Συγκριτικό Test: Το Peugeot 208 απέναντι στο VW Polo


Στη δίνη των καιρών, με την άνοδο της ηλεκτροκίνησης, στις ημέρες που το diesel βρίσκεται σε «ιστορικό χαμηλό», βάζουμε απέναντι δύο αυτοκίνητα με κινητήρες πετρελαίου, με πλούσια προϊστορία και φανατικό κοινό. Δεν υπάρχει γιατί…

  • 22/11/2020

Πριν δύο μόλις χρόνια, το VW Polo ανακηρύχθηκε «World Urban Car of the Year», ίσως η υπέρτατη διάκριση για ένα αυτοκίνητο που έχει γράψει τόμους αυτοκινητικής ιστορίας όχι μόνον στην Ευρώπη. Με πληθώρα κινητήριων συνόλων βενζίνης, φυσικού αερίου, diesel και με έκδοση GTI, το Polo δεν έπαψε ποτέ να αποτελεί ένα από τα blue chips του χρηματιστηρίου αυτοκινήτων.

Δεν είναι τυχαίο ότι σε μια πρωινή διαδρομή στους δρόμους της Αθήνας, βρεθήκαμε οδηγώντας με το 208 της δοκιμής μας περικυκλωμένοι –κυριολεκτικά- από Polo των δύο τελευταίων γενεών που γέμιζαν όλο το οπτικό μας πεδίο. Και μιας και αναφερθήκαμε στο γαλλικό supermini, ναι, έχει κι αυτό τη δική του επίσης πλούσια ιστορία (ξεκινώντας από 205) και με πιο πρόσφατη διάκριση αυτήν του ευρωπαϊκού «Αυτοκινήτου της Χρονιάς» για το 2020, ανάμεσα, μάλιστα, σε ισχυρούς διεκδικητές του τίτλου.

Το γαλλικό «μοντελάκι» (για να χρησιμοποιήσουμε όρους pret-a-porter) είναι αυτό για το οποίο μιλούν όλοι. Όμορφο, πλήρες κινητήριων συνόλων και με το πιο ικανό ηλεκτρικό παράγωγο αυτήν τη στιγμή, ποιοτικό, καινοτόμο, όμορφο (το είπαμε;), σκαρφαλώνει με ταχύτατους ρυθμούς στους πίνακες πωλήσεων. Κι εμείς σκεφτήκαμε να πράξουμε το μάλλον αυτονόητο: δύο supermini τόσο, μα τόσο διαφορετικά σε σύλληψη, σχεδιαστική και προϊοντική, σε εκδόσεις diesel.

Το καύσιμο που ξέρει από οικονομία και που, ακόμα και σήμερα, χάρη στην αυστηρότατη ευρωπαϊκή νομοθεσία μπορεί να θεωρείται ασφαλές και με ελάχιστη περιβαλλοντική επιβάρυνση (έστω και με το έξτρα κόστος των πάμπολλων συστημάτων καταστολής ρύπων, με πιο χαρακτηριστική τη χρήση AdBlue).

Ταυτόχρονα, είναι τουλάχιστον ελκυστικό να βλέπεις μέση κατανάλωση 4,9 l/100km και στα δύο, με ακόμα χαμηλότερη σε ταξίδια, και να έχεις ροπή από δίλιτρο βενζίνης για ένα προσπέρασμα, χωρίς, μάλιστα, να προσφεύγεις διαρκώς στον…αναδευτήρα καυσίμου (βλέπε: επιλογέα).

Επί της ουσίας

Διατυπώσαμε, λοιπόν, το προοίμιό μας και ξεκινάμε με το νεοφερμένο 208 που, δεν μπορεί, το έχετε ερωτευτεί ήδη. Σχεδίαση με νόημα, ουσία και συναισθηματικό στόχο, (η ωδή του σύγχρονου marketing). Δείχνει Peugeot, είναι εξωστρεφές (το έχουν οι Γάλλοι με την εξωστρέφεια) σε αναλογίες, εμπρός, πίσω, στα φωτιστικά εμπρός, πίσω στο πλάι, είναι δουλεμένο με μεράκι και ένα έμφυτο σταριλίκι (δηλαδή, τα φώτα ημέρας, σαν δόντια λιονταριού από το σήμα της Peugeot, τι συνειρμούς μπορεί να φέρνουν;).

