«Βροχή» οι χρεοκοπίες των νέων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων


Μία από τις πολλές νέες εταιρείες ηλεκτρικών αυτοκινήτων που «φαλήρισαν» είχε ανακοινώσει με τυμπανοκρουσίες ότι ετοιμάζει εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ελλάδα!

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 29/9/2024

Η κοινή πεποίθηση ότι το μέλλον ανήκει στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προκάλεσε τη γέννηση πολυάριθμων τέτοιων κατασκευαστών που φιλοδοξούν να αναδειχθούν σε ‘’νέες Tesla’’. Η εταιρεία του Έλον Μασκ πούλησε το 2023 περίπου 1,8 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα και σημείωσε έναν κύκλο εργασιών της τάξης άνω των 88 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Το κίνητρο, λοιπόν,γι΄ αυτούς τους νέους κατασκευαστές ηλεκτροκίνητων οχημάτων, οι οποίοι ξεκινούν συχνά ως νεοφυείς επιχειρήσεις (Startups), είναι μεγάλο, ωστόσο ακόμα μεγαλύτερη είναι και η πιθανότητα να μην καταφέρουν να επιβιώσουν.

Αυτό συμβαίνει λόγω λανθασμένων εκτιμήσεων της αγοράς, αλλά και της άνισης θέσης τους απέναντι στους μεγάλους αυτοκινητιστικούς ομίλους, ενώ να μην ξεχνάμε ότι πολλές μάρκες ηλεκτροκίνητων οχημάτων από την Κίνα επιβιώνουν και αναπτύσσονται χάρη σε έμμεσες επιδοτήσεις από πλευράς της κυβέρνησης.

Στο αφιέρωμα του Car and Driver παρουσιάζουμε ορισμένες κραυγαλέες περιπτώσεις χρεοκοπίας νέων κατασκευαστών ηλεκτρικών μοντέλων, κάθε μία από τις οποίες εμφανίζει και το δικό της ενδιαφέρον. Κάποιες, για παράδειγμα, ποντάρισαν σε ηλιακά οχήματα, ορισμένες δεν ήταν σε θέση να προσφέρουν ανταγωνιστικά προϊόντα, άλλες φορές εξαντλήθηκαν γρηγορότερα από το αναμενόμενο οι διαθέσιμοι πόροι, ενώ μία από τις χρεωκοπημένες εταιρείες είχε ανακοινώσει με τυμπανοκρουσίες ότι ετοιμάζει εργοστάσιο αυτοκινήτων στην Ελλάδα!

Fisker

Η αμερικανική μάρκα ξεκίνησε βάζοντας τον πήχη στα ουράνια και με στόχο να κοιτάξει την Tesla στα μάτια, όμως τον Μάιο του 2024 υποχρεώθηκε να κηρύξει πτώχευση, καθώς δεν μπόρεσε να βρει κάποιο σοβαρό επενδυτικό σχήμα για να της δώσει το φιλί της ζωής. Η Fisker προσπάθησε να κερδίσει χρόνο πουλώντας το ηλεκτρικό SUV Ocean, που κατασκευαζόταν από τη Magna στην Αυστρία, με τεράστιες εκπτώσεις, ωστόσο δεν απέφυγε το μοιραίο. Οι πελάτες της πρέπει να νιώθουν εξαπατημένοι, καθώς δεν θα υπάρχουν μελλοντικά ανταλλακτικά για το πολυτελές Ocean, ούτε, βέβαια, τεχνική υποστήριξη, ενώ όλο το αποτυχημένο εγχείρημα κόστισε πολλά χρήματα και θέσεις εργασίας. Να σημειώσουμε ότι για το αφεντικό της Fisker, τον Δανό επιχειρηματία και σχεδιαστή αυτοκινήτων Χένρικ Φίσκερ, είναι η δεύτερη πτώχευση μιας δικής του εταιρείας κατασκευής αυτοκινήτων. Την πρώτη φορά είχε λανσάρει στην αγορά το plug-in υβριδικό Fisker Karma, για το οποίο υπήρξε αρχικά μεγάλη ζήτηση, που ξεφούσκωσε, όμως, γρήγορα και κατέληξε σε εμπορικό φιάσκο.

Sono Motors

H ιδέα ενός λειτουργικού και προσιτού ηλεκτρικού αυτοκινήτου με πηγή ενέργειας τον ήλιο έθελξε μια ομάδα σπουδαστών από το Μόναχο, που δημιούργησαν τη Startup Sony Motors. Πρώτο τους δημιούργημα ήταν το ηλεκτρικό μοντέλο Sion, που εξελίχθηκε κυρίως για στόλους Car-sharing και μπορούσε να καλύψει μικρές διαδρομές μόνο με ηλιακή ενέργεια. Το εγχείρημα ξεκίνησε βασισμένο στα χρήματα από τις προπαραγγελίες περίπου 44.000 ενδιαφερομένων πελατών, οι οποίοι έμειναν μετά την πτώχευση της Sony Motors στα κρύα του λουτρού και κινδυνεύουν να χάσουν τα χρήματά τους. Το Sion απέτυχε λόγω της αδιάφορης εμφάνισης του, των περιορισμένων χώρων του, της ακριβής τιμής του που ξεπερνούσε τις 30.000 € και της μικρής του ηλεκτρικής αυτονομίας, οπότε δεν ήταν ανταγωνιστικό απέναντι σε μοντέλα μεγάλων εταιρειών, όπως της Hyundai, της BYD ή της Renault.

