ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ: Citroen C4 C-Cross 1.2 PureTech 130PS EAT8 vs Nissan Juke 1.0T 114PS 7DCT


Το C4 C-Cross και το Juke αποτελούν ξεχωριστές προτάσεις στην κατηγορία των B-SUV και των crossover για διαφορετικούς λόγους, οπότε μια "αντιπαράθεση" έχει πολύ ενδιαφέρον. Ποιό κερδίζει;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΒΒΑΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 12/3/2022

Δύο εντελώς διαφορετικές σχολές της αυτοκίνησης με πολύ αντίθετες διαδρομές. Nissan και Citroen είναι δύο γνήσια τέκνα της ιαπωνικής και της γαλλικής κουλτούρας που, όμως, σήμερα συναντούν η μία την άλλη στον σύγχρονο στίβο των crossover. Πώς μετουσιώνουν στην πράξη τα C4 C-Cross και Juke την ανάγκη για υπερυψωμένα-όλα-σε-ένα τετράτροχα;

Η νέα μόδα της αυτοκίνησης το επιτάσσει και μπροστά στις απαιτήσεις των καιρών με τον ορυμαγδό από πάσης φύσεως SUV και crossover, Γάλλοι και Ιάπωνες δεν μπορούσαν να μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια. Nissan και Citroen αντιλαμβάνονται πολύ διαφορετικά τα πράγματα και καταλήγουν σε διαφορετικές, αλλά πολύ ενδιαφέρουσες υλοποιήσεις, όπως τα C4 C-Cross και Juke. Ας δούμε τι μας επιφυλλάσει η κάθε μία από αυτές. 

Από τη μία, οι Γάλλοι της Citroen, με το πλούσιο σε εμπειρίες και καινοτομίες ιστορικό υπόβαθρο της μάρκας. Με το C4 C-Cross επιχειρούν μία διαφορετική προσέγγιση στην κατηγορία, όπως πολύ καλά έχουν αποδείξει ότι ξέρουν να κάνουν. Και η πρώτη εντύπωση (αλλά και οι επόμενες, μετά την καθημερινή συμβίωση…) είναι άκρως θετικές.

Ένα μοντέρνο σχήμα σαν… πειραγμένη μεσογειακή (ή γαλλική) κουζίνα με πολλές επιρροές από το πλούσιο παρελθόν της γαλλικής φίρμας (στοιχεία, όπως η τοξοειδής καμπυλωτή οροφή και οι μεγάλες ακανόνιστες γυάλινες επιφάνειες) μετουσιώνεται στην καλύτερη στιγμή στην σύγχρονη ιστορία της Citroen, τουλάχιστον από σχεδιαστικής άποψης. Ο στόχος είναι μόνον ένας. Να ξαναβάλει στον χάρτη της κατηγορίας τη γαλλική εταιρεία με μια πρόταση που μοιάζει περισσότερο με ένα all-around οικογενειακό όχημα από την πρώτη στιγμή που θα την αντικρίσεις και θα συναναστραφείς μαζί της.

Αντίθετα, στο Nissan Juke έχουμε να κάνουμε με ένα πιο μοντέρνο σπορ B-SUV και όχι ένα υπερυψωμένο μικρομεσαίο crossover, όπως στην περίπτωση της Citroen. Το πιο εύπεπτο και γνωστό μας πια δεύτερης γενιάς Nissan Juke έχει ρίξει λίγο τους… εκκεντρικούς τόνους στην εμφάνιση του, παραμένει, όμως, πιστό στον νεανικό του χαρακτήρα. Η πρώτη του γενιά το 2010 που παρουσιάστηκε ήταν το «ασχημόπαπο» που απορρόφησε όλα τα αρνητικά σχόλια για την ιδιαίτερη εμφάνιση του, αλλά διέπρεψε σε πωλήσεις και η Nissan επέλεξε έναν πιο ορθολογικό σχεδιαστικό δρόμο για τη δεύτερη γενιά το 2019. Το πρόσωπο μοιάζει οικείο πια για μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας (φέρνει λίγο στο νέο Qashqai) και το πίσω μέρος είναι λιγότερο ριζοσπαστικό.

Γαλλική άνεση

Εντός της γαλλικής καμπίνας η εικόνα είναι ελαφρώς πιο συγκρατημένη από την avant-garde εξωτερική σχεδίαση με το ταμπλώ να αποφεύγει τις αισθητικές υπερβολές, ενώ έχουμε μερικές ευχάριστες πινελιές που παραπέμπουν σε κλασικά μοντέλα της εταιρείας, όπως το μεγάλο μονό μπράτσο στο τιμόνι. Η έμφαση φυσικά έχει δοθεί στην άνεση των επιβατών και αυτό πιστώνεται και στα καθίσματα τεχνολογίας Advanced Comfort, τα οποία και έχουν ειδική μαλακή επένδυση με μεταβλητό βαθμό συμπίεσης, έτσι ώστε να εξασφαλίζουν κορυφαία άνεση στην πολύωρη χρήση και στο ταξίδι. Το γεγονός αυτό μπορούμε να επιβεβαιώσουμε και εμείς με τη σειρά μας, μετά τις ημέρες της συμβίωσης μας με το γαλλικό μοντέλο.

Η εργονομία του ταμπλώ και των διακοπτών παίρνει άριστα, βασικά λόγω και της επιστροφής των φυσικών διακοπτών για το σύστημα κλιματισμού, το οποίο στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα ενεργοποιείται μέσω της οθόνης και μέσα από αρκετά μενού, αποτελώντας τροχοπέδη για τη συνολική αίσθηση ευχρηστίας. Η κεντρική οθόνη του C4 C-Cross είναι αρκούντως μεγάλη και με γρήγορη απόκριση.

Αντίθετα, τα περισσότερα αρνητικά σχόλια θα αφορούν τον μικρό και μινιμαλιστικό πίνακα οργάνων. Ναι, αισθητικά είναι πολύ ιδιαίτερος και καλαίσθητος με highlight τον backlight φωτισμό, όμως είναι πολύ μικρός σε μέγεθος και με πολύ λίγες ενδείξεις. Οι χώροι για τους επιβάτες στο γαλλικό μοντέλο είναι εξαιρετικοί και ειδικά για τους πίσω που έχουν τη μεγαλύτερη απόσταση για τα γόνατά τους στην κατηγορία. Στην περίπτωση του Juke, οι χώροι ιδίως πίσω είναι σαφώς μικρότεροι με πιο περιορισμένο αέρα για τα γόνατα και τα κεφάλια στο πίσω κάθισμα. Το ίδιο και οι χώροι για μικροαντικείμενα, που δεν είναι το φόρτε του.

Στο Juke, τώρα, η εικόνα που λαμβάνεις είναι πιο σπορ και εστιασμένη στα απαραίτητα για την οδήγηση. Η ποιότητα των υλικών είναι αρκετά καλή, δεν μπορεί, όμως, να συγκριθεί με τη συνολική αναβάθμιση και τον αέρα πολυτέλειας που σου αφήνει το γαλλικό μοντέλο. Όλα είναι στη θέση που πρέπει και εργονομικά δεν θα βρούμε κανένα ψεγάδι, όμως νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε ένα κλικ "φθηνότερο" αυτοκίνητο συγκριτικά. Η θέση οδήγησης είναι ψηλά και στα δύο μοντέλα, κάτι που δίνει μία ευχάριστη αίσθηση ελέγχου του δρόμου και τη ζητούμενη ψηλή περιμετρική ορατότητα από τα μοντέλα της κατηγορίας.

Η μικρή μόνο παρατήρησή μας αφορά στην περιορισμένη ορατότητα προς τα πίσω στο μοντέλο της Citroen, που οφείλεται στην εκκεντρική σχεδίαση του πίσω παρμπρίζ που δεν ενσωματώνει πίσω υαλοκαθαριστήρα λόγω της μεσαίας λωρίδας που εκτελεί χρέη αεροτομής. Το πορτμπαγκάζ είναι μικρό για το μέγεθος της C4, έχει μεγάλο άνοιγμα, διπλό πάτωμα και χωρητικότητα στα 380 λίτρα, τα οποία είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμα χάρη και στο κανονικό του σχήμα στη γαλλική πρόταση. Συγκριτικά, ο χώρος αποσκευών του Juke είναι μεγαλύτερος και φτάνει στα 422 λίτρα, αλλά με ψηλότερο κατώφλι και πιο στενό άνοιγμα.

Οδηγώντας

Η Citroen C4 με τον 1.200άρη PureTech και το αυτόματο EAT8 δείχνει το ταλέντο της στον ανοιχτό δρόμο και με μέσες ταχύτητες κίνησης. Ο προσανατολισμός της είναι σαφής και είναι η άνετη μετακίνηση με συνθήκες λιμουζίνας. Τόσο οι κορυφαίοι χώροι στο εσωτερικό της, όσο και η λειτουργία της ανάρτησης, που αντιδρά υποδειγματικά σε κάθε κακοτεχνία του οδοστρώματος, δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για παράπονα. Φυσικά, δεν είναι στημένη και γεννημένη για να στρίβει σε επαρχιακές διαδρομές, όμως και ο οδηγός της δύσκολα θα ζητήσει κάτι τέτοιο.

Τα αμορτισέρ Progressive Hydraulic Cushion με τα υδραυλικά bump stops που έκαναν ντεμπούτο στο προηγούμενο C4, εδώ βρίσκονται στην καλύτερη στιγμή τους, θυμίζοντας κάτι από τις υδροπνευματικές αναρτήσεις του παρελθόντος της γαλλικής μάρκας. Στην πράξη, η λειτουργία τους θυμίζει «μαγικό χαλί» που φέρνει στον νου μας πολυτελείς λιμουζίνες. Το αντίτιμο είναι οι σχετικά αυξημένες κλίσεις στις στροφές και ένα «κλικ» μειωμένης αμεσότητας στις αλλαγές πορείας.

