Ίσως και οι ίδιοι οι ιδρυτές του Euro NCAP να μην πίστευαν αρχικά, ότι το δημιούργημά τους θα εξελισσόταν σε καθοριστικό σημείο αναφοράς για τους Ευρωπαίους καταναλωτές, αλλά και για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι εταιρείες αυτοκινήτου τρέμουν με το ενδεχόμενο αποτυχίας στις δοκιμές πρόσκρουσης του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού οργανισμού οδικής ασφάλειας και κάνουν ό,τι μπορούν, για να αξιολογηθούν τα προϊόντα τους με την ανώτατη διάκριση των 5 αστεριών, ώστε να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Μεγάλοι ωφελημένοι είναι ωστόσο οι απλοί πολίτες, αφού χάρη στον Euro NCAP σώζονται καθημερινά πολλές ζωές στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Ας δούμε όμως ορισμένα χρήσιμα στοιχεία για τον οργανισμό, που άλλαξε την εικόνα του σύγχρονου αυτοκινήτου και το έκανε ασφαλέστερο όχι μόνο για τους επιβάτες του, αλλά και για τις πιο ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού, που συμμετέχουν στην κυκλοφορία.
Πώς προέκυψε ο οργανισμός Euro NCAP;
Πρόκειται για έναν ανεξάρτητο μη κρατικό ευρωπαϊκό οργανισμό, που ιδρύθηκε το 1996 και ελέγχει για λογαριασμό των καταναλωτών την ασφάλεια των νέων αυτοκινήτων. Στον Euro NCAP συμμετέχουν αρμόδια υπουργεία μεταφορών και συγκοινωνιών από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ασφαλιστικές εταιρείες και λέσχες αυτοκινήτων, ενώ αξιολογούνται τα εξής τέσσερα επιμέρους κεφάλαια: της προστασίας των επιβατών, των παιδιών επιβατών, των ευάλωτων χρηστών των δρόμων (πεζών, ποδηλατιστών) και της αποτελεσματικότητας και πληρότητας των συστημάτων υποστήριξης του οδηγού.
Πόσες ζωές έχουν σωθεί χάρη στον Euro NCAP;
Το 2017 συμπλήρωσε ο οργανισμός Euro NCAP 20 χρόνια λειτουργίας, στη διάρκεια των οποίων έχουν σωθεί πάνω από 78.000 ζωές. Από τότε έχει αυξηθεί αισθητά το συγκεκριμένο νούμερο και έχει ξεπεράσει τις 100.000. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τους τραυματίες σε τροχαία ατυχήματα, αν και δεν έχουμε ακριβείς αριθμούς. Ωστόσο, στη Μεγάλη Βρετανία έχουν υπολογίσει ότι μειώθηκε από το 1997 έως το 2015 κατά 63% ο αριθμός των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα.
Δοκιμάζει ο Euro NCAP κάθε νέο μοντέλο;
Όχι, αυτό είναι αδύνατο λόγω του μεγάλου αριθμού λανσαρίσματος νέων αυτοκινήτων κάθε χρόνο. Γι αυτό επιλέγει τα πιο δημοφιλή και ενδιαφέροντα νέα μοντέλα, όμως μερικές φορές αφορούν τα Crash Test και οχήματα, που κυκλοφορούν ήδη για αρκετό διάστημα στην αγορά. Τα επιλεχθέντα αυτοκίνητα διαθέτουν τον βασικό εξοπλισμό ή πρόσθετο εξοπλισμό, με τον οποίο εφοδιάζεται ωστόσο ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής τους. Ο Euro NCAP ενημερώνει για την επιλογή του κάθε κατασκευαστή και αγοράζει έως 4 αυτοκίνητα από εξουσιοδοτημένους εμπόρους για τις ανάγκες των Crash Test.
Ισχύουν για πάντα τα αποτελέσματα;
Όχι, ο Euro NCAP δεν λαμβάνει υπόψη του αποτελέσματα από δοκιμές πρόσκρουσης παλαιότερα των έξι ετών, επειδή οι προδιαγραφές των Crash Test εξελίσσονται και αλλάζουν, οπότε δεν είναι συγκρίσιμα με τα νεότερα δεδομένα. Με άλλα λόγια, ένα σημερινό όχημα με αξιολόγηση τεσσάρων αστέρων είναι αρκετά πιο ασφαλές από ένα μοντέλο οκταετίας με διάκριση 5 αστέρων! Άρα η σύγκριση πρέπει να γίνεται μεταξύ μοντέλων παρόμοιας ηλικίας και με δοκιμές πρόσκρουσης παρεμφερών προδιαγραφών.
