Test drive: Audi A1 Sportback 30 TFSI S-Tronic


To πιο «alive and kicking» αυτοκίνητο της Audi των τελευταίων ετών, έχει εκτός από το όνομα και περίσσευμα χάρης, είτε αυτό αφορά την casual chic σχεδίασή του είτε το ξεκάθαρα premium οδηγικό του ταμπεραμέντο. 

  • ΚΕΊΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 2/2/2019

Τ ο «ψάξιμο» της Αudi με τις μικρές κατηγορίες πηγαίνει πολύ πίσω στον χρόνο αλλά και την ίδια την βιομηχανική ψυχοσύνθεση της εταιρίας. Από το σημαδιακό «50» της δεκαετίας του 70, πάνω στο οποίο πάτησαν τα Polo και Golf για να δημιουργήσουν την αυτοκρατορία της VW, στο πρωτοποριακό αλλά πρώιμο Α2 της δεκαετίας του 2000 και μέχρι το Α1 του 2010, η Audi έγραψε τρεις δεκαετίες μετεξέλιξης από κατασκευαστής του μέσου Γερμανού συνταξιούχου στην premium μάρκα της τεχνολογικής υπεροχής.

Παρ' όλη αυτή την δραματική αλλαγή ποτέ δεν έπαψε να ρίχνει το βλέμμα της σε ένα πιο ευρύ κοινό σε πείσμα των καιρών και ίσως και από ένα εταιρικό καπρίτσιο να επιμένει στο να έχει παρουσία στην κατηγορία των supermini. Εκεί δηλαδή που μόνο η BMW με το Mini έχει αντίστοιχη εμπλοκή και που όλοι οι εμπορικοί δείκτες δείχνουν σημάδια πίεσης από την μόδα των SUV. Οκτώ χρόνια μετά το πρώτο Α1, ήρθε η ώρα για την δεύτερη γενιά. Μια γενιά που δείχνει να έχει κατασταλάξει ως κόνσεπτ και με επικαιροποιημένους τους εμπορικούς της στόχους, κάτι που φαίνεται από την απουσία τρίθυρης έκδοσης, την κατάργηση των εκδόσεων diesel, την έλλειψη τετρακίνησης και τη μη ύπαρξη έκδοσης S1 (αυτό μένει να το δούμε...).

MADE BY AUDI

Σχεδιαστικά, το νέο Α1 αποτελεί μία από τις ευτυχέστερες στιγμές της Audi των τελευταίων ετών. Ένα αμάξωμα αρκετά δυναμικό και «ζωντανό», με τις ακμές και τις γραμμές του να δημιουργούν ένα χαριτωμένο όσο και σπορτίφ σύνολο από το οποίο δεν λείπουν και οι αναφορές στο παρελθόν της εταιρίας (όπως για παράδειγμα η φαρδιά τρίτη κολώνα, ή τα τρία ανοίγματα στο καπό όπως στο θρυλικό Quattro). Τα εντυπωσιακά φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω (στάνταρ LED σε όλες τις εκδόσεις), η χαρακτηριστική μάσκα αλλά και τα ζωντανά χρώματα όπως αυτό της δοκιμής μας, δημιουργούν μία άκρως θετική αύρα γύρω από το αυτοκίνητο σε ένα ευρύ κοινό αγοραστών. Το μήκος του μεγάλωσε κατά 56 mm σε σύγκριση με την πρώτη γενιά φθάνοντας στα 4,03 μέτρα, ενώ όντας χαμηλότερο και με μεγαλύτερα μετατρόχια και μικρούς προβόλους, αποκτά έναν έντονα σπορτίφ χαρακτήρα.

