Συγκριτικό cabrio: Audi A3 Vs BMW 1


Οι ανοιχτές εκδόσεις του Audi Α3 και της BMW Σειράς 1 δείχνουν ότι ένα καινούργιο μέτωπο εμπορικής «διαμάχης» έχει ανοίξει μεταξύ των Γερμανών κατασκευαστών.
  • 11/10/2008
Car and Driver

Οι ανοιχτές εκδόσεις του Audi Α3 και της BMW Σειράς 1 δείχνουν ότι ένα καινούργιο μέτωπο εμπορικής «διαμάχης» έχει ανοίξει μεταξύ των Γερμανών κατασκευαστών.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ

Ας είναι καλά ο λεγόμενος «υγιής ανταγωνισμός»! Οι άνθρωποι της Audi και της BMW αποφάσισαν να παρουσιάσουν τις ανοιχτές εκδόσεις των (πολυτελών) μικρομεσαίων μοντέλων τους, του Α3 και της Σειράς 1 αντίστοιχα. Και η πρόθεσή τους υλοποιήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα. Σαν να μην έφτανε αυτό, τα δεδομένα που είχαν τεθεί εξαρχής ήταν ίδια σε ό,τι αφορά την υφή της οροφής. Η τελευταία θα ήταν υφασμάτινη και όχι μεταλλική, όπως συνηθίζεται. Και το αρχικό δίλημμα για το ποιο από τα δύο να επιλέξει ο υποψήφιος αγοραστής γίνεται πιο δύσκολο όσον αφορά την τελική απόφαση.

Μαλακή οροφή, κομψότερη εμφάνιση
Τα coup-cabriolet οχήματα δηλαδή όσα διαθέτουν (ανοιγοκλειόμενη) μεταλλική οροφή μπορεί, μεταξύ άλλων, να προβάλλουν ως πλεονέκτημα την ανθεκτικότερη δομή αυτής, αλλά δεν μπορούν να χαρακτηριστούν όμορφα ως σχήμα. Η αναγκαιότητα της ύπαρξης απαραίτητου χώρου για την αποθήκευση της οροφής αλλά και για το μηχανισμό κίνησής της έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργούνται ασύμμετρα αμαξώματα. Αυτό ενδεχομένως να «συγχωρείται» σε άλλες εταιρείες, όμως δεν είναι σίγουρο ότι θα ήταν αποδεκτό από εταιρείες όπως η Audi ή η BMW. Έτσι, η μαλακή οροφή, η οποία συγκριτικά δεν καταλαμβάνει τόσο χώρο από το αμάξωμα ή το πορτμπαγκάζ, ήταν απαραίτητη επιλογή, για να μπορέσουν οι σχεδιαστές να δημιουργήσουν ένα σχήμα που αφενός να μην αλλοιώνεται η μορφή που έχουμε συνηθίσει από τις «κλειστές» εκδόσεις και αφετέρου να είναι ελκυστικό.

Εκτός αυτού, δεν πρέπει να ξεχνάμε και την ιστορία των δύο εταιρειών στα cabrio οχήματά τους, τα οποία ανέκαθεν διέθεταν μαλακή οροφή. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι η τελευταία είναι κάτι απλό.

Για παράδειγμα, η οροφή και ο μηχανισμός κίνησής της για το Α3 Cabriolet δημιουργήθηκαν από τους ανθρώπους της Magna-Steyr, με την οποία συνεργάζεται η Audi. Το ιδιαίτερο στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι η ύπαρξη ενός μεταλλικού κομματιού στο εμπρός μέρος της (όταν είναι εκτεταμένη), δηλαδή στο τμήμα εκείνο που βρίσκεται πάνω από τους εμπρός επιβάτες. Αυτό το μεταλλικό τμήμα, το οποίο βρίσκεται μεταξύ του υφασμάτινου καλύμματος, έχει διπλό ρόλο. Αφενός συμβάλλει στην παθητική ασφάλεια των επιβατών σε περίπτωση ανατροπής του οχήματος και αφετέρου ενισχύει κατά το δυνατόν τη δομή του πλαισίου στις στρεβλώσεις και εγγυάται την καλή εφαρμογή.

