Special Drive: VW e-UP! - VW Arteon 2.0 ΤSI 4Motion


Τα δύο άκρα της γκάμας της VW δείχνουν έναν κατασκευαστή με βιομηχανικό «μέταλλο» και «πριζωμένο» όραμα. Όχι και άσχημα για μία εταιρία που υπάρχει εξαιτίας ενός επίμονου Βρετανού ρολογά.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/8/2019

Είναι εντυπωσιακό πως μερικές φορές η μοίρα παίζει τα δικά της παιχνίδια, και πως αρκεί ένας και μόνο ένας άνθρωπος για να αλλάξει την Ιστορία. Την ιστορία της VW εν προκειμένω, την οποία, την μοίρα της οποίας δεν καθόρισαν ούτε ο Χίτλερ με τα μεγαλομανή όνειρα για ένα «λαϊκό αυτοκίνητο» (κατά τα πρότυπά του μέντορά του, του Henry Ford) ούτε ο νεαρός τότε μηχανικός Porsche και ο Σκαραβαίος του.

Η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά τα προπολεμικά όνειρα ήταν το 1945 κάποια θλιβερά χαλάσματα στην κατεστραμμένη πόλη του Wolfsburg. Κάπου εκεί κάνει την μυθιστορηματική του είσοδο ένας Βρετανός ταγματάρχης, ο 29χρονος Ivan Ηirst. Γεννημένος σε ένα μικρό χωριό κοντά στο Μάντσεστερ, γιος ενός ρολογά και οπτικού, έφθασε μέσα από εκείνες τις παράδοξες καραμπόλες των γεγονότων που φτιάχνουν τα ωραία παραμύθια, να οριστεί υπεύθυνος για την εκκαθάριση (με άλλα λόγια, το γκρέμισμα) όσων είχαν σταθεί όρθια στο εργοστάσιο της VW.

Ο Hirst όμως αποφάσισε να πάει κόντρα στις εντολές, κατάφερε μέσα σε όλα αυτά τα χαλάσματα να δει μία ευκαιρία, μάζεψε ντόπιους εργάτες, έλιωσε ό,τι μέταλλο είχε απομείνει από τα όπλα που κατασκεύαζαν στην διάρκεια του πολέμου, και ξεκίνησε να φτιάχνει Σκαραβαίους με βάση κάποια σχέδια που βρήκε στα ερείπια. Και σαν να μην έφθανε αυτό κατάφερε και έπεισε και τους Βρετανούς να βάλουν μία παραγγελία για 20.000 αυτοκίνητα, δίνοντας έτσι ζωή σε ένα εργοστάσιο, το οποίο το 1949 παρέδωσε στην Γερμανική κυβέρνηση ως μία δυναμικά αναπτυσσόμενη εταιρία. Αυτή που σήμερα γνωρίζουμε με το όνομα VW.

Από τον Hirst έως το Dieselgate (που λίγο έλειψε να φέρει και πάλι την VW στην απόλυτη καταστροφή) μεσολάβησαν πολλές δεκαετίες  με την VW να ανεβαίνει με επίμονα και σταθερά βήματα στην κορυφή της παγκόσμιας βιομηχανικής ιεραρχίας. Με τρία αυτοκίνητα στην δεκάδα των μεγαλύτερων best sellers παγκοσμίως (Beetle, Golf και Passat), με ακατάβλητη επιμονή στην διαρκή εξέλιξη, με εξαγορές και εξάπλωση στις πέντε ηπείρους,  η VW είναι ίσως η πιο αντιπροσωπευτική τοιχογραφία ενός αιώνα αυτοκινητικής ευμάρειας και τεχνολογικού πληθωρισμού. Μέχρι που όλα φάνηκαν ότι μπορούν να σβήσουν σε μία στιγμή όταν το σκάνδαλο με τους πετρελαιοκινητήρες λίγο έλειψε να προκαλέσει την απόλυτη καταστροφή.

