Tesla Model S Plaid - Δοκιμάζουμε το εξωπραγματικά γρήγορο sedan των 1.020 ίππων


To τερατωδώς γρήγορο Model S Plaid των 1.020 PS πετυχαίνει ασύλληπτα ρεκόρ και μετουσιώνει περισσότερο από ποτέ την υπερβολή της Tesla, αλλά η ιστορία δεν τελειώνει εδώ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: DAVE VANDERWERP (CAR AND DRIVER, USA), ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: MARC URBANO, TESLA
  • 12/7/2022

«Βασικά, κλέψαμε το προϊοντικό μας πλάνο από την ταινία Space balls», είπε χαμογελώντας ο Elon Musk, Διευθύνων Σύμβουλος της Tesla, όταν αποκάλυψε το Model S Plaid των 1.020 PS, αναφερόμενος στην κινηματογραφική παρωδία του Star Wars του 1987 από τον Mel Brooks.

Σε αυτή την ταινία, η μέγιστη ταχύτητα (μεγαλύτερη από αυτήν του φωτός) ονομαζόταν ludicrous (γελοία) ταχύτητα. Όταν το σκάφος Space Βall I στην ταινία έφτανε σε αυτή την ταχύτητα, φαινόταν καρό (Plaid στα αγγλικά) από τα ίχνη των ουράνιων σωμάτων που άφηναν στο Διάστημα, οδηγώντας έναν από τους ήρωες της ταινίας να παρατηρήσει με δέος: «Έχουν πάει σε καρό λειτουργία (Plaid Mode)», κάτι που έμελλε να μείνει ως έκφραση στη σύγχρονη αμερικανική κουλτούρα για οτιδήποτε τρέχει πέρα από κάθε λογική.

Έτσι εξηγείται γιατί τόσο το Ludicrous, όσο και το Plaid είναι ονόματα για λειτουργίες στις πιο γρήγορες παραλλαγές του Model S. Η Tesla ήταν πάντα γρήγορη και η εταιρεία, με επικεφαλής τον σπασίκλα της, φαίνεται σχεδόν εξίσου ικανή στο να ξεπερνάει τα όρια του αστείου και να κάνει σοβαρές κινήσεις που αποτελούν μπούσουλα για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία.

Το Model S Plaid

είναι το αποτέλεσμα και των δύο, καθώς επιτυγχάνει να φέρει την απόδοση ενός Tesla σε νέα, γελοία ύψη. Είναι το πρώτο Tesla που τροφοδοτείται από τρεις ηλεκτρικούς κινητήρες, δύο στον πίσω και έναν τρίτο στον μπροστινό άξονα, όλοι τους πλέον σύγχρονοι, εναλλασσόμενου ρεύματος μόνιμου μαγνήτη.

Νέοι στο Plaid είναι οι ρότορες με χιτώνια από ανθρακονήματα (όπως ακούγεται, αυτό είναι το περιστρεφόμενο μέρος του κινητήρα). Το κέλυφος από ανθρακονήματα συγκρατεί κάθε ρότορα μαζί για να επιτρέψει ταχύτητες περιστροφής έως και 20.000 rpm, περίπου 25 τοις εκατό ταχύτερες από πριν. Λόγω των ανόμοιων συντελεστών θερμικής διαστολής μεταξύ άνθρακα και χαλκού, η Tesla λέει ότι το χάλκινο σύρμα του κινητήρα πρέπει να τυλίγεται σε εξαιρετικά υψηλή τάση, με αποτέλεσμα ένα πολύ αποτελεσματικό ηλεκτρομαγνητικό πεδίο.

Επιπλέον, το Plaid αντιμετωπίζει το μειονέκτημα των EV (ιδιαίτερα σε εκείνα που χρησιμοποιούν άμεση μετάδοση κίνησης, όπως συμβαίνει στα Tesla) ότι η ισχύς μειώνεται δραματικά με την ταχύτητα. Η Tesla ισχυρίζεται ότι το Plaid συνεχίζει να αποδίδει 1.000 PS από τους 1.020 PS μέχρι την τελική του ταχύτητα στα 322 km/h. Παρά τον επιπλέον κινητήρα, το Plaid ζύγιζε 2.190 kg, όντας 80 kg ελαφρύτερο από το τελευταίο Model S Performance που δοκιμάσαμε. Για να ξεκλειδώσετε τη μέγιστη επιτάχυνση, επιλέξτε τη λειτουργία Drag Strip, η οποία θερμαίνει την μπαταρία στη βέλτιστη θερμοκρασία και, στη συνέχεια, σανιδώστε και κρατήστε πατημένο το φρένο και το πεντάλ γκαζιού για περίπου 10 sec για να ειδοποιήσουν την αερανάρτηση να χαμηλώσει το εμπρός μέρος.