Προαιρετικά, η οροφή της 120i Convertible διαθέτει λεπτά μεταλλικά νήματα συνυφασμένα με τα υφασμάτινα, τα οποία την κάνουν να λαμπυρίζει. Οι άνθρωποι της βαυαρικής εταιρείας αποφάσισαν να δώσουν πιο πολυτελή εμφάνιση στο αυτοκίνητο και επέλεξαν αυτή την τεχνοτροπία. Το αποτέλεσμα κρίνεται θετικό, καθώς έχει επιτευχθεί ο στόχος τους, ενώ δεν είναι κραυγαλέο αισθητικά.

Και στα δύο οχήματα το σχήμα της οροφής όταν αυτή είναι εκτεταμένη είναι αρκετά αρμονικό και τονίζει το σχεδιαστικό «χαρακτήρα» που ακολουθεί καθεμία από τις δύο εταιρείες. Στο μεν Α3 είναι πιο κομψή, συγκριτικά, στη δε 120i πιο κλασική.

Το αμάξωμα του Audi είναι πιο λιτά σχεδιασμένο, ωστόσο η «μάσκα» του έχει περισσότερο «επιθετική» όψη από την αντίστοιχη της BMW. Γενικά η 120i έχει εντονότερη «προσωπικότητα», κι αυτό οφείλεται στη σχεδιαστική τεχνοτροπία του κ. Chris Bangle. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ανοιχτή έκδοση της Σειράς 1... προϋπήρξε ακόμα και της ίδιας της Σειράς! Ήταν στο 72ο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, το 2002, όταν η BMW παρουσίασε το πρωτότυπο CS1, με το οποίο βολιδοσκόπησε την άποψη του κοινού για την περίπτωση δημιουργίας ενός μοντέλου μικρότερων διαστάσεων από τη Σειρά 3. Οι ομοιότητες της ανοιχτής έκδοσης της Σειράς 1 με το CS1 είναι προφανείς.

Το όνομα...
Αναμφισβήτητα, η 120i Convertible κερδίζει στο «χρηματιστήριο του κύρους». Το σήμα με τον μπλε-άσπρο «έλικα» προκαλεί περισσότερο το ενδιαφέρον. Βασίζεται στην Coup έκδοση του μοντέλου, κάτι που σημαίνει ότι το συνολικό μήκος της είναι μεγαλύτερο κατά 12,1 εκατοστά από αυτό της πεντάθυρης. Ωστόσο, το επιπλέον μήκος χρησίμευσε κυρίως στη διαμόρφωση μεγαλύτερου χώρου αποσκευών, ο οποίος ήταν απαραίτητος για να μπορεί να αποθηκευτεί ο ηλεκτροϋδραυλικά κινούμενος μηχανισμός της οροφής. Άλλωστε, τόσο η Coup όσο και η Convertible εξελίχθηκαν παράλληλα, με την επίσημη παρουσίασή τους να γίνεται μόλις με περίπου τέσσερις μήνες διαφορά.

Η ρύθμιση της ανάρτησης στην ανοιχτή έκδοση είναι πιο μαλακή συγκριτικά με ό,τι ισχύει στις υπόλοιπες εκδόσεις του μοντέλου. Κάτι τέτοιο ήταν επιβεβλημένο, θα λέγαμε, από το «χαρακτήρα» του οχήματος. Σε ένα carbio, αυτής της κατηγορίας τουλάχιστον, αυτό που προέχει είναι η όσο το δυνατόν πιο άνετη μετακίνηση των επιβατών. Ωστόσο, μη φαντάζεστε ότι έχει μεταβληθεί σημαντικά η αίσθηση που αυτοί αποκομίζουν. Η ανάρτηση είναι αρκετά πιο σφιχτή ιδίως σε σύγκριση με ό,τι ισχύει στο Α3. Αυτό σε συνδυασμό με τα επίσης σκληρά σε αίσθηση καθίσματα σε κάνουν να κουράζεσαι σχετικά στα μακρινά ταξίδια. Στην 120i Convertible ταιριάζει καλύτερα ο ρόλος του οχήματος που προορίζεται για σχετικά κοντινές διαδρομές.

Η Σειρά 1 ποτέ δεν διακρίθηκε για τον εσωτερικό χώρο της, ιδίως σε ό,τι αφορά τους πίσω επιβάτες. Έτσι, τα δεδομένα δεν θα μπορούσαν να είναι διαφορετικά και στη συγκεκριμένη περίπτωση. Η διαμόρφωση των δύο θέσεων του πίσω καθίσματος είναι τέτοια, που οι εκεί επιβάτες αναγκάζονται να κάθονται λίγο λοξά, με φορά προς το πλάι. Επίσης, το εσωτερικό πλάτος είναι σχετικά περιορισμένο, όμως το ωφέλιμο ύψος ικανοποιεί. Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι στην ανοιχτή έκδοση της Σειράς 1 ταιριάζει περισσότερο ο χαρακτηρισμός «όχημα 2+2 θέσεων» παρά αυτός του (αμιγώς) «τετραθέσιου».

Η μαλακή οροφή εφαρμόζει πολύ καλά και απομονώνει το εσωτερικό από την εξωτερική θερμοκρασία αλλά και από το νερό. Η στεγανότητά της είναι πολύ καλή. Το επίπεδο θορύβου στο εσωτερικό κυμαίνεται σε ανεκτό επίπεδο (πάντα για ανοιχτό αυτοκίνητο), ακόμα κι όταν η ταχύτητα αυξηθεί. Επίσης, όταν η οροφή είναι κατεβασμένη, ο αέρας δεν καταντά ενοχλητικός. Γενικά οι επιβάτες δεν θα δυσανασχετήσουν από το θόρυβο.

Αυτό, όμως, που θα τους κάνει να αναρωτηθούν είναι ο κινητήρας. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του είναι πολύ καλά, το ίδιο και η (ονομαστική) απόδοση των 170 ίππων. Όμως στην πράξη νιώθεις ότι η απόδοσή του είναι μικρότερη της ανακοινώσιμης. Αιτία, το κατά τουλάχιστον εκατό κιλά αυξημένο βάρος της ανοιχτής έκδοσης, συγκριτικά με αυτό της πεντάθυρης, εξαιτίας των επιβεβλημένων για την περίσταση ενισχύσεων του αμαξώματος.

Αναφορικά με την οδική συμπεριφορά, η 120i Convertible είναι μια τυπική BMW. Δηλαδή, έχει δημιουργηθεί πρωτίστως για την ευχαρίστηση του οδηγού. Το άμεσο στην αντίδρασή του τιμόνι, η σχεδόν ισομοιρασμένη εμπρός-πίσω κατανομή βάρους του αυτοκινήτου, τα καλά σε απόδοση φρένα, η αίσθηση του μοχλού ταχυτήτων, η κλασική διάταξη κινητήρα-μετάδοσης κίνησης, γενικά η αίσθηση που σου δίνει το αυτοκίνητο δείχνουν εύγλωττα τον κατασκευαστικό προσανατολισμό της βαυαρικής εταιρείας.

...και η χάρη
Η ανοιχτή έκδοση του Α3 δημιουργήθηκε καθυστερημένα από την Audi. Η απάντηση που έδιναν κατά καιρούς οι άνθρωποι της εταιρείας στην ερώτηση γιατί δεν προγραμματίζουν την κατασκευή της cabriolet έκδοσης ήταν πως πρώτα έπρεπε να καλύψουν τη ζήτηση για την τρίθυρη και πεντάθυρη και κατόπιν να βάλουν σε διαδικασία παραγωγής και την cabrio. Μία ακόμα ουσιαστική γι αυτούς παράμετρος ήταν το γεγονός ότι οι γραμμές παραγωγής στο Ingolstadt, εκεί όπου κατασκευάζεται το Α3, ήταν αδύνατον να δεχτούν μία ακόμη έκδοση χωρίς να επεκταθούν οι εγκαταστάσεις. Όμως αφενός η διαφαινόμενη πρόθεση της BMW να δημιουργήσει την cabrio έκδοση της Σειράς 1 και αφετέρου η (επίσης διαφαινόμενη από έρευνες) πρόθεση του κοινού να αγοράσει ένα τέτοιο όχημα της «πολυτελούς μικρομεσαίας» κατηγορίας ήταν οι αιτίες να απευθυνθούν στους ανθρώπους της Magna-Steyr, οι οποίοι δημιούργησαν την οροφή και το μηχανισμό κίνησής της, και ήταν απλώς θέμα χρόνου να δούμε το Α3 Cabriolet στους δρόμους.