Με κόπο, χειρουργική εμπορική διπλωματία και αρκετή επιμονή οι Γερμανοί μοιάζει να έχουν αποφύγει τα χειρότερα και πλέον κοιτάζουν το μέλλον ξανά με την ίδια πίστη στην δύναμη της εξέλιξης. Και εδώ μπροστά μας έχουμε δύο από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα για όλα όσα φέρνει το μέλλον. Το μικρό e-Up! που έστω και σε κάπως πρώιμο ακόμα στάδιο δείχνει το ηλεκτρικό μέλλον όπως το αντιλαμβάνεται η εταιρία. Και στην άλλη άκρη του τόξου, το πανέμορφο (η λέξη δεν επαρκεί πλήρως σ' αυτή την περίπτωση) Arteon, που φέρνει την εταιρία μπροστά στην υπέρβαση ενός αμιγώς luxury  πεπρωμένου που ψάχνει εναγωνίως τα τελευταία χρόνια. 

Δυο κόσμοι χωριστά

Όπως και να δεις τα δύο αυτοκίνητα της «δοκιμής» είναι προφανές ότι δεν έχουν και πολλά κοινά πέρα από το σήμα στο καπό. Το e-Up! από τη μια είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση αυτοκινήτου, ένα trailer για τα «προσεχώς» της VW στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Χρησιμοποιεί μια συστοιχία μπαταριών συνολικής χωρητικότητας 18,7 kWh και τροφοδοτούν με ενέργεια έναν ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 82 ίππους και ροπή 210 Nm.

Η θεωρητική αυτονομία που δίνει η εταιρία φθάνει στα 160 χιλιόμετρα με μία φόρτιση η οποία σε οικιακή πρίζα διαρκεί έως και 10 ώρες ενώ σε ταχυφορτιστή (για τον οποίο παρέχεται ειδικό καλώδιο) πέφτει στο μισό. Στην πραγματικότητα υπολογίστε για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο γύρω στα 130 χιλιόμετρα καθαρής διαδρομής ενώ και τα χρονοδιαγράμματα της φόρτισης είναι προς τα πάνω όρια, ιδίως κατά την διάρκεια του χειμώνα. Η Ελληνική αντιπροσωπεία προχώρησε σε στρατηγική συνεργασία με την εταιρία παροχής ρεύματος Protergia με αποτέλεσμα να υπάρξει μια σοβαρή «επιδότηση» στην τιμή του ηλεκτρικού e-Up που πλέον ξεκινά από τα 19.950 ευρώ σε συνδυασμό με άλλες προνομιακές παροχές για το οικιακό ρεύμα από την Protergia.

Όσο για την κατανάλωση, με βάση μια μέση τιμή γύρω στις 12 kWh/h που είδαμε στην δοκιμή μας, το κόστος μετακίνησης είναι κάτω από τα 2 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα. Κόστος που για να έχουμε ένα μέτρο σύγκρισης αντιστοιχεί περίπου σε 1,5 l/100km σε κατανάλωση βενζίνης! Όλα αυτά βέβαια με αρκετές παραδοχές, όπως για παράδειγμα την χρήση του προγράμματος Eco (που μεταξύ άλλων κρατά κλειστό τον κλιματισμό), το αυτοκίνητο με δύο επιβάτες και χωρίς φορτίο και θερμοκρασιακές συνθήκες περιβάλλοντος που δεν πέφτουν πολύ χαμηλά.