Τα μπροστινά ελαστικά σφηνώνονται στα φτερά σε αυτό που ο Tesla αποκαλεί στάση τσιτάχ (χωρίς την αναμονή αυτή, βρήκαμε ότι ήταν μόλις 0,1 sec πιο αργό στα 97 km/h από στάση και στο πρώτο τετρακοσάρι). Το αρχικό σφυροκόπημα της εκτόξευσης δεν είναι η γροθιά στο στομάχι που μπορεί να περιμένετε, καθώς η ισχύς πρέπει να αυξηθεί με σύνεση για να διατηρηθεί η πρόσφυση.

Το συγκλονιστικό κομμάτι είναι μετά το αστραπιαίο 2,1 sec που χρειάζεται το Plaid για να φτάσει τα πρώτα 97 km/h, όταν επιταχύνει τόσο γρήγορα, ώστε το περιβάλλον σας αρχίζει να μιμείται το ανόητο καρό κινούμενο γραφικό στην οθόνη. Ο εξοπλισμός δοκιμής μας VBox κατέγραψε 4,3 sec έως τα 160 km/h και 9,4 sec για το πρώτο τετρακοσάρι, φέρνοντας το Plaid ισόπαλο με την Bugatti Chiron Sport για το πιο γρήγορο 400άρι που έχουμε μετρήσει ποτέ στο Car and Driver.

Εάν παρακολουθείτε την Tesla, γνωρίζετε ότι η απόδοση μειώνεται γρήγορα μετά από περισσότερες από μία ή δύο επιταχύνσεις όντας πλήρως φορτισμένο. Όχι πια. Το ψυγείο του Plaid είναι διπλάσιο από πριν, και το αυτοκίνητο δοκιμής μας έκανε οκτώ συνεχόμενα περάσματα, το τελευταίο με φόρτιση 80%. Το Plaid είναι σίγουρα το λιγότερο φαντεζί αυτοκίνητο που μπορεί να γράψει εννιάρι στη διαδικασία κάλυψης των πρώτων 400 m. Δεν τραβάει βλέμματα ζήλιας ή θαυμασμό στον δρόμο. Όλα τα νέα του κόλπα κρύβονται κάτω από οικεία λαμαρίνα δεκαετιών.

Κέρδη

Αλλά για ένα μεγάλο τετράθυρο που χωράει πέντε επιβάτες, κινείται άνετα και ξεκινά από 131.440 $, το να είναι ίσο μεταξύ εξωτικών υλοποιήσεων πολλών εκατομμυρίων δολαρίων είναι ένα εκπληκτικό επίτευγμα. Το Plaid κατατροπώνει πραγματικά τα πιο γρήγορα εξωτικά supercars στις δοκιμές μας, καθώς εκτοξεύτηκε από 48 σε 80 km/h σε 0,9 sec και από 80 σε 113 km/h σε 1,0 «ξερό» sec. Αυτές είναι οι πιο γρήγορες μετρήσεις που έχει δει ποτέ ο εξοπλισμός δοκιμών μας, περισσότερο από δύο φορές πιο γρήγορος από τη Chiron και περίπου 30 τοις εκατό βελτίωση σε σχέση με το περσινό Model S Performance και την Porsche Taycan Turbo S. Αλλά δεν θα ήταν η Tesla, αν δεν το παράκανε με τις υποσχέσεις της και το Plaid δεν μπορεί να φτάσει κοντά στην τελική των 322 km/h. Το αυτοκίνητο δοκιμής μας ξεπέρασε τα 260,7 km/h, όχι γρηγορότερα από το περσινό Model S Performance.

