SKODA RAPID 1.2 TSI 105 PS


«Πολύ αυτοκίνητο σε πολύ προσιτή τιμή»...

  • 24/1/2014

Δεν έτυχε, πέτυχε!

Όταν εφαρμόζεις για πολλά συναπτά έτη με επιτυχία τη συνταγή «πολύ αυτοκίνητο σε πολύ προσιτή τιμή» τότε είσαι καταδικασμένος στην... επιτυχία. Το νέο Rapid επιβεβαιώνει τον κανόνα και βοηθάει τη Skoda να σπάσει το φράγμα του 1,5 εκατομμυρίου πωλήσεων μέχρι το 2018.

Η κρίση σε παγκόσμιο επίπεδο δείχνει να μην επηρεάζει καθόλου τη Skoda που βαδίζει προς τον στόχο των 1,5 εκατομμυρίου πωλήσεων σε ετήσια βάση μέχρι το 2018. Για να είμαστε ακριβείς, το αντίθετο συμβαίνει με την τσεχική εταιρεία, διότι έκλεισε το 2012 με ρεκόρ και σχεδόν 940.000 πωλήσεις αυτοκινήτων παγκοσμίως! Το στρατηγικό πλάνο λέει ότι για τα επόμενα  πέντε έτη θα παρουσιάζεται ένα Skoda περίπου κάθε 6 μήνες!  Η αρχή έγινε με το νέο Citigo και πάνω από το Rapid η ολοκαίνουρια και εντυπωσιακή Octavia. Εφόσον μιλάμε για Octavia, σημειώστε το εξής: το Rapid είναι μεγαλύτερο από την προηγούμενη γενιά της Octavia (ή Octavia 5 όπως έγινε γνωστή αρχικά) και έτσι για να μην υπάρχει και κάποιο εσωτερικό «conflict» η νέα γενιά Octavia είναι μεγαλύτερη και από τα δύο.

Η οικονομική... Octavia

Με μήκος 4.483 χλστ., πλάτος 1.706 και ύψος 1.461, το νέο Rapid διαθέτει αμάξωμα με την ίδια φιλοσοφία με την Octavia, όπερ σημαίνει 5θυρο liftback με look sedan. Η φιλοσοφία στο Rapid όμως μιλάει για ένα προσιτό οικογενειακό που έρχεται να καλύψει το «κενό» μεταξύ Octavia και Fabia. Το Rapid που είναι το 7ο μοντέλο στην γκάμα της Skoda, αισθητικά αποτελεί το πρώτο μοντέλο που εκφράζει τη νέα σχεδιαστική της ταυτότητα. Η μεγάλη μάσκα και τα ευμεγέθη φωτιστικά σώματα και φώτα ομίχλης σε συνδυασμό με το ολοκαίνουριο σήμα στο καπό και τις περισσότερες ακμές δημιουργούν ένα αρκετά εντυπωσιακό σύνολο με βάση την κατηγορία του και το ταμπελάκι με την τιμή που αναγράφεται στην αντιπροσωπεία. Οι ζάντες αλουμινίου και το τελείωμα στο πίσω μέρος συμπληρώνουν την δυναμική εικόνα. Το προφίλ του αμαξώματος μπορεί να θυμίζει sedan δυόμισι όγκων αλλά η αλήθεια είναι ότι μιλάμε για πεντάθυρο liftback. Η αλήθεια είναι ότι από κοντά και στον αισθητικό τομέα, το νέο μοντέλο (ιδίως στην έκδοση Elegance της δοκιμής) αποπνέει ένα αέρα πιο πολυτελούς οχήματος από αυτό που τελικά αναγράφεται στο ταμπελάκι της αντιπροσωπείας.

Αντικειμενικά όμορφο το αποτέλεσμα για το είδος του οχήματος και οι μεγάλες διαστάσεις κρύβονται έντεχνα, ενώ το μεγάλο μεταξόνιο των 2,6 μέτρων (2.602 χλστ. για την ακρίβεια) δημιουργεί ένα ευρύχωρο εσωτερικό όπου θα χωρέσουν άνετα 5 επιβάτες (καλύτερο πίσω από την υπάρχουσα Octavia)! Ένα μικρό πρόβλημα λόγω του ψηλού τούνελ θα έχει ο μεσαίος πίσω επιβάτης, αλλά σε γενικές γραμμές οι χώροι είναι πολύ καλοί συγκρινόμενοι με αντίστοιχα sedan της μικρομεσαίας ή ακόμα και της μεσαίας κατηγορίας. Πολύ μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών με τα 550 λίτρα, ενώ το τεράστιο άνοιγμα της 5ης θύρας κάνει την πρόσβαση σε αυτόν ιδιαίτερα εύκολη. Με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων μάλιστα ο χώρος φόρτωσης φτάνει τα 1.490 λίτρα (!), αλλά με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων δημιουργείται ένα μικρό σκαλοπάτι που δε θα προβληματίσει ιδιαίτερα στη μεταφορά μεγάλων αντικειμένων.