Η εικόνα στο σαλόνι ήταν πάντα ένας προνομιούχος χώρος για την Audi και αυτή η παράδοση διατηρείται ακόμα και στο A1. Η αισθητική προσέγγιση στην σχεδίαση αλλά και την γενικότερη εργονομία είναι η επιτομή του στιλ και της ποιότητας, με τις έντονες ακμές του αμαξώματος να διατηρούνται και στο εσωτερικό, και την κεντρική κονσόλα να είναι στραμμένη πλέον προς τον οδηγό. Στην έκδοση της δοκιμής μας με τα πλαστικά διακοσμητικά στο χρώμα του αμαξώματος και τις επενδύσεις των καθισμάτωνκαι αυτές με χρωματικές νύξεις στην ίδια απόχρωση, δημιουργούν ένα περιβάλλον που μόνο επιφωνήματα θαυμασμού ξεσήκωναν σε όσους μας ζητούσαν την άδεια να ανοίξουν την πόρτα και να ρίξουν μια ματιά τις ημέρες της δοκιμής. Τις εντυπώσεις ενός ακριβού προϊόντος πέρα από την κορυφαία ποιότητα ενισχύουν ακόμα περισσότερο η αλά Α6 και Α8 οθόνη 10,1 ιντσών του πληθωρικού ΜΜΙ στην κεντρική κονσόλα με πλήρες, ελληνικό μενού αλλά και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων των 10,25 ιντσών (στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις) με έξτρα δυνατότητα παραγγελίας το virtual cockpit. Στα θετικά να σημειώσουμε την εξαιρετική θέση oδήγησης με το «χορταστικό» τιμόνι και τα -παραδόξως για Audi- πολύ άνετα καθίσματα με μπόλικο «αφρό» και καλή στήριξη των σωμάτων.

Μικρές ενστάσεις που θα μπορούσαν άνετα να λείπουν αφορούν κάποια σκληρά πλαστικά στο ταμπλό αλλά και η εργονομική παρατυπία με τον διακόπτη ρύθμισης του ηχοσυστήματος χαμηλά στον επιλογέα ταχυτήτων προς την πλευρά του συνοδηγού. Σε ό,τι έχει να κάνει με τους χώρους, η αύξηση των διαστάσεων έχει δημιουργήσει ένα σαφώς πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο σε σύγκριση με το πρώτο Α1. Αυτό αφορά κατά κύριο λόγο τους εμπρός επιβάτες καθώς οι άνω του 1,80 πίσω καθήμενοι θα έχουν σχετικά περιορισμένο χώρο πάνω από τα κεφάλια και εμπρός από τα πόδια τους. Το πορτμπαγκάζ έχει φθάσει πλέον στα άκρως ικανοποιητικά 335 λίτρα, 65 ολόκληρα λίτρα περισσότερα από το προηγούμενο, με τον διαθέσιμο χώρο να είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμος και με αρκετά χαμηλό κατώφλι φόρτωσης. Ο εξοπλισμός ασφαλείας και υποβοήθησης του οδηγού είναι πλούσιος από την βασική έκδοση, περιλαμβάνοντας μεταξύ άλλων και το «Audi pre sense» το οποίο διαθέτει αναγνώριση πεζών και ποδηλάτων, lane departure warning κ.λπ.

PREMIUM ΕΦ' ΟΛΗΣ ΤΗΣ ΥΛΗΣ

Για το ξεκίνημα της γκάμας του νέου Α1 στις ευρωπαϊκές αγορές επιλέχθηκαν οι ήδη υπάρχουσες λύσεις κινητήρων που συναντάμε και σε άλλα μοντέλα του γκρουπ. Πιο κοντά στην λογική της χώρας μας (και σε επίπεδο τιμοκαταλόγου, πέραν όλων των άλλων) είναι η έκδοση της δοκιμής μας, με τον τρικύλινδρο TFSI του 1 λίτρου και των 116 ίππων. Ένα μοτέρ που έχει αποδειχτεί πασπαρτού σε μία σειρά μοντέλων της εταιρίας, και που για άλλη μια φορά δείχνει να έχει τα φόντα να παίξει και σε πιο premium «χωράφια». Στην περίπτωση του Α1 υποστηρίζεται από την καλύτερη ηχομόνωση οπότε το χαρακτηριστικό κροτάλισμα είναι αρκετά περιορισμένο και εμφανίζεται μόνο σε φουλ επιτάχυνση σε χαμηλές ταχύτητες. Από την άλλη ο κινητήρας παρά τα λίγα κυβικά του εντυπωσιάζει με την ελαστικότητα και το τράβηγμα στις μεσαίες, όντας την ίδια στιγμή και αρκετά οικονομικός με γύρω στα 6,5 l/100 km σε ταξίδι στην Εθνική και όχι πάνω από 8,0 l/100 km μέσα στην πόλη ή σε πιο σβέλτη οδήγηση σε επαρχιακό δίκτυο. Το υπόλοιπο μηχανολογικό υπόβαθρο συγκροτείται από το επτατάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (υπάρχει και μηχανικό έξι σχέσεων), το γνωστό σετ αναρτήσεων του γκρουπ VW αυτής της κατηγορίας (με τρεις επιλογές, την βασική και πιο μαλακή που είχαμε στην διάθεσή μας, την πιο σκληρή στην έκδοση S-Line και την έξτρα ρυθμιζόμενη) ενώ τέλος υπάρχει διαθέσιμο και το «drive select» με τέσσερα προγράμματα λειτουργίας.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
AUDI A1 SPORTBACK 30 TFSI S-TRONIC

