Συγκρίνουμε το Ford Fiesta 1.0 155 PS με το Suzuki Swift Sport


H υβριδική μετενσάρκωση δύο τυπικών superminis τα τοποθετεί στον προθάλαμο της πολυτραγουδισμένης κατηγορίας των καυτών hatchbacks, φέρνοντάς τα αντιμέτωπα με τα ανεκπλήρωτα όνειρα της αιώνιας εφηβείας μας.

  • Κείμενο: Γιάννης Αδάναλη, Φωτ.: Γιώργος Κούτος
  • 31/1/2021

Αν αυτές είναι οι τελευταίες ημέρες της Πομπηίας, πριν το σαρωτικό ξέσπασμα της ηλεκτροκίνησης, τότε οφείλουμε να τις απολαύσουμε. Να φουλάρουμε ντεπόζιτα, να γρασάρουμε ντίζες και ρουλεμάν και να ξεχυθούμε στους έρημους δρόμους, σβήνοντας τη φλόγα που σιγοκαίει μέσα μας στην ανόθευτη αναλογικότητα μιας άλλης, όχι και τόσο μακρινής εποχής.

Το 2005, όταν για πρώτη φορά το Ford Fiesta πρόβαρε τα διακριτικά ST στις μεταλλικές επιφάνειές του, επενδύοντας τις ελπίδες του σε έναν δίλιτρο κινητήρα βενζίνης, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί ότι δεκαπέντε χρόνια μετά, ένα τρικύλινδρο μοτέρ μόλις 999 cc θα διέθετε όχι μόνο τα τυπικά αλλά και τα ουσιαστικά προσόντα ώστε να διεκδικήσει τον ίδιο ακριβώς ρόλο.

Για του λόγου το αληθές, στη θέση των 150 ατμοσφαιρικών ίππων σήμερα συναντάμε τα 155 ατίθασα άλογα ενός υπερτροφοδοτούμενου μοτέρ, ενώ στα… δυσκοίλια 190 Nm ροπής του αρχετυπικού ST, την πληρωμένη απάντηση δίνει η πληθωρική απόδοση του ήπια υβριδικού συνόλου που «πικάρει» δίχως πολύ σκέψη και προσπάθεια στα 240 Nm.

Ένα γειτονικό μονοπάτι, στη μέχρι τώρα πορεία του στην ευρωπαϊκή αγορά, ακολούθησε και ο έτερος Καππαδόκης της συγκριτικής δοκιμής. Το Suzuki Swift Sport μάς συστήθηκε το 2006 κρύβοντας κάτω από το καλογυμνασμένο αμάξωμά του έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης χωρητικότητας 1,6 l. Οι 125 PS -πόσο μάλλον τα 148 Nm ροπής- κρίθηκαν από την πρώτη στιγμή οριακοί για ένα αυτοκίνητο με ελαφρύ σκαρί αλλά βαριά κληρονομιά, έτσι η χρήση της υπερτροφοδότησης αποτέλεσε μονόδρομο για τη συνέχεια.

Το Suzuki Swift Sport του 1,4 l και των 140 ίππων μπορούσε και πάλι να παίξει στη μεγάλη κατηγορία φλερτάροντας με την κορυφή, ωστόσο, η τύχη δεν στάθηκε με το μέρος του καθώς αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπής ρύπων όχι μόνον οδήγησαν στην υβριδοποίησή του αλλά και ψαλίδισαν την απόδοσή του.

Είναι η στιγμή που ο δρόμος του υπεράνω κάθε υποψίας Ford Fiesta των 999 cc συναντήθηκε με εκείνον του έκπτωτου Suzuki Swift Sport, οδηγώντας στην αυθόρμητη αντιπαράθεσή τους.

Βίοι παράλληλοι

Τα έφερε έτσι η μοίρα ώστε και τα δύο αυτοκίνητα να μετρούν μερικές εβδομάδες ζωής, μετά και την καθιερωμένη «Midlife» επικαιροποίηση των προδιαγραφών τους. Διαβολική και η σύμπτωση της… πορφυρής απόχρωση που επιλέχθηκε για να ντύσει το μεταλλικό τους περίβλημα.

Στην εξοπλιστική γραμμή ST Line, το «χιλιάρι» Ford Fiesta δεν έχει να ζηλέψει σχεδόν τίποτα από την ανώτερη σε όλα τα επίπεδα έκδοση ST των 200 ίππων. Το δυναμικότερο body kit σε συνδυασμό με το επιθετικότερο setup της ανάρτησης φέρνουν το αμάξωμα πιο κοντά στο έδαφος, οι ζάντες των 17 ιντσών με τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά της Michelin δεν αφήνουν δυσαναπλήρωτα κενά στους θόλους των τροχών και το ανυπόμονο ρύγχος με τη λαίμαργη εισαγωγή αέρα να «σφραγίζει» το εταιρικό προφίλ της μπλε οβάλ φίρμας.

