Test Drive: Πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα για το Toyota Yaris Cross 1.5 125PS


H επιστροφή της Toyota στην κατηγορία των compact SUV γίνεται με τόσο εμφατικό τρόπο που δεν υπάρχει πολύς χώρος για… debate. Αξιολογούμε το νέο Yaris Cross με τους 125 ίππους στους τομείς της οδικής συμπεριφοράς, των επιδόσεων και της χρηστικότητας. Και όχι μόνον!

  • KEIMENO-ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 9/12/2021

H πρώτη μας επαφή επί ελληνικού εδάφους με το Yaris Cross έγινε με την έκδοση 1.5 με ατμοσφαιρικό κινητήρα 125 ίππων που κομίζει πολλή τεχνολογία, πλην τουρμπίνας. Για την ιστορία υπενθυμίζουμε ότι το ίδιο μοτέρ στο απλό Yaris είχε κατατροπώσει στις μετρήσεις μας μερικά τουρμπάτα συνολάκια του ανταγωνισμού του στα 1,0 και 1,2 λίτρα, απόδειξη ότι «το μέγεθος μετράει» όπως διατείνονται και οι Αμερικανοί petrolheads.

Το Yaris Cross είναι όμορφο έχοντας ένα σχεδιαστικό αποτύπωμα που δε θυμίζει σε τίποτε ένα «ψηλό Yaris». Το τρίπτυχο σχεδίασης για το Yaris ήταν «Easy, Fast, Smart», σε ό,τι αφορά ένα αστικό SUV, δημιουργώντας μια πιο στιβαρή και μινιμαλιστική σχεδίαση που ξεχωρίζει το Yaris Cross από τους ανταγωνιστές του. Μάσκα, ποδιές, φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω δείχνουν τόσο μα τόσο ταιριαστά με τις σωστές αναλογίες μήκους, πλάτους και ύψους που ίσως συνθέτουν ένα από τα πιο αρμονικά στο μάτι σύνολα (μαζί με τα Captur και Puma).

Η ποιότητα κατασκευής μπορεί να δείχνει τυπική αλλά οι… τύποι στην Toyota τηρούνται με ευλάβεια. Σε σύγκριση με το hatchback, το Yaris Cross είναι 95 mm ψηλότερο στα 1.595 mm, 20 mm φαρδύτερο (1.765 mm) και 240 mm μακρύτερο (4.180 mm). Το μεταξόνιο παραμένει αμετάβλητο στα 2.560 mm, αλλά η αύξηση της απόστασης από το έδαφος κατά 25 mm στα 170 mm αντικατοπτρίζει τη σχεδίαση ενός SUV, μαζί με την άριστη εποπτεία του περιβάλλοντος. Η δε ευελιξία του είναι θαυμάσια με ακτίνα κύκλου στροφής στα 5,3 m.

Η είσοδος στην ημίψηλη καμπίνα δεν επιφυλάσσει εκπλήξεις. Αρκετά στοιχεία είναι νέα σε σχέση με το Yaris hatchback από το οποίο συνάμα δανείζεται πολλά. Η κεντρική κονσόλα φιλοξενεί την εξελληνισμένη οθόνη πολυμέσων με την ομπρέλα Toyota Smart Connect και τέσσερις φυσικούς διακόπτες. Μια σειρά ακόμα από διακόπτες ομαδοποιούνται ακριβώς πέριξ του μοχλό αλλαγής ταχυτήτων 6 σχέσεων, ενώ στην έκδοση δοκιμής ο πίνακας οργάνων ήταν ψηφιακός με στοιχεία αναλογικά όπως το στροφόμετρο και οι δείκτες  .

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
TOYOTA YARIS CROSS 1.5 125PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ83

Η ευρυχωρία για μικροαντικείμενα είναι δεδομένη, απλά το μικρό μεταξόνιο ορίζει κάποιες υποχωρήσεις για τους πίσω επιβάτες, όχι όμως και για τις αποσκευές αφού υπάρχουν 397 λίτρα διαθέσιμου χώρου αποσκευών. Υπάρχει και το έξυπνο σύστημα Toyota Smart Cargo, χωρισμένο σε αναλογία 60:40, ώστε να μπορούν να μεταφέρονται μεγαλύτερα αντικείμενα. Στα μηχανικά μέρη έχουμε έναν τρικύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων – ίδιος με αυτόν της υβριδικής έκδοσης που για τη δοκιμή μας συνδυάζεται με μηχανικό κιβώτιο 6 ταχυτήτων. Αποδίδει μέγιστη ισχύ 125 ίππων στις 6.600 rpm και μέγιστη ροπή 153 Nm μεταξύ 4.800 και 5.000 rpm και αν πιεστεί τον ακούς να κροταλίζει με μια παλιά, καλή σπορτίφ χροιά. Με κατανάλωση από 5,7 L/100km (είδαμε 6,9 L/100 km σε ήπιο τέμπο) και εκπομπή CO2 στα 140 g/km σημαίνει ότι είναι οριακά λιτοδίαιτο ενώ -δυστυχώς- εμπίπτει στη διαδικασία Μονά-Ζυγά του Δακτυλίου.

