Οδηγούμε το κεντρομήχανο Hyundai RM19


ΤΟ HYUNDAI RM19 ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ. Η ΜΗΠΩΣ ΟΧΙ; ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΜΕ ΑΥΤΟ; ΕΠΕΙΔΗ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΚΟΡΕΑΤΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΤΟ ΕΞΕΛΙΣΣΟΥΝ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΜΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΜΗΧΑΝΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΕΠΙΔΟΣΕΩΝ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: SCOTT OLDHAM (CAR AND DRIVER USA), ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 29/5/2020

Το όνομά του είναι λανθασμένο. Ή τουλάχιστον είναι μερικώς σωστό. Το Hyundai RM19 είναι ακριβώς ένα πραγματικό όχημα με κινητήρα στο  κέντρο. Μπορεί οι άνθρωποι της Hyundai να το χαρακτηρίζουν με τα αρχικά «RM», τα πρώτα γράμματα των λέξεων «racing midship», αλλά ο κινητήρας του πρωτότυπου (ένας δίλιτρος υπερτροφοδοτούμενος που αποδίδει 390 PS) δεν είναι τοποθετημένος εμπρός από τον πίσω άξονα. Σύμφωνα με τον κ. Alberto Iob, μηχανικό της Hyundai Motorsport, «βασικά, ο κινητήρας βρίσκεται πάνω στον πίσω άξονα. Συνεπώς, [το RM19] είναι κάτι μεταξύ ενός κεντρομήχανου και ενός πισωκίνητου οχήματος».

«Κινητό εργαστήριο»

Το RM19 οφείλει την ύπαρξή του στο εμπροστοκίνητο Veloster, όπως αποδεικνύουν το αμάξωμά του και ο πίνακας οργάνων, τα οποία διατηρεί σε μεγάλο βαθμό. «Δεν θέλω να το χαρακτηρίζω “παιχνίδι”, δεν είναι δίκαιο. Είναι ένα κινητό εργαστήριο», λέει ο Thomas Schemera, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος τόσο του τμήματος Αυτοκινήτων Υψηλών Επιδόσεων όσο και του Αγωνιστικού Τμήματος της Hyundai, οποίος ανέλαβε καθήκοντα το 2018. Τα στελέχη της έχουν επιβεβαιώσει ήδη ότι σκοπεύουν να δημιουργήσουν ένα όχημα παραγωγής υψηλών επιδόσεων με τον κινητήρα στο πίσω μέρος, αν και απέχουν μερικά χρόνια από την υλοποίησή του.

H Hyundai πειραματίζεται για κάποιο χρονικό διάστημα τώρα με αυτοκίνητα που έχουν τον κινητήρα εκεί που κανονικά βρίσκεται το πίσω κάθισμα, όπως στα Renault R5 Turbo και Clio V6 Renault Sport. Η κορεατική εταιρεία κέρδισε φέτος τον πρώτο της Παγκόσμιο Τίτλο Kατασκευαστών στο WRC και η γκάμα των μοντέλων της που φέρουν το γράμμα «N» επεκτείνεται. Το RM19, το οποίο παρουσιάστηκε στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Los Angeles, είναι το πιο πρόσφατο αυτοκίνητό της υψηλών επιδόσεων. «Είναι το πιο άγριο όχημα που έχουμε ως τώρα», δηλώνει με χαμόγελο ο κ. Schemera. Είναι το πρώτο πρωτότυπό της με κινητήρα στο κέντρο που η Hyundai μάς επέτρεψε να οδηγήσουμε, έστω και αν δεν βρεθήκαμε στην πίστα του Nürburgring, εκεί όπου η εταιρεία κάνει εντατικές δοκιμές. Αντιθέτως, η εταιρεία έφερε δύο RM19 στην πίστα δοκιμών που έχει δημιουργήσει στην έρημο Mojave και μας επέτρεψε να κάνουμε τρεις γύρους σε αυτήν.

Μερικώς αγωνιστικό, μερικώς Hot Hatch

Οπτικώς, είναι εύκολο να μπερδέψεις το RM19 με το αγωνιστικό Veloster με το οποίο η ομάδα by Bryan Herta Autosport συμμετέχει σε αγώνες που διοργανώνει η «International Motor Sports Association» (το οποίο έχει τον κινητήρα εμπρός). Οι υπερπροεξέχοντες προφυλακτήρες, οι θόλοι των τροχών και το πίσω σπόιλερ είναι κατασκευασμένοι από ανθρακόνημα και κέβλαρ, ενώ η μοναδική πίσω πόρτα - σήμα κατατεθέν έχει εξαφανιστεί.