Φαινομενικά οι άνθρωποι της Suzuki είχαν πιο εύκολο έργο και μαζί τη δυνατότητα να εξαντλήσουν τα σχεδιαστικά τους tricks στην ούτως ή άλλως κορυφαία έκδοση του Swift. Οι αποκλειστικής σχεδίασης ζάντες ελαφρού κράματος των 17 ιντσών, το φινίρισμα ανθρακονήματος των πρόσθετων skirts και τις ακροβολισμένες στον πίσω προφυλακτήρα απολήξεις των εξατμίσεων όχι μόνον τονώνουν το ηθικό του ισχυρότερου Swift στη σημερινή γκάμα της Suzuki αλλά αντισταθμίζουν ως έναν βαθμό την αδυναμία του ιαπωνικού supermini να συναντήσει σε επίπεδο διαστάσεων τις προδιαγραφές των ανταγωνιστών του.

Παρόμοια είναι και η εικόνα που συναντά κανείς και στο εσωτερικό των δύο αυτοκινήτων, με τις αναβαθμίσεις που προκύπτουν από την εξοπλιστική ανέλιξη του Ford Fiesta να εστιάζουν περισσότερο στην ουσία και λιγότερο στο θέαμα, υπογραμμίζοντας πέρα από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της έκδοσης και το ποιοτικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου.

Στον αντίποδα, το Swift Sport δεν καταφέρνει να κρύψει κάτω από το χαλί τις υποδεέστερες ποιοτικές προδιαγραφές του και τους χωροταξικούς συμβιβασμούς που προκύπτουν από τις υπέρ του δέοντος συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματός του.

Το δύσχρηστο infotainment, το υπερευαίσθητο σύστημα αυτόνομης πέδησης και η απλοϊκότητα με την οποία προσεγγίζεται η θεματική ενότητα «ηχομόνωση» μαρτυρούν τα χρόνια που βαραίνουν τις πλάτες του προσφάτως ανανεωμένου Swift Sport.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST MHEV 155 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ82

Μαχητές της ασφάλτου

Το Ford Fiesta διαθέτει ένα σαφές προβάδισμα ισχύος, αποτελώντας παράλληλα μια πιο ολοκληρωμένη πρόταση ως προς τα χωροταξικά και τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά. Το ερώτημα, λοιπόν, που μένει να απαντηθεί είναι αν η εγγενής ανωτερότητα των προδιαγραφών του είναι αρκετή για να του προσφέρει τον πρώτο λόγο και στην άσφαλτο.

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να αντιληφθεί κανείς στο αριστερό κάθισμα του είναι ότι ο χιλιάρης EcoBoost κινητήρας του Ford Fiesta δεν μετράει τα λόγια του. Ανεξαρτήτως προγράμματος οδήγησης (Eco, Normal, Sport) και παρά την αρχική νωθρότητα των αντιδράσεων του, ξεδιπλώνει με περίσσια άνεση τους 155 ίππους και τα 240 Nm ροπής σε τέτοιο βαθμό που σε κάνει να αμφιβάλλεις για τον πραγματικό κυβισμό του.

Σύμφωνα με την Ford, η διαδικασία της επιτάχυνσης από στάση ολοκληρώνεται σε λιγότερα από 9 δευτερόλεπτα και κρίνοντας από τα πρώτα δείγματα γραφής του αυτοκινήτου στην ελληνική άσφαλτο, δεν μπορείς από το να αποδεχθείς το παραπάνω νούμερο.

Δεν είναι λίγες εκείνες οι περιπτώσεις στις οποίες η συμμετοχή του ηλεκτρικού μοτέρ-εναλλάκτη στο έργο του τρικύλινδρου κινητήρα βενζίνης γίνεται αντιληπτή. Δεν είναι λίγες εκείνες οι στιγμές που θα πιάσεις τον εαυτό σου να φλερτάρεις με την υπερβολή.

Λιγότερο… αέρινος αποδεικνύεται ο τετρακύλινδρος κινητήρας βενζίνης του Suzuki Swift Sport όντας εμφανώς επηρεασμένος από την προσπάθεια της ιαπωνικής φίρμας να χαλιναγωγήσει τους εκλυόμενους ρύπους. Οι 129 PS και τα 235 Nm ροπής κατανέμονται γραμμικότερα στο ωφέλιμο εύρος λειτουργίας του και μετά βίας μπορείς να αντιληφθείς της συμμετοχή του στροβιλοσυμπιεστή και του εναλλάκτη στην όλη διαδικασία.

