί η εικόνα του. Και τελικά αυτές οι μικρές επεμβάσεις στα σημεία μπορεί να μην αλλάζουν επί της ουσίας το αυτοκίνητο, φρεσκάρουν όμως την εμφάνισή του ανάλογα και με την έκτασή τους. Στην περίπτωση του Focus, μάλιστα, αυξήθηκαν ο δυναμισμός και η επιθετικότητα που αποπνέει η όψη. Νέοι προφυλακτήρες, μάσκα, προβολείς ομίχλης, φωτιστικά και καπό τονίζουν τα άγρια χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου και οπωσδήποτε πετυχαίνουν το ζητούμενο, που είναι η τόνωση της εικόνας. Εντός αυτοκινήτου κάποια υλικά αντικαταστάθηκαν από άλλα ποιοτικότερα, επανασχεδιάστηκαν ο πίνακας οργάνων και η κεντρική κονσόλα, η οποία διαθέτει συρόμενο υποβραχιόνιο, θύρα USB, AUX και πλέον υπάρχει διακόπτης start/stop. Βλέπετε, τα ηλεκτρονικά είναι αναπόφευκτο κομμάτι της ζωής μας. Κατά τ άλλα, η εικόνα είναι γνώριμη και η συστοιχία των επιπλέον οργάνων πάνω στην κεντρική κονσόλα με τις ενδείξεις για την πίεση του τούρμπο, τη θερμοκρασία και την πίεση του λαδιού και τα καθίσματα της Recaro είναι αυτά που τραβούν το μάτι. Η ποιότητα είναι καλή, η εργονομία επίσης και οι χώροι εξυπηρετούν άνετα τις ανάγκες μιας μικρής οικογένειας. Με το Cupra, από την άλλη, συμβαίνει το εξής: είναι compact, και στο μάτι σου... κάθεται περισσότερο για sport αυτοκίνητο χάρη και στην τολμηρή σχεδίασή του. Έντονα σφηνοειδές αμάξωμα, ακμές, καμπύλες, καλά σμιλευμένες επιφάνειες, αεροδυναμικά βοηθήματα δημιουργούν ένα φλογερό ταμπεραμέντο, που ξυπνά μέσα σου το παιδί. Βέβαια, οι διαφορές του Cupra από το FR θα έπρεπε να ήταν περισσότερες ή πιο εμφανείς. Εντός τώρα, οι sport πινελιές έχουν να κάνουν με τον πίνακα οργάνων, την κεντρική κονσόλα, τις επενδύσεις στα σημεία και τα καλά sport καθίσματα που συγκρατούν αποτελεσματικότερα το σώμα. Καλή η ποιότητα και στο Cupra, η εργονομία επίσης, οι χώροι ωστόσο δεν ικανοποιούν όσο στο ST.

Η αλήθεια

Η εμφάνιση είναι ένας πολύ σημαντικός τομέας, ωστόσο η εσωτερική διαφοροποίηση είναι αυτή που μετρά εδώ και οι βελτιώσεις σε επίπεδο μηχανικών μερών, αυτές δηλαδή που θα καθορίσουν και το ύφος του αυτοκινήτου. Έτσι, οι κατασκευαστές κάνουν ό,τι περνά από το χέρι τους για την εξεύρεση της χρυσής τομής, ωστόσο μέσα από τη διαδικασία αυτή αρχίζουν να διαχωρίζουν τη θέση τους και κατά τη συνεπεία τα προϊόντα τους. Όπως και να χει πάντως και σε γενικές γραμμές, τα αμαξώματα είναι φαρδιά και χαμηλά, τα πλαίσια στιβαρά, οι αναρτήσεις πολλαπλών συνδέσμων, η γεωμετρία διαφορετική, τα ελατήρια και τα αμορτισέρ πιο σφιχτά, οι κρεμαγέρες και τα κιβώτια πιο γρήγορα, τα φρένα προσεγμένα και, τέλος πάντων, υπάρχει πολλή δουλειά προς την κατεύθυνση της sport χροιάς, η οποία είναι σε θέση να αντεπεξέλθει στις κανονιές του δεξιού πεντάλ.

Άλλο SΤ

Μπαίνοντας στην καμπίνα του Focus ST, λοιπόν, θα παρασυρθείς από την ποιοτική και προσεγμένη εικόνα, με τα δευτερεύοντα όργανα να λειτουργούν σαν μαγνήτης. Στην πορεία θα ανακαλύψεις ότι θα προτιμούσες να κάθεσαι ελαφρώς πιο χαμηλά. Τα καθίσματα, ωστόσο, είναι άνετα και προσφέρουν, αν όχι κορυφαία, επαρκή πλευρική στήριξη. Ο 2,5 λίτρων κινητήρας με τους 225 ίππους παίρνει πνοή από το σχετικό κουμπί και έχει μια μπρουτάλ λειτουργία.

