Test Drive: BYD ETP3 - Δοκιμάζουμε το νέο ηλεκτρικό panel van με τις μεγάλες δυνατότητες


Μια νεοφερμένη φίρμα στην Ευρώπη η οποία είναι πολύ περισσότερα από κατασκευάστρια αυτοκινήτων ήρθε και στη χώρα μας και δοκιμάζουμε το νέο της ηλεκτρικό panel van. Ο λόγος για το BYD ETP3.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 28/1/2023

Η BYD λοιπόν (Build Your Dreams –Χτίσε τα Όνειρά σου, στα ελληνικά) θα πρέπει να μας συστηθεί πρώτα. Είναι μια εταιρία που μας έρχεται από την Κίνα και ήταν ήδη πρώτη παγκοσμίως σε πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων με μια πλήρη γκάμα μοντέλων, για το πρώτο εξάμηνο του 2022 (ναι, περισσότερα και από Tesla). Η εταιρεία με μια ιδιότυπη, επιχειρηματικά, κίνηση δεν έχει προμηθευτές για τα επιμέρους συστήματα καθώς από την πλατφόρμα, μέχρι τον ηλεκτροκινητήρα και τις μπαταρίες ως τα ηλεκτρονικά τα έχει σχεδιάσει και εξελίξει η ίδια η BYD.   

Για την ώρα, η φίρμα έρχεται στην Ελλάδα με μερικά βαρέος τύπου επαγγελματικά οχήματα και το ETP3 που βλέπετε στις φωτογραφίες. Ένα αμιγώς ηλεκτρικό panel van σχεδιασμένο με προδιαγραφές και ανέσεις επιβατικού. Σαφώς και ο όγκος αλλά και η εν γένει σχεδίαση προδιαθέτει στη γενική φιλοσοφία του αυτοκινήτου, το οποίο είναι συμπαγές (4,46 m μήκος, 1,72 m πλάτος, 1,875 m ύψος, μεταξόνιο 2,725 m) αλλά ταυτόχρονα τρομερά ευρύχωρο στο εσωτερικό του. Με μεικτό βάρος στα 2.420 kg και ωφέλιμο φορτίο 780 kg είναι ένας ικανός κουβαλητής (όπως διαπιστώσαμε) καθώς ο χώρος φόρτωσης έχει διαστάσεις 1,95 m βάθος, 1,4 m πλάτος και 1,3 m ύψος ενώ η απόσταση ανάμεσα στους θόλους είναι 1,23 m προσφέροντας έναν συνολικό όγκο φόρτωσης στα 3,5 κυβικά μέτρα. O οποίος έχει άριστο φωτισμό νυκτός και εξαιρετικά ανθεκτική αλουμινένια επένδυση στο πάτωμα (ίδιας ποιότητας και αντιολισθητικού ανάγλυφου με αυτά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή flight cases) αλλά και άγκιστρα πρόσδεσης φορτίου. Επιπρόσθετα, διαθέτει τόσο δύο μεγάλου ανοίγματος πλαϊνές πόρτες όσο και μια μεγάλη πίσω (ίσως ασύμμετρα ανοιγόμενη να ήταν πιο πρακτική).

Το  ETP3 έχει ως «καρδιά» έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη 136 PS με ροπή στα 210 Nm. Η μπαταρία του δεν είναι «σαν όλες τις άλλες». Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η BYD εκτός όλων όσων έχει επιτύχει κατέχει και πατέντες για την τεχνολογία μπαταριών, προμηθεύοντας μάλιστα συστοιχίες σε άλλους κατασκευαστές. Εδώ λοιπόν έχουμε μια μπαταρία λιθίου – φωσφορικού άλατος σιδήρου (LiFePO4), χωρητικότητας 44,9 kWh, made by BYD, η οποία αναφέρεται από τη φίρμα ως

«τεχνολογίας BLADE, που εξασφαλίζει μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα λόγω μειωμένου όγκου των στοιχείων που την αποτελούν και – χάρη στο ειδικό σύστημα θερμικής διαχείρισης BTMS – εξαιρετική συμπεριφορά όσον αφορά στη θερμοκρασία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σταθερή απόδοση, αξιοπιστία και μεγάλη διάρκεια ζωής».

