SEAT Leon 1.2 TSI 105 PS «START/STOP»


Πιο ολοκληρωμένο από ποτέ το Leon τρίτης γενιάς αποτελεί «ευκαιρία» με τον 1.2 TSI των 105 ίππων.

  • 28/3/2014

Απαράμιλλο

Το τρίτης γενιάς Leon είναι ένα από τα πολυαναμενόμενα νέα μοντέλα στην πολύπαθη ελληνική αγορά. Το ενδιαφέρον γι' αυτό καταγράφεται έντονο, δικαιολογημένα όπως αποδεικνύεται.

Το Leon θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ιδιαίτερη περίπτωση» στη νεότερη ιστορία της μικρομεσαίας κατηγορίας. Πρωτοπαρουσιάστηκε επίσημα πριν από περίπου 14 χρόνια (Σεπτέμβριος 1999) και έκτοτε σχεδόν πάντα εντασσόταν στη λίστα αυτών που ήθελαν να αποκτήσουν ένα όχημα που να ικανοποιεί τις μεταφορικές ανάγκες τους, χωρίς να ξοδέψουν πολλά χρήματα. Το León -όπως γραφόταν επίσημα τότε, για να αφαιρεθεί στη συνέχεια ο τόνος- ήταν ένα σημαντικό όχημα για τη SEAT (η οποία έως τότε στηριζόταν κυρίως στο Ibiza). Ηταν αυτό που έβαλε την ισπανική εταιρεία με αξιώσεις σε μια κατηγορία οχημάτων με έντονο ανταγωνισμό, η οποία τότε αναπτυσσόταν με έντονο ρυθμό στην ευρωπαϊκή αγορά.

Βεβαίως το Leon ανέκαθεν ήταν «γερμανογενές», δηλαδή πάντα στηριζόταν στα μηχανικά μέρη που προέρχονταν από τον όμιλο VAG και η μοίρα του ήταν να θεωρείται ως το «alter ego» του Golf. Ομως το Leon δεν έμενε πάντα στη σκιά του τελευταίου. Παρά την προαποφασισμένη εμπορική πολιτική, το μοντέλο της ισπανικής εταιρείας ήταν πιο προσιτό και αποδεικνυόταν πιο πρακτικό στην καθημερινή μετακίνηση. Με το πέρασμα των χρόνων άρχισε ν' αφήνει το δικό του στίγμα, δημιούργησε τη δική του προσωπικότητα και απέκτησε φανατικούς φίλους. Τηρουμένων των αναλογιών, οι όροι φαίνεται να αντιστράφηκαν εν μέρει. Το Golf απέκτησε έναν σπουδαίο και καθόλα υπολογίσιμο αντίπαλο που δεν είναι άλλος από το Leon!

Ισχυρή παρουσία

Το καινούργιο Leon συνδυάζει πολλά από τα θετικά στοιχεία των δύο προηγούμενων γενιών του. Για παράδειγμα, σχεδιαστικά, απηχεί τις απλές γραμμές της πρώτης με τις πιο αδρές της δεύτερης. Ομως το αποτέλεσμα είναι πιο απλό τώρα, πιο ορθολογικό ίσως. Το αμάξωμά του είναι πιο συντηρητικό, συγκριτικά με πριν, ωστόσο έχει ιδιαίτερα στοιχεία, όπως για παράδειγμα η σχεδίαση του πίσω μέρος του όπου παραπέμπει σε αντίστοιχο ιταλικού δημιουργήματος.

Το καινούργιο μικρομεσαίο μοντέλο της SEAT βασίζεται στην πλατφόρμα «MQB» («Modularer Querbaukasten») του ομίλου VW κάτι που συνεπάγεται τη μείωση βάρους του οχήματος και την πιο άκαμπτη δομή του πλαισίου. Σύμφωνα με την εταιρεία, η εκτεταμένη χρήση χάλυβα υψηλής και υπερυψηλής αντοχής και ελαφρών υλικών αλλά και οι μικρότερες διαστάσεις του νέου μοντέλου σε σχέση με πριν, είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση του βάρους (όπως ανακοινώθηκε, ως και 90 κιλά σε κάποιες εκδόσεις του) και την αύξηση της αντοχής του πλαισίου κατά 15%. Ωστόσο, παρά το μικρότερο μήκος του οχήματος, το μεταξόνιο είναι κατά 5,8 εκατ. πιο μακρύ συγκριτικά. Ετσι η ευρυχωρία για τους επιβάτες είναι καλύτερη ενώ και το πορτμπαγκάζ έχει αυξηθεί κατά 39 λίτρα (τώρα φτάνει τα 380 λίτρα).

Το αμάξωμα του νέου Leon διαθέτει τον χαρακτήρα και από τις δύο προηγούμενες γενιές του. Θυμίζουμε ότι αρχικά ήταν ένα αμιγώς hatchback (τον πρώτο καιρό θεωρούνταν η πεντάθυρη έκδοση του τότε Toledo, πριν επικρατήσει ως αυτόνομο μοντέλο), ενώ από το 2005 ως πρόσφατα ήταν ένας συνδυασμός hatchback με στοιχεία από monovolume όχημα.

Εσωτερικά

Ενα όχημα της μικρομεσαίας κυρίως καλείται να ικανοποιήσεις τις μεταφορικές ανάγκες μιας οικογένειας, τουλάχιστον αυτή είναι μία από τις βασικές εμπορικές παραμέτρους για τη δημιουργία του. Το Leon πάντα πληρούσε αυτήν την αναγκαιότητα και το καινούργιο μοντέλο δεν θα μπορούσε να παρεκκλίνει αυτού του κανόνα.

