Test drive: Nissan X-Trail E-4ORCE 213PS. Δοκιμάζουμε το hi-tech πληθωρικό SUV


Το ελκυστικό design του προδίδει ότι είναι Nissan, προδιαθέτοντας, παράλληλα, και για κίνηση εκτός ασφάλτου – κάτι που στην τετρακίνητη έκδοση e-4ORCE που δοκιμάζουμε έχει και αντικειμενική βάση. Ωστόσο, εκείνο που εντέλει σε κερδίζει είναι ο συνολικά πολιτισμένος και ασφαλής τρόπος που κινείται.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/3/2023

Κοιτώντας το ευμέγεθες SUV της Nissan δεν δυσκολεύεσαι να διακρίνεις μία σειρά από off-road σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, ιδιαίτερα από το πλάι, όπου είναι περισσότερο εμφανής η απόσταση του αυτοκινήτου από το έδαφος (201 mm στον εμπρός άξονα και 188 στον πίσω) και οι μεγάλοι τροχοί (που τονίζονται από τα προστατευτικά μαύρα φρύδια). Δεν έχουμε να κάνουμε, βέβαια, με κάποιο σκληροτράχηλο 4Χ4 του παλιού καλού καιρού, αλλά σίγουρα έχουμε να κάνουμε με ένα τετρακίνητο SUV που σου επιτρέπει να κινηθείς εκτός δρόμου άφοβα – και με τη βοήθεια της τετρακίνησης, στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, να κάνεις ενδεχομένως και κάποια πράγματα παραπάνω… Οδηγούμε, λοιπόν, επί ελληνικού εδάφους το εντελώς νέο, τέταρτης γενιάς X-Trail στην υβριδική του εκδοχή e-4ORCE – ένα μοντέλο που έρχεται να τοποθετηθεί στην γκάμα της Nissan πάνω από το Juke και το Qashqai ως ένα ακόμα μεγαλύτερο, πιο ευρύχωρο και μεγαλύτερων δυνατοτήτων SUV.

Ηλεκτρική τετρακίνηση

Το λογότυπο “e-4ORCE” στην πέμπτη πόρτα παραπέμπει, από τη μία, στην ηλεκτροκίνηση με το γράμμα “e” και, από την άλλη, στην τετρακίνηση με τον αριθμό “4”. Πρόκειται για έναν άλλου τύπου εξηλεκτρισμό, με μετάδοση κίνησης σε όλους τους τροχούς, αλλά ταυτοχρόνως και μόνιμη ηλεκτροκίνηση. Η τελευταία υλοποιείται με τη βοήθεια του 1.5 VC turbo βενζινοκινητήρα που εξασφαλίζει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω της γεννήτριας που κινεί, ενώ η μόνιμη τετρακίνηση υλοποιείται με έναν ηλεκτροκινητήρα 150 kW (204 PS) ο οποίος κινεί τους εμπρός τροχούς και έναν ακόμα 100 kW (136 PS) στον πίσω άξονα.

Πρόκειται για την τετρακίνητη εκδοχή του πολυδιαφημισμένου από τη Nissan υβριδικού συστήματος σειριακής λειτουργίας “e-power” – που στη δική μας περίπτωση προσφέρει συνδυασμένη ισχύ 213 PS, ενώ οι Ιάπωνες δηλώνουν ότι το e-4orce έχει 10.000 φορές ταχύτερη απόκριση σε σχέση με ένα μηχανικό σύστημα 4WD. Σημειώστε ότι αυτό το υβριδικό σύστημα κίνησης περιλαμβάνει, επίσης, μία μικρής χωρητικότητας μπαταρία (1,8 kWh) που προσφέρει έξτρα ισχύ εξασφαλίζοντας, παράλληλα, και μεγάλα διαστήματα κίνησης με τον βενζινοκινητήρα σβηστό, καθώς και τον σχετικό μετατροπέα.

Σημειώστε ότι πρόκειται για σύστημα συνολικά υψηλής τεχνολογίας, αφού ο 1.5 VC Turbo είναι ένας μεταβλητής συμπίεσης κινητήρας, στον οποίο η διαδρομή των εμβόλων μεταβάλλεται με τη βοήθεια ενός ηλεκτρο-μηχανικού συστήματος με έναν τύπο πολλαπλών συνδέσμων. Την «ηλεκτρική» αμεσότητα της απόκρισης στο γκάζι, την οποία διαφημίζει η Nissan, είναι αλήθεια ότι την αντιλαμβάνεσαι, αλλά δεν θα παίρναμε και όρκο ότι τη νιώθεις πάντα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Γενικώς, η επιτάχυνση που εισπράττεις βυθίζοντας αποφασιστικά το δεξί σου πόδι στο πάτωμα, είναι σίγουρα κάτι που δεν θα περίμενες να κάνει την εμφάνισή του με αυτόν τον τρόπο στην περίπτωση ενός βενζινοκινητήρα. Εδώ έχουμε, όπως είπαμε, δύο ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι, είναι αλήθεια, ότι συχνά-πυκνά σου δίνουν αυτή την αίσθηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με τη άμεση διαθεσιμότητα της ροπής τους.

Βεβαίως, η απαίτηση για πλήρη ισχύ συνοδεύεται από την αύξηση των στροφών λειτουργίας του βενζινοκινητήρα – χωρίς, όμως, να ξέρεις ακριβώς πόση είναι αυτή η αύξηση, αφού και στροφόμετρο δεν υπάρχει (αντ’ αυτού: δείκτης ισχύος), αλλά και ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα είναι ελάχιστος – χάρη και στην πολύ καλή ηχομόνωση. Οπότε, ακόμα και όταν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα ζητώντας την πλήρη ισχύ από το σύστημα, δεν θα νιώσεις –ποτέ μα ποτέ– ότι σε ενοχλεί ο θόρυβος του βενζινοκινητήρα. Αυτό είναι ένα μεγάλο προσόν του υβριδικού συστήματος κίνησης e-4FORCE της Nissan.

H εκκίνηση γίνεται πάντα με τη βοήθεια της μπαταρίας και τον βενζινοκινητήρα σβηστό, ο οποίος παίρνει μπρος και ξανασβήνει, ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης. Πάντως, γεγονός είναι ότι κάθε τόσο ανακαλύπτεις, με μια «κλεφτή» ματιά στην απεικόνιση της ροής ενέργειας ότι κινείσαι αποκλειστικά με την ενέργεια της μπαταρίας. Τα 7,0 sec για τα 0-100 km/h είναι ένα «καλό» νούμερο, το οποίο αντιστοιχεί στα τεχνικά χαρακτηριστικά, ενώ τα 180 km/h της τελικής ταχύτητας μπορεί να μην ενθουσιάζουν, όμως παραπέμπουν στα δεδομένα των ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων, όπου η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται χάριν της εξοικονόμησης ενέργειας.

Ο πολιτισμός της ασφάλειας

Η ανάρτηση κάνει πολύ καλή δουλειά στον τομέα της άνεσης ισοπεδώνοντας τις περισσότερες κακοτοπιές της ασφάλτου, ενώ και στον τομέα του κρατήματος τα καταφέρνει μια χαρά. Δεν είναι, βέβαια, το X-Trail το SUV που θα θελήσεις να οδηγήσεις σε ρυθμούς… ειδικής διαδρομής, είναι, ωστόσο, το κράτημα του τέτοιο, που σου δίνει μεγάλα περιθώρια να κινηθείς γρήγορα και σε καμία περίπτωση δεν σε τρομάζει: βρίσκεσαι εκεί όπου θέλεις και καταλαβαίνεις που πηγαίνεις! Σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της εικόνας παίζει αναμφίβολα η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση. Θα λέγαμε, μάλιστα, ότι σε κάποιες περιπτώσεις είναι ενδεχομένως το κάθισμα αυτό που σου κόβει τη φορά (από ένα σημείο και μετά νιώθεις ότι σου λείπει πλευρική στήριξη, αλλά αυτό δεν θα συμβεί όταν οδηγείς με την οικογένεια “on board”), και όχι τα χαρακτηριστικά του ίδιου του αυτοκινήτου, που βεβαίως στον τομέα αυτό δεν είναι BMW, αλλά δεν κοστίζει και τόσο, ούτε απευθύνεται στο ίδιο κοινό.

Με τη βοήθεια του περιστροφικού διακόπτη στη μέση της μεγάλης κονσόλας, ακριβώς εκεί όπου αναπαύεται το δεξί χέρι του οδηγού, μπορείς εύκολα να αλλάξεις τη λειτουργία του συστήματος κίνησης από “Standard” σε “Eco” ή “Sport” ή, αν οι συνθήκες είναι περισσότερο αντίξοες, να επιλέξεις τη λειτουργία “Snow”, ενώ αν θες να κινηθείς εκτός δρόμου υπάρχει, επίσης, η λειτουργία “Off-road”. Στο κέντρο του διακόπτη αυτού υπάρχει και ένα μπουτόν με την ένδειξη “EV” για να επιλέξεις κίνηση μηδενικών ρύπων, αποκλειστικά με την ενέργεια της μπαταρίας.

Από εκεί και πέρα ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τον επιλογέα του συστήματος κίνησης, που προσφέρει τις επιλογές “D” (drive) και “B” (brake), με τη δεύτερη να εξασφαλίζει μία χρήσιμη επιβράδυνση – ό,τι πρέπει για κατηφόρες και για την αύξηση της ανάκτησης ενέργειας κατά το φρενάρισμα. Παράλληλα, σε εύκολα προσβάσιμο σημείο βρίσκεται ο γνωστός από το πλήρως ηλεκτρικό Nissan Leaf διακόπτης e-pedal, που εξασφαλίζει ακόμα μεγαλύτερη επιβράδυνση (0,2 g) όταν αφήνεις το γκάζι και αποτελεί μέγα σύμμαχο κατά την κίνηση σε ορεινούς δρόμους. Βλέπετε, με το e-pedal, που λειτουργεί ως υποκατάστατο του κατεβάσματος ταχύτητας σε ένα συμβατικό κιβώτιο υπό αντίστοιχες συνθήκες (αλλά και των ίδιων των φρένων σε κάποιο βαθμό), σχεδόν καταργείται η ανάγκη να πατήσεις φρένο. Και αυτό όχι μόνο μειώνει τη φθορά των φρένων, αλλά και απομακρύνει τον κίνδυνο της υπερθέρμανσής τους σε μια απαιτητική διαδρομή. Σε ό,τι αφορά τη μέση κατανάλωση της δοκιμής μας αυτή έφτασε τα 7,6 L/100km αλλά το εύρος των... καταναλώσεων ορίζεται εν πολλοίς από τις συνθήκες και τη διαχείριση ισχύος από το αυτοκίνητο.

Η πρακτική πλευρά της άνεσης

Η σχεδιαστική συγγένεια μεταξύ X-Trail και Qashqai είναι εμφανέστατη και στο εσωτερικό, που, όμως, είναι σαφές ότι εδώ είναι πιο ευρύχωρο. Γύρω γύρω υπάρχουν υλικά καλής ποιότητας, μαλακό πλαστικό, υφασμάτινες επενδύσεις και δέρμα – με τη μεγάλη έγχρωμη οθόνη αφής (12,3”) στο κέντρο του ταμπλώ και τον πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων (επίσης, 12,3”) να παραπέμπουν στην υψηλή τεχνολογία που ενσωματώνει το νέο μοντέλο. Θα λέγαμε δε ότι ο τρόπος με τον οποίον επικοινωνεί η κεντρική αυτή οθόνη αφής με το ηχοσύστημα, το σύστημα πλοήγησης και τα άλλα συστήματα του αυτοκινήτου, αλλά και με τα χειριστήρια στο τιμόνι, είναι από τους καλύτερους που έχουμε δει μέχρι τώρα σε αυτοκίνητο.

Όλα αυτά δημιουργούν ένα περιβάλλον υψηλής εργονομίας, πολύ όμορφο και πολύ πρακτικό, ενώ στον τομέα των χωρών έχουμε λελογισμένη πλουσιοπάροχη αφθονία – με βάση και τις εξωτερικές διαστάσεις του αυτοκινήτου (μήκος 4,68 m).

Είναι χαρακτηριστικό ότι στο πίσω κάθισμα κάθεσαι και σταυροπόδι (!), ενώ το πορτμπαγκάζ, παρά το γεγονός ότι χάνει κάτι λόγω των «παρελκομένων» του e-4ORCE, παραμένει αξιοπρεπέστατο προσφέροντας 575 L για αποσκευές. Το γεγονός δε ότι πίσω κάθισμα είναι συρόμενο και διαιρούμενο δίνει τη δυνατότητα αυξομείωσης του πορτμπαγκάζ ανάλογα με τις μεταφορικές απαιτήσεις.

Σημαντική λεπτομέρεια και η γωνία πολύ μεγάλη γωνία ανοίγματος –σχεδόν 90 μοιρών– των πίσω θυρών (σε πολύ μεγάλη γωνία ανοίγουν, βέβαια, και οι μπροστά πόρτες) που διευκολύνουν, με αυτόν τον τρόπο, την είσοδο και έξοδο των επιβατών, προσθέτοντας πόντους στη χρηστικότητα του X-Trail.

Διά ταύτα

Το Nissan X-Trail e-4ORCE, και μάλιστα στην κορυφαία από άποψη εξοπλισμού έκδοση Techna Plus, είναι ένα εξαιρετικά ευχάριστο στην οδήγηση, πολιτισμένο και πάρα πολύ πρακτικό SUV – κυριολεκτικά για όλες τις χρήσεις, με δεδομένη την ηλεκτρική, όπως είπαμε, τετρακίνηση. Με τη βασική τιμή του μοντέλου κοντά στις 50.000 € και το «δικό μας» αυτοκίνητο να… φλερτάρει με τις 59.000 €, είναι βέβαιον ότι αυτό, το γεμάτο προηγμένη τεχνολογία και «προστατευμένο» από ένα πλήθος προηγμένων βοηθημάτων της οδήγησης SUV, δεν απευθύνεται στον οποιοδήποτε, αλλά στον συνειδητοποιημένο αγοραστή, που θα δώσει «κάτι» παραπάνω ακριβώς για το πακέτο των πλεονεκτημάτων που περιγράψαμε παραπάνω.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ NISSAN XTRAIL E-4ORCE 213PS 2023   TIMH €50.590   ΤΕΛΗ €100,8

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.497, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 157(213)/4.501-7.422  ΡΟΠΗ Nm/rpm 310

ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,7 L/100km, 143 g/km

NISSAN XTRAIL E-4ORCE 213PS 2023

ΥΠΕΡ DESIGN, ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΕΥΚΟΛΙΑ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.

ΚΑΤΑ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΒΟΛΙΚΑ