Οδηγούμε την ισχυρότερη Ferrari όλων των εποχών. Την plug-in υβριδική SF-90


ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ: ΜΙΑ FERRARI ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΧΩΡΙΣ ΤΟ ΟΥΡΛΙΑΧΤΟ ΤΩΝ V8 ΚΑΙ ΜΕ ΚΙΝΗΣΗ ΜΟΝΟ ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ. KΑΙ ΟΜΩΣ, Η PLUG-IN ΥΒΡΙΔΙΚΗ SF90 STRADALE ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΩΣ Η ΙΣΧΥΡΟΤΕΡΗ FERRARI ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ. ΕΙΝΑΙ ΙΣΩΣ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ FERRARI ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΦΤΙΑΧΤΕΙ ΠΟΤΕ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: MIKE DUFF, (CAR AND DRIVER, USA) ΑΠΟΔΟΣΗ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: FERRARI
  • 30/8/2020

O Εnzo Ferrari λέγεται ότι είχε κάποτε πει ότι αυτός φτιάχνει κινητήρες και μετά απλώς προσθέτει τους τροχούς επάνω τους. Όμως, αυτό που μόλις είδαμε με τη νέα SF90 ίσως να μην ήταν αυτό που είχε στο μυαλό του. Αυτή η νέα Ferrari παραγωγής, η οποία τοποθετείται στην κορυφή της γκάμας της εταιρείας μέχρι να εμφανιστεί μία περιορισμένης παραγωγής διάδοχος της LaFerrari, κινείται σχεδόν αθόρυβα παίρνοντας δύναμη από ηλεκτρόνια και με την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Ακόμα και με τα πολύπλοκα δεδομένα του 2020, αυτό είναι κάπως παράξενο, έτσι;

Πριν όμως σας πιάσει πανικός στη σκέψη μιας ηλεκτρικής Ferrari, να σας καθησυχάσουμε λέγοντας ότι η SF90 Stradale εφοδιάζεται με τον κλασικό twin turbo V8 ακριβώς πίσω από την πλάτη των επιβατών. Συνεργαζόμενα και τα δύο συστήματα, το κλασικό με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και το ηλεκτρικό, αποδίδουν μαζί το απίστευτο νούμερο των 1.000 ίππων. Ακόμα και ο περιβόητος γκρινιάρης Commendatore ίσως να χαμογελούσε ακούγοντας αυτόν τον αριθμό.

Όπως διαπιστώσαμε, όταν η SF90 κινείται με την ενέργεια από την μπαταρία, το plug-in υβριδικό hypercar της Ferrari είναι ικανό να κινηθεί «ηλεκτρικά» μέχρι και την ταχύτητα των 135 km/h. Η μπαταρία ιόντων-λιθίου των 6,5 kWh δίνει μία αυτονομία της τάξης των 25 χιλιομέτρων σε πλήρως ηλεκτρική κίνηση. Η SF90 χρησιμοποιεί πάντα το ηλεκτρικό σύστημα κατά την εκκίνησή της, έτσι οι κάτοχοί της μπορούν να έχουν την εμπειρία μίας απόλυτα ήσυχης Ferrari πάρα πολύ συχνά. Επίσης, δεν υπάρχει η κλασική μηχανική όπισθεν, οπότε το αυτοκίνητο κινείται και πάλι αποκλειστικά ηλεκτρικά σ’ αυτήν τη διαδικασία.

Θα έρθουμε σύντομα στα απίστευτα g που επιτυγχάνει η SF90. Μέχρι τότε θα παραμείνουμε λίγο ακόμα στο ιδιαίτερα πολύπλοκο μηχανικό της υπόβαθρο, για να καταλάβουμε πώς λειτουργεί όλη αυτή η μαγεία. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης είναι το πιο εύκολο κομμάτι. Πρόκειται για μία εξέλιξη του F154 twin-turbo V8 από την F8 Tributo.

Στην SF υπάρχουν ανασχεδιασμένες κυλινδροκεφαλές και μεγαλύτερη διαδρομή στους κυλίνδρους, που ανεβάζουν τον κυβισμό στα 4,0 λίτρα, νέοι υπερσυμπιεστές, και πιο ισχυρά μπεκ στον άμεσο ψεκασμό. Όλα αυτά ανεβάζουν την ισχύ στους 780 ίππους, η οποία μεταδίδεται στους πίσω τροχούς μέσω ενός νέου διπλοσύμπλεκτου κιβωτίου οκτώ σχέσεων. Όλα αυτά συνεργάζονται με τρία ηλεκτρικά μοτέρ, από ένα στους δύο εμπρός τροχούς και ένα ανάμεσα στον V8 και τη μετάδοση.

Αυτός ο συνδυασμός των τριών ηλεκτρικών μοτέρ προσθέτει επιπλέον 220 ίππους, οι οποίοι λειτουργούν υποστηρικτικά στον κινητήρα της βενζίνης, και κυρίως βοηθούν ώστε ο V8 να αποκτήσει καλύτερη απόκριση στις χαμηλές στροφές και να εξαλειφθεί σχεδόν τελείως το turbo lag. Βοηθούν, επίσης, και στην οδική συμπεριφορά, καθώς το κάθε ένα από τα εμπρός μοτέρ λειτουργεί ανεξάρτητα και προσδίδουν χαρακτηριστικά torque vectoring στον εμπρός άξονα. Τα δύο εμπρός μοτέρ απεμπλέκονται σε ταχύτητες πάνω από τα 210 km/h, όμως αυτό δεν επηρεάζει τη συνολική ισχύ, καθώς από αυτή την ταχύτητα και πάνω η δύναμή τους μεταφέρεται στους πίσω τροχούς.

Όλα αυτά τα πολύπλοκα μηχανολογικά καταλήγουν σε μία απλή πραγματικότητα: Η SF90 δεν είναι μόνον η γρηγορότερη Ferrari παραγωγής, αλλά και μία από τις πιο εύκολες να τις χειριστείς. Οι επιδόσεις της είναι καθηλωτικές. Αν και είναι δύσκολο να μην εντυπωσιαστείς από τα 2,5 δευτερόλεπτα για το 0-100 km/h (το οποίο μάλλον είναι συντηρητικό ως εργοστασιακή μέτρηση), αυτό λέει μόνον ένα μικρό μέρος της ιστορίας. Η Ferrari υποστηρίζει ότι η SF90 μπορεί να φτάσει στα 200 km/h από στάση σε 6,7 δευτερόλεπτα!

Η Stradale το κάνει με τον τρόπο που θα περίμενες από μία κορυφαία Ferrari, με επιτάχυνση που σε φέρνει στα όρια του πόνου και με ένα sountrack που θα ζήλευε και η Scala του Μιλάνου. Οι αντιδράσεις είναι τόσο άμεσες και η ποσότητα της ώθησης τόσο υψηλή, που πιέζοντας τέρμα το γκάζι είναι σαν να κάνεις ένα μεγάλο επίτευγμα: το να κρατηθείς σ' αυτή την κατάσταση για πάνω από ένα δευτερόλεπτο στους δρόμους γύρω από τη Modena είναι αδύνατον. Μοιάζει με μία πανίσχυρη suberbike, μία μηχανή που ακυρώνει στην πράξη την έννοια της ευθείας.

Και ενώ η ταχύτητά της στην ευθεία δοκιμάζει στα άκρα τη γενναιότητά σου, το κράτημα είναι απίστευτα πειθήνιο για μία τόσο ακραία Ferrari. Η άλλοτε κορυφαία LaFerrari έμοιαζε στο όριο τόσο συναρπαστική όσο μία πυρκαγιά.

Όμως, στην SF90, το σύστημα τετρακίνησης προσδίδει μία σχεδόν αψεγάδιαστη πρόσφυση, ακόμα και σε συνθήκες όπου, σε άλλες περιπτώσεις, θα ρίσκαρες ανάμεσα σε δάκρυα και χαρτιά ασφαλιστικών εταιρειών. Η SF90 είναι κατά 240 κιλά βαρύτερη απ’ την F8 Tributo, σύμφωνα με την Ferrari, αλλά αυτό το έξτρα βάρος δεν την κάνει λιγότερο συμμετοχική στις απότομες αλλαγές πορείας, και η σταθερότητά της ήταν εντυπωσιακή περνώντας πάνω από ανώμαλους δρόμους.

Μία πιο «ανησυχητική» καινοτομία είναι η ενσωμάτωση του συστήματος brake-by-wire, μία αναγκαιότητα σύμφωνα με τους μηχανικούς της εταιρείας που επιβλήθηκε από την ανάγκη μείξης της ανάκτησης ενέργειας μέσω του φρεναρίσματος και του κλασικού συστήματος πέδησης.

Το πεντάλ του φρένου έχει πολύ μικρή διαδρομή και απαιτείται πολύ προσεκτική πίεση, αν θέλεις να σταματήσεις ομαλά, ένας συνδυασμός που αρχικά μοιάζει παράξενος αλλά με τη χρήση τον συνηθίζεις. Το σύστημα, πάντως, είναι καλύτερο και πιο φυσικό σε σκληρότερη χρήση και σε γρήγορη οδήγηση. Το νέο οκτατάχυτο κιβώτιο είναι ένα αναμφισβήτητο highlight του αυτοκινήτου, εμφανώς πιο γρήγορο και περισσότερο δυναμικό από το παλαιότερο επτατάχυτο.