Πώς είναι η συμβίωση μαζί του; Από την πρώτη στιγμή είναι προφανές ότι θα πρέπει να ξεχάσεις πολλά από όσα ξέρεις, και να προσαρμοστείς σε ένα εντελώς νέο τρόπο οδήγησης. Ή για να το πούμε πιο σωστά, έναν νέο τρόπο «μετακίνησης». Για να εκμεταλλευτείς και το τελευταίο watt της μπαταρίας πρέπει να οδηγείς με πρόβλεψη των συνθηκών εμπρός σου, να μην φρενάρεις χωρίς λόγο (και πάντα όσο μπορείς να επιβραδύνεις με τον κινητήρα), να μην πατάς το γκάζι με δύναμη, και να ξεχάσεις δια παντός συνήθειες όπως εκκινήσεις στα φανάρια, σφήνες, κόντρες,  άσκοπες μετακινήσεις κ.λπ.

Μοιάζει δύσκολο και ίσως βρει πολλούς αντίθετους, όμως γρήγορα συνηθίζεις. Και μάλιστα μπαίνεις στο τριπάκι ενός άλλου τρόπου σκέψης: Όχι πόσο γρήγορα πάω, αλλά πόσο «μακριά» θα πάω με την φόρτιση που έχω σε ένα κυκλοφοριακό Tetris με πολλά οδηγικά τουβλάκια να βάλεις στην θέση τους. 

Όλα αυτά βέβαια δεν σημαίνουν ότι δεν έχεις ένα κανονικό αυτοκίνητο στα χέρια σου. Και μάλιστα ένα εξαιρετικό μικρό αυτοκίνητο πόλης, το οποίο ίσως και λόγω της τοποθέτησης των μπαταριών και του καλύτερου balance, είναι εμφανώς πιο ευχάριστο από το «κανονικό» Up. Η ανάρτησή του συμπεριφέρεται με μεγαλύτερη ανοχή στις εγκάρσιες ανωμαλίες (ίσως γιατί λόγω των μπαταριών έχει φορτιστεί περισσότερο ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω), η ποιότητα κύλισης είναι πραγματικά κορυφαία για αυτοκίνητο πόλης, ενώ και η απουσία θορύβων από τον κινητήρα το καθιστά άκρως πολιτισμένο και ευχάριστο μέσα στην πόλη.

Από την άλλη υπάρχει και το μέγιστο παράδοξο: Αν αποφασίσεις να παίξεις με το γκάζι (και είσαι σε απόσταση ασφαλείας από κάποια εύκαιρη πρίζα για παν ενδεχόμενο), τότε θα διαπιστώσεις ότι αυτό εδώ το ηλεκτρικό Up είναι πραγματική «σφαίρα» σε επιδόσεις, τόσο από στάση όσο και στις ρεπρίζ. Και μάλιστα με εκείνον τον τρόπο που μόνο τα ηλεκτρικά μοτέρ μπορούν να εξασφαλίσουν, χωρίς υστερήσεις και τα συνήθη «ναι-μεν-αλλά» βαλβίδων και εκκεντροφόρων και λοιπών συμπαρομαρτούντων μιας εποχής που φαίνεται να οδεύει προς το τέλος της.

Τόλμη και γοητεία

Από την άλλη το Arteon είναι ίσως το πιο ενδιαφέρον σχεδιαστικά αυτοκίνητο που υπάρχει αυτή την στιγμή στην κατηγορία των μεγάλων sedan. Δεν μας τυχαίνει συχνά και το Arteon είναι μία από αυτές τις περιπτώσεις που η σχεδίαση κυριαρχεί τόσο καταλυτικά πάνω στα μηχανικά μέρη ενός αυτοκινήτου. Εμπορικά αποτελεί μία προσπάθεια της VW να παίξει επί ίσοις όροις σε ένα πιο premium club, όπως αυτό της 5άρας ή της σειράς E.

Πρόκειται για σαφώς πιο μελετημένη κίνηση από εκείνη την μάλλον άτυχη στιγμή του Phaeton, όπου η VW προσπάθησε να «πηδήξει» κατηγορία, μπαίνοντας σφήνα σε S-Class ή A8 χωρίς να υπάρχει κάποιο ενδιάμεσο βήμα μετά το Passat. Στην περίπτωση του Arteon ακολουθεί την σωστή οδό, και σπρώχνει το ήδη εξαιρετικό Passat ένα σκαλί πιο πάνω στην premium επετηρίδα.