Δύο μεγάλοι πλαϊνοί αεραγωγοί στέλνουν αέρα στον εναλλάκτη, ο οποίος διαθέτει και σύστημα ψεκασμού νερού για επιπρόσθετη ψύξη, ενώ η εξάτμιση βγαίνει στο πλάι, πίσω από την πόρτα του οδηγού. Για κάποιο διάστημα, το RM19 διέθετε αεραγωγό και στο εμπρός μέρος, για να διοχετεύεται περισσότερος αέρας στον κινητήρα, αλλά οι άνθρωποι της Hyundai τον κατήργησαν.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η εταιρεία, το RM19 έχει περάσει πολλές ώρες στην αεροδυναμική σήραγγα, ενώ το βάρος του είναι περίπου 1.450 kg. Ο τετρακύλινδρος κινητήρας του και το σειραϊκό κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων είναι από αλουμίνιο. Η κατανομή βάρους είναι 48%-52% εμπρός-πίσω και αυτό έχει επιτευχθεί χάρη στην επανατοποθέτηση του ρεζερβουάρ καυσίμου και του ψυγείου εμπρός. Δύο ανεμιστήρες απάγουν τον θερμό αέρα από το  χώρο του κινητήρα μέσω δύο οπών που υπάρχουν στο πίσω μέρος. Η μεγάλη τουρμπίνα από μια Mercedes-AMG Α45 παράγει πίεση 21,8 psi μεταξύ 4.000-5.5000 rpm και ελαττώνεται στα 19,0 psi στις 7.000 rpm. Η Hyundai ανακοινώνει ότι ο κινητήρας αποδίδει περίπου 390 PS με τη χρήση βενζίνης υψηλών οκτανίων και η συμπίεσή του είναι 9,8:1. Όμως, σύμφωνα με τον κ. Iob, η μέγιστη απόδοσή του ξεπερνά τα 400 PS.

Μπορεί να είναι ευκολοδήγητο;

Φοράω το κράνος, κάθομαι στο εσωτερικό του και δένομαι με τις ζώνες τεσσάρων σημείων. Το RM19 δίνει την αίσθηση ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου και ακούγεται ως τέτοιο. Διαθέτει ένα στιβαρό roll cage, σκληρά μπάκετ καθίσματα και ένα μικρό τριάκτινο τιμόνι στο οποίο υπάρχουν μοχλοδιακόπτες αλλαγής ταχυτήτων κατασκευασμένοι από ανθρακονήματα. Ο κινητήρας έχει ρελαντί στις 1.200 rpm και η πρώτη σχέση στο εξατάχυτο κιβώτιο κουμπώνει με υπόκωφο θόρυβο. Δυστυχώς, μας έδωσαν οδηγία να αφήσουμε το σύστημα «launch control» στην ησυχία του...

Υπάρχει πεντάλ συμπλέκτη, αλλά χρησιμοποιείται μόνον όταν το αυτοκίνητο   είναι ακινητοποιημένο. Έχει κραδασμούς, αλλά κρατάω ψηλά τις στροφές του κινητήρα, καθώς με σπρώχνουν προς την πίστα. Η πρώτη σχέση είναι μακριά σε κλιμάκωση και ο κινητήρας ανεβάζει rpm με ομαλό και αργό ρυθμό. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι θορυβώδες, τόσο πολύ που καλύπτει αυτόν του κινητήρα, ακόμα και στις 6.800 rpm. O «κόφτης» ενεργοπείται στις 7.200 rpm. To turbo lag είναι αρκετό και χρειάζεται χρόνος για να μετατραπεί η πίεση στο δεξί πεντάλ σε ισχύ.

