6 πρεμιέρες της έκθεσης ΙΑΑ που δημιούργησαν τάσεις τις τελευταίες δεκαετίες


Μια χρυσή εξάδα αυτοκινήτων, που πρωτοπαρουσιάστηκαν πριν δεκαετίες στην έκθεση ΙΑΑ της Φρανκφούρτης και επηρέασαν -στον ένα ή άλλο βαθμό- την πορεία της αυτοκίνησης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ / ΦΩΤ.: DAMILER AG, TOYOTA, PORSCHE AG, VW AG, MAZDA
  • 14/9/2025

Η Διεθνής Έκθεση Αυτοκινήτου ΙΑΑ ξεκίνησε το 1951 στη Φρανκφούρτη, ενώ μετακόμισε το 2021 στο Μόναχο. Στο διάστημα όλων αυτών των δεκαετιών έκαναν πρεμιέρα χιλιάδες νέα μοντέλα στην πόλη όπου χτυπάει η καρδιά της γερμανικής οικονομίας. Ορισμένα από αυτά εξελίχθηκαν σε μεγάλα success stories, ενώ κάποια κατέληξαν σε φιάσκο.

Σε κάθε ΙΑΑ ξεχωρίζουν φυσικά κάποια αυτοκίνητα, όμως η λάμψη τους ξεθωριάζει συχνά με την πάροδο του χρόνου. Η σημερινή εξάδα του Car and Driver αποτίνει όμως φόρο τιμής σε εκείνα τα μοντέλα, που παραμένουν ακόμη και σήμερα σημεία αναφοράς για την αυτοκίνηση και θεωρούνται κομβικά, επειδή καθένα γύρισε -με τον δικό του τρόπο- τον τροχό προς τα εμπρός.

Porsche 901 - 1963

H Porsche παρουσίασε το 1963 στην έκθεση της Φρανκφούρτης ένα σπορ μοντέλο με την ονομασία 901, που άλλαξε το 1964 όνομα και έγινε η εμβληματική 911, παραμένοντας ακόμη και σήμερα το όνειρο των απανταχού petrolheads. Η γερμανική μάρκα αναγκάστηκε να αλλάξει την ονομασία, επειδή είχε κατοχυρώσει τα δικαιώματα χρήσης της η Peugeot και απείλησε την Porsche με μηνύσεις. Αυτό ωστόσο δεν εμπόδισε την 911 να αναδειχθεί σε Άγιο Δισκοπότηρο της αυτοκίνησης.

VW Golf GTI - 1975

Το πρώτο compact μοντέλο, που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τις καθημερινές μετακινήσεις μιας οικογένειας και ταυτόχρονα διέθετε αυθεντικά σπορ γονίδια, παρουσιάστηκε το 1975 στην ΙΑΑ της Φρανκφούρτης. Η επιτυχία του «υποχρέωσε» και άλλους mainstream κατασκευαστές, να ακολουθήσουν τα χνάρια της Volkswagen, οπότε θεωρείται το VW GTI -δικαιολογημένα- ιδρυτής της δημοφιλούς κατηγορίας των προσιτών sport hatchback υψηλών επιδόσεων.

Mazda 323 - 1977

Το Mazda 323 έκανε θριαμβευτική πρεμιέρα το 1977 στην ΙΑΑ της Φρανκφούρτης, όπου έφτασαν δύο τέτοια μοντέλα μετά από ένα ατέλειωτο ταξίδι 15.000 χιλιομέτρων με αφετηρία τη Χιροσίμα και τελικό προορισμό τη γερμανική πόλη στις όχθες του ποταμού Μάιν. Το συγκεκριμένο μοντέλο εξελίχθηκε σε ορόσημο για τη Mazda, καθώς υπήρξε το πρώτο μοντέρνο πεντάθυρο hatchback στην ιστορία της και παίζει ακόμη και σήμερα σημαντικό ρόλο στη γκάμα της ως Mazda 3.

Audi ASF - 1993

To πρωτότυπο όχημα χρησιμοποίησε για πρώτη φορά την τεχνολογία του δικτυωτού πλαισίου (Space Frame) με έναν σκελετό κατασκευασμένο από αλουμίνιο για χαμηλότερο βάρος και υψηλότερη ακαμψία. Πάνω σε αυτό βασίστηκε λίγο αργότερα η ναυαρχίδα της Audi, το επιβλητικό A8, ενώ το ASF παρουσιάστηκε με τον εμβληματικό πετρελαιοκινητήρα V8 TDI, που τοποθετήθηκε μετέπειτα σχεδόν σε όλα τα πολυτελή μοντέλα του ομίλου Volkswagen.

Toyota RAV4 - 1995

Ουσιαστικά πρόκειται για την πανευρωπαϊκή πρεμιέρα του δημοφιλούς μοντέλου, το οποίο είχε αποκαλυφθεί ήδη το 1994 στην Ιαπωνία. Το αρχικά τρίθυρο όχημα θεωρείται ο πρόγονος όλων των σύγχρονων SUV και διατηρεί εδώ και χρόνια τα σκήπτρα των παγκόσμιων πωλήσεων στην κατηγορία του.

Mercedes A-Class - 1997

Έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 1997 στην ΙΑΑ της Φρανκφούρτης και ξεκίνησε με ένα ανεπανάληπτο φιάσκο, αφού ανατράπηκε στο περιβόητο «Τεστ Ταράνδου» και ανάγκασε τη Mercedes να την αποσύρει εσπευσμένα από την κυκλοφορία για τις απαραίτητες βελτιώσεις και για τον στάνταρ εφοδιασμό της με Ηλεκτρονικό Σύστημα Ευστάθειας, ESP. Στην πορεία εξελίχθηκε από το μικρότερο μοντέλο με το σήμα της Mercedes σε απόλυτο best seller και παραμένει ακόμη και σήμερα στη γκάμα της ως ο πιο προσιτός τρόπος απόκτησης ενός καινούργιου αυτοκινήτου με σήμα το αστέρι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΗΝ IAA MOBILITY 2025:

Η Changan κάνει το ευρωπαϊκό της ντεμπούτο στο Μόναχο - Από τον Οκτώβριο και στην Ελλάδα με έξι εκθέσεις

Audi Concept C: Είδαμε από κοντά τον διάδοχο των TT και R8 - Πότε μπαίνει στην παραγωγή (photos-video)

Πρώτη «πρεμιέρα» για την επόμενη γενιά της Skoda Octavia - Πότε ξεκινά η παραγωγή (photos-video)