Είναι, λοιπόν, το Peugeot ερωτεύσιμο και ως τέτοιο θα του συγχωρήσουμε κάποια λάθη (τα έχουν αυτά οι μεγάλοι έρωτες). Στο άλλο ημισφαίριο, αυτό της λογικής, το Polo στέκει αγέρωχο σαν βράχος γερμανικού περφεξιονισμού.

Είναι κατά τι μεγαλύτερο, υψηλότερο, φαρδύτερο και…δωρικό, με απόλυτα κριτήρια. Δεν είναι σχεδιαστική απάθεια αυτό, αλλά το form-follows-function, που κάνει το Polo ένα εργαλείο περισσότερο παρά ένα κόσμημα. Ένα εργαλείο κατασκευασμένο στην εντέλεια να φιλοξενεί, να μετακινεί και προσέχει αυτήν τη γενιά και την επόμενη, μιας και θαρρείς ότι το Polo έχει φτιαχτεί για να είναι άφθαρτο.

Εκ των έσω

Μπαίνοντας στο εσωτερικό, δεν θα μπορούσε παρά να σε περιμένει ένα ανάλογο μείγμα συναισθημάτων. Το Peugeot 208, ακόμα και στην απλή έκδοση του αυτοκινήτου δοκιμής μας, χωρίς τον φαντεζί και hi-tech τρισδιάστατο πίνακα οργάνων i-Cockpit, δείχνει δυναμικό, καινοτόμο και συνάμα ποιοτικό και πρακτικό. Το ταμπλό, με ωραία μαλακά υλικά, οδηγοκεντρική σχεδίαση, που τη γνωρίζουμε εδώ και λίγο καιρό και αρέσει, έρχεται για να σε παρασύρει στο αφήγημα της Peugeot.

OK, το τιμόνι δεν είναι κυκλικό, αλλά πεπλατυσμένο (σε επιτόπιους ελιγμούς ή σε διόρθωση πορείας σε στροφές, απαιτεί εξοικείωση και εγρήγορση), το στροφόμετρο είναι σε ανάστροφη φορά, ο πίνακας οργάνων ίσα που φαίνεται ανάμεσα από τη στεφάνη. Είπαμε: οι έρωτες έχουν συνήθως συγχωρητική προδιάθεση. Η θέση οδήγησης, παρ’ όλα αυτά, είναι σωστή, έτοιμη να σε κάνει να κινηθείς γρήγορα κι ας είναι ολίγον επίπεδα τα εμπρός καθίσματα.

Για τα πίσω καθίσματα, αν καταφέρετε να μπείτε από τα μικρά ανοίγματα των πίσω θυρών, θα βολευτείτε σε ένα «κουκούλι» με οριακή επάρκεια χώρων συγκριτικά με τον διαθέσιμο χώρο του Polo. Να, λοιπόν, που το γερμανικό supermini θαρρείς ακολούθησε αντίστροφη πορεία. Θαρρείς και η Volkswagen έφτιαξε ένα περιβάλλον ευρύχωρο και λειτουργικό, το οποίο μετά το επένδυσε με μέταλλο και κρύσταλλο.

Ναι, και το εσωτερικό είναι δωρικού ρυθμού, με πολλές ακμές, σκληρά (αλλά και μαλακά στο πάνω μέρος του ταμπλώ) πλαστικά, πρακτικότητα, ευρυχωρία και εργονομία, που την μαθαίνεις αυθόρμητα, όμως η πρόσβαση στα πίσω καθίσματα είναι ευκολότερη και ο ζωτικός χώρος για τους πίσω επιβάτες είναι ασυναγώνιστος εδώ, όπως και ο χώρος αποσκευών που αγγίζει αυτόν της μικρομεσαίας κατηγορίας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
PEUGEOT 208 1.5 BlueHDi 100

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 6

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ76

Η θέση οδήγησης, βέβαια, είναι λιγότερο ιντριγκαδόρικη στο Polo, όμως το τιμόνι είναι σωστό σε διάμετρο και σχήμα, και ο πίνακας οργάνων είναι ευανάγνωστος. Μιας και εδώ έχουμε τις βασικές εκδόσεις, σίγουρα τα πράγματα δείχνουν… βασικά.

