Η εικόνα ενός θηριώδους pick-up που συνδέεται σε καλώδιο φόρτισης μπορεί να ξενίζει. Ωστόσο, το νέο Ford Ranger PHEV έρχεται να αποδείξει ότι ακόμα και τα πιο σκληροτράχηλα οχήματα μπορούν να συμβαδίσουν με τις απαιτήσεις της εποχής. Με περισσότερα από δέκα χρόνια πρωτιάς στον στίβο των ευρωπαϊκών πωλήσεων, το Ranger είναι ο αδιαμφισβήτητος «ηγέτης» της κατηγορίας και η κίνηση της Ford να το εξηλεκτρίσει μόνο τυχαία δεν ήταν. Το αποτέλεσμα είναι ένα pick-up που συνδυάζει το κύρος και τις ικανότητες του παραδοσιακού Ranger με την οικονομία και την περιβαλλοντική απόδοση ενός plug-in hybrid. Και το σημαντικότερο; Δεν χάνει τίποτα από το DNA του. Παραμένει σκληροτράχηλο!
Επιβλητική σχεδίαση
Από την πρώτη στιγμή που το αντικρίζεις, η παρουσία του σε κερδίζει. Με μήκος που ξεπερνά τα 5 m και μεταξόνιο 3.270 mm, το Ranger δείχνει περισσότερο σαν ένα αμερικανικό muscle pick-up που… μετακόμισε στην Ευρώπη. Οι έντονες γραμμές στη μάσκα, τα επιβλητικά LED φώτα ημέρας και οι μυώδεις προφυλακτήρες του χαρίζουν ένα macho look, που ενισχύεται από την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τις ζάντες αλουμινίου 18΄΄. Οι ράγες οροφής και η σπορ μπάρα πίσω στην καρότσα ολοκληρώνουν το σύνολο, ενώ το ηλεκτρικό κάλυμμα του χώρου φόρτωσης προσθέτει πρακτικότητα και ασφάλεια, ώστε οι αποσκευής ή τα εμπορεύματα να παραμένουν προστατευμένα. Είναι σίγουρα ένα αυτοκίνητο που δηλώνει με τον σχεδιασμό του τις ανυπέρβλητες δυνατότητές του σε παντός είδους οδόστρωμα και, δη, στις εκτός δρόμου διαδρομές. Στην έκδοση Wildtrak, το Ranger PHEV έχει τη «γεωμετρία» ενός αυθεντικού off-road με γωνία προσέγγισης 30,2°, γωνία διαφυγής 24,2°, γωνία ράμπας 20,4°, ενώ η απόσταση από το έδαφος φτάνει στα 226 mm (χωρίς φορτίο). Σε συνδυασμό με τις κοντές/μακριές σχέσεις και το μπλοκέ πίσω διαφορικό, αυτά τα νούμερα δίνουν την αυτοπεποίθηση να κινηθεί εκεί όπου τα περισσότερα… φερόμενα και ως off-road θα δίσταζαν.
Μπαίνοντας στην καμπίνα, η εικόνα αλλάζει ριζικά. Εδώ δεν έχεις να κάνεις με ένα επαγγελματικό «εργαλείο», αλλά με ένα περιβάλλον που παραπέμπει σε premium SUV. Ο οδηγός και οι επιβάτες κάθονται ψηλά, με αίσθηση κυριαρχίας στον δρόμο και εξαιρετική ορατότητα. Το βλέμμα πέφτει αμέσως στη μεγάλη κάθετη οθόνη αφής 12 ΄΄ του SYNC 4A, που συγκεντρώνει όλες τις βασικές λειτουργίες, από το infotainment μέχρι την πλοήγηση και τα προγράμματα οδήγησης. Στον οδηγό, ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 8 ΄΄ παρέχει σαφείς ενδείξεις, ενώ δεν λείπουν η ασύρματη φόρτιση για το κινητό, το keyless entry και μια πληθώρα συστημάτων υποβοήθησης.
Η ποιότητα κατασκευής ξεπερνά κάθε προσδοκία. Κορυφαία υλικά, άψογη συναρμογή και –το πιο εντυπωσιακό– ούτε τον παραμικρό τριγμό, ακόμα και σε εκτός δρόμου διαδρομές με έντονες ανωμαλίες. Η ηχομόνωση είναι υποδειγματική, καθώς σε ηλεκτρική λειτουργία επικρατεί απόλυτη ησυχία, ενώ ακόμα και όταν μπει σε λειτουργία ο βενζινοκινητήρας, το μόνο που φτάνει στην καμπίνα είναι ένας μπάσος, διακριτικός τόνος. Ο διζωνικός κλιματισμός, το θερμαινόμενο τιμόνι και τα καθίσματα ανεβάζουν το επίπεδο άνεσης, δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα που δεν παραπέμπει σε σκληροτράχηλο pick-up, αλλά σε… SUV για μακρινά ταξίδια.
