Ford Focus ST WRC Vs Subaru Impreza WRX: Μαύροι δαίμονες!


Αυτές οι δύο εκδόσεις χτυπάνε κατευθείαν στο θυμικό και το συναίσθημα! Δεν υπάρχουν μόνο για να μας δείξουν τις ικανότητες των δύο εταιρειών στα «hot hatch», αλλά και για να μας υπενθυμίσουν τη μακριά σχέση της Ford και της Subaru με τον κορυφαίο θεσμό των ράλι.

  • 4/2/2009

Car and Driver

Αυτές οι δύο εκδόσεις χτυπάνε κατευθείαν στο θυμικό και το συναίσθημα! Δεν υπάρχουν μόνο για να μας δείξουν τις ικανότητες των δύο εταιρειών στα «hot hatch», αλλά και για να μας υπενθυμίσουν τη μακριά σχέση της Ford και της Subaru με τον κορυφαίο θεσμό των ράλι.

Δεν είμαστε λίγοι αυτοί που τα έχουμε θαυμάσει στις ειδικές διαδρομές του Ακρόπολις. Δεν είμαστε λίγοι αυτοί που στο μυαλό μας υπάρχουν ως αυτοκίνητα-θρύλοι μέσα από τις επιτυχίες τους στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι. Κακά τα ψέματα, αλλά τα Focus και Impreza έγραψαν και γράφουν χρυσές στιγμές στην ιστορία του σπορ, κάτι που φυσικά χτυπάει απευθείας στην ψυχή και το μυαλό των φανατικών του είδους. Και φυσικά αυτό από μόνο του κάνει πολλές φορές την αξία αυτών των δύο μοντέλων μεγαλύτερη ακόμη και από αυτήν της εταιρικής τους ταυτότητας.

Αυτό βεβαίως δεν θα μπορούσε να μείνει ανεκμετάλλευτο από τις δύο εταιρείες, και η Subaru εδώ και πολλά χρόνια έχει καθιερωθεί με τα WRX και STi στις σπορ και πιο «λαϊκές», αν θέλετε, κατασκευές. Ανεκμετάλλευτοι όμως δεν θα μπορούσαν να μείνουν από τη Ford και οι δύο συνεχόμενοι τίτλοι στους κατασκευαστές στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (2006 και 2007), και μετά την πρόσφατη ανανέωση του Focus, η Ford θέλει να κεντρίσει ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον των φανατικών φίλων της, ανακοινώνοντας μια ακόμη έκδοση του γνωστού της μικρομεσαίου Focus. Η συγκεκριμένη όμως έκδοση θα λέγαμε ότι κυρίως απευθύνεται στο θυμικό τους. Κι αυτό το λέμε διότι δεν έχει ουσιαστικά να επιδείξει κάποια μηχανική διαφοροποίηση σε σχέση με τις εκδόσεις στις οποίες βασίζεται. Τι εννοούμε με αυτό; Ουσιαστικά οι εκδόσεις «WRC» είναι συμπληρωματικές ήδη υπαρχουσών εξοπλιστικών εκδόσεων και διατίθενται τόσο με τους κινητήρες των 1,6 και 2,0 λίτρων όσο και με αυτόν που υπάρχει στην κορυφαία προς στιγμήν ST (μέχρι να έρθει σε λίγο καιρό και το πολυαναμενόμενο RS, το οποίο σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες θα διαθέτει τον κινητήρα των 2,5 λίτρων με απόδοση 300 ίππων και κίνηση στους εμπρός τροχούς).

Το αυτοκίνητο που είχαμε στα χέρια μας ήταν το ST WRC και αποφασίσαμε να το τοποθετήσουμε απέναντι από το πολύ γνωστό σε όλους μας Subaru Impreza WRX με τους 230 ίππους. Μπορεί να μιλάμε για μια σχετική διαφορά φιλοσοφίας μεταξύ των δύο αυτοκινήτων (όπως θα δείτε και παρακάτω), αλλά δεν παύει να είναι δύο πολύ γρήγορα hatchback, τα οποία μάλιστα διαθέτουν και παραπλήσια τιμή, η οποία βρίσκεται γύρω στα 31.000 ευρώ (με το Subaru βεβαίως να βρίσκεται πιο ψηλά, κοντά στα 32.000).