Καθώς το μεταξόνιό του είναι πιο μακρύ από πριν, ο διαθέσιμος εσωτερικός χώρος είναι μεγαλύτερος. Βεβαίως αυτή η φράση-διαπίστωση δεν αφορά μόνο το ωφέλιμο μήκος αλλά και το πλάτος, χάρη στην ευρύτερη διαμόρφωση του εσωτερικού. Για παράδειγμα, πίσω, τρεις ενήλικοι θα καθίσουν με σχετική άνεση στο σφιχτό σε αίσθηση κάθισμα. Μάλιστα στη γενικότερη άνεση κατά τη μετακίνησή τους συμβάλλουν και τα μεγαλύτερα σε διάσταση παράθυρα, τα οποία συνδράμουν τον οδηγό καθώς του παρέχουν καλύτερη περιμετρική ορατότητα.

Ο τελευταίος θα βολευτεί εύκολα στη θέση του και αμέσως θα διαπιστώσει ότι η εργονομία είναι καλή. Το ταμπλό είναι λιτό και το τμήμα του που βρίσκεται εμπρός του (οδηγός) διαχωρίζεται μέσω της τραπεζοειδούς διαμόρφωσής του θυμίζοντας... Audi. Ο σχεδιασμός του είναι τυπικά τεκτονικός, διαθέτει ταυτότητα άλλα όχι τον εντονότερο χαρακτήρα που υπήρχε στην προηγούμενη γενιά.

Αναφορικά με την ποιότητα των υλικών, θα σημειώσουμε ότι δεν είναι ενιαία σε όλη την επιφάνεια του ταμπλό και της κονσόλας. Η διαφοροποίηση αφορά το επάνω μέρος, όπου κρίνεται καλό, αυτό που βρίσκεται στη βάση, όπου η ποιότητα του πλαστικού δείχνει και είναι λίγο υποδεέστερη. Πάντως, δεν υπάρχει κάποιο άλλο σημείο κριτικής σε ό,τι αφορά τα υλικά του εσωτερικού, εκτός του μουντού χρώματος, ενώ η συναρμογή είναι σε πολύ καλό επίπεδο για τα δεδομένα της κατηγορίας.

Η αίσθηση του τιμονιού είναι σχετικά καλή, χάρη στην αναβάθμιση που έχει γίνει στο σύστημα της ηλεκτρικής υποβοήθησης. Καλή είναι επίσης και η αίσθηση και λειτουργία του εξατάχυτου κιβωτίου ταχυτήτων, το οποίο έχει τυπική κλιμάκωση.

Οδηγικός χαρακτήρας

Η προσπάθεια των ανθρώπων της SEAT να ενισχύσουν τον σπορτίφ χαρακτήρα τόσο της εταιρείας όσο και του Leon φαίνεται αφενός από τη σχεδίαση που υιοθέτησαν για το νέο μοντέλο και αφετέρου από το ότι πλέον αυτό είναι εξαρχής διαθέσιμο με τους νέους βενζινοκινητήρες του ομίλου. Δηλαδή δεν εφαρμόστηκε η εμπορική τακτική της τεχνητής διαφοροποίησης μεταξύ των εταιρειών του ομίλου, με τη χρονοκαθυστέρηση στις «πηγές» (βλέπε κινητήρες), όπως ίσχυε στις προηγούμενες δύο γενιές του. Συνεπώς, η έκδοση με τον καινούργιο 1.2 TSI των 105 ίππων (κωδικός «ΕΑ211») είναι ήδη στη διάθεση των υποψήφιων αγοραστών.

Ο κινητήρας έχει καλά τεχνικά χαρακτηριστικά. Το μπλοκ του είναι αλουμινένιο, διαθέτει πλέον δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, φυσικά, διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού, σύστημα μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής και τα 175 Nm της μέγιστης ροπής του αποδίδονται μεταξύ των 1.400-4.000 σ.α.λ.

Πρακτικά, κινεί ικανοποιητικά το Leon και αν ο οδηγός εκμεταλλεύεται τη ροπή του, είναι οικονομικός σε κατανάλωση.

Η ανάρτησή του είναι σφιχτή σε αίσθηση. Στο πίσω μέρος υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας, (στο Leon, η διάταξη των πολλαπλών συνδέσμων είναι διαθέσιμη στις εκδόσεις με τους κινητήρες που αποδίδουν από 150 ίππους και άνω), αλλά η ρύθμισή του είναι τέτοια που δεν δημιουργείται οποιοδήποτε θέμα στην οδική συμπεριφορά του οχήματος, η οποία είναι ασφαλέστατη.

Καλές εντυπώσεις μας άφησαν και τα φρένα όπως και το επίπεδο θορύβου το οποίο είναι σχετικά χαμηλό ακόμα και σε ταξίδι.

Η σημασία που έχει το νέο Leon για τη SEAT φαίνεται από τα χρήματα που επενδύθηκαν για την εξέλιξή του αλλά από την πρόθεση των ανθρώπων της να ισχυροποιήσουν τα σπορτίφ στοιχεία του ως μοντέλο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, το 2012 η εταιρεία είχε κέρδη για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και ο στόχος είναι να συνεχιστεί και φέτος η ανοδική πορεία της.

Το καινούργιο Leon δείχνει να έχει πολλά πλεονεκτήματα ως όχημα. Είναι καλά κατασκευασμένο, έχει υψηλό επίπεδο εξοπλισμού ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας και είναι ευρύχωρο. Χάρη στην πολύ καλή τιμολογιακή πολιτική της ελληνικής αντιπροσωπείας είναι προσιτό στον υποψήφιο αγοραστή καθώς ο λόγος αξίας/τιμή είναι υψηλός και κάνει το νέο Leon «μονόδρομο» στην κατηγορία.