Special Drive: Οδηγούμε τα Volkswagen e-up! και Volkswagen T-ROC R


Ηλεκτρικό για την πόλη και συμβατικό για όλα τα υπόλοιπα. Οι δύο τεχνολογίες είναι καταδικασμένες να συνυπάρξουν δίπλα δίπλα στη μεταβατική δεκαετία που διανύουμε. Η VW μάς δίνει ένα καλό trailer των ημερών που έρχονται.

  • KEIMENO: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 20/9/2020

«Σκέφτομαι να πάρω ηλεκτρικό; Τι λες;». Η ερώτηση κάνει όλο και πιο συχνά την εμφάνισή της στα δημοσιογραφικά στέκια, που λέει και το κλισέ, από φίλους και γνωστούς οι οποίοι έχουν «τσιμπήσει» το τυράκι της ηλεκτροκίνησης, αλλά ψάχνουν να δουν πού υπάρχει η φάκα της πραγματικότητας. Και η αλήθεια είναι ότι η απάντηση από την πλευρά μας και για τον καταναλωτή στη χώρα μας μάλλον προς τη φάκα θα εστιάσει. Κυρίως στις απουσίες υποδομών φόρτισης, αλλά και στο μεγάλο κόστος αγοράς σε συνδυασμό με κάποιες αυτονομίες που μόνο στη θεωρία αποδεικνύεται ότι ισχύουν.

Από την άλλη, ως εξ επαγγέλματος εθισμένοι με το αυτοκίνητο και την τεχνολογία, δεν μπορούμε να γυρίσουμε την πλάτη στις κοσμογονικές εξελίξεις που συντελούνται. Και βεβαίως δεν μπορούμε να πούμε ελαφρά τη καρδία ένα στεγνό «Όχι ακόμα» σε μία τεχνολογία που υπό προϋποθέσεις ακόμα και σήμερα μπορεί να εξυπηρετήσει πολλούς συμπολίτες μας. Μόνο που η απάντηση, για τα επόμενα χρόνια, έχει μία και μόνο σωστή διατύπωση: «Ναι, να πάρεις ΚΑΙ ηλεκτρικό». Με άλλα λόγια κράτα το συμβατικό σου αυτοκίνητο και τις μέχρι τώρα δεδομένες συνήθειές σου. Και παράλληλα ανοίξου στο πολλά υποσχόμενο άγνωστο, με σύνεση και με λελογισμένες προσδοκίες.

Σ’ αυτό το πνεύμα της συνύπαρξης των δύο τεχνολογιών έρχεται αυτή εδώ η παράλληλη «δοκιμή-παρουσίαση» δύο τόσο διαφορετικών μοντέλων της VW, του εξαιρετικού T-Roc R των 300 PS και του ηλεκτρικού e-up!. Δύο αυτοκίνητα χωρίς κανένα απολύτως κοινό στοιχείο πέρα από το γεγονός ότι έτσι όπως έχουν τα πράγματα σήμερα, χρειάζονται το ένα το άλλο για να μπορέσουν να υπάρξουν. Όχι μόνο σε επίπεδο ρύπων όπου τα ηλεκτρικά όπως το e-up! Κατεβάζουν τους μέσους όρους της εταιρείας ώστε να χαίρονται οι petrolheads τις 300άρες των ίππων και τη συμφωνική ορχήστρα των Akrapovic. Αλλά και σε επίπεδο καθημερινότητας, καθώς μόνο ως σετάκι μπορούν να έχουν κάποιον λόγο ύπαρξης σε κάποιο αθηναϊκό γκαράζ στο άμεσο ορατό μέλλον.