Ο ήχος και το δούλεμά του δεν σου κάνουν για Ford οι Σκανδιναβοί έχουν την άποψή τους, ενώ το σφύριγμα της τουρμπίνας και το μπάσο γουργουρητό συν τα σκασίματα στο άφημα του γκαζιού που υποβοηθούνται από το ηχητικό σύστημα sound sympose δεν σου είναι γνωστά. Σίγουρα όμως σε προδιαθέτουν για τη συνέχεια. Η δύναμη τώρα εκπλήσσει ευχάριστα και είναι, θα λέγαμε, πανταχού παρούσα, από χαμηλά, δίχως σκαλοπάτια και νεκρές περιοχές, μέχρι τον κόφτη στις 7.100 στροφές. Ο πεντακύλινδρος διαθέτει τούρμπο με πλήρωση υποπίεσης στα 0,7 bar και overboost στα 1,2. Το εξάρι κιβώτιο είναι θετικό και σαφές, αλλά μαλακό σε αίσθηση, ενώ το τιμόνι είναι καλό, δίχως όμως να αποτελεί τον ορισμό του είδους. Η ανάρτηση δεν είναι και τόσο σκληρή, προκειμένου να περιορίζει απόλυτα τις κλίσεις, κι έτσι καταφέρνει να περνά πιο εύκολα και αγόγγυστα πάνω από τις αναρίθμητες ατέλειες των δρόμων μας, με ελαστικά διάστασης 225/40-18. Σε στριφτερούς δρόμους το ST τα καταφέρνει περίφημα, χωρίς όμως να προσφέρει την απόλυτη ή την ωμή αίσθηση. Τόσο το βάρος όσο η μαλακή ανάρτηση και λιγότερο η θολή επικοινωνία είναι στοιχεία που θα ανακόψουν το ρυθμό. Η συμπεριφορά λοιπόν είναι κατά βάθος ουδέτερη, αν κινείσαι κανονικά και ίσως λίγο πιο σβέλτα. Όταν όμως αποφασίσεις να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τις δυνατότητες του κινητήρα, τότε μοιραία θα αντιμετωπίσεις μπόλικη υποστροφή, η οποία μετατρέπεται και σε υπερστροφή. Εννοείται με το ESP εκτός, ειδάλλως λιγότερο οι υποστροφικές και περισσότερο οι υπερστροφικές τάσεις πνίγονται εν τη γενέσει τους. Σε ένα αυτοκίνητο όμως σαν το ST θα απενεργοποιήσεις και το ESP, κι αυτή είναι η αλήθεια. Με λίγα λόγια, μας άρεσαν ο κινητήρας και το τιμόνι, δεν μας άρεσε όμως η μαλακή ανάρτηση, που επιτρέπει κλίσεις και μεταφορές βάρους, αδιάφορους μας άφησαν το εξάρι κιβώτιο και τα φρένα, ενώ μας έφτιαξαν η ρυθμισιμότητα της συμπεριφοράς και η άνεση στα ταξίδια.