Η Tesla απέχει μονίμως μερικές εκδόσεις λογισμικού —και νέα οχήματα και εργοστάσια συναρμολόγησης— μακριά από την υλοποίηση των αξιώσεων της, και φυσικά ορκίζεται ότι μια ενημέρωση λογισμικού OTA, θα ξεκλειδώσει την πραγματική ταχύτητα του Plaid. Αλλά, πιστέψτε μας, δεν θέλετε να πιάσετε τα 322 km/h σε αυτό το αυτοκίνητο. Ακόμη και τα 260 και κάτι km/h ήταν τρομακτικά, περιπλανώμενα και νευρικά, σε σημείο που ανησυχούσαμε για την ικανότητά μας να το κρατήσουμε μεταξύ των λωρίδων. Το τιμόνι δεν βαραίνει αρκετά με την ταχύτητα, καθιστώντας το έργο πιο δύσκολο. Σε παρόμοιες ταχύτητες, μια Taycan είναι αποφασιστικά σταθερή. Ένας άλλος λόγος για να φοβόμαστε την ταχύτητα των 322 km/h είναι τα φρένα που έγιναν πολύ μαλακά κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας.

Αν και το σύστημα πέδησής δεν είναι τόσο αυστηρό όσο απαιτεί μια πίστα, ένα προειδοποιητικό μήνυμα που ανέφερε τη μείωση απόδοσης των φρένων εμφανίστηκε στο ταμπλώ. Ανάμεσα στο πλανάρισμα στις υψηλές ταχύτητες και στα ανώμαλα φρένα, τα κράνη μας βρίσκονται πολύ μακριά από τον πρώην οδηγό αγώνων FIA GT, Andreas Simonsen, ο οποίος οδήγησε το Plaid σε έναν μάλλον οδυνηρό γύρο σε 7:35 στο Nürburgring. Η τεράστια βελτίωση του Plaid στην πρόσφυση στις στροφές πιθανώς έπαιξε ρόλο σε εκείνη την επίδοση στο Ring. Στο skidpad, το Tesla έτυχε επίδοση καλύτερη μιας Corvette που ξεπερνά τα 1,08 g, από 0,92 g του απλού. Τα ελαστικά Michelin Pilot 4S ειδικών προδιαγραφών για το Plaid είναι 30 mm πιο φαρδιά από πριν με ίσως λίγη μαγεία από τα Cup 2.

Και ζημίες

Τώρα είναι ώρα για την τακτική σας υπενθύμιση ότι η οδηγική εμπειρία έχει περισσότερα από τους αριθμούς, ένα καμπανάκι που κρούομε τακτικά όταν εξηγούμε γιατί ένας δυνάμει πρωταθλητής δεν κέρδισε σε ένα συγκριτικό τεστ. Το Plaid είναι ένα ζόμπι στο όριο, χωρίς τίποτα να βγαίνει από τις δύο λαβές του τιμονιού σε μορφή πηδαλίου (yoke). Η επίτευξη αυτού του εκπληκτικού skid pad χρειάστηκε πολύ περισσότερες προσπάθειες από ό,τι είναι τυπικό, λόγω της απρόβλεπτης συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Στρίβοντας δεξιά, θα οδηγούσε σε υπερστροφή, η οποία στη συνέχεια θα είχε ως αποτέλεσμα να σε ρίξει στο καναβάτσο ο έλεγχος ευστάθειας.

Η Tesla υποστηρίζει ότι οι διπλοί πίσω κινητήρες του Plaid επιτρέπουν το torque vectoring, αλλά δεν μπορεί κανένας από τους δύο να φτάσει κοντά στο όριο, λόγω των μη απενεργοποιούμενων συστημάτων ασφαλείας. Ένα Model 3 Performance με το παραμετροποιήσιμο Track mode σού φέρνει μεγαλύτερη ικανοποίηση όντας πιο διασκεδαστικό. Υπάρχει, επίσης, αυτό το τιμόνι σαν πηδάλιο αεροσκάφους, κάτι που δεν χρειάζεται να είναι χάλια ιδέα, αλλά γίνεται όταν ένας κατασκευαστής παραμελεί να το συνδυάσει με ταχύτερη αναλογία διεύθυνσης. Σε υψηλή ταχύτητα, βέβαια, λειτουργεί καλά και εγκλιματιστήκαμε γρήγορα στα ευαίσθητα στην αφή φλας και στα άλλα βοηθητικά χειριστήρια. Επιπλέον, η ανεμπόδιστη θέα προς τα εμπρός είναι μια βελτίωση. Αλλά το Plaid και οι 2,3 στροφές απ’ άκρη σε άκρη παραβιάζουν τον πρώτο κανόνα των τιμονιών τύπου yoke, όπως του Plaid, που είναι ότι δεν θέλετε ποτέ να χρειαστεί να γυρίσετε το τιμόνι περισσότερο από 180 μοίρες.

