Test Drive: Mazda MX-5 ND 2.0 SkyactivG 186PS & MX-5 NC 2.0 160PS - Δοκιμάζουμε τα δύο εμβληματικά roadsters


Η Mazda ακολουθεί μια ιδιαίτερη φιλοσοφία εξέλιξης στα μοντέλα της. Με σημείο αναφοράς την κορυφαία έκδοση της προηγούμενης γενιάς του ΜΧ-5 δοκιμάζουμε την τελευταία γενιά του μοντέλου στη δίλιτρη έκδοση.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΤΟΛΙΟΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 23/10/2022

Οι Ιάπωνες έχουν διαφορετική κουλτούρα και τρόπο σκέψης από εμάς τους Ευρωπαίους. Αυτό αποτυπώνεται και στα αυτοκίνητά τους. Ίσως η χαρακτηριστικότερη από όλες τις εταιρείες είναι, εν προκειμένω, η Mazda. Δεν ακολουθεί απλώς τις μόδες κάθε εποχής. Προσαρμόζεται στις ανάγκες και τα θέλω, χωρίς, όμως, να συμβιβάζεται. Αυτό είναι σίγουρα πιο δύσκολο από το «απλώς προσαρμόζομαι». Πάρτε για παράδειγμα το αυτοκίνητο της δοκιμής μας.

Πρόκειται για την τελευταία γενιά του ΜΧ-5, το οποίο, όμως, αντίθετα με τη λογική του downsize έχει κάτω από το καπό στην κορυφαία του έκδοση έναν δίλιτρο ατμοσφαιρικό κινητήρα. Σε πρώτη ανάγνωση δείχνει τρελό, μιας και πλέον την αγορά έχουν κατακλύσει τουρμποκινητήρες με κυβισμό έως 1,5 lt. Η λογική που ακολουθεί η Mazda είναι περισσότερο μια συνέχεια της φιλοσοφίας που είχε όταν παρουσίασε την προηγούμενη γενιά MX-5, πίσω στο 2006. Έτσι, αποφασίσαμε να φέρουμε το νέο μοντέλο δίπλα στο αντίστοιχο MX-5 προηγούμενης γενιάς που ανήκει στον Δημήτρη, φίλο και συνεργάτη του Car and Driver για να διαπιστώσουμε την εξέλιξη μέσα στα χρόνια.

Ο παλιός

To MX-5 3ης γενιάς δέχθηκε μεγάλη κριτική όταν και παρουσιάστηκε. Η Mazda τότε αποφάσισε να μεγαλώσει σε διατάσεις το μοντέλο και να του προσθέσει ανέσεις που συνήθως έβρισκες σε μοντέλα ανώτερης κατηγορίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί και το βάρος, παρά τις προσπάθειες της Mazda για το αντίθετο. Αυτό ενόχλησε τους σκληροπυρηνικούς και έτσι τη θεωρούν την λιγότερο εύστοχη από τις τέσσερις γενιές του μοντέλου.

Η ιστορία, όμως, ήταν κάπως διαφορετική, με πολύ κόσμο να το εκτιμά και να κυκλοφορεί καθημερινά μαζί του μέχρι τις μέρες μας. Στο λανσάρισμα του μοντέλου, υπήρχε και μια έκδοση περιορισμένης παραγωγής 7.500 αντιτύπων, όπως το αυτοκίνητο στις σελίδες μας. Εκτός από το ιδιαίτερο κόκκινο μεταλλικό χρώμα και αρκετές νίκελ λεπτομέρειες, περιλάμβανε πλούσιο εξοπλισμό που μεταξύ άλλων περιελάμβανε δερμάτινα και θερμαινόμενα καθίσματα, φώτα Xenon και ηχοσύστημα της Bose.

Κάτω από το καπό υπήρχε ένας δίλιτρος ατμοσφαιρικός κινητήρας με απόδοση 160 PS και εξάρι χειροκίνητο κιβώτιο, που δεν ήταν στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις, αλλά και μπλοκέ διαφορικό στον πίσω άξονα. Τέλος, η ανάρτηση ήταν κατασκευασμένη από την Bilstein.

Ο νέος

Η τέταρτη γενιά του MX-5 παρουσιάστηκε το 2014, ενώ το 2019 δέχθηκε μια σειρά βελτιώσεων που δύσκολα ξεχωρίζεις με γυμνό μάτι. Εδώ η Mazda αποφάσισε να συνδυάσει τις νέες τεχνολογίες με τις βασικές αρχές της 1η γενιάς του μοντέλου κάνοντας μια «διόρθωση» σε σύγκριση με την φιλοσοφία του ΜΧ-5 προηγούμενης γενιάς.

Έτσι, το μοντέλο μίκρυνε σε μήκος, μειώθηκε το βάρος, χωρίς, όμως, από την άλλη να στερείται πολυτέλειας και εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας. Τεχνικά η σημαντικότερη είδηση στη facelift έκδοση του ND2 είναι ο κινητήρας Skyactiv G που αποδίδει 186 PS.