Είναι και φαίνεται!

Μαύρες ζάντες 18 ιντσών παραπλήσιας σχεδίασης με αυτές στο απλό ST, καρό σημαία από την εμπρός πόρτα έως το πίσω φτερό, αυτοκόλλητα με τα πρωταθλήματα στους κατασκευαστές στα δύο εμπρός φτερά και λίγο πιο πίσω στις πόρτες το λογότυπο WRC, που σε βάζει αμέσως στο? ψητό της συγκεκριμένης έκδοσης. Μεγάλη αεροτομή πίσω, διπλή απόληξη της εξάτμισης με διαχύτη ενδιάμεσα στο τελείωμα του προφυλακτήρα, και το Focus δεν είναι μόνο πρωταθλητής, αλλά φαίνεται κιόλας. Βεβαίως, αν θέλετε την προσωπική μας άποψη, η γενική εξωτερική εικόνα με τα αυτοκόλλητα γύρω τριγύρω είναι λίγο πιο? παραπάνω απ’ ό,τι θα θέλαμε. Το σίγουρο είναι όμως ότι αν θέλετε να τραβάτε την προσοχή, μέσα σε μια έκδοση «WRC» του Focus δεν θα περνάτε σε καμία περίπτωση απαρατήρητοι.

Στον αντίποδα, το Subaru είναι σίγουρα πιο διακριτικό εμφανισιακά, καθώς εκλείπουν τα αυτοκόλλητα πάσης φύσεως που να φανερώνουν τη σχέση του μοντέλου με το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, και μόνο το λογότυπο «WRX» στην πίσω θύρα παραπέμπει το θυμικό στα ράλι. Από την άλλη, τα πιο φουσκωμένα φτερά σε σχέση με τις απλές εκδόσεις, η εισαγωγή για το intercooler στο καπό, οι 17άρες ζάντες αλουμινίου, το «body-kit» και η αεροτομή στην πίσω θύρα σίγουρα βελτιώνουν κατά πολύ τη σπορτίφ εικόνα του αρκετά αμφιλεγόμενου αισθητικά νέου 5θυρου αμαξώματος του Impreza. Όμως, για να είμαστε εντελώς ειλικρινείς, και πάλι η συνολική εικόνα δεν εντυπωσιάζει τόσο σε σχέση με το ST όσο και σε σχέση με το ίδιο το παρελθόν της συγκεκριμένης έκδοσης του Impreza. Προσέξτε, δεν σας λέμε ότι τα παλιά Impreza WRX με τα 4θυρα αμαξώματα ήταν πιο όμορφα, αλλά ?όπως και να το κάνουμε? η συνολικά πιο? brutal εικόνα τους τα έκανε να αποπνέουν λίγο καλύτερα την πιο σπορ φιλοσοφία τους.

Στο εσωτερικό τώρα, η γνώριμη εικόνα του Focus ST παραμένει, με τη διαφορά ότι στη συγκεκριμένη έκδοση έχουμε αλουμινένια μαρσπιέ με το λογότυπο «WRC» και τα δερμάτινα σπορ καθίσματα της Recaro, που στις απλές εκδόσεις του ST είναι προαιρετικά, στη συγκεκριμένη έκδοση όμως ανήκουν στο βασικό εξοπλισμό. Και σε αυτό το σημείο το Impreza δείχνει να είναι πιο ήπιων τόνων από πλευράς σχεδιασμού (η οποία δεν διαφέρει πολύ από τις απλές εκδόσεις), ενώ και ο εξοπλισμός του είναι σίγουρα πιο φτωχός από αυτόν του ST WRC. Εκτός αυτού όμως, το Focus υπερέχει τόσο σε θέματα χώρων (κυρίως σε αυτόν των αποσκευών), ενώ το ίδιο συμβαίνει και σε θέματα αντιληπτής ποιότητας, καθώς τα υλικά στο ταμπλό δείχνουν πιο ποιοτικά. Από εκεί και ύστερα πάντως, σε θέματα πρακτικότητας σε καθημερινή χρήση, το Impreza υπερέχει ελαφρώς λόγω πιο εύχρηστων και μεγάλων θηκών για μικροαντικείμενα, ενώ σε θέματα εργονομίας δεν υπάρχει κάποιο ουσιαστικό παράπονο και στις δύο περιπτώσεις.

Στα 2,5

Κάτω από το καπό του Focus ST WRC βρίσκεται ο γνωστός υπερτροφοδοτούμενος 5κύλινδρος κινητήρας των 2,5 λίτρων, που υπάρχει και στην απλή έκδοση, και δεν θα πρέπει να περιμένετε καμία αλλαγή σε σχέση με την απόδοσή του, καθώς η ιπποδύναμή του φτάνει τους 225 ίππους και η ροπή τα 320 Nm. Από εκεί και ύστερα, σε σχέση με τη συμμετρική μόνιμη τετρακίνηση του Subaru, στο Focus φυσικά η κίνηση μεταφέρεται μόνο στους εμπρός τροχούς. Ίδιας χωρητικότητας είναι και ο κινητήρας του Subaru WRX, μόνο που στην προκειμένη περίπτωση μιλάμε για επίπεδο τετρακύλινδρο μηχανικό σύνολο, του οποίου η απόδοση φτάνει τους 230 ίππους, ενώ η μέγιστη ροπή είναι ακριβώς ίδια με αυτήν του Focus, μόνο που αποδίδεται λίγο ψηλότερα (στις 2.800 σ.α.λ. αντί για τις 1.600 στο Impreza). Από εκεί και ύστερα, παρότι το WRX είναι ελαφρώς βαρύτερο από το ST WRC (1.395 κιλά έναντι 1.362 του ST), το Impreza είναι πιο γρήγορο τόσο στο κλασικό 0-100 χλμ./ώρα (6,5’’ έναντι 7,9’’ που έδειξε το V-Box για το ST) όσο και στο 400άρι. Αυτό βεβαίως συμβαίνει κυρίως χάρη στο πιο «κοντό» διαφορικό (γι' αυτό και διαθέτει αρκετά μικρότερη τελική ταχύτητα), ενώ και η τετρακίνηση το βοηθάει να «βγάζει» καλύτερα τη δύναμή του στο δρόμο. Στην πράξη πάντως το μηχανικό σύνολο του Focus δείχνει και κυρίως ακούγεται πιο δυνατό από αυτό του Impreza, καθώς ο μπάσος και στακάτος ήχος που εκπέμπεται από τη διπλή απόληξη της εξάτμισης θυμίζει έως ένα βαθμό αμερικάνικο V8 (θυμίζει, είπαμε, μη μας παρεξηγήσετε). Πάντως, εκτός από το ότι είναι καλύτερο σχεδόν σε όλες τις ρεπρίζ, το 6άρι μηχανικό κιβώτιο του Focus (το Impreza έχει 5άρι) ωφελεί κατά πολύ και την κατανάλωση, καθώς στο ST κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας κυμάνθηκε γύρω στα 13 λίτρα για 100 χλμ., ενώ αυτή του Impreza ήταν αρκετά πάνω από τα 15. Βεβαίως και στις δύο περιπτώσεις, όταν τα αυτοκίνητα πιεστούν αρκετά, δεν είναι δύσκολο να δεις στον υπολογιστή ταξιδιού καταναλώσεις που ξεπερνούν και τα 18 ή και 19 λίτρα για κάθε 100 χλμ., που όπως καταλαβαίνετε σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι καλές και ότι συνάδουν με το γενικότερο πνεύμα της εποχής για πιο οικολογικές κατασκευές (μιλάμε και για μικρομεσαία).