Αν θελήσετε, όμως –όπως και στο 208-, να προσθέσετε το κάτι παραπάνω σε επίπεδο ευκολιών, διασυνδεσιμότητας και πατίνας τεχνολογικής, τότε το Polo δείχνει αποφασισμένο για επικράτηση με full ψηφιακή οθόνη αντί πίνακα οργάνων.

Εντούτοις, αυτό που μένει είναι ότι το Polo χρειάζεται ψιμύθια για να γίνει μοντέρνο, ενώ το 208 έχει αυτήν τη φυσική ομορφιά που, απλούστατα, σε κάνει να νιώθεις όμορφα.

Οικονομόμετρα

Και να η ώρα της οδήγησης, εντός και εκτός των τειχών, μην…τυχόν και αμελήσουμε κάποιο οδηγικό σενάριο. Η αλήθεια εδώ είναι αμείλικτη. Το Peugeot, κτισμένο επάνω στην πολυδάπανη και άριστη πλατφόρμα CMP (Common Modular Platform) του ομίλου PSA, δείχνει αμέσως τα… λιονταρίσια δόντια του.

Ο κινητήρας των 1,5 λίτρων, σύμπραξη με τη Ford, είναι ένα μικρό «διαμάντι» μηχανολογίας. Εξοπλισμένο με άμεσο ψεκασμό υψηλής πίεσης και επιλεκτική καταλυτική αναγωγή οξειδίων του αζώτου, με τη χρήση ΑdBlue, φορά turbo, αποδίδει 100 PS και είναι ένα από τα πιο «γλυκομίλητα» σύνολα εκεί έξω. Δεν κροταλίζει σαν να έχεις κροταλία δίπλα στο αυτί σου, ανεβάζει ομαλά στροφές και επικουρείται από ένα εξάρι μηχανικό κιβώτιο ευρισκόμενο σε σωστή θέση και με σαφή αίσθηση.

Τα 250 Nm ροπής έρχονται στρωτά από τις 1.750 rpm, αλλά σε μάλλον ένα σύντομο «παράθυρο», ενώ μετά ο κινητήρας απλώς βουίζει αδικαιολογήτως. Μπορείτε, όμως, να μείνετε με ξεχασμένη μια σχέση επάνω και ο κινητήρας θα αποδώσει αγόγγυστα χωρίς σκορτσαρίσματα.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
VOLKSWAGEN Polo 1.6 TDI 95 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 7

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 7

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 6

ΣΥΝΟΛΟ74

Σε μια γρήγορη διαδρομή σαφώς και το καλοστημένο σύνολο με σπορτίβικο συνδυασμό ελαστικών και ζαντών θα σε βάλει σε ανάλογο ρυθμό. Οι κλίσεις είναι περιορισμένες και η γεωμετρία του αυτοκινήτου ρέπει προς το σπορ. Από την άλλη, η συνολική ρύθμιση του γαλλικού supermini ίσα που θυμίζει γαλλική άνεση. Είναι σφικτό το σύνολο, ειδικά ο πίσω ημιάκαπτος άξονας σε σαμαράκια ή νεροφαγώματα πόρρω απέχει από τις γαλλικές του καταβολές.

Ουκ εν τω Polo

Το VW Group επουλώνει ακόμα τις πληγές του από το dieselgate και ο κινητήρας με κωδικό EA288 προσπαθεί να (παρα)σταθεί σαν γιατρικό στη μετά σκανδάλου εποχή, αν και ο όμιλος Volkswagen έχει ήδη ηλεκτροδοτήσει τη νέα του εποχή.

