Oι ειδικές εκδόσεις γίνονται αυτόνομες μάρκες


Οι εταιρείες αυτοκινήτων δίνουν... προαγωγή στις ειδικές εκδόσεις τους και τις αναβαθμίζουν σε ανεξάρτητες μάρκες με μοντέλα υψηλότερων προδιαγραφών και με μεγαλύτερα περιθώρια κερδοφορίας.

  • TOY ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/10/2022

Τα τελευταία χρόνια είδαμε να αυτονομούνται τρεις οικογένειες ειδικών εκδόσεων από τις μητρικές τους εταιρείες και να αποκτούν το status μίας ανεξάρτητης μάρκας. Η DS προέρχεται από τα σπλάχνα της Citroen, η Polestar αποτελούσε επί χρόνια κομμάτι της Volvo και η πιο πρόσφατη Cupra έκανε καριέρα με το σηματάκι της SEAT. Αρκετά νωρίτερα είχε γίνει κάτι ανάλογο με την Abarth, η οποία ξεκίνησε ως αυτόνομη μάρκα, ενσωματώθηκε στη  συνέχεια στην γκάμα της FIAT και τώρα επανέκτησε την αυτονομία της στο πλαίσιο του ομίλου Stellantis. Πώς προέκυψε, όμως, η συγκεκριμένη τάση; Οι λόγοι είναι σίγουρα διαφορετικοί ανά περίπτωση, ωστόσο ο στόχος είναι κοινός και αφορά στην προσέγγιση ενός απαιτητικού κοινού, με ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των νέων μοντέλων, αλλά και την προσθήκη μιας μάρκας υψηλού γοήτρου στο πορτφόλιο μιας μεγάλης εταιρείας αυτοκινήτου.

DS Automobiles

Άκρως ενδεικτική είναι η εξέλιξη της DS από μία οικογένεια πλούσια εξοπλισμένων μοντέλων της Citroen σε μία μάρκα πολυτελείας με γαλλικό DNA. Το στυλ, η ποιότητα, η ατελείωτη λίστα των αξεσουάρ, οι προηγμένες τεχνολογίες και οι εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τους premium ανταγωνιστές –κυρίως γερμανικής καταγωγής– αποτελούν τις σημαντικότερες προϋποθέσεις για μία εξαιρετική εμπορική πορείας της μάρκας που ιδρύθηκε το 2015, δηλαδή ακριβώς 60 χρόνια μετά το λανσάρισμα της θρυλικής Citroen DS. Αυτήν τη στιγμή   η γκάμα της  απαρτίζεται από τα μοντέλα DS3 Crossback, DS 4, DS 7 Crossback και DS 9, για τα οποία μπορεί να ζητά η DS σαφώς περισσότερα χρήματα από ό,τι αν κυκλοφορούσαν ακριβώς ίδια, αλλά με το σηματάκι της Citroen.

Polestar

Η Polestar γεννήθηκε το 1996 ως αγωνιστική ομάδα, εντάχθηκε το 2005 στη Volvo ως βελτιωτής των μοντέλων παραγωγής της, εξαγοράστηκε το 2015 από τους Σουηδούς και δύο χρόνια αργότερα μετεξελίχθηκε σε αυτόνομη μάρκα με συμμετοχή της Volvo Cars και της κινεζικής Geely Holding, ενώ εδρεύει στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Ειδικεύεται στην παραγωγή Battery Cars υψηλών επιδόσεων, αποτελεί πλέον τον τεχνολογικό και lifestyle βραχίονα του κινεζικού ομίλου της Geely, ενώ η γκάμα της απαρτίζεται προς το παρόν από το –περιορισμένης παραγωγής– υβριδικό GT Polestar 1 και το αμιγώς ηλεκτροκίνητο Polestar 2, που διατίθεται αποκλειστικά διαδικτυακά. Η Polestar ποντάρει πολλά στις εξατομικευμένες υπηρεσίες προς τους πελάτες της και τα καταστήματά της βρίσκονται σε κεντρικά σημεία μεγάλων πόλεων, μοιάζουν με μπουτίκ υψηλής ραπτικής και δεν απασχολούν κλασικούς υπαλλήλους με προμήθεια επί των πωλήσεων, για να μη γίνονται πιεστικοί στους επισκέπτες.

Cupra

Η νέα μάρκα Cupra φιλοδοξεί να προσελκύσει διαφορετικούς πελάτες εκτός των τυπικών της SEAT, οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν αρκετά υψηλότερο τίμημα για την απόκτηση ενός μοντέλου της, ενώ χρησιμεύει στους Ισπανούς και ως πλατφόρμα εφαρμογής νέων τεχνολογιών. Παλαιότερα αποτελούνταν η οικογένεια Cupra από τις γρήγορες εκδόσεις μοντέλων της SEAT, όπως, για παράδειγμα,    το Ibiza Cupra και το Leon Cupra, όμως το πρώτο μοντέλο της ως ανεξάρτητης μάρκας ήταν το SUV Cupra Ateca στα τέλη του 2018, ενώ την γκάμα της συμπληρώνουν σήμερα τα Cupra Born, Formentor, Leon και Leon Sportstourer.

Abarth

H Αbarth γεννήθηκε το 1949 στην Ιταλία από τον Κάρλο Άμπαρθ, έκανε αρχικά μετατροπές σε αγωνιστικά αυτοκίνητα, εξαγοράστηκε το 1971 από τη Fiat για να εξελίξει σπορ εκδόσεις των μαζικών μοντέλων του ιταλικού ομίλου, ενώ στις αρχές του 2007 επανήλθε σε καθεστώς ανεξάρτητης μάρκας, με πρώτο εκπρόσωπο το Grande Punto Abarth και σήμα τον –διάσημο πλέον– σκορπιό. Το πιο πρόσφατο μοντέλο της είναι το Abarth 595 σε διάφορες εκδοχές, ενώ οι φίλοι του Σκορπιού αναμένουν με ενδιαφέρον τις αποφάσεις του ομίλου Stellantis, όπου έχει ενσωματωθεί η Fiat μαζί με τις θυγατρικές της, σχετικά με το μέλλον της μάρκας.