Τίποτε ενδιαφέρον δεν συμβαίνει κάτω από τις 4.000 rpm, όμως όταν η βελόνα του στροφόμετρου ξεπεράσει αυτό το νούμερο, το αυτοκίνητο εκτοξεύεται και δοκιμάζεται η πίεση με την οποία κρατάς το τιμόνι. Για αυτήν τη συμπεριφορά του κινητήρα, ο κ. Iob εξηγεί: «Τον έχουμε ρυθμίσει ώστε να αποδίδει καλύτερα στις ψηλές rpm. Αυτός είναι ο τρόπος που μας αρέσει όταν οδηγούμε το RM19 στην πίστα». Αν γνωρίζεις πώς να το κάνεις, μπορείς να ντριφτάρεις το αυτοκίνητο από στροφή σε στροφή σαν να είσαι σε ένα όχημα για αγώνες ντριφτ. Όμως, έτσι, μπορεί να γίνει δύσκολο στην οδήγησή του. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, δεν έλειψαν τα περιστατικά όπου κάποιοι βγήκαν από την πίστα.

Στις γρήγορες καμπές, το σασί του RM19 αποδεικνύεται σφιχτό και σου επιτρέπει να επωφεληθείς από την ισχύ του κινητήρα. Οι αλλαγές των σχέσεων είναι σφιχτές και άμεσες. Η κρεμαγέρα του είναι γρήγορη και έχει την ίδια σχέση με αυτήν του Veloster N (12,3:1). Είναι ελαφριά σε αίσθηση και άμεση, δίνοντάς σου πολλή πληροφόρηση από το δρόμο. Η πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων που υπάρχει στο Veloster έχει αντικατασταθεί από διπλά ψαλίδια στο RM19, όμως η ρύθμισή της είναι πιο μαλακή απ’ ό,τι αναμένεις σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Όπως μάθαμε, τα ελατήρια που έχουν τοποθετηθεί έχουν υψηλότερο βαθμό απόσβεσης από αυτά στο Veloster N.

Επίσης, το πλαίσιο στρεβλώνει περισσότερο από όσο θα έπρεπε σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο, όμως αυτό δεν είναι πρόβλημα εντέλει, καθώς κάνει το RM19 πιο ευκολοδήγητο. Ακόμα μία ευχάριστη έκπληξη ήταν τα ελαστικά του. Αντί για σλικ, στους αλουμινένιους τροχούς του υπήρχαν Pirelli P Zero, διάστασης 245/30ZR-20 εμπρός και 305/30ZR-20 πίσω. Η τοποθέτηση ελαστικών δρόμου δεν προσέφερε το μέγιστο δυνατό κράτημα, όμως αυτά σου επέτρεπαν να παίξεις, χάνοντας προοδευτικά την πρόσφυσή τους στο όριο. Το RM19 είναι ευχάριστα παιχνιδιάρικο και μπορεί να γίνει αιτία να χαμογελάς συνέχεια κατά τη διάρκεια μιας διοργάνωσης ενός track day.

Θα κατασκευαστεί εντέλει;

Αν και οι φήμες που υπήρχαν για τη δημιουργία από τη Hyundai ενός αυτοκινήτου επιδόσεων με κινητήρα στο κέντρο επιβεβαιώθηκαν ως αληθείς, ο κ. Schemera μας είπε ότι δεν έχει δοθεί έγκριση ακόμα για κάτι τέτοιο. Όπως δήλωσε, ακόμα και να εγκριθεί τώρα, θα χρειαστούν τρία ή τέσσερα χρόνια για τη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας που θα είναι κοινή για τις Hyundai, KIA και Genesis (σημ.: η πολυτελής μάρκα του Ομίλου Hyundai). Αυτή θα πρέπει να μπορεί να δεχτεί τόσο κινητήρες εσωτερικής καύσης και σύστημα υβριδικής διάταξης κινητήρα, όσο και μπαταρίες ή κυψέλες καυσίμου. «Θα ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα αυτοκίνητο παραγωγής που να προέρχεται από το RM19 και να είναι οικονομικά προσιτό, δηλαδή να κοστίζει μεταξύ 35.000-40.000 δολάρια (σημ.: μεταξύ 31.500-36.000 ευρώ, στις ΗΠΑ).

Για την Genesis, το αποδεκτό κόστος υπολογίζεται μεταξύ 50.000-80.000 δολαρίων (σημ.: 45.000-72.000 ευρώ, στις ΗΠΑ). Η στρατηγική μας θα μπορούσε να είναι να ανταγωνιστούμε την Corvette, αλλά δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση προς το παρόν». Στο μεταξύ, το Veloster N θα εφοδιάζεται επιτέλους με το νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη οκτώ σχέσεων, ενώ αναμένεται το Hyundai Sonata N-Line. Και τα δύο μοντέλα έχουν τον κινητήρα εμπρός.