Αντίθετα, το Nissan Juke εφοδιασμένο με τον 3κύλινδρο 1.000άρη κινητήρα και το 7τάχυτο αυτόματο κιβώτιο είναι πιο σπορ σε φιλοσοφία και στον τρόπο που οδηγείται και στρίβει. Παρά το ότι κάθεσαι ψηλότερα, έχει αμεσότερες αντιδράσεις από τα χειριστήρια και δίνει μία πιο άμεση αίσθηση στον οδηγό του. Είναι άνετο (όχι στον υπερθετικό βαθμό της Citroen) και ασφαλές σε όλες τις συνθήκες και σου αφήνει τη σιγουριά μιας αμεσότερης αντίδρασης σε κάθε εντολή του οδηγού. Σε γενικές γραμμές, λαμβάνεις μία αίσθηση ενός πιο ψηλού και όχι τόσο «αυτοματοποιημένου» αυτοκινήτου, αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό τον όρο, αφού όλα τα χειριστήρια (κιβώτιο με πιο παραδοσιακό λεβιέ, χειρόφρενο) και ο πίνακας οργάνων μοιάζουν πιο γήινα και σαν να μην έρχονται από το μέλλον.

Ο οδηγός θα βρει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης και στα δύο αυτοκίνητα, κάθεται ίσως λίγο χαμηλότερα στη Citroen, αλλά θα νιώθει ότι βρίσκεται σε μία ακριβή λιμουζίνα, όπως είπαμε και παραπάνω. Κάτι η λειτουργία της ανάρτησης, κάτι το αυτόματο κιβώτιο με την εξαιρετική και τελείως αθόρυβη λειτουργία (το μοτέρ ακούγεται μόνο πιεζόμενο σε ψηλές rpm) και μαζί με την καλά φροντισμένη ηχομόνωση και την απουσία αεροδυναμικών θορύβων, η κύλιση θυμίζει πολύ ακριβότερες πολυτελείς κατασκευές. Αντιθέτως, το Juke ακούγεται πιο έντονα από το σύνολο κινητήρα-κιβωτίου, αλλά όταν αποφασίσεις να κινηθείς λίγο πιο σβέλτα, φαίνεται ο διαφορετικός προσανατολισμός του. Σε θέματα κατανάλωσης καυσίμου δεν υπάρχει κάποια ουσιαστική διαφορά, μιας και τα δύο μοντέλα κινήθηκαν κοντά στα 8,0 L/100 km. Αυτό μέσα στην πυκνή κίνηση της πόλης, καθώς στο ταξίδι. Φυσικά. τα νούμερα που μπορούμε να δούμε είναι σαφώς μικρότερα.

Η ώρα της επιλογής

Ο υποψήφιος αγοραστής ενός εκ των δύο μοντέλων που θα επεξεργαστεί τα δεδομένα δεν μπορεί παρά να ξεχωρίσει αμέσως την αρκετή διαφορά τιμής ανάμεσα στα δύο μοντέλα. Το Nissan Juke ξεκινά από τα 22.400 € με το αυτόματο κιβώτιο, είναι γνήσιο τέκνο της κατηγορίας των B-SUV, εμφανώς πιο σπορ συνολικά στην αίσθηση που σου αφήνει, παραμένει όμορφο και πρωτότυπο ακόμα και έπειτα από τρία χρόνια από την παρουσίασή του, ενώ τεχνολογικά και ουσιαστικά δεν του λείπει τίποτα. Μπορεί να μην είναι το ίδιο πολυτελές, αλλά ποτέ δεν προσποιήθηκε κάτι τέτοιο.

Από την άλλη, η C4 C-Cross ξεχωρίζει από τα πρώτα μέτρα μαζί της. Η συγκριτικά πιο πολυτελής καμπίνα, αλλά κυρίως ο τρόπος που κινείται και η ποιότητα κύλισης δύσκολα θα βρουν αντίπαλο από τα νέας κοπής μικρά B-SUV. Η απόσβεση της ανάρτησης και ο ταξιδιάρικος χαρακτήρας σε αφήνουν έκπληκτο στο ήσυχο εσωτερικό της και κάνουν όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα να φαίνονται αδικαιολόγητα σκληρά και κουραστικά. Ακόμα και αν η τιμή είναι λίγο υψηλότερη για την κατηγορία και ξεκινά από τα 25.500 €.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CITROEN C4 C-CROSS 1.2 PureTech 130PS EAT8 2022   TIMH €25.500   ΤΕΛΗ €83,2

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199 cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 96 (130) / 5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,4 sec, τελική 200 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,7 L/100km, 130 g/km

CITROEN C4 C-CROSS 1.2 PureTech 130PS EAT8 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΑΝΕΣΗ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΧΩΡΟΙ.

ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟΣ ΚΑΙ ΕΛΛΙΠΗΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΓΑΝΩΝ, ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ ΠΙΣΩ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ NISSAN JUKE 1.0T 7DCT 114 PS 2022   TIMH €22.900   ΤΕΛΗ €88,32

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999 cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 84 (114) / 5.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 200/3.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,8 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,1 L/100km, 138 g/km

NISSAN JUKE 1.0T 7DCT 114 PS 2022

ΥΠΕΡ ΠΙΟ ΣΠΟΡΤΙΦ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ, ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ ΟΘΟΝΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΛΙΚΩΝ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ.