Test Drive: Hyundai Ioniq 5 [77kWh 230PS] - Δοκιμάζουμε το premium EV crossover


Η ελληνική αντιπροσωπεία μάς εμπιστεύτηκε ένα IONIQ 5 RWD 77 kWh με ισχύ 230 PS, έκδοση ενός μοντέλου που κουβαλά ήδη βαρύγδουπους τίτλους τιμής (τα Best EV Car του αμερικανικού Car and Driver και το World Car of the Year 2022 μάς φτάνουν) και περιμέναμε να βραδιάσει για να δούμε τι μπορεί να δείξει, να φωτίσει και να κάνει, το σημερινό... μέλλον.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 20/5/2023

H Hyundai έχει λανσάρει εδώ και μερικά χρόνια το όνομα IONIQ θέλοντας να καταδείξει την πορεία της προς το ηλεκτροκίνητο μέλλον. Επιστράτευσε πολλή ενέργεια, μέχρι και τους υπερ-διάσημους BTS, τη boy band της νέας γενιάς των οποίων ο τίτλος της δοκιμής είναι και τίτλος μιας από τις επιτυχίες τους. Κι ύστερα η κορεατική φίρμα μάς άφησε, με ένα ολικό restart, με το στόμα ανοιχτό παρουσιάζοντας το IONIQ 5. Ένα μοντέλο βασισμένο στο παρελθόν της, αλλά συνάμα φρέσκο και ξεχωριστό, που μπορεί να σε σοκάρει. Και όχι μόνο γι’ αυτό. Πριν μας θεωρήσετε υπερβολικούς, να σημειώσουμε ότι η όψη και μόνο αυτού του αυτοκινήτου αποτελεί μια επανάσταση για τους Κορεάτες και –ίσως– και για την αυτοκινητοβιομηχανία ολόκληρη. Είναι «πνευματικό παιδί» του Κορεάτη σχεδιαστή SangYup Lee, κάτι ίσως αναμενόμενο.

Όμως, αυτό που δεν γνωρίζουν οι περισσότεροι είναι ότι ο Lee είναι ένας… κοσμοπολίτης σχεδιαστής, αφού το πορτφόλιο του περιλαμβάνει μοντέλα όπως τα Chevrolet Camaro του 2010, Bentley Continental GT, και Bentley Flying Spur. Αυτός ο άνθρωπος αναζήτησε στο παρελθόν της Hyundai το πρώτο στην ιστορία της φίρμας, επιβατικό μοντέλο, το Hyundai Pony, τα γονίδια που θα μπορούσε να φέρει στο σήμερα. Κι έκανε διάνα! Ένα μεγάλο αυτοκίνητο είναι το IONIQ 5 με γραμμές στα όρια του… δωρικού ρυθμού, με αναλογίες από ένα liftback coupe (μην αναζητήσετε πίσω υαλοκαθαριστήρα, δεν χρειάζεται, μιας και η αεροδυναμική συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι τέτοια).

Είναι μεγάλο το κάτι-σαν-μικρομεσαίο μοντέλο, φαρδύ, μακρύ (μήκος 4.635 mm, πλάτος 1.890 mm και ύψος 1.605 mm), και με αρκετή απόσταση από το έδαφος στα 160 mm για να το βαφτίσει η Hyundai “crossover”. Κατά τη γνώμη μας, είναι ένα αυτοκίνητο που περνά πολλές κόκκινες γραμμές, κάνοντας την επαφή μαζί του (οπτική, αλλά και, όπως θα δούμε παρακάτω, οδηγική) μια φρέσκια, νέα εμπειρία. Είναι αναζωογονητικό. Δείχνει retro, αλλά είναι σύγχρονο.

Στα δικά μας

Μια προσεκτική ματιά αποκαλύπτει τα χιλιάδες καρέ που συνθέτουν πολλές επιφάνειες του αυτοκινήτου (το εσωτερικό των φώτων, διακοσμητικά, σχεδόν παντού), μικρά τετραγωνάκια σαν να έφτιαξες το αυτοκίνητο στο video game Minecraft, απόρροια της σχεδιαστικής μανιέρας Parametric Pixel που εφάρμοσε η εταιρεία. Αλλά, από την άλλη, είναι τόσο ταιριαστό και ποιοτικό το αποτέλεσμα, που είναι ένα… χαστούκι στα EV ειωθότα της εποχής. Έχει μια μονοκόμματη χροιά, σαν να σμιλεύτηκε από ένα κομμάτι μέταλλο. Βοηθά σε αυτό και το ματ, ασημί μεταλλικό χρώμα, οι χωνευτές λαβές των θυρών, οι αρμοί, τα διάκενα (άψογα φροντισμένα) και λεπτομέρειες, όπως το σχήμα και άνοιγμα του… virtual καπό (δεν υπάρχει κινητήρας εμπρός, αλλά ένας βοηθητικός χώρος αποσκευών 57 lt).

