Απόδραση στην Βόρεια Εύβοια με Citroen Grand C4 Spacetourer


H ΒΟΡΕΙΑ ΕΥΒΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΕΝΤΑΣΤΕΡΗ ΥΠΕΡΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΕΛΛΑΔΙΚΟΥ ΤΟΠΙΟΥ, ΑΝΟΙΧΤΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΗ ΣΕ ΟΛΟΥΣ. ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΚΑΜΙΑ ΚΡΑΤΗΣΗ.

  • 6/1/2020

H Εύβοια ευτύχησε να είναι η γεωλογική Σταχτοπούτα της ελληνικής επικράτειας. Αποκομμένη όσο χρειάζεται και όσο παράδοξα πρέπει από τον κεντρικό κορμό της χώρας, παραμένει, παρ' όλα αυτά, η φυσική συνέχεια της απέναντι πλευράς και μία ιδιότυπη γέφυρα με το Αιγαίο και το φως του. Ο κύκλος του βόρειου κομματιού της είναι μία Ελλάδα σε συσκευασία εβαπορέ.

Θα βρεις τα πάντα, από βουνά και καταρράκτες μέχρι απόηχους του Πηλίου και αχαλίνωτες παραλίες. Από προσκυνητές των Αγίων και ιερομόναχους των Στροφών μέχρι ερημίτες της ευζωίας αλλά και την τυπική ελληνική πανίδα της ευκολίας και της χαμηλής αισθητικής. Και μένει στον καθένα που φθάνει ως εκεί να πάρει την δική του δοσολογία από αυτό το συμπυκνωμένο μίγμα και να «αραιώσει» τον χρόνο και τις επιθυμίες του ανάλογα με τις προτιμήσεις ή την έμπνευση της στιγμής. 

Η Βόρεια Εύβοια δεν είναι μία ντίβα του εγχώριου τουριστικού στερεώματος. Δεν είναι προικισμένη με μεγάλες αρχαιολογικές βιτρίνες ή κάποια αξιοθέατα που θα γεμίσουν τους τουριστικούς οδηγούς. Είναι όμως μία μικρογραφία της Ελλάδας στα καλύτερά της. Ένα video-clip τόπου και χρόνου από τα πιο καλά μονταρισμένα χωρίς πολλά ειδικά εφέ και περιττά σκηνικά. Κάθε κομμάτι του βόρειου κύκλου είναι και διαφορετικό. Η γη που καίει στην Αιδηψό, τα απίστευτα Λιχαδονήσια, το φως του Αιγαίου από τους Ωρεούς και πέρα, τα βουνά της ερημιάς και την ηρεμίας, η επικράτεια του πεύκου και του κύματος.

Η Βόρεια Εύβοια είναι μία τράπεζα εποχών που αλλάζουν ακόμα και δυο-τρεις φορές μέσα στην ίδια ημέρα, ένας τόπος που περιφέρεται μέσα στην ελληνική περιπέτεια αναδεικνύοντας μια μοναδική αύρα ψύχραιμης ωραιότητας και αλόγιστης εγκράτειας. Ένας τόπος και μια διαδρομή και για τις τέσσερις εποχές. Αλλά και μια ορθάνοιχτη πόρτα για εκείνη τη μοναδική πέμπτη εποχή του ανθρώπινου κύκλου: Το ταξίδι. 

Ο μαγικός κύκλος

Ανηφορίζοντας από την Χαλκίδα προς την Στροφυλιά (την αρχή και το τέλος του κύκλου της Βόρειας Εύβοιας), υπάρχει ένα σημείο που αξίζει να κάνετε μια στάση. Στο Προκόπι, πριν επισκεφτείτε το ναό του Αγίου Ιωάννου του Ρώσου, όπου φυλάσσεται το σκήνωμα του αγίου που έφεραν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες από το Προκόπι της Καππαδοκίας, όταν εγκαταστάθηκαν στην Εύβοια, θα φάτε χειροποίητο τυρόψωμο στον «πραγματικό» παλαιό φούρνο του ευγενέστατου κύριου Ευάγγελου.Φτάνοντας στην Στροφυλιά θα ακολουθήσετε αριστερά τον δρόμο προς την Λίμνη.