Σχεδιαστικές εξάρσεις δεν υπάρχουν στο σχετικά συντηρητικό εσωτερικό, αλλά σε γενικές γραμμές είναι αρκετά κομψό. Πρακτικότητα και εργονομία κινούνται σε υψηλά επίπεδα καθώς σχεδόν όλα είναι και εύχρηστα και εκεί ακριβώς που περιμένεις ότι θα είναι. Το μόνο που θα θέλαμε, είναι οι δύο ποτηροθήκες στην κεντρική κονσόλα να ήταν λίγο πιο μεγάλες. Επίσης, η αντιληπτή ποιότητα με τα σκληρά πλαστικά ναι μεν κινείται σε καλά επίπεδα, αλλά σίγουρα δεν είναι αντίστοιχη με αυτή της Octavia ή αν θέλετε δεν συγκρίνεται και με αυτήν αρκετών μικρομεσαίων μοντέλων. Από την άλλη η ποιότητα κατασκευής και το φινίρισμα είναι πολύ καλά και όσο καιρό το είχαμε στη διάθεση μας δεν ακούστηκε... κιχ. Το Rapid τιμολογιακά βρίσκεται κάτω από την Octavia. Καμία έκπτωση όμως δεν έχει γίνει σε θέματα εξοπλισμού καθώς ο βασικός θα συμπεριλαμβάνει μεταξύ άλλων 6 αερόσακους, κλιματισμό και ESP, ενώ στο αυτοκίνητο δοκιμής μας υπήρχαν μέχρι και σύστημα πλοήγησης με οθόνη αφής, σύστημα Start/Stop για τον κινητήρα, ακόμα και θερμαινόμενα καθίσματα! Υπερπλήρες.

Στον δρόμο

Το Rapid «μας» κάτω από το καπό διέθετε τον γνωστό 1.2 TSI με τους 105 ίππους, ο οποίος συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων. Πολύ καλός σε κάθε περίπτωση τα καταφέρνει εύκολα με το αμάξωμα των 1.100 κιλών και του χαρίζει και πολύ καλές επιδόσεις, καθώς σύμφωνα με τα όργανα μετρήσεών μας, το κλασικό 0-100 χλμ./ώρα έρχεται σε 10,7’’, το 400άρι από στάση σε 17,5’’ και η τελική αγγίζει τα 195 χλμ./ώρα. Και όλα αυτά όταν στον υπολογιστή ταξιδιού μπορείς να δεις μέση κατανάλωση της τάξης του 8-9 σε πιο πιεσμένες καταστάσεις και του 6-7 σε πιο… χαλαρές (αν ακολουθείς και τις οδηγίες του shift indicator στον πίνακα οργάνων).

Τα δυναμικά χαρακτηριστικά του Rapid είναι αρκετά καλά και σε αυτό βοηθάει η σχετικά σκληρή ρύθμιση της ανάρτησης, γεγονός που προκαλεί μια σχετική έκπληξη για οικογενειακό από τη Skoda. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων στρίβει ουδέτερα έως ελαφρώς υποστροφικά, αλλά σε κάθε περίπτωση όλα είναι ευκόλως ελεγχόμενα. Το ESP που δεν απενεργοποιείται πλήρως (μόνο το ASR) τις λίγες φορές που παρεμβαίνει γίνεται ανεπαίσθητα αντιληπτό και σε γενικές γραμμές το αυτοκίνητο είναι άνετο. Δεν είναι όμως τόσο, όσο θα περιμέναμε από ένα αυτοκίνητο του είδους. Σε αυτό δεν φταίει ο ημιάκαμπτος της ανάρτησης στον πίσω άξονα (ο οποίος μόνο σε πολύ μεγάλες εγκάρσιες ανωμαλίες έχει ελαφρώς «ξερές» αντιδράσεις), αλλά πιστεύουμε ότι οφείλεται περισσότερο στα σχετικά σκληρά αμορτισέρ και στο ότι οι βάσεις τις ανάρτησης δεν είναι και τόσο… γερμανικές όσο θα περιμέναμε. Ένα «κλικ» κάτω σε σχέση με την Octavia είναι και η ποιότητα κύλισης, κυρίως λόγω της ηχομόνωσης που αφήνει μέρος του θορύβου από τον κινητήρα και τα ελαστικά να περνάει στην καμπίνα. Τελικά, αν κλείναμε τα μάτια θα πιστεύαμε περισσότερο ότι είναι κάποιο SEAT του ομίλου που δίνει περισσότερη έμφαση στα δυναμικά χαρακτηριστικά παρά κάποιο Skoda.

Κελεπούρι!

Μετά όλα αυτά έρχεται η ανακοίνωση της τιμής που ξεκαθαρίζει άμεσα τα πράγματα μέσα στο μυαλό μας. Με απόσυρση και λοιπές προσφορές μαζί με πλούσιο εξοπλισμό, το 1.2 TSI των 105 ίππων κοστίζει στη βασική του έκδοση Active 12.890 ευρώ, ενώ στην απλή του έκδοση των 86 ίππων φτάνει τα 11.990 ευρώ!  Συγγνώμη, τι να γράψω τώρα εγώ μου λέτε; Παίρνετε μια Octavia με τιμή Fabia... οπότε τα συμπεράσματα δικά σας.