smart fortwo 1.0 71PS: Τρίτη και καλύτερη!


Δύο γενιές και µία δεκαπενταετία µετά, το γνωστό σε όλους µας smart έγινε όσο πιο... αυτοκίνητο γίνεται στα 2,7 µέτρα, και η υλοποίηση της πρωταρχικής ιδέας έφτασε στην πιο ώριµη µορφή της.

  • 9/12/2014

Προς τα τέλη της δεκαετίας του ’80 ήταν που ο εκλιπών πρόεδρος και CEO της SWATCH, Nicolas Hayek, σκέφτηκε να φτιάξει ένα αυτοκίνητο πόλης µε τις ίδιες κατασκευαστικές στρατηγικές και τις δυνατότητες παραµετροποίησης που είχαν και τα ελβετικά ρολόγια. Ενα trendy καθηµερινό αυτοκίνητο πόλης, δηλαδή, µε εξαιρετικές δυνατότητες customization που δεν θα έµοιαζε µε κανένα άλλο.

Η αλήθεια είναι ότι στην αρχή δυσκολεύτηκε αρκετά να βρει συνεταίρο και συνεργάτη στην αυτοκινητοβιοµηχανία για να υποστηρίξει και να υλοποιήσει την ιδέα του. Και ενώ το project ξεκίνησε αρχικά µε τη Volkswagen, µετά το 1993 και έπειτα από αρκετές ατελέσφορες προσπάθειες, ο Hayek βρήκε συνεχιστή για το όραµα του «Swatchmobile» τη Mercedes.

Το πρώτο smart βγήκε στην παραγωγή τον Οκτώβριο του 1998 και η πρώτη εταιρεία λεγόταν MCC (Micro Compact Cars). Κάθε αρχή και δύσκολη λένε, και κάπως έτσι ξεκίνησαν τα πράγµατα από πλευράς πωλήσεων και για τη νέα ιδέα της αυτοκίνησης εντός της πόλης.

Στη δεκαπενταετία όµως που πέρασε και µε το... βαρύ όνοµα της Mercedes στο υπόβαθρο, τελικά το «έξυπνο» αυτοκίνητο πόλης κατάφερε να φτιάξει ένα πολύ µεγάλο κοινό και να βρει φανατικούς θαυµαστές παρά τις όποιες «παιδικές» του ασθένειες, µε το σύνολο των πωλήσεων να φτάνει τα 1,6 εκατοµµύρια παγκοσµίως.

Στο Παρίσι τον Οκτώβριο και λίγο πριν, στις αρχές του καλοκαιριού του 2014, σε µία στατική παρουσίαση στο Βερολίνο φτάσαµε τελικά στην αποκάλυψη της 3ης γενιάς. Μία γενιά που φέρνει µε όλη τη σηµασία της λέξης την απόλυτη ωριµότητα στην υλοποίηση της πρωταρχικής ιδέας έπειτα από 15 χρόνια πορείας.

Δέκα πόντοι, άλλο αυτοκίνητο...

Και µπορεί σε αυτήν τη γενιά το µήκος να παρέµεινε αµετάλλακτο (2,69 µέτρα), αλλά το πλάτος πήρε δέκα ολόκληρους πόντους (1,66 και ύψος 1,55), ενώ και το µεταξόνιο φτάνει τα 1,87 µέτρα, δηλαδή επιπλέον 80 χιλιοστά. Μαζί µε την 3η γενιά όµως και το επαναλανσάρισµα της εταιρείας έχουµε και την επαναφορά του smart forfour, του τετραθέσιου smart (θα διαβάσετε σε άλλες σελίδες του περιοδικού).

Παρότι µάλιστα σε αυτήν τη γενιά smart η συνεργασία στην εξέλιξη και υλοποίηση του project µε τη Renault ήταν κάτι παραπάνω από έντονη (έως καταλυτική), η ιδέα πίσω από το εντελώς νέο fortwo παραµένει αναλλοίωτη (και έπρεπε να παραµείνει θα προσθέταµε): κινητήρας/µετάδοση στον πίσω άξονα, κλωβός tridion, το «κλουβί» παθητικής ασφάλειας που πρωτοείσηγαγε η smart, το οποίο πλέον γίνεται πιο ασφαλές µε χρήση χάλυβα υπερυψηλής αντοχής (σε ποσοστό 13%), αλλάζει τη γεωµετρία του µε αύξηση µετατροχίων και ενισχύεται µε εγκάρσιους και διαµήκεις βραχίονες.

Σηµαντικότατο προσόν του νέου smart είναι το γεγονός ότι οι εµπρός τροχοί µπορούν να στρίψουν µέχρι και 45 µοίρες (!), γεγονός που σηµαίνει ότι ο κύκλος στροφής είναι µόλις 6,95 µέτρα. Στην πράξη και µε βάση το γεγονός ότι έχουµε ένα αµάξωµα 2,7 µέτρων µήκους, τότε αβίαστα καταλήγουµε στο συµπέρασµα ότι το νέο smart είναι το πλέον ευέλικτο αυτοκίνητο πόλης.