Υβριδική τεχνολογία και απόδοση
Κάτω από το καπό κρύβεται ο γνωστός 2.3 L EcoBoost βενζινοκινητήρας, σε συνδυασμό με έναν ηλεκτροκινητήρα 75 kW και μπαταρία 11,8 kWh. Η συνολική ισχύς φτάνει στους 281 PS, με θηριώδη ροπή 697 Nm, που ξεπερνά ακόμα και το diesel V6. Αυτή η ροπή του μοτέρ με τη «βελούδινη» λειτουργία είναι αισθητή από χαμηλά, προσφέροντας άμεση επιτάχυνση, είτε έχεις φορτωμένη την καρότσα είτε ρυμουλκείς τρέιλερ έως 3,5 τόνων. Στις τυπικές μετρήσεις, το Ranger PHEV επιταχύνει από 0–100 km/h σε 6,8 sec, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 180 km/h. Πρόκειται για επιδόσεις απολύτως αξιοπρεπείς για ένα όχημα αυτού του μεγέθους και βάρους, που συνδυάζει παράλληλα μεγάλη ροπή, ικανότητες εκτός δρόμου και υβριδική λειτουργία.
Η ηλεκτρική αυτονομία αγγίζει τα 50 km στα «χαρτιά», όμως στη δική μας δοκιμή μετρήσαμε 38 km σε πραγματικές συνθήκες, ικανοποιητική, θα λέγαμε, απόσταση για τις καθημερινές ανάγκες. Η κατανάλωση καυσίμου είναι ακόμα προσόν, αφού σε ταξίδι, με άδεια μπαταρία, μετρήσαμε 8,5-9 L/100 km, ενώ στην πόλη, σε υβριδική λειτουργία, πέσαμε στα 3,8–4,0 L/100 km. Αν το πιέσεις, η κατανάλωση ανεβαίνει εύκολα σε διψήφια νούμερα, αλλά αυτό είναι αναμενόμενο για ένα όχημα με τέτοιο βάρος και όγκο.
Το κιβώτιο των 10 σχέσεων λειτουργεί εξαιρετικά ομαλά, με σωστή κλιμάκωση και γρήγορες αλλαγές και παίζει ρόλο στις νορμάλ καταναλώσεις στο ταξίδι. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του επτά διαφορετικά Drive Modes (Normal, Eco, Sport, Slippery, Mud, Sand, Tow/Haul), καθώς και τα τέσσερα E-Modes (Auto EV, EV Now, EV Later, EV Charge) που επιτρέπουν τον απόλυτο έλεγχο της υβριδικής λειτουργίας. Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης e-4WD με κοντές/μακριές σχέσεις και το μπλοκέ πίσω διαφορικό εξασφαλίζουν κορυφαίες εκτός δρόμου δυνατότητες.
Στον δρόμο, αλλά και εκτός…
Στον αυτοκινητόδρομο, το Ranger PHEV ταξιδεύει με αυτοπεποίθηση. Κάθεσαι ψηλά και βλέπεις τα διερχόμενα οχήματα σαν μικρά «αυτοκινητάκια». Η αίσθηση στιβαρότητας είναι διάχυτη, και το βάρος του οχήματος δεν το κάνει δυσκίνητο. Η κατανάλωση των 8,5 L/100 km σε νορμάλ ρυθμούς οδήγησης είναι αξιοπρεπής για τέτοιο θηρίο, αρκεί να μην πιέσεις τον κινητήρα, γιατί τότε η μέση τιμή ανεβαίνει αισθητά.
Στην πόλη, οι μεγάλες διαστάσεις του δεν αφήνουν περιθώρια, καθώς θέλει χώρο για να κινηθείς και… ακόμα μεγαλύτερο για να παρκάρεις. Ωστόσο, με το πρόγραμμα EV μπορεί να κινηθεί αθόρυβα και χωρίς κατανάλωση καυσίμου για περίπου 35-40 km, κάτι που κάνει τις αστικές μετακινήσεις τουλάχιστον οικονομικά συμφέρουσες. Σε υβριδική λειτουργία, η μέση κατανάλωση που μετρήσαμε, όπως ήδη αναφέρθηκε κυμάνθηκε στα 3,8–4,0 L/100 km, τιμή πραγματικά χαμηλή για ένα όχημα τέτοιου μεγέθους.