Το αυτοκίνητο κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της Audi που βρίσκεται στο Gyr (Ουγγαρία). Το αμάξωμά του είναι πιο λιτό αισθητικά απ ό,τι αυτό της BMW, αν και το εμπρός μέρος είναι πιο «επιθετικό» συγκριτικά.

Όταν η οροφή είναι ανοιχτή, αναδεικνύεται η απλή σχεδιαστική γραμμή του Α3, ενώ ξεχωρίζουν τα δύο προστατευτικά roll-bars που εξέχουν από τα πίσω προσκέφαλα (αντίστοιχα, στην 120i υπάρχουν εντός του αμαξώματος και εκτείνονται άμεσα όταν χρειαστεί).

Το Α3 Cabriolet ζυγίζει 120 κιλά περισσότερο από την πεντάθυρη εξαιτίας των ενισχύσεων στο αμάξωμα, ώστε να ισχυροποιηθεί η ακαμψία του. Ωστόσο, χάρη στον υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα άμεσου ψεκασμού και τον τρόπο απόδοσης της ισχύος του, αυτή η σημαντική κατά τ άλλα αύξηση του βάρους δεν γίνεται αισθητή. Αν και η μέγιστη ιπποδύναμή του υπολείπεται κατά 10 ίππους από αυτήν της BMW, στην πράξη το Α3 κινείται ταχύτερα από την 120i.

Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή και ασφαλής σε κάθε περίπτωση. Βέβαια, υπολείπεται λίγο συγκριτικά με αυτήν της πεντάθυρης ή της τρίθυρης έκδοσης και σίγουρα δεν φτάνει στο επίπεδο της BMW, ωστόσο το Α3 Cabriolet δεν είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο δημιουργήθηκε για να οδηγείται γρήγορα. Απλώς, ο οδηγός έχει στη διάθεσή του άμεσα τη δύναμη όταν τη χρειαστεί.

Ο εσωτερικός χώρος είναι μεγαλύτερος απ ό,τι στην BMW. Στο Α3 κάθεσαι ψηλότερα, τα καθίσματα είναι πιο άνετα, αν και σκληρά σε αίσθηση, ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν περισσότερο διαθέσιμο χώρο από την 120i. Όταν η οροφή είναι κλειστή, η ορατότητα προς τα πίσω είναι περιορισμένη και στα δύο οχήματα, όμως στο Audi τα δεδομένα είναι λίγο καλύτερα.

Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, όπως και η εργονομία. Τα φρένα είναι αποδοτικά, όμως θα θέλαμε να είναι περισσότερο ανθεκτικά και καλύτερα σε αίσθηση.

Αυτό που κάνει εντύπωση, επίσης, είναι πως με κλειστή την οροφή το επίπεδο θορύβου είναι χαμηλό για τέτοιο αυτοκίνητο, και μάλιστα χαμηλότερο συγκριτικά με της BMW.

Ποιο να επιλέξω;
Καθένα από τα δύο αυτοκίνητα έχει ξεκάθαρη «προσωπικότητα». Η πρώτη εκτίμηση είναι πως και στα δύο θα αισθανθείς πολύ καλά και η μετακίνησή σου θα είναι ευχάριστη. Η ποιότητα κατασκευής τους είναι καλή και η εντύπωση που αποκομίζεις είναι πως δεν θα «ξεθωριάσουν» στο χρόνο.

Σε αυτά τα οχήματα σημαντικό ρόλο παίζει η αντοχή της οροφής. Και στα δύο, η ποιότητά της, η εφαρμογή της και η τεχνολογία που έχει χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία της αποτελούν θετικά στοιχεία και εχέγγυα διάρκειας.

