Dr. Dieter Zetsche: Γελούν και τα… μουστάκια του!


Ο DrDieter Zetsche  αποχώρησε από τη θέση του CEO της Daimler, κουβαλώντας στις πλάτες του μεταξύ άλλων και την τεράστια επιτυχία της γερμανικής φίρμας στη Formula 1…

 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/9/2019

Δεν χωρά αμφιβολία ότι πρόκειται για μία από τις πιο συμπαθητικές, τις πιο γλυκές φυσιογνωμίες της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Μα και του motorsport, το οποίο καθ’ όλη τη διάρκεια της 43άχρονης θητείας του (!) στην Daimler-Benz αποτέλεσε βασικό κομμάτι της ενασχόλησής του. Άλλωστε ήταν απ’ αυτούς που ανέκαθεν πίστευαν πως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός αποτελεί τον πιο τρανό τρόπο για να «διαφημίσεις» τα προϊόντα σου. Και φυσικά πως οι επιτυχίες στις πίστες φέρνουν αύξηση των πωλήσεων συμβατικών αυτοκινήτων.

Ο Dr. Dieter Zetsche αποχώρησε στο τέλος Μαΐου από τη θέση του CEO της Daimler AG, όμως πίσω του αφήνει μια σπουδαία παρακαταθήκη. Όχι μόνο στον εμπορικό τομέα, εκεί όπου αδιαμφισβήτητα το «αστέρι» κυριαρχεί με εκατομμύρια πωλήσεων ανά την Υφήλιο. Αλλά και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, εκεί όπου η γερμανική φίρμα έχει αλλάξει πλέον τα δεδομένα, κυριαρχώντας απόλυτα στην πιο απαιτητική μορφή αγώνων: στη Formula 1.

Μια ζωή στη Mercedes…

Ο Dieter Zetsche γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1953. Ο πατέρας του ήταν πολιτικός μηχανικός και την εποχή εκείνη η οικογένεια ζούσε στην Πόλη, καθώς εκεί εργαζόταν ο Herbert Zetsche. Πριν καν γίνει τριών ετών, όμως, η οικογένεια επέστρεψε στη Γερμανία κι εγκαταστάθηκε στο Oberursel, μια πόλη 45.000 κατοίκων στα βορειοδυτικά της Φρανκφούρτης. Αφού τελείωσε το σχολείο, σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Καρλσρούης, από το οποίο αποφοίτησε το 1976. Τότε προσελήφθη από την Daimler-Benz AG κααι συγκεκριμένα από το τμήμα έρευνας. Παράλληλα έκανε και το Διδακτορικό του στην μηχανολογία, στο Πανεπιστήμιο του Πάντερμπορν.

Εργατικός και πάντοτε… ανήσυχος, ο Zetsche έδειχνε ιδιαίτερο ζήλο για την εργασία του. Πολλά βράδια έμενε μέχρι αργά στο γραφείο του, αναζητώντας λύσεις σε διάφορα προβλήματα που είτε παρουσιάζονταν στην καθημερινότητα ενός κολοσσού όπως η Daimler-Benz, είτε πολλές φορές «δημιουργούσε» ο ίδιος, προκειμένου να έχει το μυαλό του σε συνεχή εγρήγορση!

Το 1981 έγινε αναπληρωτής διευθυντής του Τμήματος Εξέλιξης Αυτοκινήτων, θέση την οποία διατήρησε για αρκετά χρόνια. Ήταν πασιφανές, άλλωστε, πως ο πανέξυπνος και υπερδραστήριος Dieter κάποια στιγμή θα ανέβαινε τα σκαλοπάτια της ιεραρχίας μέσα στην εταιρία. Όπερ κι εγένετο.

Το 1998 έγινε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της DaimlerChrysler, ενώ από τα μέσα του 2000 έως και το τέλος του 2005 ήταν Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Chrysler Group. Την 1η Ιανουαρίου του 2006 έγινε Πρόεδρος της DaimlerChrysler, θέση στην οποία έμεινε μέχρι τον Δεκέμβριο του 2011, όταν και τον διαδέχθηκε ο Καναδός Thomas William LaSorda.

Η «εμμονή» του με το motorsport

Κομβικής σημασίας για τον Zetsche, όμως, ήταν η παρουσία της Mercedes στο motorsport. Ήταν απ’ αυτούς που επί της ουσίας «επέβαλλαν» την παρουσία της Mercedes στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού, το γνωστό μας DTM, στο οποίο το «αστέρι» συμμετείχε από την αναβίωσή του το 2000 μέχρι και πέρυσι, έχοντας δέκα τίτλους σε επίπεδο κατασκευαστών και οκτώ στους οδηγούς με τους Berndt Schneider (2000, 2001, 2003 και 2006), Gary Paffett (2005 kai 2018), Paul di Ρesta (2010) και Pascal Wehrlein (2015). Μάλιστα μέσω του DTM μεταπήδησαν στη Formula 1 τόσο ο di Resta όσο και ο Wehrlein.

Η μεγάλη επιθυμία του Zetsche, όμως, ήταν η Formula 1. Έκανε τα πάντα ώστε η εταιρία να επιστρέψει στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Προχώρησε στη συμφωνία με τον Ross Brawn στα μέσα του 2009, με τη Mercedes να εξαγοράζει τις μετοχές της Brawn GP. Πίστεψε πολύ στο όνειρο της Formula 1 και στήριξε με όλες τις δυνάμεις του στο συγκεκριμένο project, ακόμα και όταν δεχόταν ανηλεή πόλεμο εκ των έσω για τα ποσά που ξοδεύονταν, δίχως αποτελέσματα στις πίστες.

Κι ήρθε γι’ αυτόν η δικαίωση το 2014, στην απαρχή της υβριδικής εποχής στη Formula 1, καθώς οι κόποι όλων των προηγούμενων ετών ανταμείφθηκαν. Γι’ αυτό ο Toto Wolff αμέσως μετά από το grand prix της Βαρκελώνης, τον τελευταίο αγώνα της Formula 1 στον οποίον ο Zetsche παρευρέθη με την ιδιότητα του CEO της εταιρίας, τον αποθέωσε και τον ευχαρίστησε δημόσια για την άπλετη στήριξη που του παρείχε όλα τα χρόνια της συνεργασίας τους στη Mercedes.

Απλά ευλογημένος…

Η εικόνα του Dieter Zetsche στο βάθρο των νικητών στο Μονμελό, σηκωμένο στα χέρια από τους Hamilton και Bottas ήταν η απόλυτη δικαίωση γι’ αυτόν τον άνθρωπο, ο οποίος κατ’ επιλογή όλα αυτά τα χρόνια έμενε στο παρασκήνιο, και μόνον όποτε οι συνθήκες το επέτασσαν τοποθετούνταν δημόσια. Συνήθως στις ευχάριστες στιγμές, όπως μετά το τέλος του Πρωταθλήματος του 2018, όταν δήλωσε πως «είμαι εξόχως τυχερός διότι κατά την παρουσία μου στη Mercedes-Benz είχα την ευτυχία να συνεργαστώ και με τους τρεις πιλότους, οι οποίοι κατέκτησαν τουλάχιστον πέντε Πρωταθλήματα στη Formula 1, τον Juan Manuel Fangio, τον Michael Schumacher και τον Lewis Hamilton. Καθένας τους κυριάρχησε στο motorsport με τον δικό του τρόπο. Καθένας τους ήταν μια πολύ ξεχωριστή προσωπικότητα. Είναι σπουδαίο για έναν άνθρωπο σαν κι εμένα να βιώνει τη στιγμή κατά την οποία ένας αθλητής γίνεται θρύλος. Κι αυτή τη στιγμή τη βίωσα με το πέμπτο Πρωτάθλημα του Lewis».

Η σχέση του Zetsche με τον Hamilton, άλλωστε, ήταν πάντοτε πολύ στενή. ΟΙ Zetsche είχε επιμείνει το 2006 στις συζητήσεις του με τον Ron Dennis, ώστε ο νεαρός τότε Lewis να πάρει την ευκαιρία του στη McLaren, με την οποία συνεργαζόταν επί σειρά ετών η Mercedes. Κι αυτός έκανε την οικονομική υπέρβαση το 2013 για να τον πάρει στη Mercedes, εκμεταλλευόμενος το γεγονός πως ήδη οι σχέσεις του με τη McLaren είχαν διαρραγεί.

Μπορεί, λοιπόν, στη Βαρκελώνη ο Dr. Dieter Zetsche να αποχαιρέτησε τους συνεργάτες του στην Mercedes AMG Petronas F1 Τeam, εντούτοις είναι βέβαιο ότι θα βρίσκεται πάντοτε στο πλευρό τους. Και πως πάντα θα είναι διαθέσιμος για να λύνει απορίες κι ίσως και προβλήματα. Όπως έκανε το 2006, όταν πρωτοπόρησε καθιερώνοντας την καμπάνια «Ask Dr. Z», μέσω της οποίας ο ίδιος ερχόταν κοντά στους πελάτες της Mercedes, απαντώντας σε κάθε απορία τους!