Στο επαρχιακό δίκτυο, το Ranger αποδεικνύεται πιο πολιτισμένο από όσο θα περίμενε κανείς. Ναι, είναι βαρύ και με ψηλό κέντρο βάρους, όμως τα ελαστικά Continental (παρά την κόπωσή τους στο αυτοκίνητο δοκιμής) πρόσφεραν καλό κράτημα και σπάνια υπήρξε απώλεια πρόσφυσης. Φυσικά, βοηθούν και τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου που δουλεύουν διακριτικά στο παρασκήνιο.
Κι όταν τελειώσει η άσφαλτος, βρίσκεται στο φυσικό του περιβάλλον. Με τις επιλογές 4H και 4L, το κλείδωμα του διαφορικού και την άμεση ροπή του ηλεκτροκινητήρα, το Ranger PHEV μπορεί να πάει παντού. Να διασχίσει δασώδεις διαδρομές, να περάσει από λάσπες και να κινηθεί απροβλημάτιστα σε μια αμμώδη διαδρομή για μια απρόσιτη παραλία. Στην πραγματικότητα, οι δυνατότητές του είναι περισσότερες από όσες θα χρειαστεί ποτέ ο μέσος οδηγός. Και το εντυπωσιακό είναι ότι η υβριδική του έκδοση δεν υστερεί σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις του μοντέλου, αντίθετα, το ηλεκτρικό boost προσφέρει το κάτι επιπλέον σε απαιτητικές συνθήκες.
Εν κατακλείδι
Το Ford Ranger PHEV θα ήταν άδικο να το χαρακτήριζες ως ένα ακόμα pick-up. Είναι η απόδειξη ότι η κατηγορία μπορεί να εξελιχθεί και να ακολουθήσει τις νέες τάσεις χωρίς να χάσει τον χαρακτήρα της. Το λόγου το αληθές ενισχύουν η μοναδική κατασκευαστική φιλοσοφία που κρύβεται κάτω από το καπό του και το μπλε οβάλ σήμα της Ford, όπως και το «βάθος» τεχνογνωσίας της αμερικάνικης φίρμας στα αυθεντικά off-road. Συνδυάζει ό,τι ζητά κανείς από ένα pick-up, ήτοι δύναμη, ικανότητες ρυμούλκησης, εκτός δρόμου δυνατότητες, με την πολυτέλεια ενός SUV και τα πλεονεκτήματα ενός plug-in hybrid.
Στην Ελλάδα, η τιμή ξεκινά από 48.800 € + ΦΠΑ για την έκδοση Wildtrak (με όφελος Ford 9.500 €) και φτάνει στα 51.310 € + ΦΠΑ για την πιο πλούσια Stormtrak. Πρόκειται για τιμές υψηλές, αλλά απολύτως δικαιολογημένες, αν λάβεις υπόψη το μέγεθος, την τεχνολογία και τις δυνατότητες του οχήματος. Με τις φορολογικές ελαφρύνσεις των PHEV, τα χρηματοδοτικά προγράμματα Ford Finance και την υποστήριξη της Ford Pro, το Ranger PHEV είναι ένα ολοκληρωμένο πακέτο.
Κλείνοντας, μπορούμε να πούμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα όχημα που κοιτάζει στο μέλλον χωρίς να προδίδει το παρελθόν του. Το Ranger PHEV είναι σκληροτράχηλο όσο χρειάζεται, πολυτελές όσο θα ήθελες και πιο «πράσινο» από ποτέ. Ένα pick-up που δεν κάνει συμβιβασμούς και δείχνει τον δρόμο για το μέλλον της κατηγορίας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
_77761_471318_type15015.jpg)
ΜΟΝΤΕΛΟ FORD RANGER Wildtrak 2025 TIMH €48.800 ΤΕΛΗ €105
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.261, Turbo, Hλεκτροκινητήρας, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 207(281) ΡΟΠΗ Nm/rpm 697
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 10 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς, κατ΄ επιλογή τετρακίνηση, μόνιμη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,8 sec, τελική 180 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 3,1 L/100km, 70 g/km
ΥΠΕΡ ΆΨΟΓΗ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ, ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΑΠΟΔΟΤΙΚΟ ΚΑΙ ΕΥΕΛΙΚΤΟ PHEV, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΤΟ ΜΟΝΟ PICK-UP ΜΕ PLUG-IN HYBRID ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
ΚΑΤΑ ΔΥΣΧΡΗΣΤΟ ΣΕ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΛΟΓΩ ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ, Η ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ ΑΙΣΘΗΤΑ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ ΜΕ ΑΔΕΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