Άλλο Cupra

Εντός του λιονταριού πνέει αγωνιστικός άνεμος, χάρη στα καλά sport καθίσματα, την επένδυση του τιμονιού, τα όργανα με το λευκό φόντο και ασφαλώς τις επενδύσεις αλουμινίου στα σημεία. Η θέση οδήγησης σε φέρνει πιο κοντά στα πράγματα, όντας καλύτερη από αυτήν του ST. Τετρακύλινδρος κινητήρας, δύο λίτρα, άμεσος ψεκασμός, turbo και 240 ίπποι είναι η συνταγή που ακολουθεί το Cupra και η οποία εντέλει είναι διαφορετική από αυτήν του ST. Η παραπανίσια δύναμη του Cupra, λοιπόν, είναι άμεσα εμφανής, αφού ένα βίαιο πάτημα του γκαζιού σε κολλάει για τα καλά στο κάθισμα, και πραγματικά λίγα αυτοκίνητα σου δίνουν αυτή την ωμή αίσθηση επιτάχυνσης. Ομαλή η απόδοση έως ένα σημείο, εκρηκτική στη συνέχεια, σε θέλει εκεί, προκειμένου να ιορθώσεις την τροχιά, ιδίως όταν η άσφαλτος λιστρά. Ελαττώστε λίγο την πίεση στο δεξί πεντάλ και όλα θα διορθωθούν από μόνα τους, ωστόσο αυτό δεν είναι κάτι που γίνεται και τόσο εύκολα όταν έχεις 240 ίππους έτοιμους να εκτοξεύσουν το αμάξωμα. Έχει το τίμημά της η πολλή δύναμη στους δυο εμπρός τροχούς, κι εδώ ένα μπλοκέ διαφορικό θα αποδεικνυόταν σωτήριο. Εν πάση περιπτώσει, αυτό είναι το Cupra και μέσα από αυτό διαχωρίζει και τη θέση του από το ST. Η ανάρτηση, από την άλλη, είναι σκληρή και τελικά δεν τα πάει και τόσο καλά με τις ανωμαλίες, όταν και τα ελαστικά της, διάστασης 225/40-18, δεν βοηθούν και τόσο την κατάσταση. Ωστόσο, αν μειώσετε λίγο την πίεση, η ανάρτηση θα δουλέψει πιο μαλακά, κάνοντας το αυτοκίνητο πιο άνετο απ ό,τι πραγματικά είναι. Κάπως έτσι όμως οι κλίσεις και οι τάσεις πλεύσης είναι απαγορευμένες λέξεις στο λεξιλόγιο του Cupra, κάτι που φαίνεται ευθύς εξαρχής και σε αντίθεση με το ST. Από την άλλη, όταν τα ελαστικά ζεσταθούν και ο δρόμος δεν είναι καθρέφτης, η πρόσφυση είναι κορυφαία. Αρκεί βεβαίως να μην τη διαταράσσετε εσείς με την πλεονάζουσα δύναμη του κινητήρα. Όταν η πίεση αυξηθεί και ο ρυθμός ανάψει, το Cupra αποκτά υποστροφική χροιά, η οποία δύσκολα μετατρέπεται σε υπερστροφική. Έτσι προσέχεις κυρίως το εμπρός μέρος παρά το πίσω κι εδώ είναι που θα θέλαμε μια πιο ρυθμίσιμη συμπεριφορά. Αν ενεργοποιήσετε το ESP, θα σας ανακόψει τόσο απότομα, που ούτε θα σας ξαναπεράσει από το μυαλό. Το τιμόνι δεν είναι κακό, το εξάρι κιβώτιο θα μπορούσε να είναι καλύτερο και, τέλος, τα φρένα του Cupra μας άρεσαν περισσότερο από τα αντίστοιχα του SΤ. Εν ολίγοις, το Cupra είναι πιο ατίθασο, πυροβολεί πιο αδιάκριτα απ ό,τι κάνει το ST και τελικά καταφέρνει να παρουσιάσει έναν περισσότερο sport χαρακτήρα από αυτόν του ST.

Είναι θέμα χαρακτήρα

Τελικά έχουμε να κάνουμε με δυο πολύ καλά αυτοκίνητα που προάγουν το fun to drive με κάθε τρόπο, είτε από τη συνολική τους εικόνα είτε μέσα από τις επιδόσεις και την οδική συμπεριφορά τους. Και τελικά ναι, μπορεί η δύναμη από μόνη της να μην αρκεί για την οδηγική νιρβάνα, είναι όμως ένα από τα βασικά συστατικά της. Βέβαια, αυτό που μένει έπειτα από μια ενδελεχή παρατήρηση είναι πως τελικά τα ST και Cupra, όσο ίδια κι αν δείχνουν, είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους.

Το Focus ST είναι ένα γρήγορο, με sport χαρακτηριστικά, οικογενειακό hatchback. Λατρεύει τους ανοιχτούς δρόμους, οι επιβάτες του θα ταξιδέψουν άνετα και ξεκούραστα, αλλά όταν ο δρόμος σφίξει, ο οδηγός, θέλοντας και μη, θα ανακόψει το ρυθμό. Ως ένα καθαρόαιμο GT θα το χαρακτηρίζαμε, λοιπόν, παρά ως ένα κλασικό GTi.

Από την άλλη, το Cupra διαθέτει τη ζωντάνια και τη σπιρτάδα που θα δελεάσουν πιο ανήσυχους οδηγούς σε σχέση με το ST. Είναι sport και δεν το καμουφλάρει αδιαφορώντας για τις συνέπειες, έχει πολλή δύναμη και εντέλει η αίσθηση που αποκομίζεις από το Cupra είναι καλύτερη από αυτήν του ST.