Οδηγούμε την ηλεκτροκίνητη Porsche Taycan που επιταχύνει τα 0-100 km/h σε 2,6 sec


Η ηλεκτροκίνητη Porsche Taycan, προφανώς, τα κάνει όλα γρήγορα. Στην εκδοχή τής Turbo S χρειάζεται περίπου 2,6 sec για να επιταχύνει από τα 0-60 mph (σημ.: 0-97 km/h), ενώ η τελική ταχύτητά της φτάνει στα 260 km/h.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ERIC TINGWALL (CAR AND DRIVER USA), ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: PORSCHE.
  • 28/2/2020

Ως πρωτότυπο, η Porsche Taycan σημείωσε τον ίδιο χρόνο με την Cayman GT4 του 2016, στην περίφημη «Πράσινη Κόλαση», δηλαδή την πίστα του Νürburgring Νordschleife, (σημ.: σύμφωνα με την εταιρεία, ο χρόνος της ήταν 7’:42’’). Σε πραγματικές συνθήκες, η καινούργια ηλεκτροκίνητη Porsche δύναται να φορτίσει τις ενεργειακής χωρητικότητας 93,4 kWh μπαταρίες της σε ποσοστό 5%-80% σε 22,5 λεπτά της ώρας, στους ισχυρότερους ταχυφορτιστές που υπάρχουν σε αντίστοιχους σταθμούς.

Όμως, κανένα από τα παραπάνω στοιχεία δεν είναι τόσο αξιοσημείωτο όσο το γεγονός ότι η Taycan σε πείθει αμέσως ότι πρόκειται για μια πραγματική Porsche. Πατάς βαθιά το δεξί πεντάλ, στρίβεις το τιμόνι σε έναν δρόμο με καλή πρόσφυση ή σε έναν με κακό οδόστρωμα και η οικογενειακή συγγένεια είναι καταφανής.

Παρότι ζυγίζει 2.295 kg (σημ.: χωρίς οδηγό) και είναι απαλλαγμένη από την προσωπικότητα, η οποία κληρονομείται στα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης της γερμανικής εταιρείας, η Taycan Turbo S έχει δυναμικά χαρακτηριστικά τα οποία απηχούν το έθος της Porsche, τόσο αναφορικά με αυτά όσο και σε ό,τι αφορά στην τιμή της, η οποία ξεκινά από τα 186.350 δολάρια (σημ.: περίπου 170.400 ευρώ, στις ΗΠΑ).

Δείχνει ως Porsche, στρίβει όπως μια Porsche

H Taycan μπορεί να φιλοξενήσει τέσσερις ή πέντε επιβάτες, σε ένα σεντάν αμάξωμα. Οι διαστάσεις του είναι σχεδόν ίδιες με αυτές του Tesla Model S, σε ό,τι αφορά στο μήκος και στο πλάτος του, ωστόσο το ύψος της οροφής είναι κατά 6,7 cm χαμηλότερο. Εδώ, σταματούν και οι όποιες άλλες ομοιότητες μεταξύ των δύο μοντέλων. Ενώ το Model S είναι ένα πρακτικό ηλεκτροκίνητο όχημα, με μεγάλη αυτονομία κίνησης, το οποίο συμβαίνει να είναι και αναμφίλεκτα γρήγορο, η Porsche σχεδιάστηκε, εξελίχθηκε και απέκτησε υφολογικά στοιχεία με γνώμονα να κυριαρχεί σε επιδόσεις.

Μπορείς να καταλάβεις ότι αυτή ήταν η προτεραιότητα που δόθηκε από τους ανθρώπους της Porsche, ακόμα και όταν το αυτοκίνητο είναι σταθμευμένο. Το καπό του εν λόγω τεχνουργήματος εκτείνεται μακριά από το χώρο της καμπίνας, ενώ αγκαλιάζει και περιβάλλει το δρόμο με τα υποβλητικά εμπρός φτερά της. Η καμπύλη στο πίσω μέρος του αμαξώματος της Taycan είναι διαμορφωμένη με τρόπο που να μιμείται αυτή της 911, αλλά επιτρέπει να υπάρχει ικανό ωφέλιμο ύψος για τους πίσω επιβάτες, ακόμη και εάν το ύψος τους ξεπερνά το 1,80 m.

H Taycan Turbo S διαθέτει στον βασικό εξοπλισμό της εμπρός ηλεκτρικά καθίσματα τα οποία διαθέτουν 18 διαφορετικές ρυθμίσεις, συνολικά. Είναι τοποθετημένα χαμηλά, σε αντίθεση με την επικρατούσα πρακτική στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, όπου τα καθίσματα είναι σχετικά ψηλά, όπως σε ένα crossover όχημα.