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 8

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 7

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ77

Ξεκινώντας να οδηγείς το νέο Α1 το πρώτο που έχεις να αντιπαλέψεις είναι οι προκαταλήψεις περί κοινών πλαισίων και οικονομιών κλίμακας του γκρουπ VW. Όμως για άλλη μια φορά βρίσκεσαι εμπρός σε μία από εκείνες τις μαγικές στιγμές που πίσω από τους χάλυβες, τις καλωδιώσεις και τα εξελόφυλλα διαπιστώνεις ότι είναι και πάλι οι άνθρωποι που κάνουν την διαφορά. Γιατί εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με ένα πιο προσεγμένο Polo αλλά με ένα καθαρόαιμο Audi. Και με αυτό εννοούμε ότι από την πρώτη στιγμή νιώθεις ως επίτιμος καλεσμένος στον premium κόσμο της Audi, καθισμένος σε ένα small size Α6 για πιο casual εμφανίσεις. Η πρώτη και πιο ξεκάθαρη εντύπωση που σε συνοδεύει παντού σε κάθε είδους δρόμο, είναι η στιβαρότητα του πλαισίου σε συνδυασμό με την εξαιρετική δουλειά που έχουν κάνει στη ρύθμιση των αναρτήσεων. Ιδανικά σεταρισμένες για την χώρα μας, συνδυάζουν την άνεση με μία αίσθηση στιβαρότητας που θυμίζει αρκετά μεγαλύτερο και ακριβότερο αυτοκίνητο. Είναι εκείνο το «βάθος» στην λειτουργία της ανάρτησης που ξεκινά από τον upper-class θόρυβο που κάνει όταν πέφτει πάνω σε μία ανωμαλία μέχρι την «γεμάτη» απόσβεση, χωρίς τις ταλαντώσεις και το δράμα των κοινών supermini.

Πάνω σ' αυτό το κορυφαίας ποιότητας υπόβαθρο «πατά» το Α1 και αποδεικνύεται ένας εξαιρετικός δρομέας μεγάλων αποστάσεων, αθόρυβος και πεισματικά ασφαλής, που σε κάνει να ξεχνάς ότι κάτω από το καπό βρίσκονται μόλις 3 κύλινδροι και 999 κυβικά. Είσαι σε ένα Α6 υπό κλίμακα, και μόνο όταν τα χιλιόμετρα ανέβουν πολύ και -φυσιολογικά- ο χιλιάρης «ξεφουσκώσει», τα πράγματα επανέρχονται στην τάξη και την προφανή απόσταση από τα μεγάλα αδέλφια. Ένα επιπλέον ενδιαφέρον στοιχείο στην περίπτωση του Α1 είναι ότι ακόμα και αν δεν είναι αυτή η πρόθεσή του (τουλάχιστον στην έκδοση της δοκιμής), αισθάνεσαι αμέσως πως βρίσκεσαι σε ένα εν δυνάμει σπορτίφ μοντέλο, το οποίο αναμένει κάποιες μεγαλύτερες και πιο εστιασμένες εκδόσεις για να δικαιώσει πλήρως τις δυνατότητες πλαισίου-αναρτήσεων. Ακόμα και έτσι πάντως, πιάνεις τον εαυτό σου να κινείται πιο σβέλτα από ό,τι θα περίμενες εκμεταλλευόμενος την κεκτημένη ταχύτητα και την ροπή του κινητήρα, και παρά τις κάπως αυξημένες κλίσεις, ακουμπάς πάνω στο γενικότερο στήσιμο του αυτοκινήτου, και περνάς με αρκετά περισσότερα χιλιόμετρα απ' ότι θα υπέθετες αρχικά. Αρωγός σ' αυτό το αλέγκρο ταμπεραμέντο το πολύ καλό σε αίσθηση τιμόνι αλλά και το κιβώτιο που στέκεται στο ύψος των περιστάσεων ιδίως στην «dynamic» ρύθμιση (αν και μας έλειψαν τα paddles στο τιμόνι). Iδιαίτερης μνείας χρήζουν τα εξαιρετικά φρένα όχι μόνο σε επίπεδο αίσθησης στο πεντάλ αλλά και σε ό,τι έχει να κάνει με τα κορυφαία νούμερα που έκανε στις μετρήσεις μας τα οποία θα ζήλευαν πολλά και πολύ πιο ακριβά σπορ αυτοκίνητα.

Η ΧΑΡΗ ΚΑΙ Η ΤΙΜΗ

Για όσους αρέσκονται να φθάνουν στο τέλος του κειμένου αναζητώντας το «συμπέρασμα», θα ξεκαθαρίσουμε ότι το νέο A1 είναι ένα γνήσιο Audi σε κάθε του έκφανση. Μαγνήτης εκφράσεων θαυμασμού για την αισθητική του, με κορυφαίο σε σχεδίαση και ποιότητα σαλόνι και έναν σπιρτόζικο οδηγικό χαρακτήρα που χωρίς δεύτερη κουβέντα κερδίζει επάξια την ταμπέλα του premium, αντιπροσωπεύει το μέγιστο που μπορεί να φθάσει αυτή η κατηγορία στις δύσκολες μέρες της κυριαρχίας των SUV. Είναι το καλύτερο μικρό που έχει φτιάξει η Audi στην ιστορία της, το πιο ολοκληρωμένο και σίγουρα το πιο στοχευμένο.

Όλα αυτά βέβαια έχουν ένα κόστος, που για το αυτοκίνητο της δοκιμής μας (ίσως η πιο πλήρης και σοφή επιλογή της -μέχρι στιγμής- γκάμας) φθάνει στα 25.630 ευρώ. Όπως έχουν τα πράγματα μοναδικός αντίπαλος είναι το Mini και σ' αυτό θα επανέλθουμε με αναλυτική συγκριτική δοκιμή. Όσο για τις μύχιες ή και φωναχτές σκέψεις περί εξοικονόμησης χρημάτων μέσω της επιλογής ενός Polo, νομίζουμε ότι δεν αξίζει καν να μπούμε στον κόπο να το συζητήσουμε. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: το Α1 δεν είναι ένα ακόμα supermini όπως όλα τα υπόλοιπα. Αλλά ένα πραγματικό Audi σε όλα του, ένα προϊόν ενός ανώτερου κόσμου με τις ελάχιστες δυνατές εκπτώσεις και με εκείνη την αύρα του μοναδικού.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ AUDI A1 SPORTBACK 30 TFSI S-TRONIC 2019   TIMH €22.200   ΤΕΛΗ €105,4

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 85(116)/5.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 200/2.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,2 sec, τελική 203 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,08 L/100km, 108 g/km

AUDI A1 SPORTBACK 30 TFSI S-TRONIC 2019

ΥΠΕΡ ΣΧΕ∆ΙΑΣΗ,ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, PREMIUM ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ.

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΚΑΠΟΙΑ ΣΚΛΗΡΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΤΟ ΤΑΜΠΛΟ, ΟΧΙ, ∆ΕΝ ΕΙΝΑΙ 3 ΧΙΛΙΑ∆ΕΣ ΚΥΒΙΚΑ.