Στα ίδια χνάρια

Η πρώτη εντύπωση που αποκοµίζεις από το εσωτερικό µε τα σκληρά αλλά ποιοτικά πλαστικά και τις υφασµάτινες επενδύσεις στο ταµπλό και στα πάνελ των θυρών (τουλάχιστον στις πλούσιες εκδόσεις όπως η edition #1 του αυτοκινήτου δοκιµής), είναι ότι οι χώροι είναι αρκετά αυξηµένοι, ενώ η σχέση του οδηγού µε τον συνεπιβάτη είναι λιγότερο... κολλητή.

Σε γενικές γραµµές, αν κάθεσαι πίσω από το τιµόνι και κοιτάς µόνο προς τα εµπρός η αίσθηση είναι ότι βρίσκεσαι σε όχηµα µεγαλύτερων διαστάσεων. Στις πλούσιες εκδόσεις οι έντονοι χρωµατισµοί και οι αντιθέσεις δένουν πολύ αρµονικά µεταξύ τους και δηµιουργούν µία αίσθηση premium και trendy ταυτόχρονα, µε τον διάκοσµο να είναι πολύ ευχάριστος και το µάτι να µη... βαριέται.

Οι θήκες για µικροαντικείµενα είναι επιτέλους πολλές και εύχρηστες και ο χώρος αποσκευών είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικός (260 λίτρα) µε βάση τις διαστάσεις και την κατηγορία του οχήµατος. Την παράσταση βέβαια κλέβει η προαιρετική οθόνη αφής 7 ιντσών στην κεντρική κονσόλα µε τα άριστα γραφικά και το πλήρως εξελληνισµένο µενού, ενώ υψηλής ανάλυσης είναι και τα γραφικά της οθόνης στον πίνακα οργάνων (3,5 ιντσών).

Ακόµα πιο ευχάριστο κάνουν το εσωτερικό πολλές λεπτοµέρειες, όπως το ανεξάρτητα τοποθετηµένο στροφόµετρο, στα αριστερά του ταµπλό, µαζί µε ένα µικρό, αναλογικό ρολογάκι στη βάση του.

Με µηχανικό και διπλού συµπλέκτη

Αρχικά το νέο smart θα διατίθεται µε τον 3κύλινδρο ατµοσφαιρικό του ενός λίτρου µε 71 ίππους, ο οποίος προέρχεται από την προηγούµενη γενιά του smart και είχε εξελιχθεί σε συνεργασία µε τη... Mitsubishi.

Αργότερα θα διατίθεται και η βασική έκδοση µε τους 60 ίππους, αλλά και ένα υπερτροφοτούµενο µοτέρ 898 κυβικών µε 90 ίππους που προέρχεται από την «τρέχουσα» συνεργασία µε τη Renault (αυτό που έχουµε δει και στο Clio), καθώς, όπως ίσως θυµάστε, το νέο smart αποτελεί συµπαραγωγή µε το Twingo.

Να αναφέρουµε ότι στις βασικές του εκδόσεις το νέο smart θα διαθέτει πλέον µηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων, ενώ αργότερα θα διατίθεται και µε ολοκαίνουριο αυτόµατο κιβώτιο διπλού συµπλέκτη 6 σχέσεων.

Στη Βαρκελώνη που οδηγήσαµε ένα από τα πέντε πρωτότυπα που υπήρχαν µε το συγκεκριµένο κιβώτιο διαπιστώσαµε ότι είναι... αιώνες πιο γρήγορο από το παλιό και πολύ πιο οµαλό στις αλλαγές. Στα πάτρια εδάφη πάντως δοκιµάσαµε τον ατµοσφαιρικό µε τους 71 ίππους και το µηχανικό κιβώτιο.

Οι επιδόσεις σίγουρα δεν εντυπωσιάζουν, αλλά η αλήθεια είναι ότι το 1.000άρι µοτέρ ταιριάζει καλύτερα στον αστικό του χαρακτήρα, καθώς «τραβάει» λίγο καλύτερα από χαµηλά και είναι πιο εύκολο στο «σταµάτα - ξεκίνα» (έχει και Start/Stop) που απαιτεί η καθηµερινή χρήση εντός της πόλης.

Παρά το «κροτάλισµα» που φανερώνει την 3κύλινδρη φύση του, είναι οµαλό σε λειτουργία και επαρκώς ελαστικό, ενώ στο όριο στροφών «τα δίνει όλα» (µαζί µε αυξηµένο θόρυβο βεβαίως). Σε συνδυασµό µε το ότι είναι εύχρηστο και καλό σε κλιµάκωση, τα καταφέρνει πολύ καλά µε τα 880 κιλά του.