Το παρόν σύνολο είναι, λοιπόν, ένα και μοναδικό diesel στην γκάμα του Polo. Από άποψη κυβισμού, είναι λίγο μεγαλύτερος στα 1,6 λίτρα με απόδοση μικρότερη, στους 95 PS. Τέσσερις κύλινδροι, ταυτόσημη απόδοση ροπής αλλά σε μεγαλύτερο εύρος από 1.500 μέχρι 2.500 rpm κι ένα τυπικό σε αίσθηση και κλιμάκωση 5άρι μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων.

Τυπικό; Όχι ακριβώς. Συνδέεται με μια σχέση αγάπης και μίσους με το μοτέρ. Αν είσαι σε σωστό όριο στροφών, αποκομίζεις μια οριακή μεν, αισθητή δε υπεροχή στην απόδοση της δύναμης συγκριτικά με το 208, τουλάχιστον σε επιδόσεις από στάση (φαίνεται αυτό, άλλωστε, και από τα όργανα μετρήσεων). Το… μίσος έρχεται αν ξεχαστείς στις 1.200 έως 1.300 rpm.

Τότε, το μοτέρ δυστροπεί και ακούγεται με πρωτοφανή δυσαρέσκεια και είναι σαν να σας προτρέπει να αλλάξετε είτε ρυθμό είτε σχέση στο κιβώτιο, κάτι που σε σύνθετες διαδρομές γίνεται κουραστικό. Εντούτοις δεν παύει να είναι άνετο στο φιλτράρισμα των ανωμαλιών αλλά και λιγότερο αβανταδόρικο σε γρήγορο ρυθμό.

Εντέλει

Έχοντας οδηγήσει δύο αυτοκίνητα στυλοβάτες της κατηγορίας των supermini, δεν πρέπει παρά να εξάρουμε τις προσπάθειες Γάλλων και Γερμανών για το γεγονός ότι παρουσιάζουν αυτοκίνητα με χαρακτήρα, ανέσεις, ασφάλεια και συστήματα που πριν λίγα μόλις χρόνια διέθεταν μόνον οι ναυαρχίδες.

Εδώ, στο 2020, φαίνεται στις δύο εκδόσεις πετρελαίου ότι το γαλλικό μοντέλο, παρά τα όποια «μη γαλλικά» χαρακτηριστικά στην άνεση, έχει έναν έντονο σχεδιαστικό και προϊοντικό χαρακτήρα, ένα αποδοτικό σύνολο πετρελαίου και πολύ καλή τιμή παράγοντες που του δίνουν την πρώτη θέση στην αξιολόγησή μας.

Από την άλλη, το Polo έχει όνομα (και σώμα) βαρύ, σαν ιστορία, υπολείπεται όμως στην ομοιογένεια και στις επιδόσεις, αν και είναι σχεδόν μισή κατηγορία επάνω σε ό,τι αφορά στους χώρους του. Ωστόσο, δεν παύει να είναι λιγότερο συμφέρουσα αγορά, ειδικά με την υψηλότερη τιμή κτήσης.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ PEUGEOT 208 1.5 BlueHDi 100 2020   TIMH €16.500   ΤΕΛΗ €104,86

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.499, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 102/3.750  ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11,2 sec, τελική 188 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,9 L/100km, 107 g/km

PEUGEOT 208 1.5 BlueHDi 100 2020

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΣΤΥΛ, ΠOIOTHTA ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΠΙΣΩ ΕΠΙΒΑΤΩΝ, ΣΦΙΧΤΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN Polo 1.6 TDI 95 PS 2020   TIMH €17.400   ΤΕΛΗ €152,4

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.598, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 70(95)/2.700  ΡΟΠΗ Nm/rpm 250/1.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 11 sec, τελική 185 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,9 L/100km, 127 g/km

VOLKSWAGEN Polo 1.6 TDI 95 PS 2020

ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΑΝΕΣΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ

ΚΑΤΑ ΑΠΟΔΟΣΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΣΤΥΛ