Οδηγούμε τη Mercedes-AMG GT Black Series 730PS


Διαθέτει τον καινούργιο, τετράλιτρο, V8 biturbo κινητήρα μέγιστης ισχύος 730 ίππων. Έχει ανάρτηση ρυθμισμένη για τη βέλτιστη οδηγική απόλαυση εντός πίστας. Πλησιάζει σε επιδόσεις και τιμή αγοράς τα εξωτικά supercars. Σε τρεις γραμμές, περιγράψαμε τη νέα Mercedes-AMG GT BlackSeries, την υπέρτατη έκδοχη του μοντέλου από το Affalterbach.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: MIKE DUFF (CAR AND DRIVER, USA), ΑΠΟΔΟΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ: MERCEDES-AMG.
  • 17/1/2021

Η Porsche αποδεικνύει με την 911 ότι είναι δυνατόν να έχεις τον κινητήρα στο λάθος μέρος (του αυτοκινήτου) και, παρ’ όλα αυτά, να είσαι ανταγωνιστικός των κεντρομήχανων sports cars. H AMG κάνει το ίδιο με την GT, όμως η τοποθέτησή του εμπρός δεν την κάνει τόσο αντισυμβατική, όπως συμβαίνει με τον κινητήρα-εκκρεμές της 911. Το γεγονός ότι στη Mercedes-AMG ο V8 βρίσκεται πίσω από τον εμπρός άξονα και κοντά στην καμπίνα των επιβατών, κάνει την GT λιγότερο ευάλωτη στους νόμους του Νεύτωνα.

Ενώ οι περισσότερες AMG GT κοστίζουν κάτω από 200.000 δολάρια (σημ.: περίπου 170.000 ευρώ, στις ΗΠΑ), η νέα Mercedes-AMG GT Black Series στοιχίζει 400.000 δολάρια (σημ.: περίπου 345.000 ευρώ, στις ΗΠΑ). Όμως, όταν πρόκειται για ένα τέτοιο ποσό, ο κανόνας επιβάλλει οι υποψήφιοι αγοραστές να στρέφονται συνήθως σε ένα όχημα που έχει έναν κινητήρα-κόσμημα ανάμεσα στον οδηγό και στους πίσω τροχούς.

O χειροποίητος κινητήρας

Η καινούργια GT Black Series θα είναι η κορυφαία σε επιδόσεις Mercedes-Benz μέχρι την έλευση της πολύ αργοπορημένης (σημ.: μέχρι να παρουσιαστεί) AMG One. Πρόκειται για τον πιο ισχυρό αυτοκίνητο δρόμου της εταιρείας και στην εκδοχή της Black Series αντιστοιχίζεται με ένα single malt ουίσκι παλαίωσης 30 ετών. H AMG GTR είναι μία ικανότατη «μηχανή», όμως οι βελτιώσεις που έχουν γίνει για να αποκτήσει τον χαρακτηρισμό «Black Series» φέρνουν τις επιδόσεις της GT πλησιέστερα σε αυτές ενός αγωνιστικού οχήματος της κατηγορίας GT3.

Κάτω από το μακρύ, θολωτό καπό –και μακριά από τον εμπρός άξονα– έχει τοποθετηθεί εύτακτα μια νέα εκδοχή του τετράλιτρου V8 biturbo κινητήρα της AMG. Αυτός, πλέον, είναι επίπεδος V8 (σημ.: flat-plane, δηλαδή τα κομβία του στροφαλοφόρου άξονα σχηματίζουν γωνία 180 μοιρών), ενώ προηγουμένως ήταν διαγώνιος V8(σημ.: cross plane, δηλαδή αυτά είχαν γωνία 90 μοιρών). Ο αναβαθμισμένος κινητήρας (σημ.:κωδική ονομασία «Μ178LS2») έχει «κόφτη» στις 7.200 rpm, μόλις 200 rpm ψηλότερα απ’ ό,τι πριν.