Το SUV της τρέλας

Για το T-Roc R το γράψαμε στο προηγούμενο τεύχος στη δοκιμή του και δεν αλλάζουμε ούτε αράδα. Η ομάδα της VW έφτιαξε ένα αληθινά σπορ αυτοκίνητο το οποίο τυγχάνει να έχει και τα στοιχεία ενός SUV. Είναι η πρώτη φορά σ’ αυτή την κατηγορία τιμής που ένα ψηλωμένο όχημα βρίσκεται τόσο κοντά στο αντίστοιχο hatchback (στην περίπτωσή μας το Golf R της μόλις απελθούσας γενιάς), και αποτελεί τεράστια επιτυχία των μηχανικών της VW και του Jost Capito αυτοπροσώπως που κατάφερε έναν τέτοιο άθλο. Οι επεμβάσεις στο πλαίσιο και τις ρυθμιζόμενες αναρτήσεις είναι ακριβώς όπως πρέπει ώστε να διατηρηθεί ο απαιτούμενος user friendly χαρακτήρας σε καθημερινές συνθήκες και, την ίδια στιγμή, με το πάτημα της ρύθμισης Race να μετατρέπεται σε ένα πυροβόλο όπλο για ανομολόγητες σπορ παρεκτροπές.

Ο δίλιτρος TSI με τους 300 ίππους δουλεύει ψυχωμένα από χαμηλά και με μεστή απόδοση στις μεσαίες και υψηλές, ενώ και το επτατάχυτο DSG παίζει στα δάχτυλα τη μεγάλη ισχύ αλλά και τη μόνιμη μετάδοση της κίνησης στους τέσσερις τροχούς. Το τελευταίο εγγυάται κορυφαία πρόσφυση σε κάθε είδους ελληνική άσφαλτο ενώ χάρη και στο launch control φέρνει την ένδειξη «100» στο ταχύμετρο σε 4,8 δευτερόλεπτα, φέρνοντάς το σε πλεονεκτική θέση ακόμα και απέναντι σε πανάκριβα supercars που μάλλον θα δυσκολευτούν να βάλουν τόσο εύκολα τα άλογά τους κάτω στις νυχτερινές πασαρέλες των φαναριών.

Πέρα από όλα αυτά τα μαγικά του στα οποία υπάρχει σαφής απόηχος του αγωνιστικού τμήματος, το Τ-Roc R έχει δεχθεί μία πολύ όμορφη αισθητική γράμμωση, που το κάνει ιδιαίτερα εντυπωσιακό όσο και ελκυστικό ακόμα και σε όσους δεν γνωρίζουν τι κρύβει κάτω από το καπό. Στο σαλόνι ξεχωρίζουν τα υπέροχα καθίσματα της συγκεκριμένης έκδοσης ενώ για άλλη μια φορά δεν θα παραλείψουμε να επισημάνουμε την αναντίστοιχη με τη μάρκα αλλά και την τιμή της έκδοσης εικόνα των σκληρών πλαστικών. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το T-Roc R μάς συνεπήρε από την πρώτη στιγμή, και είναι ίσως η πρώτη φορά που θα επιλέγαμε το SUV και όχι το hatchback, όχι μόνο γιατί είναι πιο όμορφο και πιο πρακτικό, αλλά και γιατί δεν χάνει σε τίποτα από τη σπορ ψυχοσύνθεση ενός καθαρόαιμου. Το αντίθετο μάλιστα.

Το ηλεκτρικό της λογικής

Μπαίνοντας από το T-Roc R στο e-up! είναι σαν να αφήνεις τη διασκέδαση σε ένα ροκ κλαμπ και να μπαίνεις στην Εθνική Βιβλιοθήκη. Απόλυτη ησυχία και αρκετή μελέτη στην οδήγηση για να μπορέσεις να λειτουργήσεις μαζί με το αυτοκίνητο και να εκμεταλλευτείς τις πολύ ενδιαφέρουσες δυνατότητες που ανοίγει η ηλεκτροκίνηση. Το θέμα εδώ είναι η αυτονομία και το range anxiety το οποίο δεν μπορείς να αποφύγεις. Απλώς θα πρέπει να προσαρμοστείς εσύ γύρω από το αυτοκίνητο και όχι αυτό σ’ εσένα και το lifestyle σου.

Το σημαντικό πάντως είναι ότι η VW σ’ αυτήν εδώ τη νέα γενιά του μοντέλου, έχει αυξήσει τη χωρητικότητα της μπαταρίας από 18,8 kWh σε 32,3 kWh. Με μία μέση κατανάλωση της τάξης των 12,7 kWh/100 km, η εταιρεία υπολογίζει ότι η αυτονομία μπορεί να κινηθεί από τα ρεαλιστικά 180 έως και τα 260 χιλιόμετρα σε ιδανικές συνθήκες. Νούμερο ιδιαίτερα ενθαρρυντικό για όσους το χρησιμοποιούν ως commuter για το πήγαιν’ έλα στη δουλειά, καθώς με μία φόρτιση και ένα μέσο όρο διαδρομής 50 χιλιομέτρων μπορεί -θεωρητικά πάντα- να καλύψει τις μετακινήσεις ενός εργάσιμου πενθήμερου.

Η φόρτιση πάλι διαρκεί γύρω στα 60 λεπτά σε DC φορτιστή των 40 kW για το 80% της χωρητικότητας, αν και πιο ρεαλιστική είναι η τιμή των 4-5 ωρών που δίνει η εταιρεία για σπιτικό wallbox των 7,2 kW. Στην πράξη όλα αυτά μπορούν να επιβεβαιωθούν μόνο αν ο οδηγός επιδείξει αυτοσυγκράτηση και επιλέξει να κινείται έχοντας διαρκώς στο μυαλό του τη μέγιστη δυνατή πρόβλεψη στις επιβραδύνσεις και στο φρενάρισμα, όπου το σύστημα ανάκτησης ενέργειας δίνει πίσω στην μπαταρία μέρος της ενέργειας που χάνεται. Μια δυο φορές θα μπεις σίγουρα στον πειρασμό να δοκιμάσεις τη full επιτάχυνση του ηλεκτροκινητήρα των 83 PS που είναι άκρως εντυπωσιακή ιδίως μέχρι τα 60 km/h, αλλά και να παίξεις λίγο με τις αστραπιαίες ρεπρίζ, όμως οι ενδείξεις της μπαταρίας στο ταμπλώ θα σε επαναφέρουν στην τάξη.

Αποκεί και πέρα, όπως έχουμε γράψει και παλαιότερα, το ηλεκτρικό e-up! εντυπωσιάζει με το πόσο πιο άνετο είναι από το κλασικό μοντέλο ενώ, λόγω και του χαμηλού κέντρου βάρους το οποίο προκύπτει από την τοποθέτηση των μπαταριών στο δάπεδο, είναι και πιο ευχάριστο οδηγικά, έχοντας και πιο ποιοτική κύλιση συνολικά. Συν ότι παραμένει ένα πολύ έξυπνα σχεδιασμένο mini, με τέσσερις πόρτες, μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές και την τυπική άνω του μέσου όρου ποιότητα που έχει κάθε προϊόν με την υπογραφή της VW.

Και μαζί και μόνοι

Ζώντας για μερικές ημέρες και με τα δύο αυτοκίνητα, ήταν προφανές ότι βρισκόμασταν εμπρός στην πραγματικότητα, όπως θα τη ζήσουμε μέσα στην επόμενη δεκαετία τουλάχιστον. Η ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να συνυπάρξει με τις κλασικές λύσεις και το αντίστροφο, μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο, και μέχρι η σκυτάλη να περάσει με σιγουριά από τη μία στην άλλη. Αν εξαιρέσουμε την κοινή παράμετρο του σήματος στην εμπρός μάσκα, μιλάμε για δύο εντελώς διαφορετικά αυτοκίνητα, τα οποία μόνο σε ελάχιστες περιπτώσεις μπορούν να διασταυρώσουν την «πορεία» τους. Ακρως ευχάριστο και έως διασκεδαστικό το μικρό e-up!, δείχνει ότι ακόμα και αυτά τα πρώτης γενιάς ηλεκτρικά μοντέλα έχουν πολλά να δώσουν, αρκεί το αγοραστικό κοινό να γνωρίζει τι ζητά και πώς θα μπορέσει να το αξιοποιήσει. Η πολύ λογική τιμή του και η μεγάλη οικονομία σε λειτουργικά κόστη (να μην ξεχάσουμε τα 8 χρόνια εγγύησης ή 160.000 χιλιόμετρα) λειτουργούν σωρευτικά στην όλη πρόταση, η οποία με βάση και την πρόσφατη αναβάθμιση έχει όλα τα φόντα να αποτελέσει μία αξιόπιστη λειτουργική λύση για ένα αστικό μεταφορικό μέσο, με το άγχος της φόρτισης αισθητά μειωμένο.