Η καμπίνα είναι απρόβλεπτα καλαίσθητη και προβλέψιμα ευρύχωρη, καθώς με τόσο πλάτος και τέτοιο μεταξόνιο (3.000 mm) δεν μπορείς παρά να έχει αχανείς χώρους. Κι έτσι είναι. Άφθονοι χώροι για γόνατα, τα πίσω διαιρούμενα καθίσματα κινούνται σε ράγιες κατά το διαμήκη άξονα αυξομειώνοντας ανάλογα με τις ανάγκες τους διαθέσιμους χώρους για επιβάτες και αποσκευές στάνταρ στα 537 lt (συρόμενη είναι και η κεντρική κονσόλα), ενώ εμπρός το ρηχό, χαμηλό παρμπρίζ δίνει εξαιρετική εποπτεία και συνάμα χώρους για μικροαντικείμενα που πολύ απλά… δεν υπάρχουν!

Μέχρι και το ντουλάπι εμπρός από τον συνοδηγό είναι ένα τεράστιο συρτάρι. Τα πλαστικά είναι όμορφα συναρμολογημένα, με αυτά που επενδύουν το επάνω μέρος του ταμπλώ να είναι μαλακά στην υφή. Τα καθίσματα έχουν όμορφα ανάγλυφα υλικά, με μεγάλα έδρανα για τα εμπρός και πίσω, αλλά με πλημμελή στήριξη για τη μέση. Προφανώς, την παράσταση εδώ κλέβει η ενοποίηση των δύο ψηφιακών οθονών 12,3" με πλήρη ελληνικά μενού, εξαιρετικό περιβάλλον πληροφοριών (αν και λίγο μικρές γραμματοσειρές), από τα οποία μπορείς να διασυνδεθείς να παρακολουθήσεις τη ροή ενέργειας ή να καλιμπράρεις τα… 21 συστήματα ασφαλείας υπό το σχήμα Hyundai Smart Sense. Α! και οι λευκές κορνίζες των οθονών, που τόσο μα τόσο ξεφεύγουν από τη σκούρα πεπατημένη των ημερών μας.

Τεχνολογία για τον οδηγό

Μια νέα πλατφόρμα αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο δημιουργίας αυτού του αυτοκινήτου. Η E-GMP (Electric-Global Modular Platform) του Hyundai Group έρχεται με πολλές καινοτομίες (μέχρι 800 V φόρτιση!), απόδοση ρεύματος για φόρτιση απαιτητικών συσκευών (και όχι απλώς το κινητό μας), και χωρητικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου στις 77 kWh οι οποίες έχουν σφραγιστεί στο πάτωμα. Το σύστημα πολλαπλής φόρτισης είναι, σύμφωνα με τη Hyundai, η πρώτη πατενταρισμένη τεχνολογία στον κόσμο με λειτουργία boost του συστήματος κινητήρα και μετατροπέα από τα 400 V στα 800 V για σταθερή συμβατότητα φόρτισης.

Με φορτιστή 350 kW, το IONIQ 5 μπορεί να φορτίσει από το 10% έως το 80% της μπαταρίας του σε 18 min, ενώ πέντε min φόρτισης εξασφαλίζουν 100 km αυτονομίας. Επίσης, το IONIQ 5 υποστηρίζει λειτουργία V2L (Vehicle to Load), η οποία επιτρέπει τη φόρτιση ηλεκτρικών συσκευών, ηλεκτρικών ποδηλάτων, σκούτερ ή εξοπλισμό κάμπινγκ –έως και 3,6 kW–, ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται εν κινήσει ή σταθμευμένο. Η θύρα V2L βρίσκεται κάτω από τα καθίσματα της δεύτερης σειράς και μπορεί να δίνει ενέργεια όταν το όχημα είναι ενεργοποιημένο. Μια άλλη θύρα V2L βρίσκεται στη θύρα φόρτισης η οποία παρέχει ισχύ ακόμα και όταν το όχημα είναι απενεργοποιημένο.

H πίσω ανάρτηση πέντε συνδέσμων είναι ίσως κάτι αναμενόμενο. Αυτό που δεν είναι αφορά στον τρόπο μετάδοσης της κίνησης. Εδώ έχουμε μια παγκόσμια πρωτιά, καθώς μετά το i20 coupe WRC Rally Car και μοντέλα N, η Hyundai τοποθέτησε σε αυτοκίνητο παραγωγής το Integrated Drive Axle (IDA). Μέχρι να αναπτύξει η Hyundai την τεχνολογία αυτήν, τα αυτοκίνητα συνέδεαν άξονες μετάδοσης κίνησης και ρουλεμάν τροχών με μπουλόνια και παξιμάδια, για να δώσουν κίνηση τους τροχούς. Ωστόσο, υπάρχει ένα πρόβλημα: απώλεια ισχύος, μεγάλη ακαμψία και μεγάλο βάρος λόγω του μεγάλου αριθμού εξαρτημάτων. Από την άλλη πλευρά, το IDA έχει περίπου 59% περισσότερη ακαμψία και περίπου 10% λιγότερο βάρος από πριν, λόγω της ενσωμάτωσης εξαρτημάτων. Επιπλέον, το ποσοστό ελαττωμάτων της κατασκευής ανταλλακτικών μειώθηκε επίσης σημαντικά.