Ωστόσο, από την AMG ανακοινώνεται ότι η καλύτερη θερμοδυναμική ισορροπία του επίπεδου V8, συγκριτικά, έχει ως αποτέλεσμα καλύτερη ροή και καύση στον θάλαμο. Επίσης, έχουν τοποθετηθεί μεγαλύτερης διαμέτρου υπερσυμπιεστές που έχουν αυξημένη πίεση, στα 1,7 bar, σε σχέση με πριν. H μέγιστη ισχύς του είναι 730 PS/6.700-6.900 rpm και η μέγιστη ροπή του 800 Nm/2.000-6.000 rpm. To βάρος της νέας GT Black Series είναι 1.615 kg, χάρη στην ευρύτερη χρήση ανθρακονημάτων από πριν. Για παράδειγμα, το καπό, οι θόλοι των τροχών και η πίσω πόρτα είναι από αυτό το υλικό. Επίσης, υπάρχει και στο εσωτερικό του οχήματος. Χάρη στην προσπάθεια για τη μείωση του βάρους, η GT Black Series ζυγίζει 35 kg λιγότερο από τη Mercedes-AMG GTR Coupé.

H εμφάνιση του καινούργιου μοντέλου είναι πιο εντυπωσιακή και η αεροδυναμική του αμαξώματος έχει μελετηθεί σε μεγάλο βαθμό. Στο εμπρός μέρος, υπάρχουν αρκετοί αεραγωγοί, η μάσκα και η ενσωματωμένη γρίλια είναι μεγαλύτερη σε διάσταση και περισσότερο «οδοντωτή» (sic) από πριν, ενώ ο εμπρός αεροδυναμικός διαχύτης είναι τόσο ογκώδης, ώστε να απαιτούνται μοχλοί στήριξής του, όπως αυτοί που υπάρχουν σε αγωνιστικά οχήματα. Τόσο αυτός όσο και η πίσω αεροτομή ρυθμίζονται χειροκίνητα, σε προκαθορισμένες θέσεις. Σύμφωνα με τη Mercedes-AMG, στα 250 km/h η κάθετη αεροδυναμική δύναμη που αναπτύσσεται στο αμάξωμα φτάνει στα 400 kg. Ρυθμιζόμενη είναι και η ανάρτηση, με τον οδηγό να μπορεί να αυξήσει τη γωνία του αρνητικού κάμπερ, όπως και τη δυσκαμψία των αντιστρεπτικών ράβδων.

Η GT Black Series σχεδιάστηκε και δημιουργήθηκε για να περνάς τη ζωή σου στις πίστες και σε ένα τέτοιο περιβάλλον μάς επέτρεψαν οι άνθρωποι της Mercedes-AMG να υπάρξουμε. Βρεθήκαμε στο σιρκουί του Lausitzring (σημ.: «Eurospeedway Lausitz»), στα βορειοανατολικά της Γερμανίας, όπου οδηγήσαμε για πολλούς γύρους. Αρχικά, κατασκευάστηκε ως πίστα υψηλής ταχύτητας και για αυτόν τον λόγο έχει οβάλ-τριγωνική χάραξη και μήκος 3.256 m. Εμείς, κινηθήκαμε στο εσωτερικό τμήμα της, που προστέθηκε αργότερα και χρησιμοποιείται για τους αγώνες του Γερμανικού Πρωταθλήματος Τουρισμού. Είναι μια πίστα που απαιτεί προσήλωση και προσοχή από τον οδηγό τόσο όταν στρίβει για να βγει στην ευθεία εκκίνησης-τερματισμού όσο και στις υπόλοιπες στροφές της. Οι μπαριέρες είναι κοντά σε αυτήν και δεν υπάρχουν ζώνες διαφυγής.

Έστω και ένας γύρος εξοικείωσης μαζί της είναι αρκετός για να καταλάβεις την «σκοτεινή» καρδιά της GT Black Series. Είναι σκληρή, οργισμένη και ανένδοτη, ακόμη και όταν την πιέζεις μετρίως. Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικά άμεσο, έμπλεο κραδασμών και αφιλτράριστης αίσθησης, που συνήθως αποτρέπονται από τους μηχανικούς εξέλιξης του σασί. Ο κινητήρας της εμφανίζεται ισχυρότατος, έστω και αν κινείσαι με ρυθμό απλώς για να ζεστάνεις τα ελαστικά. Τα 800 Nm ροπής είναι πανταχού παρόντα, με την κορύφωσή τους να συμβαίνει μεταξύ 2.000-6.000 rpm. Τα κεραμικά φρένα στριγκλίζουν και γογγύζουν όσο είναι κρύα και ο συνδυασμός των ζωνών ασφαλείας έξι σημείων με το προαιρετικό μπάκετ από ανθρακονήματα σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα αγωνιστικό περιμένοντας να ανάψει το πράσινο φως.

Απλώς, εντυπωσιακή

Αυτή η στιγμή ήρθε για εμάς στον δεύτερο γύρο, όταν ο Bernd Schneider, ο πολυπρωταθλητής του Γερμανικού Πρωταθλήματος Τουρισμού –ο οποίος είχε τεθεί επικεφαλής και έδινε τον ρυθμό–, πείστηκε ότι τα ελαστικά μας είχαν ζεσταθεί και ότι είχαμε μάθει την πίστα όσο έπρεπε. Τότε πάτησε βαθιά το δεξί πεντάλ και το πλοηγό αυτοκίνητο άρχισε να έχει έναν ρυθμό φαινομενικά αδύνατον να τον ακολουθήσεις. Κάνοντας το ίδιο στην GT Black Series, ο κινητήρας αποδίδει αναμενόμενα ισχυρές δυνάμεις στο σώμα σου.

Συνδυάζει ακαριαίες μετατοπίσεις των ζωικών οργάνων σου, λόγω των πλευρικών δυνάμεων, με ένα ουρλιαχτό το οποίο διαπερνά το μονωτικό υλικό του κράνους και προκαλεί πονοκέφαλο. Η Mercedes-AMG ανακοινώνει ότι η GT Black Series επιταχύνεται από το 0-100 km/h σε 3,2 sec, τιμή η οποία είναι εντυπωσιακή. Ωστόσο, ακόμη εντυπωσιακότερος είναι ο χρόνος που απαιτείται για το 0-200 km/h: λιγότερο από 9,0 sec! Αυτός είναι που δείχνει καλύτερα τις δυνατότητες του αυτοκινήτου.

Στο έντονο φρενάρισμα παραμένει ήρεμη και άνετη,ενώ στις στροφές του Lausitzring κινείται με μοναδική σταθερότητα χάρη στην άφθονη κάθετη αεροδυναμική δύναμη. Όμως, στις πιο κλειστές στροφές της πίστας, η διαδικασία αυτή αποδεικνύεται περισσότερο απρόσμενη και δυσκολότερη απ’ ό,τι με ένα άλλο ανταγωνιστικό μοντέλο που έχει τον κινητήρα στο κέντρο. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι υποστροφική, ίσως για να μας αποτρέψει από το να κάνουμε τετ-α-κέ και να βρεθούμε στο προστατευτικό τοιχίο. Μετά από μερικούς γύρους, και προσπαθώντας να ακολουθήσουμε τον ρυθμό του Schneider, φροντίζουμε να κρατιόμαστε όσο το δυνατόν πιο μακριά από την κορυφή των αργών στροφών.

Ευχάριστο «παιχνίδι» υπερστροφής

Θυμήθηκα το μάθημα των παλιών αγωνιζόμενων οι οποίοι έτρεχαν με αυτοκίνητα των οποίων ο κινητήρας τους ήταν «στην κόψη του ξυραφιού». Ακόμη και οι καλύτεροι από αυτούς έλεγαν και εφάρμοζαν την πρακτική «αργή είσοδο στη στροφή για ταχεία έξοδο από αυτήν». Κάνοντας το ίδιο, βελτιώθηκε η οδική συμπεριφορά της GT Black Series. Έχει αρκετή ισχύ, ώστε να αντισταθμίσει τον χρόνο που χάνεις με μια αργή είσοδο. Η πρόσφυσή της είναι τεράστια, χάρη και στα ελαστικά Michelin Cup 2, όμως σου δίνει τη δυνατότητα να παίξεις με την υπερστροφή.

Το παραμετροποιήσιμο σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης παρεμβαίνει ακόμη και όταν έχεις απενεργοποιήσει το αντίστοιχο ελέγχου της ευστάθειας του οχήματος, για να επιτρέπει στον οδηγό να έχει ακριβέστατο έλεγχο κατά την υπερστροφή ισχύος. Εντέλει, με την GT Black Series είναι πολύ πιο εύκολο και λιγότερο αγχωτικό να κινείσαι διαρκώς υπερστροφικά απ’ ό,τι με ένα αντίστοιχο όχημα με τη μεγαλύτερη μάζα του στο πίσω μέρος του!