Η τυποποιημένη κατανάλωση υπό κανονικές συνθήκες είναι στα 16,036 kWh/100 km ενώ εμείς μεσοσταθμικά τις ημέρες δοκιμής (τόσο κενό όσο και φορτωμένο στα όρια του ωφέλιμού του, σημειώσαμε κατανάλωση στα 16,5 kWh/100 km, νούμερο εντυπωσιακό και τίμιο. Η BYD υπόσχεται μια αυτονομία 275 km σε αστικό περιβάλλον (233 km συνδυαστικά), αλλά μια χαρά έφτασε μέχρι τα 300 km εφόσον βασιστείτε στο… «πράσινο» δεξί σας πόδι και στην μέγιστη ισχύ αναγεννητικής πέδησης που έρχεται μέσα από ένα βασικό και κάπως δαιδαλώδες μενού από την κεντρική οθόνη στον πίνακα οργάνων για λειτουργία one pedal. Η φόρτιση γίνεται τόσο με φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) όσο και με ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC). Η ισχύς φόρτισης είναι 6,6 kW για εναλλασσόμενο ρεύμα και 50 kW για συνεχές. Η φόρτιση από το 20% έως το 100% της χωρητικότητας της μπαταρίας διαρκεί μόλις 30’ της ώρας ή 5,5 ώρες, με συνεχές και εναλλασσόμενο ρεύμα αντίστοιχα.

Παραλάβαμε ένα ολοκαίνουργιο ETP3 από τις εγκαταστάσεις της PNT CARS - Pantopikos, η οποία έχει έκθεση, πωλήσεις, after sales, φανοποιείο και βαφείο στην Αθήνα και αποτελεί πυλώνα της διάθεσης των αυτοκινήτων της BYD στην Ελλάδα (με την εισαγωγή τους να γίνεται από την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ). Ένα λευκό βανάκι με τις σχετικές πράσινες γραφιστικές πινελιές που μας ενημερώνουν για το 100% της ηλεκτρικής του υπόστασης. Κάθεσαι αρκετά ψηλά, έχοντας ένα περιβάλλον που θυμίζει σίγουρα επαγγελματικό όχημα (σκληρά πλαστικά, θέσεις για έγγραφα και αντικείμενα) αλλά έχοντας παράλληλα αρκετές ανέσεις για δύο επιβάτες. Άλλωστε ο εξοπλισμός του ξεφεύγει από τα στενά πλαίσια ενός «κουβαλητή».

Το μάλλον οριζόντια τοποθετημένο τιμόνι έχει ηλεκτρική υποβοήθηση έχοντας ρύθμιση επάνω κάτω, οι καθρέφτες είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι ενώ συναντάμε και άλλες «επιβατικές ευκολίες» (πολυλειτουργικό τιμόνι, ηλεκτρικό χειρόφρενο, αυτόματη ρύθμιση φώτων, ηχοσύστημα και θύρες για σύνδεση συσκευών) ενώ σύμφωνα με την εισαγωγική εταιρία, για την περίοδο λανσαρίσματος παρέχονται χωρίς έξτρα χρέωση ζάντες αλουμινίου 16” με ελαστικά 195/60-R16, κάμερα οπισθοπορείας στην κεντρική οθόνη, θερμαινόμενοι εξωτερικοί καθρέπτες και δερμάτινα, θερμαινόμενα καθίσματα. Η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα Μακ Φέρσον εμπρός και, παραδοσιακά για van, φύλλα σούστας πίσω αλλά υπάρχουν τέσσερα δισκόφρενα και τα προβλεπόμενα συστήματα πέδησης και ελέγχου (ABS και ESP) με την κίνηση να μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω μονοτάχυτου κιβωτίου.