Δίπλα του το T-Roc R είναι ένα από τα εξαιρετικά δείγματα της κορύφωσης των 100 και πλέον χρόνων κλασικής αυτοκίνησης αλλά και της τεχνολογικής υπεροχής της ίδιας της VW. Σπάνια ένα αυτοκίνητο ανακεφαλαιώνει τόσο ολοκληρωμένα τα ζητούμενα της εποχής του και ακόμα πιο σπάνια καταφέρνει να τα εκφράζει με τέτοια υψηλή πιστότητα στον δρόμο. Χωρίς κόμπλεξ απέναντι στα πάσης φύσεως και εμπνεύσεως ηλεκτρικά μελλούμενα, δείχνει με τον πιο εθιστικό τρόπο ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης όχι μόνο αντέχει αλλά θα περάσει πολύς καιρός μέχρι να σβήσει και το τελευταίο μπουζί αυτού του πλανήτη. Μπορεί οι εταιρείες να βιάζονται να μας γεμίσουν τα μυαλά με κιλοβατώρες και φορτιστές, όμως ένα καλό σπορ SUV (ναι, το είπαμε και αυτό!) που θα στρίβει με τα τέσσερα και με το βενζινάδικο να «φορτίζει» τον οδηγό του με σιγουριά και λύσσα, θα συνεχίσει να υπάρχει για πολλά ακόμα χρόνια.

Αυτό πάντως που ζήσαμε με τα δύο αυτοκίνητα είναι το πραγματικό μεταβατικό στάδιο, το σενάριο που είναι άμεσα εφαρμόσιμο και λειτουργικό. Το ηλεκτρικό e-up! είναι αυτό ακριβώς που χρειάζεται κανείς για την κίνησή του στην πόλη, με λογική επάρκεια πλέον σε ρεύμα και κορυφαία λειτουργικότητα. Και το T-Roc R είναι η επιτομή όλων όσων μπορεί να επιτύχει η κλασική σχολή: πρακτικότητα χωρίς περιορισμούς και οδηγική έξαψη στο μάξιμουμ. Και τα δύο μαζί αποτελούν το ιδανικό γκαράζ για μία σύγχρονη οικογένεια μιας ευρωπαϊκής μεγαλούπολης, καθώς εκτός του ότι αλληλοσυμπληρώνουν το ένα το άλλο, παράλληλα συνδυάζουν και τις αισθητικές και εμπορικές τάσεις της εποχής στο μάξιμουμ.

Όσο για την πιεστική πλέον ερώτηση περί ηλεκτρικών, η απάντηση έχει δοθεί ήδη: «Πάρε ΚΑΙ ηλεκτρικό». Όχι μόνο γιατί δεν έχει έρθει ακόμα πλήρως η ώρα τους (τουλάχιστον για τη χώρα μας και τις ιδιαιτερότητές της). Αλλά και γιατί θα ήταν κρίμα και άδικο να μη ζήσεις ποτέ την εμπειρία ενός τρελαμένου SUV με 300 άλογα και τέσσερις καπνισμένες κάνες της Akrapovic να σου θυμίζουν ότι η αυτοκίνηση ήταν πρώτα και κύρια μία υπόθεση εκρήξεων και συναισθήματος και όχι μια άψυχη χημική αντίδραση κάπου μακριά σε ένα κλειστό κουτί.

Ακολουθείστε το CAR AND DRIVER στο GOOGLE NEWS για να μαθαίνετε τις ειδήσεις που αξίζουν!