Οδηγούμε την εκρηκτική Ford Mustang Mach 1 5.0 V8 460PS


Η νέα Ford Mustang Mach 1 επιστρέφει στην επικαιρότητα αυτήν τη χρονιά ως η πιο ικανή για να προσφέρει οδηγική χαρά εντός πίστας, αλλά και για να συμπληρώσει το κενό της Mustang Shelby G T350.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: NELSON IRESON (CAR AND DRIVER ΗΠΑ), ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 15/8/2021

Ρωτήστε 100 ενθουσιώδεις φίλους της οδήγησης σε πίστα ποιο είναι το τέλειο αυτοκίνητο για track day και το πιθανότερο είναι να πάρετε 100 διαφορετικές απαντήσεις. Ωστόσο, κάποιος αξίζει να σκεφτεί και να πει ότι είναι η νέα Ford Mustang Mach 1, παρότι αυτή βρίσκεται στη σκιά τής Ford Mustang Shelby GT 500 των 771 PS. Ειδικά στην περίπτωση που το αυτοκίνητο για την πίστα είναι το ίδιο το οποίο χρησιμοποιείς για την καθημερινή μετακίνησή σου και δεν απαιτεί να έχεις αγωνιστική εμπειρία.

Έχοντας την ονομασία «Mach 1» από τις αντίστοιχες εκδόσεις τού παρελθόντος, η καινούργια «Mach» άρχισε να διατίθεται από αυτή την άνοιξη. Το ορθότερο είναι να την αντιμετωπίζουμε ως την εντός πίστας αντικαταστάτρια των Mustang GT«Performance Package 2» (PP2), Mustang Bullitt και της Mustang Shelby GT 350, οι οποίες δεν κατασκευάζονται πλέον. Εφόσον η PP2 και η Bullitt δεν υπάρχουν, η Mustang Mach 1 έχει κάτω από τον καπό της τον κινητήρα χωρητικότητας πέντε λίτρων, ο οποίος είναι αποδοτικός και για την οδήγηση σε ένα σιρκουί. Έτσι, για να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη γι’ αυτήν, αποφασίσαμε να πάμε ως την πίστα «Willow Springs International Raceway». Εκεί, μάθαμε ότι η Mach 1 δεν είναι τέλεια, ωστόσο είναι γρήγορη, μας εξέπληξε με το κράτημά της, είναι αρκετά άνετη και δείχνει πολύ cool, επίσης.

Επιλέγοντας επίπεδο διασκέδασης

Ο πεντάλιτρος V8,άμεσου ψεκασμού, κινητήρας τής Mustang Mach 1 είναι αυτός που έχει χρησιμοποιηθεί στην Bullitt και αποδίδει μέγιστη ισχύ 460 PS (σημ.: ευρωπαϊκές προδιαγραφές), δηλαδή 10 PS περισσότερους απ’ ό,τι στη βασική GT (σημ.: πάλι ευρωπαϊκές προδιαγραφές). Εν αντιθέσει με την Bullitt, στη Mach 1 χρησιμοποιήθηκε το χειροκίνητο κιβώτιο της Tremec με τον κωδικό «TR-3160», το οποίο υπάρχει και στην GT350, και όχι το αυτόματο δέκα σχέσεων που τοποθετείται στην GT. Θυμίζουμε ότι αυτό κοστίζει 1.595 δολάρια παραπάνω (σημ.: περίπου 1.320 ευρώ) και –όπως γράψαμε ήδη– δεν ήταν διαθέσιμο στην Bullitt.

Το κιβώτιο τής Mach 1 διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα συγχρονισμού στο «κατέβασμα» των σχέσεων, για τους οδηγούς που δεν έχουν τελειοποιήσει ακόμα την τέχνη τους (σημ.: ως προς αυτό). Ωστόσο, όσοι την κατέχουν, θα χαρούν όταν μάθουν ότι αυτό μπορεί να απενεργοποιηθεί πλήρως. Επίσης, όσοι αναζητούν να κερδίσουν και το τελευταίο δέκατο στον χρόνο τους εντός πίστας, θα ευαρεστηθούν από το γεγονός ότι μπορούν να ανεβάζουν σχέσεις στο εξατάχυτο κιβώτιο έχοντας βυθισμένο το δεξί πεντάλ στο πάτωμα και χωρίς να σηκώνουν το πόδι τους από αυτό κατά τις αλλαγές.