Το Α3 είναι η πιο συμφέρουσα επιλογή από τα δύο. Η καλύτερη ευρυχωρία του, ο τρόπος λειτουργίας του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα, οι φτηνότερες τιμές αγοράς, ενδεχομένως και η ταχύτατη λειτουργία της οροφής το κάνουν να είναι προτιμότερη αγορά. Ωστόσο, δεν έχει το κύρος του ονόματος που φέρει μια BMW και την οδική συμπεριφορά αυτής. Σε κάθε περίπτωση η τελική επιλογή γίνεται με διαφορετικά κριτήρια, αυτά που θέτει ο κάθε υποψήφιος αγοραστής. Όμως, όποιο κι αν επιλέξει, θα πρόκειται για μια καλή αγορά.-

Προσεγμένες κατασκευές
Η οροφή του Α3 Cabriolet διατίθεται σε δύο εκδόσεις, μία ημιαυτόματης λειτουργίας και μία εντελώς αυτόματη.

Στην πρώτη περίπτωση αυτή αποτελείται από δύο στρώματα υφάσματος, ενώ ο οδηγός πρέπει να την απασφαλίσει χειροκίνητα (μέσω μιας μανέτας) για να την ανοίξει (κάτι που γίνεται ηλεκτρικά).

Στη δεύτερη, ο χειρισμός της είναι πλήρως αυτοματοποιημένος, ενώ η οροφή διαθέτει τρία στρώματα υφάσματος για καλύτερη ηχομόνωση και προστασία από τις κλιματικές συνθήκες.

Ο μηχανισμός κίνησής της καταλαμβάνει σχετικά μικρό χώρο από το πορτμπαγκάζ, ενώ το γεγονός ότι είναι σχετικά απλός τον κάνει να είναι και ταχύτατος στη λειτουργία του.

Η οροφή είναι δυνατόν να λειτουργήσει ακόμα κι αν το Audi κινείται με ταχύτητα έως 30 χλμ./ώρα. Το πλαίσιο του παρμπρίζ έχει ενισχυθεί, ώστε να αντισταθμιστεί όσο το δυνατόν η έλλειψη της μεταλλικής οροφής. Όπως ανακοινώνεται από την εταιρεία, το 54% του πλαισίου του Α3 Cabriolet αποτελείται από χάλυβα υψηλής και υπερυψηλής αντοχής, ενώ υπάρχουν και τραβέρσες που ενέχουν το «πάτωμα».

Ο αλουμινένιος κινητήρας της120i διαθέτει σύστημα άμεσου ψεκασμού «Υψηλής Ακρίβειας», το οποίο λειτουργεί σε συνθήκες φτωχού μίγματος. Οι πιεζοηλεκτρικοί εγχυτήρες καυσίμου βρίσκονται κεντρικά τοποθετημένοι, πλάι στα «μπουζί». Σε κάθε κύκλο, ο ψεκασμός του καυσίμου στο θάλαμο καύσης γίνεται τμηματικά, πέντε μικροψεκασμοί ακριβείας, με το πλουσιότερο μίγμα να προηγείται και το φτωχότερο να ακολουθεί. Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε και εδώ με «διαστρωματωμένη» καύση, όπως και στο Audi.

Ένα από τα μειονεκτήματα των αυτοκινήτων που διαθέτουν δερμάτινο σαλόνι είναι η θερμοκρασία που αυτό αναπτύσσει από την έκθεσή του στον ήλιο. Ιδίως σε χώρες όπως η δική μας, όπου η ζέστη διαρκεί πολλούς μήνες, η επαφή των ακάλυπτων σημείων του ανθρώπινου σώματος με τη δερμάτινη επένδυση δεν είναι ό,τι πιο ευχάριστο. Φυσικά το φαινόμενο επιτείνεται στα ανοιχτά αυτοκίνητα.

Στην BMW αποφάσισαν να δώσουν λύση μέσω της τεχνικής που ονομάζουν «sun reflective». Έτσι, στον προαιρετικό εξοπλισμό προσφέρουν δερμάτινη επένδυση, η οποία έχει υποστεί κατεργασία με ειδικές χρωστικές ουσίες, που αντανακλούν την ηλιακή ακτινοβολία περιορίζοντας τη θέρμανση του δέρματος.