Σε πρώτη ανάγνωση αυτό ενισχύει την αρχική αίσθηση ότι από την κορυφαία έκδοση του ιαπωνικού supermini λείπει το στοιχείο της εύκολης πρόσβασης στα όποια αποθέματα ισχύος, στη συνέχεια ωστόσο ο φαινομενικά συνεσταλμένος χαρακτήρας του αναδεικνύεται σε πολύτιμο σύμμαχο.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
SUZUKI SWIFT SPORT 1.4 HYBRRID

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 7

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 6

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 7

VALUE FOR MONEY 6

ΣΥΝΟΛΟ76

Με δεδομένο τον προσανατολισμό της έκδοσης δεν θα αργήσει εκείνη η στιγμή που θα κληθείς να πάρεις το καλύτερο από το ιαπωνικό σύνολο. Το setup της ανάρτησης, η πιστότητα του συστήματος διεύθυνσης ακόμα και η τάση του πίσω άξονα να ανοίγει με σχετική ευκολία την τροχιά του, αποκαλύπτουν το πραγματικό πρόσωπο του Swift Sport και την προγενέστερη θητεία του στις κορυφαίες θέσης της κατηγορίας.

Αντιθέτως, το Ford Fiesta των 155 ίππων δεν θα σου επιτρέψει να μπεις τόσο εύκολα στα παπούτσια του. Αν και γίνεται απολύτως κατανοητό ότι οι ικανότητες του πλαισίου απέχουν και μάλιστα σημαντικά από εκείνες του Ιάπωνα ανταγωνιστή του, ο τρόπος με τον οποίο το ήπια υβριδικό σύνολο των 155 ίππων περνά από την κατάσταση της ηρεμίας σε… attack mode θολώνει την κρίση σου, μετατρέποντας τον αρχικό ενθουσιασμό σε επιφυλακτικότητα.

Από τη στιγμή μάλιστα που το σύστημα διεύθυνσης δείχνει να μην μπορεί να υποστηρίξει έναν… φρενήρη ρυθμό, η φουλ επίθεση πίσω από το τιμόνι του κόκκινου Fiesta δεν είναι μια τακτική που μπορεί να αποδώσει.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι με το «μικρό» Ford μπορείς να μεταφέρεις μεγαλύτερη ταχύτητα στο εσωτερικό της στροφής και να επιταχύνεις ταχύτερα στην έξοδο, όλο αυτό όμως προϋποθέτει ότι νωρίτερα θα έχεις σημαδέψει σωστά και θα έχεις αποφύγει πειραματισμούς και ηρωικούς λεονταρισμούς.

 Περιπτωσιολογώντας

Κανείς δεν αμφισβητεί ότι το Ford Fiesta ήταν και παραμένει μια πιο συγκροτημένη πρόταση σε σχέση με το Suzuki Swift, μιας και το ιαπωνικό supermini επέλεξε να ακολουθήσει μια διαφορετική εξελικτική πορεία επιλέγοντας να αποστασιοποιηθεί από την κοινή πρακτική.

Μιλώντας βέβαια για την κορυφαία έκδοση του ιαπωνικού τετράτροχου τα δεδομένα αλλάζουν, καθώς το Swift Sport, διατηρεί ζωντανή, παρά το ψαλίδισμα της ιπποδύναμής του, την καρδιά του πρωταθλητή και τη γοητευτική αύρα μιας old school κατασκευής.

Το «χιλιάρι» Fiesta είναι στο 99% των περιπτώσεων πιο αποτελεσματικό ή αν προτιμάτε περισσότερο συμβατό με τα ήθη και έθιμα της εποχή μας, υπάρχει όμως και αυτό το ενοχλητικό 1% για το οποίο ζει και αναπνέει το Suzuki Swift Sport μεταφέροντας το παιχνίδι στη δική του έδρα.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST MHEV 155 PS 2020   TIMH €19.349   ΤΕΛΗ €82,8

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 114 (155)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 240/2.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,9 sec, τελική 219 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4 L/100km, 92 g/km

FORD FIESTA 1.0 ECOBOOST MHEV 155 PS 2020

ΥΠΕΡ OΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΙ, ΤΙΜΗ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ SUZUKI SWIFT SPORT 1.4 HYBRRID 2021   TIMH €21.130   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.373, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 129/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 235/2.000-3.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,1 sec, τελική 210 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,7 L/100km, 106 g/km

SUZUKI SWIFT SPORT 1.4 HYBRRID 2021

ΥΠΕΡ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ

ΚΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΧΩΡΟΙ, ΤΙΜΗ