Η Λίμνη είναι από τις πιο γραφικές της Βόρειας Εύβοιας, χτισμένη αμφιθεατρικά γύρω από τον φυσικό όρμο. Έχει παράδοση στην ναυτιλία και έχει συνδέσει την ιστορία της με τους ναυτικούς και ναυπηγούς της. Η πόλη διατηρεί την αρχιτεκτονική της φυσιογνωμία. Επόμενος σταθμός είναι οι Ροβιές, το παραθαλάσσιο χωριό που περιστοιχίζεται από ελαιώνες. Το κατεξοχήν μέρος για ήσυχες οικογενειακές διακοπές. Υπάρχουν καταλύματα που βρίσκονται κυριολεκτικά δίπλα στο κύμα.

Πριν συνεχίσετε τον κύκλο θα κάνετε μια παράκαμψη στην εκπληκτική ορεινή διαδρομή που οδηγεί στον Δρυμώνα. Αφήνετε το αυτοκίνητό σας και ακολουθείτε το διαμορφωμένο ήπιο μονοπάτι. Θα συναντήσετε ένα μικρό φαράγγι και θα μαγευτείτε από την ορμή του χειμαρρου και του καταρράκτες που πέφτουν από ύψος 15μέτρων. Στην επιστροφή προς της Ροβιές μπορείτε να επισκεφτείτε την Μονή του Οσίου Δαβίδ του Γέροντος με αγιογραφίες του 17ου αιώνα. Ανηφορίζουμε πάλι και κάνουμε μια στάση στο μικρό ψαροχώρι Ήλια. Το απόλυτο ησυχαστήριο και η χαρά της ψαροφαγίας. Στην αρχή της παραλίας αναβλύζει πηγή με ιαματικό νερό.

Δέκα χιλιόμετρα μετά βρίσκονται τα Λουτρά Αιδηψού, η πιο δημοφιλής λουτρόπολη της Ελλάδας σε όλον τον κόσμο. Και όχι τυχαία, αφού οι ιαματικές πηγές αναβλύζουν ακόμα και μέσα στη θάλασα, ένα μοναδικό φαινόμενο. Η θερμοκρασία τους κυμαίνεται από 28 οC έως 86 οC και οι ιαματικές τους ιδιότητες συμβάλουν στην ίαση παθήσεων των αρθρώσεων. Εάν παρεκκλίνετε ελαφρώς του κύκλου προς τον όρμο των Γιάλτρων θα ανακαλύψετε ένα από τα μυστικά της Βόρειας Εύβοιας. Μια υπέροχη διαδρομή με ινσταγκραμικά (sic) τοπία θα σας οδηγήσει στην χερσόνησο της Λιχάδας απ’ όπου μπορείτε να πάρετε τους θερινούς κυρίως μήνες το καραβάκι για τα ηφαιστειογενή Λιχαδονήσια, που έχουν ανακηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος. Από τα Λουτρά Αιδηψού συνεχίζετε την βορεινή διαδρομή με πρώτη στάση τους Ωρεούς, από τα πιο φημισμένα τουριστικά θέρετρα της Βόρειας Εύβοιας, για να θαυμάσετε την θέα του όρμου από τον λόφο που βρίσκονται τα ερείπια του ομώνυμου κάστρου.

Ακολουθεί η Ιστιαία, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη (υπάρχουν ευρήματα του 2000 π.Χ.) πόλη της Βόρειας Εύβοιας. Ο Όμηρος την χαρακτηρίζει ως «πολυστάφυλο» λόγω των πολλών αμπελώνων στην περιοχή. Επισκεφτείτε τον ναό του Αγίου Νικολάου, μία τρίκλιτη ξυλόστεγο βασιλική, σπάνιας αρχιτεκτονικής και αγιογράφησης στα τέλη του 14ου αιώνα. Το δεύτερο μυστικό της Βόρειας Εύβοιας είναι η περιοχή που βρίσκεται η εκκλησία της Παναγίας Ντινιούς, περίπου 6 χιλιόμετρα από την Ιστιαία προς το Πευκί, λίγο μετά το χωριό Άγιος Παντελεήμονας.