Το νούμερο δεν είναι εντυπωσιακό, ωστόσο σημειώστε πως σε δοκιμές στο εξωτερικό από στάση είναι πιο γρήγορο από Honda S2000, ένα μοντέλο θρυλικό με ονομαστική απόδοση 240 PS!

Beauty queens

Πλέον ο κόσμος έχει γυρίσει την πλάτη στα roadster και η κατηγορία έχει συρρικνωθεί, με αποτέλεσμα να αποτελούν πλέον σπάνιο θέαμα στον δρόμο. Σταματημένα, λοιπόν, διπλά δίπλα τα δύο MX-5 μοιάζουν σαν μια όαση. Δύο κατασκευές αφιερωμένες στην οδήγηση και όχι μόνο στη μεταφορά. Θες να αρπάξεις τα κλειδιά ενός από τα δύο και να φύγεις μακριά. Να ανοίξεις την οροφή, να πετάξεις στα χωράφια το κινητό σου τηλέφωνο και να εξαφανιστείς.

Αν έχεις τέτοια λαχτάρα, δεν έχει καμία σημασία πιο από τα δύο θα διαλέξεις. Γιατί και τα δύο μπορούν αν σου προσφέρουν αυτήν τη διαφορετική αίσθηση. Ο αέρας που σου φυσάει το πρόσωπο, η ανοικτή οροφή, το εξαιρετικό ζύγισμα με κατανομή βάρους 50-50 εμπρός-πίσω, το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης και αυτή η ξεκάθαρη μηχανική αίσθηση στα χειριστήρια. H Mazda είχε κάνει πολύ καλή δουλειά τότε, όπως και τώρα. Το δυνατό τους χαρτί είναι οι άδειοι από κίνηση δρόμοι με μικρές ευθείες και πολλές στροφές. Εκεί σε απογειώνουν συναισθηματικά. Δεν χρειάζεται απαραίτητα να πας γρήγορα και αυτό είναι το δυνατό χαρτί ενός roadster σε σύγκριση, για παράδειγμα, με ένα hothatch. Ευχαριστιέσαι οδήγηση, ακόμα και σε ήπιο ρυθμό. Από εκεί και πέρα, η εξέλιξη είναι εμφανής στη νέα γενιά…

Καλύτερο από ποτέ!

Η αλήθεια είναι πως το ΜΧ-5 3ης γενιάς δεν διακρίνεται για την ομορφιά του εξωτερικά. Δέχθηκε ιδιαίτερη κριτική κυρίως για το εμπρός μέρος, το οποίο είναι αλήθεια πως η Mazda διόρθωσε στην facelift έκδοση του. Ωστόσο, η διαφορετικότητά του σε σχέση με τη μάζα των οχημάτων που κυκλοφορεί στους δρόμους το κάνουν ακόμα να δείχνει γοητευτικό. Σε αντίθεση, το νέο MX-5 είναι, απλούστατα, υπέροχο. Στη Mazda έκαναν εξαιρετική δουλειά. Απόδειξη το γεγονός πως αν και ήδη μετρά 8 χρόνια στην πλάτη του από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε, εξακολουθεί να δείχνει φρέσκο λες και δεν έχουν ακόμα στεγνώσει οι πένες των σχεδιαστών. Όσο και να το χαζεύεις δεν το χορταίνεις. Από κοντά, ωστόσο, γίνονται εμφανείς και οι μαζεμένες του διαστάσεις, το οποίο έχει κάποιο αντίκτυπο στους εσωτερικούς χώρους.

Είναι γεγονός πως στους εσωτερικούς χώρους το 3ης γενιάς είναι καλύτερο. Στο 4ης γενιάς η καμπίνα είναι μικρή. Με την οροφή ανοικτή, ωστόσο, η κατάσταση βελτιώνεται σημαντικά, μιας και αυξάνεται το αίσθημα ευρυχωρίας. Όπως, όμως, είναι λογικό το νέο MX-5 κερδίζει στο κομμάτι της ποιότητας των υλικών, αλλά και της εσωτερικής σχεδίασης. Τολμηρό, μοντέρνο χαρακτηρίζεται από την προσοχή στη λεπτομέρεια, αλλά και στη φαντασία. Ωστόσο, η οθόνη πολυμέσων θα μπορούσε να είναι πιο εύχρηστη. Για οθόνη πολυμέσων ή για ανοικτή ακρόαση, ούτε λόγος, στο παλιό MX-5. Έχεις, όμως, χειριστήρια στο τιμόνι που δεν ήταν δεδομένο εκείνη την εποχή!

Το επόμενο βήμα

Αναρωτιέσαι πόση διαφορά μπορεί να έχουν στον δρόμο, μιας και τα τεχνικά χαρακτηριστικά δεν έχουν μεγάλη διαφορά. Η αλήθεια είναι πως έχουν αρκετή. Αρχικά το πλαίσιο στο νέο MX-5 είναι πιο άκαμπτο. Η ανάρτηση, παρά το γεγονός ότι δεν θυσιάζει την άνεση, καταφέρνει να κρατάει σε ισορροπία το αμάξωμα, τομέας όπου παραδοσιακά τα MX-5 υστερούσαν, με αποτέλεσμα πολύς κόσμος να στρέφεται σε aftermarket αναρτήσεις. Ακόμα, όμως, και αυτό δεν θεωρείται κατακριτέο στον κόσμο των MX-5. Η Mazda προσφέρει μια πολύ καλή βάση και ο πελάτης, ανάλογα με τα γούστα του, μπορεί να τη διαμορφώσει. Το πολύ καλό πλαίσιο και ανάρτηση πλαισιώνει ένας εξαιρετικός κινητήρας. Είναι ένα από τα καλύτερα ατμοσφαιρικά σύνολα με αυτά τα κυβικά που έχουμε οδηγήσει. Αποτελεί μια τρανή απόδειξη πως ένα ελαφρύ αμάξωμα με έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα αρκούν για να σε διασκεδάσουν και να σου επιτρέψουν να κινηθείς γρήγορα.

Η απόκριση είναι ακαριαία σε όλο το εύρος στροφών, ενώ τραβάει ψυχωμένα μέχρι το όριο των σχεδόν 7500 rpm. Τρομερό. Πρώτη φορά σε ΜΧ-5 δεν μας λείπει η δύναμη και μπορούμε με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα να χαρούμε την πίσω κίνηση χωρίς συμβιβασμούς. Δεν περιμένεις να βρέξει ή να είναι ο δρόμος σαν γυαλί για να παίξεις. Ακόμα και σε καλή άσφαλτο η υπερστροφή είναι εφικτή με πολύ προοδευτικές αντιδράσεις, όπως σε κάθε ΜΧ-5. Κερασάκι στην τούρτα η πολύ χαμηλή κατανάλωση των 7,5 lt/100km που δικαιώνει τη Mazda για τις επιλογές της. Η οδήγηση του παλιού απλώς αποδεικνύει τα παραπάνω. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά, ωστόσο η ανάρτηση θέτει τα όρια, ενώ και ο κινητήρας, παρότι δυνατός, δεν έχει το εύρος αλλά και την ψυχή του νέου. Το ζύγισμα είναι εξαιρετικό, αλλά εντέλει σε ωθεί σε ένα πιο ήπιο ρυθμό.

Το καλύτερο MX-5

Έχουμε οδηγήσει όλα τα ΜΧ-5 σε όλες τις γενιές. Αυτό εδώ είναι χωρίς αμφιβολία το καλύτερο ΜΧ-5! Αυτό που πάντα ήθελαν οι petrolhead από ένα ΜΧ-5 είναι πλέον εδώ. Το πολύ καλό πλαίσιο, η σωστή ανάρτηση, τα εξαιρετικά χειριστήρια συνδυάζονται με έναν από τους καλύτερους ατμοσφαιρικούς δίλιτρους κινητήρες όλων των εποχών. Χωρίς, από την άλλη, να θυσιάζει την πρακτικότητα στην καθημερινή χρήση και το χαμηλό κόστος χρήσης. Η δικαίωση της Mazda για τις επιλογές της είναι εμφανής στο πρόσωπο αυτού του MX-5.

Mazda MX-5 2.0 (2006)

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ / ΤΥΠΟΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ                                                           1.998 (cc)

ΙΣΧΥΣ                                                                    160/ 6.700 (PS/rpm)

ΡΟΠΗ                                                                    188 / 5.000 (Nm/rpm)

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ                                                         3.995x 1.720x 1.255 (mm)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ                                                        2.330 (mm)

ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ                                                  158 (L)

ΒΑΡΟΣ                                                                 1.150 (kg)

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ                                           215 (km/h)*

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ                              0-100 km/h  7,9 (sec)

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

ΜEΙΚΤΗ*                                                             8,2 /ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 9,5 (L/100 km)

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2                                                 193 (g/km)*

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ                                      615 (ΕΥΡΩ)

MAZDA MX-5 2.0 Skyactiv G

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ / ΤΥΠΟΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ                                                           1.998 (cc)

ΙΣΧΥΣ                                                                     186/ 7.000 (PS/rpm)

ΡΟΠΗ                                                                      205/ 4.000 (Nm/rpm)

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ                                                             3.915 x 1.735 x 1.230 (mm)

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ                                                            2.310 (mm)

ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ                                                     130 (L)

ΒΑΡΟΣ                                                                  1.025(kg)

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ                                             219 (km/h)*

ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ 0-100 km/h              6,5 (sec)

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

ΜEΙΚΤΗ*                                                             6,9 /ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 7,5 (L/100 km)

ΕΚΠΟΜΠΗ CO2                                                 155 (g/km)*

ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ                               38.272 (ΕΥΡΩ)

ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ                                      286 (ΕΥΡΩ)