Οδηγικά

Ό,τι περιμένεις από ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το εισπράττεις στο ακέραιο. Μπορεί να βγάλει το rebound, τη γνωστή ταλάντωση των σύγχρονων, μεγάλης μάζας ηλεκτρικών αυτοκινήτων (το IONIQ 5 αγγίζει τα 2.010 kg), αλλά περνά «στα ψιλά» όλο αυτό. Εξαιρετική απόδοση ισχύος, άμεση αδιάλειπτη και με άριστη διαχείριση και του τελευταίου ηλεκτρονίου αναγεννητικής πέδησης. Τα paddles στο τιμόνι, για παράδειγμα, δεν αλλάζουν ταχύτητες, αλλά ενισχύουν τον βαθμό πέδησης μεταξύ τριών επιπέδων, ενώ υπάρχει και δυνατότητα e-pedal και ρύθμιση της αίσθησης πέδησης (τελευταία φορά είχαμε δει κάτι τέτοιο σε … Volvo). Κοντολογίς, απόλυτα ρεαλιστική η αστική αυτονομία των 710 km (!) που ανακοινώνει η εταιρεία και 507 km συνδυαστικά, όπως και η κατανάλωση των 16,9 kWh/100km. Αλλά ταυτόχρονα μια μοναδική αίσθηση αμεσότητας και στιβαρότητας. Το μπροστινό σύστημα υπακούει τάχιστα, πειθήνια και με καντάρια πρόσφυσης από τα 235/55-R19 ελαστικά Primacy 4 της Michelin, και συνάμα η ισορροπία, το ζύγισμα και η αίσθηση ότι οδηγείς ένα κομμάτι μέταλλο και όχι ένα πάτωμα συραμμένο με πόντες είναι αυτά που κυριαρχούν.

Αν θέλεις, μάλιστα, μπορείς και να παίξεις με απενεργοποίηση των ηλεκτρονικών συστημάτων, δεδομένου ότι το πισωκίνητο IONIQ 5 της δοκιμής μας μπορεί να σπάσει πρόσφυση (με 350 Nm άμεσα διαθέσιμα) προσφέροντας και ένα ταχύ 7,3 sec για τα πρώτα 100 km/h από στάση, αλλά και παραμετροποίηση απόδοσης με προγράμματα ECO, Normal και Sport. Σκεφτείτε τι έχει να γίνει μόλις παρουσιαστεί και το IONIQ 5 N…Την ίδια στιγμή, η άνεση δεν είναι πρόχειρη, επιφανειακή η φθηνή φορώντας πολλαπλούς συνδέσμους πίσω κι ας μην έχει σοφιστικέ, ελεγχόμενα αμορτισέρ. Νιώθεις ότι οδηγείς ένα ώριμο, καλομονωμένο, αεροδυναμικό αυτοκίνητο, απόλυτα άνετο και ήσυχο (τόσο, μάλιστα, που μας έλειψε κάποιος τεχνητός ήχος επιτάχυνσης, έτσι, για να ξυπνούν τα αίματα).

Τι θα θέλαμε; Να «κόβει» περισσότερο το τιμόνι, καθώς δυνητικά θα μπορούσε να συνιστά κάτι που στερεί μια κάποια περισσότερη αστική ευελιξία. Ψάχναμε ώρα να βρούμε κάποιο ψεγάδι. Εις μάτην! Το IONIQ 5 είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο όπως θα έπρεπε να είναι σήμερα. Δεν ακολουθεί κανένα στερεότυπο, θέτει νέα στάνταρ στο οδηγικό, αισθητικό, πρακτικό και λειτουργικό πεδίο κι όλα αυτά με εξαιρετικές αλά Hyundai εγγυήσεις, δώρο το wallbox για γρήγορες φορτίσεις στο σπίτι (!) και εξαιρετικές τιμές αφού το IONIQ 5 58 kWh διατίθεται από 37.090 ευρώ μετά τη σχετική επιδότηση. Είναι ο καλύτερος εαυτός της Hyundai και ως τέτοιος δεν μπορεί παρά να πετύχει.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ HYUNDAI IONIQ 5 77kWh 230PS 2022   TIMH €41.890   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 230  ΡΟΠΗ Nm/rpm 350

ΜΕΤΑΔΟΣΗ

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,3 sec, τελική 185 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 17 kWh/100km, 0

HYUNDAI IONIQ 5 77kWh 230PS 2022

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ, ΑΝΕΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ.

ΚΑΤΑ ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΜΙΚΡΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΑ ΛΑΘΗ.