Στο δρόμο ο χαρακτήρας και των δύο αυτοκινήτων γέρνει την πλάστιγγα περισσότερο προς το μεγάλο τουρισμό και λιγότερο προς το καθαρόαιμο σπορ. Αυτό φαίνεται κυρίως από τη ρύθμιση της ανάρτησης, που είναι αρκετά πιο «μαλακή» από αυτήν που θα περίμενες από αυτοκίνητα 230 ίππων. Αυτό φυσικά ωφελεί αρκετά τις καθημερινές μετακινήσεις και, παρότι το Focus δείχνει σε γενικές γραμμές πιο άνετο από το Impreza, παρ’ όλα αυτά το εξαιρετικά χαμηλό προφίλ των ελαστικών του το κάνει να ταλαιπωρεί λίγο περισσότερο τους επιβάτες του σε μεγάλες εγκάρσιες ανωμαλίες. Από εκεί και ύστερα όμως η ποιότητα κύλισής του είναι πιο καλή, ενώ γενικότερα είναι και πιο εύκολο στη χρήση (πιο μαλακός συμπλέκτης και χωρίς να υπάρχει η χαρακτηριστική «κλοτσιά» κατά τη σύμπλεξη που υπάρχει στο WRX).

Στις πιο ανοιχτές διαδρομές και τα δύο αυτοκίνητα είναι πραγματικοί «χιλιομετροφάγοι», καθώς αναπτύσσουν πολύ υψηλές ταχύτητες με χαρακτηριστική άνεση, ενώ είναι και αρκετά ευθύβολα και σταθερά.

Από εκεί και ύστερα βεβαίως, όταν οι στροφές αρχίζουν να γίνονται πιο κλειστές και συνεχόμενες, η μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης και στις δύο περιπτώσεις έχει και τις επιπτώσεις της. Ιδίως αν το οδόστρωμα είναι κακής ποιότητας, τότε χρειάζεται αρκετή προσοχή, διότι η υποστροφή είναι αρκετά έντονη και το γκάζι και στις δύο περιπτώσεις πολύ. Πάντως, στην προκειμένη περίπτωση, και πάντοτε υπό αρκετή πίεση, παρότι η διαδρομή της ανάρτησης στο Impreza είναι λίγο πιο μεγάλη, κάτι που το κάνει να παίρνει μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές, το ιαπωνικό μοντέλο δείχνει να έχει λίγο καλύτερη πρόσφυση λόγω τετρακίνησης, ενώ μοιάζει και λίγο πιο εύκολα ρυθμίσιμο. Στο Focus χρειάζεται λίγη περισσότερη προσοχή στο γκάζι στη στροφή, ενώ ο οδηγός θα πρέπει να ψάξει και λίγο περισσότερο την ιδανική γραμμή για να μπορέσει να βρίσκεται συνέχεια κολλημένος στον προφυλακτήρα του Impreza.

WRC ή WRX;

Σε γενικότερες γραμμές και στις δύο περιπτώσεις μιλάμε για αρκετά γρήγορα αυτοκίνητα που χαρίζουν πολλές δόσεις ευχαρίστησης σε αυτόν που θα καθίσει πίσω από το τιμόνι και το σίγουρο είναι ότι θα ικανοποιήσουν πλήρως τους φανατικούς της εκάστοτε εταιρείας. Αν μας ρωτάτε τώρα ποιο από τα δύο θα επιλέγαμε, η απάντηση είναι το ST WRC (να σας πούμε όμως την αλήθεια χωρίς τα αυτοκόλλητα με την καρό σημαία και τις μαύρες ζάντες), κυρίως διότι είναι ελαφρώς πιο φτηνό, σαφώς πιο ποιοτικό και πλούσια εξοπλισμένο, ενώ ταυτόχρονα δείχνει πιο καθημερινό και εύκολο στη χρήση. Από εκεί και ύστερα βεβαίως -και για να είμαστε απόλυτα ειλικρινείς- σε καμία περίπτωση δεν θα μας χάλαγε και ένα WRX.