Αυτό δημιούργησε γρήγορα κακές συνήθειες, όπως το να απλώνεις απέναντι το χέρι για να αρπάξεις τη λάθος πλευρά του τιμονιού όταν ξεκινάς μια στροφή, που διαφορετικά θα σε έκανε να κολλήσεις τα χέρια σου. Επίσης, το τιμόνι τραβάει το μεγαλύτερο μέρος της προσοχής στο εσωτερικό, επισκιάζοντας μια πολύ αναγκαία συνολική αναμόρφωση του εσωτερικού του Model S που χρησιμοποιεί πολύ πιο πλούσια υλικά.

Υπάρχει μια κεντρική οθόνη 17,0 ιντσών που είναι πλέον οριζόντια, ένα στερεοφωνικό σύστημα 22 ηχείων και ένα παχύτερο, ηχομονωτικό κρύσταλλο που κάνει το εσωτερικό πολύ πιο ήσυχο από πριν. Οι πιστοί της Tesla θα παρατηρήσουν ότι οι μοχλοί αλλαγής ταχυτήτων και φλας και οι διακόπτες παραθύρων που προέρχονται από τη Mercedes-Benz έχουν φύγει. Η αλλαγή ταχύτητας γίνεται με σάρωση της οθόνης αφής. Αυτό μας φαίνεται αμφισβητήσιμη ιδέα, καθώς η κατάρρευση της οθόνης του infotainment δεν είναι σπάνιο γεγονός, για την Tesla ή οποιαδήποτε άλλη αυτοκινητοβιομηχανία.

Τουλάχιστον, η Tesla έχει δημιουργήσει μια λύση για να μετατοπίζεται μέσω της κεντρικής κονσόλας όταν συμβεί αυτό. Παρά τον πρόσθετο εξοπλισμό απόδοσης, το αυτοκίνητο δοκιμής απέδωσε εντυπωσιακά 450,6 km αυτονομίας σε αυτοκινητόδρομο με ταχύτητα 120 km/h. Αυτό είναι το 80 τοις εκατό της εμβέλειας των 560 km, (σ.σ. για την Ευρώπη η αυτονομία φτάνει στα 637 km) ποσοστό υψηλότερο από αυτό που έχουμε δει στις άλλες δοκιμές μας με Tesla. Κάποια εύσημα πρέπει να πάνε στην αντλία θερμότητας του Plaid, για την οποία η Tesla ισχυρίζεται ότι χρησιμοποιεί 50 τοις εκατό λιγότερη ενέργεια για να ζεστάνει την καμπίνα. Το Plaid πήγε πιο μακριά από κάθε άλλο EV που έχουμε δοκιμάσει εκτός από το πιο αποδοτικό Model S Long Range Plus. Το οποίο, λαμβάνοντας υπόψη την ταχύτητα και τα ελαστικά του Plaid, είναι μνημειωδώς εντυπωσιακό. Το αυτοκίνητο ανταποκρίθηκε, επίσης, στην υπόσχεση της Tesla για ουσιαστικά ταχύτερη επαναφόρτιση, έχοντας τον υψηλότερο μέσο ρυθμό φόρτισης που έχουμε μετρήσει.

Too much?

«Πρέπει να δείξουμε ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι το καλύτερο αυτοκίνητο», είπε ο Musk σχετικά με τη σημασία του Plaid. Αναφέρει την αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων ως κρίσιμης σημασίας για το μέλλον των βιώσιμων μεταφορών. Αν και το Plaid είναι εκπληκτικό από πολλές απόψεις, δεν είναι και το καλύτερο. Μεταξύ άλλων, υπάρχουν ελαττώματα πιο μοιραία από την απουσία υπερστροφής ισχύος σε μια βαριοπούλα 1.020 PS;

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TESLA MODEL S PLAID 2022   TIMH €   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 3 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ, ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΟΥ ΡΕΥΜΑΤΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 1.020  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 2,1 sec, τελική 322 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 20,7 kWh/100km, 0

TESLA MODEL S PLAID 2022

ΥΠΕΡ ΕΞΩΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΑΡΚΕΤΑ ΡΑΦΙΝΑΡΙΣΜΕΝΟ ΓΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ, ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ.

ΚΑΤΑ ΑΣΑΦΕΙΑ ΤΙΜΟΝΙΟΥ ΣΕ ΥΨΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ, ΦΤΩΧΑ ΥΛΟΠΟΙΗΜΕΝΟ ΤΙΜΟΝΙ, ΕΛΛΕΙΨΗ ΑΙΣΘΗΣΗΣ ΣΤΟ ΟΡΙΟ