Είναι ένα μαγικό και απόκοσμο μέρος με πλατάνια και κυπαρίσσια στις όχθες μικρού χείμαρρου. Αφήνετε αυτόν τον μικρό παράδεισο και συνεχίζετε προς το Πευκί, ένα ακόμα παραθαλάσσιο θέρετρο με μια παραλία 4 χλμ. σε μήκος, ιδανικό προορισμό για οικογενειακές διακοπές. Συνεχίζετε προς τον οικισμό Αγριοβότανο, απ’ όπου θα έχετε πανοραμική θέα της περιοχής που έγινε η ναυμαχία του Αρτεμισίου, στο βορειότερο άκρο της Εύβοιας. Αρχίζετε να κατηφορίζετε συναντώντας τα χωριά Ελληνικά, Βασιλικά και Παππάδες. Η διασταύρωση λίγο πριν τους Παππάδες οδηγεί στο χωριό Κερασιά, κοντά στο οποίο βρίσκεται το απολιθωμένο δάσος.

Αν συνεχίσετε λίγα χιλιόμετρα ακόμα θα (ξανα)βρεθείτε στους καταρράκτες του Δρυμώνα. Ο κύκλος κλείνει με την δημοφιλή -στις νεαρές κυρίως ηλικίες- και απέραντη παραλία της Αγίας Άννας (Αγκάλη). Το καλά οργανωμένο camping της περιοχής και η εύκολη πρόσβαση είναι ο κύριος πόλος 

έλξης επισκεπτών από όλη την Ελλάδα

Citroen Grand C4 Spacetourer 1.5 BlueHDi 130 PS

Aυτό που ζούμε στις μέρες μας με τα SUV το ζούσαμε πριν 20 χρόνια -ίσως όχι σ’ αυτή την έκταση- με τη μόδα εκείνης της εποχής, τα πολυμορφικά. Μία κατηγορία που εμφανίστηκε μέσα σε μία νύχτα και πάλι μέσα σχεδόν σε μία νύχτα φαίνεται να εξαφανίζεται από τον χάρτη καθώς ένας-ένας οι μεγάλοι κατασκευαστές αποσύρονται από αυτήν. Ο πιο επίμονος ευρωπαίος κατασκευαστής σε όλη αυτή την πορεία ήταν και παραμένει η Citroen.

Μπορεί το concept να έφθασε και αυτό αρκετές φορές στο χείλος της κατάργησης, μπορεί οι συχνές αλλαγές ονομάτων και μαρκετινίστικων προδιαγραφών να δείχνουν ένα εμπορικό άγχος, όμως το πολυμορφικό της Citroen δείχνει τελικά πολύ δυνατό για να... πεθάνει. Και μάλιστα συνεχίζει με μία ακόμα μάλλον αιφνιδιαστική αλλαγή ονόματος για διάφορους λόγους (μεταξύ αυτών και αποφυγή πληρωμής δικαιωμάτων στους διαχειριστές του ονόματος Picasso), αλλά πάντα με την ίδια προσήλωση στα αρχετυπικά δεδομένα της κατηγορίας.

Στο ταξίδι μας στην Βόρεια Εύβοια είχαμε την συντροφιά ενός C4 Spacetourer όπως ονομάζεται πια, και μάλιστα της μεγάλης έκδοσης με τα χαρακτηριστικά Grand και θέσεις για επτά επιβάτες. Αν και εκ πρώτης όψεως ένα αμάξωμα των 4,6 και πλάτους 1,97 μέτρων δεν μοιάζει η πιο σοφή επιλογή για το στενό οδικό δίκτυο της Εύβοιας, στην πράξη το μεγάλο πολυμορφικό της Citroen προσαρμόστηκε περίφημα και χωρίς να κουράσει οδηγό και επιβάτες.

Και αυτό χάρη κυρίως στον δυνατό και ελαστικό κινητήρα των 130 ίππων και των 300 Nm ροπής, που ποτέ δεν δυσανασχέτησε και πάντα ήταν ετοιμοπόλεμος είτε για την κλειστή φουρκέτα είτε για το βεβιασμένο προσπέρασμα της τελευταίας στιγμής. Αν μάλιστα συνοδευόταν από ένα λίγο πιο «κλειστό» σε κλιμάκωση κιβώτιο, τα πράγματα θα ήταν ακόμα πιο εύκολα. Το μακρύ πάντως κιβώτιο προσφέρει χαμηλό μηχανικό θόρυβο στο ταξίδι ενώ και η κατανάλωση σε όλα αυτά τα 700 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου και πολύπλοκου οδικού δικτύου κυμάνθηκε κάπου μεταξύ 6,5 και 7,0 l/100 km. 

Σχεδιαστικά, το μεγάλο Spacetourer είναι ένα αυτοκίνητο που ακολουθεί πιστά την λογική του ενός όγκου, όμως η αισθητική προσέγγιση της Citroen έχει δημιουργήσει ένα όχημα ευχάριστο στην όψη, και με αρκετές μοντέρνες λεπτομέρεις (όπως για παράδειγμα το «μεταλλικό» τελείωμα των πίσω παραθύρων). Στο εσωτερικό έχουμε το απόσταγμα της επίμονης πορείας της Citroen σ’ αυτού του τύπου τα οχήματα, με την απολύτως κορυφαία δυνατότητα διαμόρφωσης του σαλονιού ανάλογα με τις εκάστοτε μεταφορικές ανάγκες, με εξαιρετικούς χώρους για επιβάτες χάρη στο μεταξόνιο των 2,84 μέτρων,  έναν κορυφαίο χώρο αποσκευών που ξεκινά από τα 645 λίτρα, και πολύ καλή ορατότητα στο εμπρός μέρος χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες. Τα ανεξάρτητα καθίσματα της δεύτερης σειράς έχουν πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης, ενώ η τρίτη σειρά καθισμάτων αναδιπλώνεται στο δάπεδο του χώρου αποσκευών και παρέχει απλά επαρκή χώρο για σχετικά μικρόσωμους (ή υπομονετικούς...) επιβάτες.

Στον δρόμο το Spacetourer δείχνει την μακρά πορεία και την βαθιά εμπιστοσύνη της Citroen πάνω στα πολυμορφικά, όντας ένα αυτοκίνητο σωστά δουλεμένο και χωρίς «γκρίζες ζώνες» πέρα βέβαια από τους περιορισμούς που βάζει ο μεγάλος όγκος (ακόμα και εκεί όμως, το τιμόνι που «κόβει» πολύ διευκολύνει σημαντικά την κατάσταση). Η ανάρτηση είναι τυπικά γαλλική με προσανατολισμό στην άνεση, το τιμόνι έχει την σωστή ισορροπία ανάμεσα στην ακρίβεια και την ευκολία των χειρισμών, ενώ το γενικότερο «πάτημα» είναι σίγουρο και ασφαλές σε κάθε είδους δρόμο.

Το ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο είναι φυσιολογικά το «φόρτε» του και η διαδικασία όπου οδηγός και επιβάτες απολαμβάνουν μια άνετη και ευήλια κάψουλα μεταφοράς. Ενώ και σε πιο στενά κομμάτια δεν θα αρνηθεί να βάλει την δύναμη κάτω και να στρίψει με αποφασιστικότητα, έστω και αν οι κλίσεις είναι ελαφρά αυξημένες και το μεγάλο μέγεθος αποτελεί έναν φυσιολογικό ανασταλτικό παράγοντα για άνευ λόγου οδηγικές υπερβολές.  

Μετά από δεκάδες χιλιόμετρα στα στενά στροφιλίκια της Εύβοιας, το μεγάλο Spacetourer αποδεικνύει με τον πιο πειστικό τρόπο ότι η Citroen πράττει σοφά που επιμένει σ’ αυτή την κατηγορία. Δύσκολα ένα SUV μπορεί να φτάσει την πρακτικότητα και την πολυχρηστική ικανότητα ενός τέτοιου αυτοκινήτου και σίγουρα μία οικογένεια θα περάσει πολύ πιο ευχάριστα την ζωή της μέσα σε ένα Spacetourer.

\Η τιμή του επίσης που ξεκινά από τα 26.390 ευρώ είναι άκρως ανταγωνιστική με βάση τα όσα προσφέρει, και είναι πραγματικά κρίμα που τέτοια αυτοκίνητα τείνουν να εκλείψουν οριστικά από την αγορά. Πάντως όσο η Citroen επιμένει (έστω και αν αλλάζει διαρκώς ονόματα) θα υπάρχει πάντα μία κορυφαία επιλογή για τους συνειδητοποιημένους οικογενειάρχες που ξέρουν τι θέλουν και πως θα το πάρουν στον μέγιστο βαθμό. Και το Grand C4 Spacetourer είναι ακριβώς αυτός ο μέγιστος βαθμός.