TEST DRIVE: Δοκιμάζουμε το εντυπωσιακό Mazda CX-60 PHEV 2.5 E-Skyactiv 327PS AWD


Η προέλευση εκτοξεύει την ποιότητα κατασκευής και την αξιοπιστία του πρώτου plug-in hybrid –και δεόντως πολυτελούς– μοντέλου της Mazda στα ύψη. Και είναι αυτό το χαρακτηριστικό, σε συνδυασμό με το πακέτο υψηλής τεχνολογίας, που συνοδεύει το CX-60, που κυρίως θα συγκινήσει τους λάτρεις της ιαπωνικής σχολής.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 25/12/2022

Όταν βλέπεις για πρώτη φορά το νέο μεγάλο SUV της Mazda, το CX-60, το οποίο αποτελεί και την πρώτη απόπειρα της –οπωσδήποτε «ιδιαίτερης»– ιαπωνικής εταιρείας στον τομέα τον plug-in hybrid συστημάτων κίνησης, για κάποιο λόγο έχεις την αίσθηση ότι υπάρχει κάποια σχέση με… Volvo, τουλάχιστον σχεδιαστική. Αν το προσέξεις καλύτερα, ανακαλύπτεις ότι αυτό έχει να κάνει κυρίως με τη μεγάλη κάθετη μάσκα και ίσως γενικότερα με το ογκώδες εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου. Σίγουρα, πάντως, έχει να κάνει και με το γεγονός ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που δεν είναι φτηνό – ένα αυτοκίνητο το οποίο με την υψηλή ποιότητα κατασκευής, την πολυτέλεια και την τεχνολογία που προσφέρει δικαιωματικά κατατάσσεται στις premium επιλογές.

Ένα αυτοκίνητο μεγάλο (το μήκος του φλερτάρει με τα 4,8 m), με μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Ένα αυτοκίνητο που δεν έχει κανένα πρόβλημα να σε πείσει ότι είναι “Made in Japan” – και αυτό το τελευταίο από μόνο του είναι, έτσι κι αλλιώς, ένα πλεονέκτημα. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, η κατασκευή ενός οχήματος στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου ήταν, είναι και, από ό,τι φαίνεται, θα είναι πάντα ένα πιστοποιητικό ποιότητας που οδηγεί στην αξιοπιστία. Και είναι αυτή η ποιότητα κάτι που εισπράττεις κάθε στιγμή, όχι μόνον από την υφή και την αίσθηση που αναδύουν τα υλικά που σε περιβάλλουν στην καμπίνα, αλλά και κάτι που το επιβεβαιώνεις κάθε στιγμή που το αυτοκίνητο βρίσκεται σε κίνηση – οπότε συμπεριφέρεται σαν… μονόλιθος.

Ωστόσο, αυτή η μονολιθική συμπεριφορά έχει και μία αδύναμη πλευρά: Με το βάρος του αυτοκίνητου να φτάνει στους δύο τόνους, εκ των οποίων καμιά διακοσαριά κιλά αντιστοιχούν μόνο στην μπαταρία του υβριδικού συστήματος, η ανάρτηση κλέβει «κάτι» από την άνεση των επιβατών, αφού αναγκαστικά είναι πιο σφιχτή από το σύνηθες. Το δικό τους ρόλο παίζουν σε αυτό και οι 20άρες ζάντες (ελαστικά 235/50 R20 100W).

Κατά τα άλλα, η ανάρτηση είναι δεόντως «σοφιστικέ», καθώς αποτελείται από δίπλα ψαλίδια εμπρός και από μία διάταξη πολλαπλών συνδέσμων πίσω – στοιχεία για τα οποία η Mazda υπερηφανεύεται, καθώς αποτελούν μέρος της γενικότερης Κλιμακωτής Αρχιτεκτονικής Πολλαπλών Λύσεων “Skyactiv” της Mazda. Και είναι αυτή η επιλογή που εξασφαλίζει τον αποτελεσματικό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος, περιορίζοντας τις κλίσεις στις στροφές και πρακτικά εξαλείφοντας τις τάσεις πλεύσης στις μεγάλες ταχύτητες. Χωρίς, όμως, πάλι να μπορείς να πεις ότι το μεγάλο SUV της Mazda σε προδιαθέτει να το οδηγήσεις γρήγορα, αφού δείχνει να «ζορίζεται» όταν το πιέσεις, φροντίζοντας, πάντως, να σε προειδοποιήσει εγκαίρως για τα όριά του – χωρίς να σε τρομάζει με απότομες αντιδράσεις.

Επιλέγοντας, τώρα, να πράξεις το λογικό σε ένα plug-in hybrid όχημα, να αξιοποιήσεις, δηλαδή, τα περίπου 18 kW της μπαταρίας, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, θα καταφύγεις στην επιλογή EV του συστήματος Mi-Drive της Mazda, το οποίο σου δίνει, επίσης, τις επιλογές Sport, Normal και Off Road. Στην κατάσταση, λοιπόν, της πλήρους ηλεκτροκίνησης δεν έχεις κανένα πρόβλημα να κινηθείς με απόλυτη αξιοπρέπεια και ταχύτητα έως 100 km/h σε αστικό περιβάλλον, χάρη στον ισχυρό ηλεκτροκινητήρα των 129 kW, έχοντας, είναι αλήθεια, μία έντονη αίσθηση της μετάδοσης της κίνησης στους πίσω τροχούς, αλλά και όχι την καλύτερη δυνατή πληροφόρηση στο μάλλον ελαφρύ τιμόνι. Kαι αν η «αίσθηση» σε αυτές τις συνθήκες είναι δευτερεύουσα, στον τομέα του πρωτεύοντος –της αυτονομίας που προσφέρει η μπαταρία– πάλι δεν ενθουσιαστήκαμε, αφού δεν καταφέραμε να κινηθούμε για περισσότερα από τριάντα χιλιόμετρα με μηδενικούς ρύπους – τα οποία, βέβαια, απέχουν πολύ από τα 63 που υπόσχεται η Mazda.

Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι το Mazda CX-60 διαθέτει μόνιμη τετρακίνηση (η οποία μας έδειξε την αποτελεσματικότητά της εκτός δρόμου στην πράξη) με τον τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα και τον ηλεκτροκινητήρα να είναι σε σειρά τοποθετημένοι κατά τον διαμήκη άξονα, στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου, σε μία διάταξη που «προκρίνει» τη μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς. Ενώ οι εμπρός παραλαμβάνουν, με τη σειρά τους, το ποσοστό της ροπής που δικαιούνται με τη βοήθεια ενός πολύδισκου συμπλέκτη. Σημειώνουμε ότι και το πολύ καλό 8άρι αυτόματο κιβώτιο διαθέτει πολύδισκο συμπλέκτη αντί του κλασικού υδροδυναμικού μετατροπέα ροπής.

Επιλέγοντας Normal, έχεις στη διάθεσή σου και τους δύο κινητήρες, αλλά είναι αλήθεια ότι χρειάζεται να πατήσεις αποφασιστικά το γκάζι για να εισπράξεις μια επιτάχυνση αντίστοιχη αυτής που περιμένεις, με βάση τον εντυπωσιακό χρόνο για τα 0-100 km/h (5,8’’). Στην επιλογή Sport η απόκριση στο γκάζι μεταβάλλεται και οι στροφές του κινητήρα ανεβαίνουν πιο εύκολα, ωστόσο ζητώντας την πλήρη ισχύ από το σύστημα κίνησης συνειδητοποιείς ότι εκτοξεύεται στα ύψη όχι μόνον ο δείκτης του στροφόμετρου, αλλά και ο θόρυβος, χωρίς, όμως, ποτέ να νιώσεις κάποιο «μπαμ» πατώντας το γκάζι – και αυτό, βέβαια, έχει να κάνει με το γεγονός ότι ο βενζινοκινητήρας δεν είναι τούρμπο… Πάντως, μπορείς να κινείσαι γρήγορα, αφού και το τιμόνι βαραίνει, αλλά και τα φρένα (δίσκοι 347 mm εμπρός, 328 mm πίσω) επιδεικνύουν αξιοσημείωτη αντοχή και αποτελεσματικότητα.

Γεγονός, όμως, είναι ότι αυτό το Mazda δεν σε προτρέπει, όπως άλλα μοντέλα της εταιρείας, να οδηγήσεις γρήγορα – θα λέγαμε ότι το καλύτερο που έχεις να κάνεις είναι να κινείσαι ήρεμα, με την κεκτημένη ταχύτητα και με ελάχιστο γκάζι, απολαμβάνοντας ήρεμες διαδρομές. Κλείνοντας, οφείλουμε να πούμε ότι εκτιμήσαμε το πακέτο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης “i-Activsense” το οποίο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το εξελιγμένο Σύστημα Πέδησης Κινδύνου στην πόλη (Advanced Smart City Brake Assist / dvanced SCBS) με λειτουργία ανίχνευσης και διασταύρωσης πεζών και ποδηλατών, το Σύστημα Ειδοποίησης Κάθετης Κυκλοφορίας κατά την οπισθοπορεία – Rear Cross Traffic Alert (RCTA) κ.λπ.

Στο διά ταύτα, στο ταμείο, δηλαδή, βλέπουμε ότι ο τιμοκατάλογος ξεκινά από τα 58.087 €, η πλούσια έκδοση Takumi που διαθέτει επιπλέον κοστίζει 63.691 €, ενώ το αυτοκίνητο που οδηγήσαμε, η κορυφαία έκδοση Takumi/Comfort/CS/DA/SR, που επιπλέον διαθέτει έξτρα πακέτο άνεσης, μεγάλη ηλιοροφή κ.λπ. φτάνει στα 71.411 €. Δεν είναι μικρά τα ποσά, αλλά βρίσκονται μέσα σε ένα λογικό πλαίσιο, με βάση τα δεδομένα της κατηγορίας και τον προσφερόμενο εξοπλισμό. Στα υπέρ του νέου CX-60, τέλος, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε τα 6 χρόνια της εργοστασιακής εγγύησης (150.000 km), η οποία καλύπτει πλέον όλα τα μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MAZDA CX-60 PHEV 2.5 E-Skyactiv 327PS AWD 2022   TIMH €58.087   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.488, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 240(327)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 500/4.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,8 sec, τελική 200 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1,5 L/100km, 33 g/km

MAZDA CX-60 PHEV 2.5 E-Skyactiv 327PS AWD 2022

ΥΠΕΡ ΥΨΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, DESIGN, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΧΩΡΟΙ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.

ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΘΟΡΥΒΟΣ ΚΙΝΗΤΗΡΑ ΣΤΙΣ ΨΗΛΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ, ΜΕΤΡΙΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΣΤΟ ΤΙΜΟΝΙ.