Ευθύς εξ αρχής, αντιλαμβάνεσαι ότι οδηγείς ένα ηλεκτρικό όχημα. Πως; Από την ησυχία λειτουργίας του κινητήρα και την αμεσότητα απόδοσης της ισχύος. Το πάτωμα επίσης είναι πολύ άκαμπτο (ως είθισται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που πρέπει να προφυλάσσουν τις μπαταρίες τους από στρεβλώσεις) και γενικά παρά την υψηλή θέση οδήγησης νιώθεις ότι κινείσαι  έχοντας ένα «σχεδόν SUV» όχημα. Όταν είναι κενό βεβαίως νιώθεις μια κάποια σκληρότητα της πίσω ανάρτησης αλλά άπαξ και φορτωθεί όλα βαίνουν καλώς. Απλά δεν πρέπει να μη μεθύσετε από την αμεσότητα της ισχύος και ανεβάσετε ρυθμό αδικαιολογήτως γιατί τότε η υποσχόμενη αυτονομία πέφτει γρήγορα ενώ αρχίζουν να μπαίνουν να κάποιοι αεροδυναμικοί θόρυβοι, στην καμπίνα. Να σημειώσουμε επίσης ότι το τιμόνι «κόβει» αρκετά προσθέτοντας στο «σκορ» ευελιξίας αλλά και ότι η μέγιστη δυνατή ανωφέρεια που μπορεί να κινηθεί είναι 20%.Γενικά, τις ημέρες δοκιμής δε νιώσαμε άβολα κινούμενοι εντός των τειχών, ούτε κι όταν επρόκειτο να σταθμεύουμε (υπάρχει κρύσταλλο στο πάνελ της καμπίνας με το οποίο έχουμε άριστη εποπτεία προς τα πίσω) ενώ και τα βοηθήματα στάθμευσης με έλυσαν τα χέρια. Όσο για την φορτοεκφόρτωση οι διπλές πόρτες με το μεγάλο άνοιγμα και το σχετικά χαμηλό κατώφλι βοήθησαν σημαντικά.

Η προτεινόμενη λιανική τιμή του BYD ETP3 είναι 34.820 ευρώ ( ΦΠΑ) ενώ μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» υπάρχει επιδότηση  8.000 ευρώ. Η δυνατότητα χρήσης του ETP3 μέσω κάποιου προγράμματος Leasing, με το όφελος της κρατικής επιδότησης να παραμένει σε ισχύ. Οι εγγυήσεις είναι στα 8 χρόνια ή 200.000 km για την μπαταρία, το ηλεκτρικό κινητήριο σύστημα έχει 5 χρόνια ή 150.000 km και λοιπά ηλεκτρικά εξαρτήματα 4 χρόνια ή 120.000 km και βασική κάλυψη 2 χρόνια ή 100.000 km.

Πολλές ανέσεις, τίμια ηλεκτροκίνηση και αυτονομία τα οφέλη μιας πολύ αποδοτικής μπαταρίας και χώροι για πολλά ογκώδη και βαριά είναι τα διαπιστευτήρια του νέου BYD ETP3 και πιστεύουμε ότι αρκετοί επαγγελματίες μπορούν να δουν μέσα από όσα προσφέρει τον νέο τους συνεργάτη.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ BYD ETP3 136 PS 2023   TIMH €34.820   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1 σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 100(136)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 210

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε sec, τελική 100 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 kWh/100km, 0

BYD ETP3 136 PS 2023

ΥΠΕΡ ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΣΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑΣ, ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ.

ΚΑΤΑ ΑΕΡΟΔΥΝΑΜΙΚΟΙ ΘΟΡΥΒΟΙ, ΣΚΛΗΡΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΕ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΣΗΜΕΙΑ, ΝΤΟΥΛΑΠΑΚΙ ΣΥΝΟΔΗΓΟΥ.