Εξοπλισμός

Η Taycan Turbo S κινείται σαν χέλι, ξεγλιστρά στο οδόστρωμα, χάρη στην ανάρτησή της η οποία έχει ηλεκτρονικά ελεγχόμενα και ρυθμιζόμενης σκληρότητας αμορτισέρ που περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό, στους τροχούς 21 ιντσών και στα μεγάλης διάστασης ελαστικά Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, ιδίως στο πίσω μέρος.

Οι μπαταρίες της είναι τύπου λιθίου-ιόντων, βρίσκονται τοποθετημένες στο πάτωμα του οχήματος και ζυγίζουν 630 kg. Το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε διέθετε τις ηλεκτρονικά ελεγχόμενες, ενεργές αντιστρεπτικές ράβδους, κόστους 3.590 δολαρίων (σημ.: περίπου 3.300 ευρώ, στις ΗΠΑ). Η Taycan Turbo S εκτινασσόταν από στροφή σε στροφή, λες και την τροχιά της να την όριζε η αλυσίδα μιας άγκυρας που ήταν προσαρμοσμένη στα πλαϊνά της και πάντα χωρίς να γέρνει.

Με το τιμόνι μπορεί ο οδηγός να κατευθύνει την Taycan με τον στερεοτυπικό τρόπο που χαρακτηρίζει μια Porsche, αν και το βάρος και η αίσθηση που δίνει στον οδηγό δεν είναι τα ανάλογη με τα υπόλοιπα sports cars της εταιρείας. Παρά αυτή την παρατήρηση, το αυτοκίνητο δεν είναι σκληρό και δυσάρεστο για τους επιβαίνοντες. Η ρύθμιση της ανάρτησής του και η δυσκαμψία του πλαισίου είναι τέτοια που ποτέ δεν βρήκαμε κάτι αρνητικό στην ποιότητα κύλισης και στην ικανότητα απόσβεσης των ταλαντώσεων.

Αυτός ο συνδυασμός άμεσης απόκρισης του συστήματος διεύθυνσης και παρεχόμενης άνεσης για τους επιβάτες είναι ένα από τα δομικά στοιχεία της Porsche. Κανείς άλλος κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν δείχνει ικανός να το αντιγράψει επιτυχώς, σε αυτό το επίπεδο.

Εντυπωσιακή

Όπως συμβαίνει σε κάθε ηλεκτροκίνητο όχημα, έτσι και στην Taycan, η μεταφορά της ροπής στους τροχούς γίνεται με ομαλό και απρόσκοπτο τρόπο και με μια ησυχία αντίστοιχη με αυτήν που επικρατεί σε μια δημόσια βιβλιοθήκη. Μέχρις ότου βιώσεις την επιτάχυνση με ενεργοποιημένο το σύστημα launch control, δηλαδή…

Οι δύο ηλεκτροκινητήρες που διαθέτει η Taycan Turbo S, ένας σε κάθε άξονα, έχουν συνδυαζόμενη μέγιστη ισχύ 751 PS και συνδυαζόμενη μέγιστη ροπή 1.050 Nm. Όταν ο οδηγός ενεργοποιήσει το σύστημα launch control, η καινούργια Porsche επιταχύνεται όπως ένα Tesla Model S με ενεργοποιημένο το πρόγραμμα λειτουργίας Ludicrous.

Η ώθηση κάνει τους πνεύμονές σου να τυλίγονται στη σπονδυλική στήλη σου, το προς χώνευση γεύμα σου να πάει στα πόδια σου και μέχρι να αντιληφθεί ο εγκέφαλός σου τι συμβαίνει, η επιπρόσθετη μετάδοση της ροπής από τον πίσω ηλεκτροκινητήρα κυριολεκτικά μεταφέρει το βάρος σου στον αυχένα σου, ο οποίος έχει κολλήσει στο κάθισμα.

Η Taycan είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτροκίνητο μοντέλο που διαθέτει κιβώτιο δύο σχέσεων, το οποίο επιτρέπει την αμεσότερη επιτάχυνση με την πρώτη σχέση και τη μικρότερη κατανάλωση ενέργειας με τη δεύτερη. Μάλιστα, χάρη στη δεύτερη σχέση, επιτυγχάνεται η τελική ταχύτητα των 260 km/h. H Porsche εκκινεί με την πρώτη σχέση μόνον όταν ο οδηγός επιλέξει κάποιο από τα προγράμματα λειτουργίας Sport ή Sport Plus του συστήματος παραμετροποίησης απόδοσης της ροπής.