Η ανάρτηση της Mustang Mach 1, εμπρός και πίσω, είναι προσαρμοσμένη σε υποπλαίσια τα οποία υπήρχαν στην προηγούμενη GT350 και διαθέτει τα μαγνητορροϊκά αμορτισέρ μεταβλητής σκληρότητας που έχουν τρία επίπεδα λειτουργίας: Normal, Sport και Track. Ακόμα και στην επιλογή Normal, η Mach 1 ανταποκρίνεται άμεσα και είναι σπορ, ενώ παραμένει άνετη και σε διατηρεί ήρεμο. Εάν την οδηγήσεις ακόμα και στον χειρότερο δρόμο της περιοχής σου, θα καταλάβεις ότι αυτό το αυτοκίνητο είναι έτοιμο για να μπει σε μια πίστα και να τα καταφέρει καλά, αλλά η ποιότητα κύλισης δεν θα σε κάνει να γκρινιάξεις. Στην επιλογή Sport, το αυτοκίνητο είναι σπουδαίο εάν αποζητάς ακόμα καλύτερη απόκριση από την ανάρτηση στον δρόμο, ωστόσο η πραγματική διασκέδαση αρχίζει όταν επιλέξεις το πρόγραμμα Track.

Για να το ενεργοποιήσει αυτό ο οδηγός, χρειάζεται να πιέσει τον αντίστοιχο διακόπτη παραμετροποίησης των προγραμμάτων οδήγησης μέχρι να εμφανιστεί στον ψηφιακό πίνακα οργάνων ένα μεγάλο, οριζόντιο ταχύμετρο. Τότε ανάβει και το προειδοποιητικό λαμπάκι για το σύστημα ελέγχου της ευστάθειας του οχήματος (σημ.: ESP), κάτι που σημαίνει ότι περιορίζεται η παρεμβατικότητά του και επιτρέπει μεγαλύτερη διασκέδαση. Το σύστημα ελέγχου τής πρόσφυσης μπορεί να απενεργοποιηθεί εντελώς ξεχωριστά ή (ο οδηγός) να το αφήσει εν λειτουργία. Όπως διαπιστώσαμε, όταν το απενεργοποιήσεις (σημ.: traction control) δεν κερδίζεις κάτι στην έξοδο της στροφής, συνεπώς γιατί να μη γλιτώσεις χρήματα εξοικονομώντας τα ελαστικά;

Οι βελτιώσεις και το Handlingpackage

Η Ford μάς περιόρισε να οδηγήσουμε τη Mustang Mach 1 μόνο στην πίστα του Willow Springs. Το αυτοκίνητο διέθετε το «πακέτο Handling», επιπλέον κόστους 3.500 δολαρίων (σημ.: περίπου 2.890 ευρώ).Το πρώτο που διαπιστώνεις είναι η μεγάλη ροπή τού πεντάλιτρου κινητήρα, η οποία παραμένει σταθερή όταν αλλάζεις ταχύτητες. Η δυνατότητα να το πράττεις χωρίς να σηκώνεις το πόδι σου από το πεντάλ του γκαζιού επιτρέπει πραγματικά γρήγορες αλλαγές στο χειροκίνητο κιβώτιο και το σύστημα συγχρονισμού των rpm λειτουργεί άψογα, τόσο στο ανέβασμα, όσο και στο κατέβασμα των σχέσεων.

Στις στροφές, διαπιστώνεις αμέσως ότι στη Mach 1 έχει βελτιωθεί η αίσθηση και η απόκριση του τιμονιού συγκριτικά με ό,τι ισχύει στη Mustang GT. Αυτό οφείλεται στην τοποθέτηση νέου ενδιάμεσου άξονα στη κολόνα τού συστήματος διεύθυνσης, καθώς και στην επαναρρύθμιση του συστήματος ηλεκτρικής υποβοήθησης που αυτό διαθέτει. Επίσης, θα διαπιστώσεις ότι δεν χρειάζεται να στρίβεις το τιμόνι τόσο πολύ (σημ.: όσο στη Mustang GT), καθώς η Mustang Mach 1 ακολουθεί με χάρη την τροχιά που θέλεις όταν αφήνεις το πόδι σου από το δεξί πεντάλ, ή όταν πιέζεις έντονα τα φρένα. Το «πακέτο Handling» περιλαμβάνει εμπρός εξαπίστονες δαγκάνες της Brembo και δίσκους διαμέτρου 381 mm.

Όλα καλά, ως εδώ. Όμως, τι συμβαίνει όταν βγεις από μία στροφή και κατευθύνεσαι προς την επόμενη; Όταν αρχίζεις να στέλνεις δύναμη στα Michelin Pilot Sport Cup 2, τα ελαστικά με τη μεγάλη πρόσφυση τα οποία περιλαμβάνονται στο πακέτο και τα οποία διατίθενται στη Mustang Shelby GT 350 R, η αρχική τάση είναι η υποστροφή παρά η υπερστροφή, κάτι που δεν ισχύει στην GT 350 R.

