Subaru Impreza 22B STI: Tο «Ιερό Δισκοπότηρο» της JDM


Κάθε λάτρης του WRC ονειρεύεται να το οδηγήσει και κάθε συλλέκτης περιμένει καρτερικά για να το αποκτήσει. Το 22B STI δεν είναι απλό Subaru Impreza και υπάρχουν περισσότεροι από ένας λόγοι που το αποδεικνύουν.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: KΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ
  • 24/3/2022

Για τους περισσότερους από αυτούς που πάτησαν για να διαβάσουν το κείμενο, το Subaru Impreza 22B STI δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Αρκεί μια γρήγορη ματιά στο εκθαμβωτικό μπλε αμάξωμά του και τις χρυσές του ζάντες για να ξυπνήσουν θύμησες από τις χρυσές εποχές της Subaru στο WRC αλλά την ίδια στιγμή να φουντώσουν ανεκπλήρωτοι πόθοι μιας και το συγκεκριμένο μοντέλο είναι ένα από τα πλέον συλλεκτικά. Ποια είναι όμως τα στοιχεία που έχτισαν τον τεράστιο μύθο του;

Η σύντομη διάρκεια παραγωγής

Μπορεί η ιστορία που έγραψε στις σελίδες της αυτοκίνησης να είναι πολυσέλιδη και γεμάτη λαμπρές στιγμές ωστόσο η γραμμή παραγωγής μέσα από την οποία γεννήθηκε είχε διάρκεια μόλις 5 μηνών!

Αυτό συνέβη το 1998 και το μοντέλο επιλέχθηκε από τη Subaru για να γιορτάσει τη συμπλήρωση των 40 ετών της εταιρείας καθώς και την κατάκτηση του τρίτου συνεχόμενου παγκόσμιου τίτλου κατασκευαστών στο WRC (1995, 1996, 1997).

Οι ελάχιστες μονάδες που κατασκευάστηκαν

Στο αρχικό σχεδιασμό της η Subaru υπολόγισε ότι θα κατασκευαστούν συνολικά 400 μονάδες όπου όλες θα έχουν το τιμόνι δεξιά μιας και στόχος ήταν το μοντέλο να κυκλοφορήσει στην αγορά της Ιαπωνίας. Ο… χαμούλης όμως που ακολούθησε και το sold-out που ήρθε μέσα σε λιγότερο από 48 ώρες άλλαξε το πλάνο και αποφασίστηκε να κατασκευαστούν 22 επιπλέον αυτοκίνητα.

Από αυτά, τα 16 ταξίδεψαν στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα 5 στην Αυστραλία και τα 3 χρησιμοποιήθηκαν ως πρωτότυπα. Ο μικρός αριθμός των μονάδων που κυκλοφόρησαν τελικά στους δρόμους είναι ο βασικός λόγος που τα μοντέλα γίνονται ανάρπαστα στις δημοπρασίες και πετυχαίνουν ιδιαίτερα υψηλές τιμές πώλησης.

To ξεχωριστό κινητήριο σύνολο

Τα περισσότερα Impreza WRX STI παραγωγής συνοδεύονταν με δύο διαφορετικούς κινητήρες, ανάλογα με τη χώρα που κυκλοφορούσαν. Αυτοί ήταν είτε ο δίλιτρος EJ20 είτε ο EJ257 των 2.5 λίτρων. Από την άλλη το σύνολο που επιλέχθηκε για την περίπτωση του 22B STI ήταν ο EJ22G των 2.2 λίτρων με σφυρήλατα πιστόνια, ενώ συνδυαζόταν με χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο και έστελνε στους 4 τροχούς δύναμη 280 PS και 363 Nm ροπής από τις 3.200 rpm.

Όταν η Subaru κλήθηκε να σχολιάσει εκείνη την εποχή τον λόγο που προχώρησε στην αύξηση του κυβισμού σε σχέση με το Type R STi, η επίσημη απάντηση όρισε ως στόχο τη βελτίωση της ροπής στις μεσαίες στροφές. Πάντως, στην Ιαπωνία είχαν εμφανιστεί δημοσιεύματα που ανέφεραν πως η πραγματική δύναμη του αυτοκινήτου ξεπερνούσε τους 300 PS!

Η ακαριαία -για την εποχή- επιτάχυνσή του

Προφανώς όταν η Subaru μιλούσε για βελτίωση ροπής στις μεσαίες στροφές κάτι περισσότερο ήξερε από εμάς. Το 22Β STI απογείωσε το ξεπέταγμα του αυτοκινήτου από στάση και σύμφωνα με τις μετρήσεις μπορούσε να καλύψει το 400άρι πιο γρήγορα από το WRX STI.

Το σημείο όμως που έδειξε να έχει δεχθεί τεράστια βελτίωση ήταν η επιτάχυνση από τα 80 km/h στα 110 km/h όπου χρειαζόταν λιγότερο από 2.5 sec. Γενικά, η κοινή παραδοχή ήταν πως το μοντέλο μπορούσε να «εκθέσει» πολύ πιο ακριβά αυτοκίνητα αν τύχαινε να τα συναντήσει σε μια ανηφορική διαδρομή με αλλεπάλληλες στροφές.

H εντυπωσιακή εμφάνιση

Το 22Β STI πάτησε πάνω στη φιλοσοφία και το σχήμα του αγωνιστικού Impreza που συμμετείχε εκείνη την εποχή στο WRC και το οποίο με τη σειρά του είχε δεχθεί μια σειρά μετατροπών ώστε να συμβαδίσει με τους νέους κανονισμούς του 1997.

Βάζοντάς το δίπλα σε ένα WRX Type R Coupe εύκολα μπορεί να διακρίνει κανείς τις μικρές αλλά ουσιαστικές διαφοροποιήσεις στον μπροστινό προφυλακτήρα, τους μεγαλύτερους εισαγωγείς στο καπό και το χαμηλότερο ύψος από το έδαφος. Αυξημένο ήταν και το πλάτος ενώ την ίδια πορεία ακολούθησε και η αεροτομή που μεγάλωσε και έκανε αισθητή την παρουσία της από μακρινή απόσταση.

Ένα ακόμα στοιχείο που έκανε το 22B STI ξεχωριστό είναι πως ήταν διαθέσιμο μόνο σε Coupe έκδοση. Θυμίζουμε ότι η Subaru σταμάτησε να παράγει δίπορτα Impreza μετά και το κλείσιμο της πρώτης γενιάς που ήρθε στο τέλος της δεκαετίας του 2000.

Ο θρυλικός χρωματισμός του

Μία από τις «ατυχίες» του Subaru Impreza είναι ότι οι μεγάλες του δόξες συνέπεσαν με αυτές της Mitsubishi και συγκεκριμένα του «Ιπτάμενου Φινλανδού» Tommi Makinen που κατέκτησε τέσσερις σερί παγκόσμιους τίτλους οδηγών στο WRC, από το 1996 έως και το 1999.

Έτσι στη συνείδηση των φίλων του ράλι το ερυθρόλευκο συνδυάστηκε με το Lancer ενώ από την άλλη το μπλε-χρυσό «αποθηκεύτηκε» και στιγμάτισε τις λαμπρές στιγμές της Subaru ενώ μεταφέρθηκε και στο αμάξωμα του 22B STI θέλοντας να αποτυπώσει εμφατικά τις επιδόσεις του.

H ανάρτηση που θυσίαζε την άνεση για την αποτελεσματικότητα

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, το Subaru Impreza 22B STI ήταν κατά 88 mm πιο φαρδύ από το στάνταρ WRX Typer R και είχε έρθει κατά 15 mm πιο κοντά προς το έδαφος χάρη στην Blistein ανάρτηση με τα Eibach ελατήρια. Αυτό το σετάρισμα έδινε έναν πιο sport χαρακτήρα στο στρίψιμο του αυτοκινήτου, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα την άνεση των επιβατών.

Με βάρος 1.270 kg το αυτοκίνητο μπορούσε να στρίψει με αποτελεσματικότητα, ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες και να στρέψει τη «μούρη» ομαλά προς την κατεύθυνση που επιθυμούσε ο οδηγός. Την ίδια στιγμή το ελεγχόμενο από τον οδηγό κεντρικό διαφορικό DCCD αναλάμβανε να μεταφέρει τη ροπή στους άξονες με υποδειγματικό τρόπο απογειώνοντας την οδηγική απόλαυση.

Οι συλλέκτες κάνουν ουρά για να το αποκτήσουν

Όλοι οι παραπάνω λόγοι και πολλοί περισσότεροι που μπορεί να τους διαπιστώσει κανείς εφόσον πάρει το τιμόνι στα χέρια του, δημιουργούν έναν μικρό... πανικό κάθε φορά που ένα Subaru Impreza STI 22B τίθεται προς πώληση.

Αυτές τις ημέρες η online πλατφόρμα Collecting Cars έχει ένα από τα λιγοστά διαθέσιμα μοντέλα στην κατοχή της (από αυτό προέρχονται οι φωτογραφίες του κειμένου) και ετοιμάζεται να το βγάλει στο «σφυρί» τρίβοντας ήδη τα χέρια της για την υψηλή τιμή που πρόκειται να πιάσει. Ήδη, μόλις 3 ημέρες πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία, η υψηλότερη προσφορά είναι 400.000 δολάρια!

Το αυτοκίνητο έχει καταγράψει στο οδόμετρό του 29.772 km ενώ ο ιδιοκτήτης το έχει στην κατοχή του για 15 χρόνια. Το χρώμα του είναι φυσικά το κλασικό μπλε που «παντρεύεται» αρμονικά με τις 17άρες χρυσές ζάντες της BBS και η συντήρησή του ήταν σχολαστική διατηρώντας το όχημα σε άψογη κατάσταση.

Δείτε την περιγραφή της δημοπρασίας εδώ και αν είστε σε θέση το αγοράσετε δεν σας εμποδίζει τίποτα από το να κάνετε την προσφορά σας.