Οδηγικά έχουμε όλες τις υποσχέσεις να εκπληρώνονται. Το άκαμπτο αμάξωμα με βάση την πλατφόρμα GA-B συμβάλλει στην οδική συμπεριφορά και την ποιότητα κύλισης χωρίς μάλιστα να υπάρχει μεγάλο βάρος. Με ανασχεδιασμένη εμπρός ανάρτηση με γόνατα MacPherson και ημιάκαμπτο άξονα πίσω το Yaris Cross είναι υπό πίεση ένα πολύ διασκεδαστικό SUV, μεταξύ των κορυφαίων, στο Fun to Drive στοιχείο. Στρίβει άμεσα και με ακρίβεια, κρατάει περισσότερο από όσο φαντάζεσαι με μια κάποια υποχώρηση στην πλευρική στήριξη των καθισμάτων αλλά οι αλλαγές ταχυτήτων είναι παιχνίδι με τον ακριβέστατο (αν και λίγο σκληρό) επιλογέα και μάλιστα επικουρούνται από το Intelligent Manual Transmission πρόγραμμα με χαρακτηριστικά rev matching για οικονομία καυσίμου (το ίδιο σύστημα φορά το… Yaris GR). Και πρέπει να τις κάνετε συχνά τις αλλαγές αν θέλετε να παραμείνετε σε γρήγορο τέμπο, μιας και η κλιμάκωση είναι κοντή και η μέγιστη ροπή αποδίδεται ψηλά. Εντούτοις στη καθημερινότητα από τις 2.000 rpm μπορείς να κινηθείς αξιοπρεπώς.

Επίσης είναι λίγο σκληρό στο πίσω μέρος, κάτι πρωτόγνωρο (μαζί με το Yaris hatchback) για ιαπωνικό αυτοκίνητο. Θα ήταν περιττό να αναφέρουμε ότι το Yaris Cross θωρακίζεται με έλεγχο ευστάθειας οχήματος με υποβοήθηση διεύθυνσης (S-VSC) που παρέχει έλεγχο των λειτουργιών ABS, VSC και TRC του αυτοκινήτου και ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης. Άλλα συστήματα περιλαμβάνουν το Active Cornering Assist (ACA), το Secondary Collision Brake (SCB) και το Brake Hold (BH). Επίσης το ισχυρότερο Toyota Safety Sense προσφέρει στάνταρ κεντρικούς αερόσακους, Monitor Blind Spot και Rear Cross-Traffic Alert με αυτόματο φρενάρισμα.

Το ηλεκτρονικό χειρόφρενο είναι δε στάνταρ και οι λάτρεις του κανονικού μπορούν να νιώσουν μια κάποια θλίψη. Κοντολογίς, με τιμή εισόδου τα 17.470 ευρώ το νέο Yaris Cross δεν έχει πολλά πράγματα να ζητήσεις από αυτό, αν ξέρεις τι παίρνεις. Η ατμοσφαιρική υπόσταση του κινητήρα είναι ένα θέμα συζήτησης από πολλούς αν και άλλοι τόσοι θα το πάρουν για τον ίδιο ακριβώς λόγο! Έχει όσους χώρους χρειάζεσαι χωρίς όμως υπερβολές και έναν οδηγικό χαρακτήρα κοντά στο Άριστα 10.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TOYOTA YARIS CROSS 1.5 125PS 2021   TIMH €17.470   ΤΕΛΗ €98

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.490, Ατμοσφαιρικός, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 92(125)/6.600  ΡΟΠΗ Nm/rpm 153/4.800-5.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,9 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,9 L/100km, 140 g/km

TOYOTA YARIS CROSS 1.5 125PS 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ, ΤΙΜΗ

ΚΑΤΑ ΡΥΠΟΙ, ΣΚΛΗΡΗ ΠΙΣΩ ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