Όπως δήλωσε ο κ. Carl Widmann –επικεφαλής μηχανικός, υπεύθυνος για την εξέλιξη της Mustang Mach 1–, αυτό συμβαίνει λόγω της ρύθμισης της πίσω ανάρτησης, των παρεμβυσμάτων που έχουν χρησιμοποιηθεί και της γωνίας κάμπερ των εκεί τροχών. Χάρη στις συγκεκριμένες ρυθμίσεις προκαλείται η συγκεκριμένη τάση (σημ.: υποστροφή), όταν οι πίσω τροχοί πιέζονται κατά τη διάρκεια έντονης επιτάχυνσης, γεγονός που δίνει στη Mach 1 καλύτερη αίσθηση. Όμως, αυτό σημαίνει ότι πρέπει να διορθώσεις ελαφρώς την τροχιά σου για να αποφύγεις να γίνει πιο έντονη.

Η οδική συμπεριφορά τής Mustang Mach 1 με το «πακέτο Handling» είναι ουδέτερη στην πλειονότητα των περιπτώσεων. Το αυτοκίνητο είναι ευκολοδήγητο και πολύ γρήγορο στην πίστα. Ακόμα και έπειτα από περισσότερες από δύο ώρες αδιάκοπης πίεσης εντός αυτής, ούτε τα φρένα ούτε ο κινητήρας ούτε και το κιβώτιο ταχυτήτων παρουσίασαν ένδειξη υπερθέρμανσης. Η Mach 1 διαθέτει ευρύτερους αεραγωγούς για την ψύξη τού συστήματος πέδησης, του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, ενώ αυτός που φροντίζει για τη μεταφορά κρύου αέρα στον πίσω άξονα προέρχεται από τη MustangShelby GT 500.

Οι διαφορές

Όσοι είναι υπερήφανοι για την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν τα τρία πεντάλ με ακριβείς και αποτελεσματικές χορευτικές κινήσεις για να κινηθούν γρήγορα στην πίστα, θα διαπιστώσουν ότι η έκδοση της Mustang με το αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων δεν είναι το ίδιο άμεση και ευχάριστη, όσο αυτή με το χειροκίνητο. Επίσης, δεν έχει και το διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (σημ.: που υπάρχει εδώ). Πάντως, οι μοχλοδιακόπτες που υπάρχουν στο τιμόνι, στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο, είναι ένα σημαντικό βοήθημα για τον οδηγό, εντός πίστας.

Ο αλγόριθμος που ρυθμίζει τη λειτουργία του αυτόματου κιβωτίου είναι αρκετά έξυπνος, καθώς επιλέγει τη σωστή σχέση πριν τη στροφή και τη διατηρεί μέχρι την έξοδο του οχήματος από αυτήν. Η Ford προσφέρει τα οχήματα και χωρίς το «Handling package», για ευρεία καθημερινή χρήση τους στον δρόμο. Σε αυτή την περίπτωση, το αυτοκίνητο δεν διαφέρει σημαντικά από αυτό που διαθέτει το συγκεκριμένο εξοπλιστικό πακέτο σε ό,τι αφορά στην οδική συμπεριφορά του, πέραν, φυσικά, του κατώτερου επιπέδου πρόσφυσης που προσφέρουν τα στενότερα ελαστικά Michelin Pilot Sport 4S. Όμως, και σε αυτήν τη περίπτωση το όριο είναι πολύ ψηλό. Η Mustang Mach 1 παραμένει γρήγορη, σου εμπνέει εμπιστοσύνη στις στροφές και είναι εύκολη και στο ταξίδι με μεγάλη ταχύτητα κίνησης.

Το αμάξωμα της Mach 1 διατίθεται και σε γκρι χρωματισμό που παραπέμπει σε αυτόν ενός μαχητικού αεροσκάφους, ο οποίος προορίζεται αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη έκδοση του μοντέλου. Επίσης, στα φτερά υπάρχει το λογότυπο «Mach 1» με γράμματα που παραπέμπουν στο παρελθόν,χρωματιστές γραμμές στο καπό και στο πλάι, ενώ η μάσκα ενσωματώνει γρίλια η οποία είναι τρισδιάστατη. Πέραν αυτών, στον πίσω προφυλακτήρα υπάρχει αεροδυναμικός διαχύτης ο οποίος προέρχεται από τη Mustang Shelby GT 500. Έτσι, στο αμάξωμα της Mach 1 συνδυάζονται στοιχεία του παρελθόντος με σύγχρονα, ενώ έχουν ακολουθηθεί και οι κανόνες της αεροδυναμικής.

Η βασική έκδοση του μοντέλου διατίθεται με τροχούς 9,5x19,0 ιντσών εμπρός και 10,0x19,0 ιντσών πίσω, όπως ισχύει και στη Mustang GT «Performance Package 1». Οι μεγαλύτεροι τροχοί αφήνουν να εννοηθεί ότι η Mustang GT διαθέτει το συγκεκριμένο πακέτο, ωστόσο τα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με το «Handling Package» διακρίνονται από τους μεγαλύτερους τροχούς, το εκτεινόμενο splitter στον εμπρός προφυλακτήρα και την τύπου Gurney πίσω αεροτομή.

Τιμή και προσωπικότητα

Στις ΗΠΑ, η βασική τιμή της Mustang Mach 1 ξεκινά από τα 53.915 δολάρια (σημ.: περίπου 44.670 ευρώ). Σε αυτό το ποσό προσθέστε και τα 3.500 δολάρια (σημ.: περίπου 2.900 ευρώ) που είναι το κόστος του «Handling Package». Δηλαδή, συνολικά, 57.415 δολάρια (σημ.: περίπου 47.570 ευρώ).

Η τιμή αυτή είναι κατά 11.840 δολάρια (σημ.: περίπου 9.800ευρώ) μεγαλύτερη από αυτήν της περσινής Μustang GT «Performance Package 2» (PP2). Δεν είναι φτηνή, ωστόσο η Mustang Mach 1 θα συγκινήσει αυτούς στους οποίους λείπουν η Mustang Bullitt και η Mustang GT 350. Είναι η κατάλληλη επιλογή για όσους αναζητούν ένα αυτοκίνητο το οποίο θα τους επιτρέψει να ακονίσουν το οδηγικό ταλέντο τους στην πίστα, χωρίς να χρειαστεί να κτίσουν ένα ακόμα στέγαστρο στο γκαράζ τους (σημ.: για να παρκάρουν ένα αγωνιστικό) ή να βάλουν και δεύτερη υποθήκη (σημ.: για να το αποκτήσουν). Επίσης, η Mustang Mach 1 δείχνει πολύ cool, δεν βρίσκετε;

TECH INFO

FORD MUSTANG MACH 1 5.0 V8 460 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ 8ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΔΙΑΤΑΞΗ V. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 5.038 cc. ΙΣΧΥΣ 460 PS/7.250 rpm. ΡΟΠΗ 529 Nm/4.600 rpm. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/xΠxΥ) 4.789x2.081x1.382 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.720 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 408 L. ΒΑΡΟΣ1.839 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/0-100 km/h 4,8 sec. ΤΕΛΙΚΗΤΑΧΥΤΗΤΑ 267 km/h. ΜEΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 13,6L/100 km. CO11g/km.

Ιστορίες ταχύτητας

Η πρώτη Ford Mustang Mach 1 παρουσιάστηκε στο κοινό τον Αύγουστο του 1968, ως μία ακόμα πιο σπορ έκδοση του μοντέλου το οποίο είχε αποκαλυφθεί επίσημα από τον ίδιο τον Henry Ford τον Δεύτερο, περίπου τέσσερα χρόνια νωρίτερα, στις 12 Απριλίου 1964. Σε μια εποχή όπου το να σπάσει κάποιος το φράγμα του ήχου (σημ.: ένα Μach) προκαλούσε μεγαλύτερη εντύπωση απ’ ό,τι σήμερα, η Mustang Mach 1 κατέρριψε 295 ρεκόρ ταχύτητας και δοκιμασιών αντοχής στις γνωστές αλυκές «Salt Flats», στο Bonneville, στην πολιτεία της Γιούτας.

Το 1969 και το 1970, η Ford κέρδισε για δύο συνεχόμενες χρονιές με αυτήν το Αμερικανικό Πρωτάθλημα Κατασκευαστών Ράλλυ που διοργάνωνε ο Οργανισμός «Sports Car Club of America». Τέλος, η «Μπλε Οβάλ» παρουσίασε τις νέες εκδόσεις τής Mustang Mach 1 το 1971 (επανασχεδίαση της πρώτης γενιάς του μοντέλου), το 1974 (δεύτερη γενιά) και το 2003 (στην τέταρτη γενιά της). Πέρυσι, παρουσιάστηκε η αντίστοιχη έκδοση της παρούσας, έκτης γενιάς τής Mustang. Σύμφωνα με τη Ford, από το 1969 ως τώρα έχουν κατασκευαστεί περισσότερες από 300.000 Mustang Mach 1.