Στην περίπτωση που δεν έχεις... βαρύ πόδι ο υπολογιστής ταξιδιού µπορεί να παραµείνει στην περιοχή των 5,7 λίτρων ανά 100 χλµ., ενώ στην περίπτωση που το ζορίσεις αρκετά, θα δεις µέχρι και 8 ή και κάτι παραπάνω στην οθόνη των 3,5 ιντσών.

Πάντως δεν χρειάζονται και πολλά µέτρα σε κακής ποιότητας ελληνική άσφαλτο για να διαπιστώσεις τα άλµατα προόδου που έχουν γίνει σε επίπεδο άνεσης και ποιότητας κύλισης στο smart 3ης γενιάς σε σχέση µε τα παλιότερα.

Η µαλακή ρύθµιση της ανάρτησης σε συνδυασµό µε το πιο άκαµπτο πλαίσιο και τα καλύτερα silent block απορροφούν αρκετά εύκολα τις περισσότερες ανωµαλίες του οδοστρώµατος χωρίς ιδιαίτερα προβλήµατα. Θα πρέπει να είναι αρκετά µεγάλη η ανωµαλία του οδοστρώµατος και να τερµατίσει η όχι και τόσο µεγάλη διαδροµή της ανάρτησης για να ακούσεις ένα από τα συνηθισµένα στο παρελθόν «γκαπ».

Δεν θα ήταν πάντως υπερβολή να πούµε ότι ακόµα και µε υψηλές ταχύτητες έχει εξαλειφθεί η αίσθηση... απογείωσης (αρκετές φορές είδαµε το ταχύµετρο των 160 χλµ./ώρα σχεδόν να τερµατίζει) το νέο smart διαθέτει κύλιση µεγαλύτερου οχήµατος και πολύ πιο σίγουρο «πάτηµα» ακόµα και στις ανοιχτές στροφές της εθνικής, χάρη και στα θηριώδη για την κατηγορία ελαστικά του.

Το τιµόνι του είναι πλέον πιο άµεσο, ενώ και σε περίπτωση απότοµης αλλαγής πορείας δεν νιώθεις ότι δοκιµάζεις τα όρια του πλαισίου. Γενικότερα πρέπει να ξεχάσετε τις «ξερές» αντιδράσεις του πίσω άξονα, ενώ και οι ανωµαλίες του οδοστρώµατος απορροφώνται µε πολύ µεγαλύτερη άνεση δίνοντάς σου µια πιο... Mercedes αίσθηση σε αυτόν τον τοµέα.

Οχι, δεν θα σας πούµε ότι έγινε και σπορτίφ, ούτε ότι έχει και το πιο άµεσο τιµόνι ιδίως στο κέντρο (σ.σ.: επίτηδες σε ένα αυτοκίνητο µε τόσο µικρό αποτύπωµα, διότι τα πράγµατα θα γίνονταν επικίνδυνα...). Ούτε ότι εξαλείφθηκαν κάποιες ταλαντώσεις κατά τον διαµήκη άξονα που σου υπενθυµίζουν ότι το µεταξόνιο είναι στα 1,87, ούτε ότι δεν είναι σχετικά «πνιγµένο» από τα ηλεκτρονικά βοηθήµατα (τα οποία αναλόγως οδοστρώµατος µπορεί να σε επαναφέρουν... βιαίως στην τάξη). Ούτε βέβαια ότι θα τα απενεργοποιήσετε για να εκµεταλλευτείτε την πίσω κίνηση, κάτι που δεν γίνεται...

Smart is back

Με τις τιµές να ξεκινούν από τα 11.450 ευρώ µε απόσυρση (12.427 µε απόσυρση µε τον 0.9 90 PS, ενώ η βασική τιµή µε τον 60άρη δεν έχει ανακοινωθεί ακόµα), δεν θα προσπαθήσουµε να σας πείσουµε ότι πρόκειται για ευκαιρία (πότε αγόρασε κάποιος µία Mercedes λόγω... ευκαιρίας;). Θα σας αναφέρουµε όµως το εξής: Τις µέρες που το είχαµε στη διάθεσή µας κινηθήκαµε ακόµα και στα... πολύ στενά της Πλάκας και στο κέντρο της Αθήνας και διαπιστώσαµε ότι το smart παραµένει το απόλυτο πασπαρτού πόλης στις δηµιουργίες µε τέσσερις τροχούς. Παίζει... σχεδόν χωρίς αντίπαλο και, το κυριότερο, είναι πλέον όσο πιο... αυτοκίνητο µπορεί να γίνει σε ένα τετράτροχο 2,7 µέτρων, ενώ η αρτιότητα υλικών, χώρων και χαρακτήρα το καθιστά -για άλλη µια φορά, αλλά για επιπλέον λόγους- µοναδικό. Ο,τι και να λέµε λοιπόν είναι σίγουρο ότι θα ικανοποιήσει τους χιλιάδες των φανατικών οπαδών του, ενώ σίγουρα θα βρει και νέους.