Όταν επιλεγεί κάποιο από αυτά, αλλά ο οδηγός κινείται με σχετικά ήρεμο ρυθμό, η εναλλαγή μεταξύ των δύο σχέσεων ίσα που γίνεται αντιληπτή. Όμως, όταν ενεργοποιηθεί και το launch control, η Taycan Turbo S αδιαφορεί πλήρως για την άνεση των επιβατών της, καθώς η εναλλαγή πραγματοποιείται άμεσα και απότομα. Είναι κάτι που δεν το είχαμε νιώσει ποτέ ως τώρα σε ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.

Επίσης, η Taycan Turbo S δεν μπορεί να οδηγηθεί πιέζοντας ή αφήνοντας μόνον το δεξί πεντάλ. Το σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης που διαθέτει το αυτοκίνητο έχει τρεις επιλογές. Όταν είναι ενεργοποιημένο, οι ηλεκτροκινητήρες εφαρμόζουν την ελάχιστη δυνατή τροχοπέδη, όταν ο οδηγός πάρει το πόδι του από το δεξί πεντάλ. Η επιβράδυνση είναι ελάχιστη και η αίσθηση είναι ανάλογη με εκείνην που έχεις σε ένα όχημα με θερμικό κινητήρα και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο διαθέτει λειτουργία coasting.

Εάν ο οδηγός απενεργοποιήσει το σύστημα και πάρει το πόδι από το δεξί πεντάλ, η Taycan τροχάζει ελεύθερα στο δρόμο. Τέλος, υπάρχει και η λειτουργία Auto η οποία χρησιμοποιεί την κάμερα που βρίσκεται στο εμπρός μέρος του οχήματος για να διατηρεί η Porsche την προεπιλεγμένη απόσταση από το εμπρός όχημα, φρενάροντας κατάλληλα το αυτοκίνητο και ανατροφοδοτώντας τις μπαταρίες με ενέργεια.

Για τους ανθρώπους της Porsche, η έλλειψη ισχυρού συστήματος ανάκτησης ενέργειας, όταν ο οδηγός αφήνει το δεξί πεντάλ, είναι στάση κατασκευαστικής φιλοσοφίας. Πολλοί θεωρούν ότι ένα τέτοιο σύστημα είναι αποτελεσματικό και διευκολύνει το έργο του οδηγού. Ωστόσο, στην Porsche ισχυρίζονται ότι η χρήση του πεντάλ του φρένου είναι πιο αποδοτικό στην ανάκτηση ενέργειας καθώς είναι αποτελεσματικότερο στο 90% των περιπτώσεων που ο οδηγός το χρησιμοποιεί για να επιβραδύνει το όχημα.

Η απόσταση (πιθανόν) μετράει

Προς το παρόν, δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα η τυποποιημένη αυτονομία κίνησης της Taycan Turbo S από την EPA (σημ.: τον Οργανισμό για την Προστασία του Περιβάλλοντος, των ΗΠΑ). Πάντως, εκτιμούμε είναι ότι η μέση τυποποιημένη απόσταση θα είναι περίπου τα 360 km. [Σημ.: βάσει του πρωτοκόλλου WLPT, για την TaycanTurboSη Porscheανακοινώνει 412 kmμέγιστη αυτονομία]. Όποιο και να είναι το επίσημο νούμερο, είμαστε σίγουροι ότι τα 600 km του Tesla Model S Long Range θα παραμείνουν ο αδιαφιλονίκητος βασιλιάς της απόστασης. Οι μπαταρίες της Porsche μπορούν να επαναφορτιστούν ταχύτερα, συγκριτικά, όμως, οι αντίστοιχοι σταθμοί που διαθέτουν ταχυφορτιστές 270 kW συναριθμούνται σε ένα κλάσμα του αριθμού των σταθμών Supercharger διαθέτει η Tesla.

Παρ’ όλα αυτά, τίποτε από τα παραπάνω δεν θα επηρεάσει τους αγοραστές της Taycan. Νομίζουμε ότι η μικρή αυτονομία της Porsche δεν θα τους πειράζει, όπως δεν πείραξε και τους πελάτες της Tesla η φτωχή ποιότητα κατασκευής και η βάσανος για την υποστήριξη των πελατών της μετά την αγορά των μοντέλων της.

Μια αμιγώς ηλεκτροκίνητη Porsche που κοστίζει περίπου 200.000 δολάρια (σημ.: περίπου 185.000 ευρώ, στις ΗΠΑ) αποκλείεται να είναι το μοναδικό αυτοκίνητο του ιδιοκτήτη της. Επίσης, όσοι συλλέγουν ακριβές και σπάνιες Porsche, θα πρέπει να τη λάβουν υπόψη. Η Taycan διατηρεί πιστά τις αξίες της γερμανικής εταιρείας, ενώ αναθεωρεί την αντίληψή μας για το τι μπορεί να είναι ένα ηλεκτροκίνητο όχημα.