Γιατί υπάρχουν μοντέλα με δύο αξιολογήσεις;
Η διπλή αξιολόγηση με διαφορετικό αριθμό αστεριών για το ίδιο αυτοκίνητο εφαρμόζεται από το 2016. Η μια αξιολόγηση αφορά τα Crash Test του αυτοκινήτου με τον ίδιο στάνταρ εξοπλισμό στις 28 χώρες της ΕΕ και αποτυπώνει την μίνιμουμ προστασία που προσφέρει το όχημα πανευρωπαϊκά. Η δεύτερη αξιολόγηση βασίζεται στα αποτελέσματα της δοκιμής πρόσκρουσης του ίδιου αυτοκινήτου, αλλά με επιπρόσθετο εξοπλισμό ασφαλείας και βοηθά τους καταναλωτές να κατανοήσουν τη σημασία αυτών των συστημάτων. Έτσι δίνουν προτεραιότητα οι πελάτες στα οχήματα με αναβαθμισμένο εξοπλισμό ασφαλείας, ενώ και οι ίδιες οι εταιρείες αναβαθμίζουν τις προδιαγραφές των μοντέλων τους λόγω της αυξημένης ζήτησης.
Πόσο κοστίζουν οι εγκαταστάσεις των δοκιμών πρόσκρουσης;
Οι σύγχρονες εγκαταστάσεις για Crash Test είναι πλήρως ψηφιοποιημένες και χρησιμοποιούν ειδικά έλκηθρα για προσκρούσεις σε ακριβώς προκαθορισμένες γωνίες και ταχύτητες. Στον εξοπλισμό περιλαμβάνονται ειδικά ντάμις με πάνω από 100 αισθητήρες μέτρησης, αλλά και κάμερες υψηλής ταχύτητας λήψης φωτογραφιών ανά χιλιοστό του δευτερολέπτου. Το κόστος μιας απλής εγκατάστασης για τη δοκιμή π.χ. παιδικών καθισμάτων ξεκινάει από περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ, ενώ οι μεγαλύτερες εγκαταστάσεις με περισσότερους διαδρόμους και υψηλής τεχνολογίας προσομοιωτές κοστίζουν γύρω στα 20 εκατομμύρια ευρώ.
Μπορούν να υποκαταστήσουν οι υπολογιστές τα Crash Test;
Οι υπολογιστές παίζουν σημαντικό ρόλο στην αναβάθμιση της παθητικής και της ενεργητικής ασφάλειας των σύγχρονων αυτοκινήτων, ωστόσο δεν είναι σε θέση να υποκαταστήσουν πλήρως τις δοκιμές πρόσκρουσης, οι οποίες εξελίσσονται συνεχώς. Ακόμη και η Τεχνητή Νοημοσύνη πρέπει να εφοδιαστεί με δεδομένα, τα οποία συλλέγονται σε πραγματικά Crash Test.
Πώς γίνονταν τα πρώτα Crash Test;
Οι πρώτες δοκιμές αντοχής των αυτοκινήτων ξεκίνησαν τη δεκαετία του 50, όμως χρησιμοποιούσαν κατά κύριο λόγο τη…βαρύτητα. Με απλά λόγια, τα αυτοκίνητα ρίχνονταν από ψηλά στο έδαφος -είτε από κτίριο είτε από γερανό- και δεν είχαν και μεγάλη σχέση με τις πραγματικές συνθήκες σύγκρουσης σε δημόσιους δρόμους. Ωστόσο οι πτώσεις - αλλά και οι συγκρούσεις πάνω σε τσιμεντένιους τοίχους- αποδείχθηκαν σημαντικές, επειδή επέτρεψαν στους επιστήμονες να διαπιστώσουν, ότι τα αμαξώματα δεν πρέπει να είναι εντελώς άκαμπτα, αλλά ότι είναι χρήσιμο να διαθέτουν ζώνες παραμόρφωσης για την απορρόφηση της ενέργειας πρόσκρουσης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Δοκιμές Euro NCAP: Ποια μοντέλα πήραν 5 αστέρια και ποια «πάτωσαν» (πίνακας)
Ανδρείκελα γένους θυληκού στα crash tests της Mercedes-Benz
Τα 5 φθηνότερα πλήρως υβριδικά B-SUV της ελληνικής αγοράς (photos)





ΔΗΜΟΦΙΛΗ


_77761_474964_type13129.jpg)
_77761_471313_type13129.jpg)