Στην πράξη όλη αυτή η προσπάθεια αποδίδει σε μεγάλο βαθμό, καθώς το Arteon καταφέρνει σε μεγάλο βαθμό να δείχνει μια κλάση επάνω από το Passat. Όχι μόνο στο αμάξωμα, αλλά και στο σαλόνι, όπου παρά τις σχετικά μικρές αλλαγές, είναι εμφανής η  επιμονή της VW να ανεβάσει τον ποιοτικό πήχη. 

Το αυτοκίνητο της δοκιμής ήταν η κορυφαία έκδοση, με τον δίλιτρο TSI να φθάνει στους 280 ίππους, με 7άρι DSG και τετρακίνηση 4Motion. Μαζί και το σύστημα με τα 4 1 προγράμματα επιλογής του τρόπου οδήγησης, με το κορυφαίο εξ' αυτών, με την ένδειξη «Sport» να αλλάζει σημαντικά προς το καλύτερο την αμεσότητα του τιμονιού, την αίσθηση της ανάρτησης και τον ήχο του κινητήρα προς το πιο σπορτίφ.

Οδηγικά, το κορυφαίο Arteon είναι μία πραγματική αποκάλυψη (ιδίως στο sport πρόγραμμα) καθώς μπορεί να στρίψει και να ελιχθεί σε ρυθμούς ενός λίγο μεγάλου hatchback χωρίς κλίσεις και δράματα στις στροφές, κρύβοντας παράλληλα τον όγκο του, ιδίως στις ανοιχτές καμπές όπου είναι απολαυστικό.

Σε πιο χαλαρούς ρυθμούς και σε μεγάλα ταξίδια βρίσκεται προφανώς στο στοιχείο του, όντας πολιτισμένο και ευθύβολο, αν και η επιλογή της συγκεκριμένης διάστασης ελαστικών (235/35R20!) αφήνει αρκετή ένταση από τις ανωμαλίες να περνά στο εσωτερικό (εξαιρετικά πάντως τα P Zero όταν ζεσταθούν και χάρμα οφθαλμών -ελπίζουμε όχι και... κλεφτών- οι απίστευτες μαύρες ματ ζάντες). 

Αυτό που πάντως μένει στο τέλος της ημέρας μετά την επαφή μας τόσο με το Arteon όσο και με το e-Up!  είναι ότι η VW διατηρεί ακμαίο το  βιομηχανικό της αισθητήριο σε μία εποχή γεμάτη προκλήσεις και δεδομένα που αλλάζουν τόσο γρήγορα όσο ποτέ στο παρελθόν.  Δύο αυτοκίνητα τόσο διαφορετικά αλλά και με τόσα κοινά, τα δύο «άκρα» της VW δείχνουν την τάση που θα επικρατήσει όχι μόνο μέσα στην ίδια την εταιρία αλλά και γενικότερα στην αυτοκινητοβιομηχανία μέσα στα χρόνια που έρχονται.

Περισσότερος και πιο λειτουργικός «ηλεκτρισμός», περισσότερη και πιο avant garde  «ποιότητα» είναι δύο από τα κυρίαρχα αιτήματα των καιρών. Ιδίως σε αναδυόμενες αγορές όπως της Κίνας, όπου τα trends διαμορφώνονται και ξεπερνιούνται μέσα σε λίγους μήνες. Μέσα σε 70 χρόνια, η VW και ο κόσμος όλος άλλαξαν πολύ. Εκείνο που προφανώς δεν άλλαξε είναι η πίστη ενός Βρετανού ρολογά και των Γερμανών επιγόνων του να βλέπουν μέσα σε χαλάσματα και δυσκολίες την ευκαιρία για κάτι όμορφο και υψηλό.