E.Go Mobile

H πολυκύμαντη ιστορία της E.Go Mobile έχει και ελληνικό ενδιαφέρον, επειδή πριν ελάχιστα χρόνια είχε ανακοινωθεί επίσημα ότι η γερμανική εταιρεία σχεδίαζε να δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας. Το ηλεκτρικό μίνι E.Go Life δεν έπεισε ποτέ το αγοραστικό κοινό και οι κριτικές από τους δημοσιογράφους του ειδικού Τύπου ήταν καταστροφικές. Στα μείον του E.Go Life καταλογίζονταν σημαντικά προβλήματα ποιότητας κατασκευής, αλλά και η πανάκριβη τιμή του απέναντι σε καθιερωμένους ανταγωνιστές, όπως τα ηλεκτρικά VW e-up, Smart Fortwo Electric, κ.λπ. Η εταιρεία E.Go Mobile χρεοκόπησε δύο φορές, πριν βάλει οριστικά τους τίτλους τέλους, ενώ οι τελευταίοι ιδιοκτήτες της ήταν κοσοβάρικης καταγωγής και σχεδίαζαν να δημιουργήσουν εργοστάσιο αυτοκινήτων στη Βόρεια Μακεδονία.

Think Global

To ηλεκτροκίνητο μίνι Think City της νορβηγικής εταιρείας Think Global εξελίχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, κατάφερε και πέρασε σε φάση παραγωγής και κατέγραψε περίπου 2.500 πωλήσεις από το 2007 έως το 2011, οπότε και ολοκληρώθηκε ο κύκλος του. Το Think City ήταν σωστό ως σύλληψη, καθώς επρόκειτο για ένα μικροσκοπικό ηλεκτροκίνητο μοντέλο για δύο άτομα ή 2 και 2 άτομα, με χαμηλό κόστος χρήσης και τη δυνατότητα να παρκάρει ουσιαστικά παντού. Η πραγματικότητα ήταν, ωστόσο, διαφορετική, καθώς το Think City κόστιζε πανάκριβα, προσέφερε περιορισμένη αυτονομία έως 160 km, εφοδιαζόταν με έναν αναιμικό κινητήρα 46 PS και η κατασκευάστρια εταιρεία συσσώρευε συνεχώς ζημιές, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε ένα αέναο κυνήγι νέων επενδυτών. Όταν έπαψαν να υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, ήρθε και το τέλος της.

Lightyear

H ολλανδική Lightyear επένδυσε στα ηλιακά αυτοκίνητα και είχε ανακοινώσει ότι θα λανσάρει το 2022 το πρώτο μοντέλο μαζικής παραγωγής με τέτοια τεχνολογία, το οποίο θα κόστιζε –ούτε λίγο ούτε πολύ– 250.000 €. Η εξέλιξη του συγκεκριμένου μοντέλου με την ονομασία Lightyear One, που φιλοδοξούσε να γίνει το πρώτο αυθεντικό ηλιακό αυτοκίνητο παραγωγής, διήρκεσε έξι χρόνια, ενώ οι αρχικοί σχεδιασμοί προέβλεπαν την κατασκευή έως 946 τέτοιων οχημάτων. Ωστόσο, τα μεγάλα κόστη ξεπέρασαν τις οικονομικές δυνατότητες της εταιρείας, η οποία πτώχευσε και έβαλε στον πάγο την παραγωγή του Lightyear One. Ταυτόχρονα ανακοίνωσε την πρόθεση της να εστιάσει στην εξέλιξη και στο λανσάρισμα του ηλιακού μοντέλου νέας γενιάς ‘’Lightyear 2’’, κάτι που θεωρείται πλέον από τους ειδικούς ουτοπικό και μη πραγματοποιήσιμο.

Βyton

H Βyton αποτελεί μία από τις πολλές κινέζικες νεοφυείς επιχειρήσεις, που συστάθηκαν με στόχο την καθιέρωση στον κλάδο των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Η συγκεκριμένη μάρκα ξεχώρισε επειδή ιδρύθηκε στο Χονγκ Κονγκ από κορυφαία πρώην στελέχη της BMW και της Nissan, ενώ ενέταξε στο δυναμικό της πολύ ικανούς και γνωστούς μηχανικούς, σχεδιαστές, κ.λπ. Το πρώτο δείγμα γραφής της Byton ήταν το ηλεκτροκίνητο πρωτότυπο SUV M-Byte, το οποίο προοριζόταν να λανσαριστεί ως μοντέλο παραγωγής στα τέλη του 2019 στην Κίνα, στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, ενώ έκανε πρεμιέρα στην έκθεση CES του Λας Βέγκας τον Ιανουάριο του 2018. Το Byton M-Byte έκλεψε, μάλιστα, την παράσταση στο Λας Βέγκας χάρη στην τεράστια οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων. Η Byton κατάφερε να καταγράψει πάνω από 65.000 προπαραγγελίες για το εντυπωσιακό μοντέλο της, το οποίο, ωστόσο, δεν κυκλοφόρησε ποτέ στο εμπόριο, καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία έβαλε πρόωρα λουκέτο, λόγω εξάντλησης των οικονομικών πόρων της και αδυναμίας να συνεχίσει τη λειτουργία της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Τραμπ: «Θέλω οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν αμερικανικές»

Η «κόλαση» της Σιγκαπούρης: Δείτε τον Alonso να παθαίνει κράμπα μπροστά στην κάμερα (video)

Mazda: 13 χρόνια από το μεγάλο αντίο στο θρυλικό RX-8 (photos)