Μετά από ένα ολόκληρο πρωινό στους λόφους, και ένα ωραίο γεύμα στο διάσημο Ristorante Montana -ένα σταθερό σημείο αναφοράς στις παρουσιάσεις της Ferrari για δεκαετίες-, είχαμε την εξίσου οικεία ευκαιρία να κάνουμε μερικούς γύρους στην πίστα του Fiorano.

Kαι αμέσως μετανιώσαμε για το δεύτερο πιάτο από μακαρόνια που είχαμε φάει πριν λίγο. Αν και η SF90 Stradale κάνει ξεκάθαρο ότι έχει φτιαχτεί κυρίως για χρήση σε δημόσιο δρόμο, καταφέρνει να κάνει την πίστα των τριών χιλιομέτρων να δείχνει μικρότερη από ό,τι θυμόμαστε από προηγούμενες επισκέψεις.

Και αυτό, παρά το γεγονός ότι ήμαστε υποχρεωμένοι να σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι στην κύρια ευθεία της πίστας, καθώς οι γείτονες της Ferrari παραπονούνται έντονα τον τελευταίο καιρό για τη δυνατή μουσική των κινητήρων της.

Kαι ενώ η βιαιότητα της επιτάχυνσης της SF90 παραμένει το κύριο χαρακτηριστικό, υπάρχει, επίσης, η εκπληκτική συμπεριφορά στο turn-in, η ατελείωτη πρόσφυση και η αδήριτη εμπιστοσύνη που σου δίνει στις υψηλές ταχύτητες, χάρη και στα 390 κιλά κάθετης δύναμης, που σύμφωνα με την Ferrari εμφανίζονται σε ταχύτητες άνω των 250 km/h. H Ferrari υποστηρίζει ότι το πακέτο Asseto Fiorano, το οποίο θα επιλέξουν οι μισοί από τους αγοραστές της SF90, γυρίζει το Fiorano ένα δευτερόλεπτο πιο γρήγορα από τη LaFerrari. Χωρίς το συγκεκριμένο πακέτο, είναι ελάχιστα πιο αργή.

Η εμπειρία με το eDrive mode δεν είναι, αντίστοιχα, εντυπωσιακή. Αν περιμένεις επιδόσεις τύπου Tesla, θα απογοητευθείς. Σκέψου κάτι σε Nissan Leaf, και θα είσαι πιο κοντά. Η Ferrari υποστηρίζει ότι η σιωπηλή λειτουργία θα είναι δημοφιλής σε ιδιοκτήτες που θέλουν να κινηθούν διακριτικά φεύγοντας νωρίς από το σπίτι τους ή σε κατοίκους κάποιας πόλης που επιθυμούν να μην προκαλούν ή θέλουν να αποφύγουν κάποια πρόστιμα για ηχορύπανση.

Η κριτική μας για κάποια αδύνατα σημεία είναι μάλλον περιορισμένη. Είναι αλήθεια ότι το αεροδυναμικά σχεδιασμένο αμάξωμα της SF90 δεν έχει το οπτικό δράμα και το εκπληκτικό design πολλών από τις κορυφαίες Ferrari που προηγήθηκαν. Τα πλαστικά στο ταμπλώ αντανακλούν στο παρμπρίζ σε έντονο φως ημέρας και το σύστημα ψύξης του ηλεκτρικού συστήματος ήταν λίγο πιο επίμονο για τα δικά μας γούστα, καθώς μπορείς να το ακούσεις έντονα, όταν κινείσαι αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Όμως, αυτά είναι όλα κι όλα. H plug-in υβριδική Ferrari είναι ένα τεχνολογικό tour-de-force και μία ευπρόσδεκτη απόδειξη ότι ο εξηλεκτρισμός μπορεί να κάνει τα σούπερ αυτοκίνητα ακόμα πιο σούπερ. Υπάρχουν και έχουν υπάρξει πολλές εξαιρετικές Ferrari. Αυτή, όμως, θα μπορούσε πολύ εύκολα να είναι η καλύτερη από όλες.

Facts and figures

Για πρώτη φορά στην ιστορία της Ferrari ένα αυτοκίνητο με V8 βρίσκεται στην κορυφή της γκάμας. Μέχρι σήμερα κυριαρχούσαν οι V12.

Από την πρώτη V8 στην ιστορία της Ferrari, την 308 των 2,9 λίτρων και των 240 ίππων του 1975 μέχρι τους 1.000 ίππους της SF90, η ιταλική εταιρία έχει διασχίσει μία μεγάλη πορεία. Ο V8 πάντως παραμένει μια σταθερή αξία για την Ferrari, τώρα πια και στην ηλεκτρική εποχή.

To όνομά της το παίρνει από την συμπλήρωση 90 χρόνων δραστηριότητας της εταιρίας.

Είναι το πρώτο τετρακίνητο διθέσιο σπορ μοντέλο της Ferrari. Είναι επίσης το πρώτο plug-in υβριδικό (η LaFerrari ήταν απλή υβριδική).

Ένα πρωτοποριακό αεροδυναμικό στοιχείο είναι αυτό που η Ferrari ονομάζει «shut-of Gurney». Πρόκειται για ένα πατενταρισμένο σύστημα όπου το πίσω άκρο του καλύμματος του κινητήρα διαθέτει ένα πτερύγιο χωρισμένο σε δύο τμήματα, το οποίο χάρη σε ειδικούς σένσορες λειτουργεί αυτόματα σε πραγματικό χρόνο και είτε υψώνεται για να αυξήσει την πίεση είτε χαμηλώνει για να μειώσει την αντίσταση.

Είναι η πρώτη Ferrari μιας νέας εποχής με πολλά ηλεκτρονικά βοηθήματα και ανέσεις. Το τιμόνι για παράδειγμα διαθέτει touchpad και κουμπιά αφής τα οποία επιτρέπουν στον οδηγό να ελέγχει κάθε λειτουργία του αυτοκινήτου. Ο πίνακας οργάνων είναι μία κυρτή οθόνη αφής 16΄΄ υψηλής ευκρίνειας, για πρώτη φορά στην αυτοκινητοβιομηχανία. Yπάρχει και HUD μεταξύ άλλων!

Φοβερή ιδέα η σχεδίαση του αυτόματου κιβωτίου ώστε να θυμίζει το κλασικό «χτένι» των μηχανικών κιβωτίων της Ferrari.

Για πρώτη φορά στην Ferrari οι ιδιοκτήτες μπορούν να επιλέξουν μεταξύ της στάνταρ έκδοσης και μιας πιο «πισταδόρικης» εκδοχής με το όνομα Assetto Fiorano. H τελευταία διαθέτει διαφορετική ανάρτηση με αμορτισέρ της Multimatic, (η εταιρία που κατασκευάζει και το Ford GT) πολλά μέρη από τα οποία είναι κατασκευασμένα από ελαφρά υλικά (κάτι που μειώνει το βάρος κατά 30 κιλά) και ελαστικά Michelin Pilot Sport Cup2 ειδικά σχεδιασμένα για πίστα.

Η Ferrari παρέχει την δυνατότητα να την κάνεις ακόμα πιο ελαφριά, έως και 100 κιλά. Απλά προσθέτεις πανάκριβα εξαρτήματα και αφαιρείς εξοπλισμό. Και πάρα πολλά λεφτά από τον τραπεζικό σου λογαριασμό.

Το νέο οκτατάχυτο κιβώτιο αν και πιο εξελιγμένο είναι κατά 10 κιλά ελαφρύτερο από το επτατάχυτο. Οι αλλαγές γίνονται σε μόλις 200 ms όταν στην 488 Pista βρίσκονται στα 300 ms.

Yπάρχουν τέσσερα προγράμματα οδήγησης: το eDrive για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση, το Hybrid που είναι η βασική λειτουργία, το Performance που κρατά συνεχώς σε λειτουργία τον V8, και το Qualify που επιτρέπει στα ηλεκτρικά μοτέρ να λειτουργούν μονίμως στην μέγιστη απόδοσή τους. Υπάρχουν επίσης και τρία προγράμματα λειτουργίας του ESP ανάλογα με την συνδρομή ή όχι των ηλεκτροκινητήρων.

Οι εικόνες ξεγελούν: υπάρχουν χειρολαβές πολύ έξυπνα κρυμμένες στο επάνω μέρος της πόρτας. Για όλα τα υπόλοιπα φροντίζει για πρώτη φορά σύστημα keyless entry.

Είναι η πρώτη φορά που η κορυφαία σε επιδόσεις Ferrari δεν είναι περιορισμένης παραγωγής αλλά μπορεί να την αγοράσει ο καθένας. Η τιμή της ξεπερνά το μισό εκατομμύριο ευρώ σε ένα καλό πακέτο customizing, που για όσα κάνει είναι πραγματική ευκαιρία. Λέμε τώρα...