Τα αυτοκίνητα που ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους!


Μια ματιά στο παρελθόν με πέντε αυτοκίνητα από τα τελευταία πενήντα χρόνια που προέβλεψαν ή, ακόμα καλύτερα, όρισαν το σημερινό αυτοκινητικό τοπίο και η σημερινή του εξέλιξη.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: DANIEL PUND (ROAD AND TRACK, USA), ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: HYSEYIN ERTURK
  • 10/7/2022

Lamborghini Countach

To ότι η λέξη countach στην τοπική διάλεκτο του Piedmonte της Ιταλίας σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση «Ουάου!», μας λέει ό,τι πρέπει να γνωρίζουμε για τον αντίκτυπο της πεμπτουσίας μιας Lamborghini. Σε αντίθεση με προηγούμενα supercars, των οποίων ο αισθησιασμός συχνά συγκρινόταν με πίνακες ζωγραφικής εμπνευσμένους από το Reclining Nude του Modigliani, το μπρουτάλ αριστούργημα του σχεδιαστή Marcello Gandini μοιάζει περισσότερο με ένα θανατηφόρο όπλο, ένα ιπτάμενο τσεκούρι. Αυτή είναι η κληρονομιά της Countach: Καθόρισε ένα επίπεδο εξωφρενικότητας με βάση το οποίο όλα τα μελλοντικά supercars θα κρίνονταν πλέον. Αλλά η ίδια η Countach αυτοπροσδιορίζεται εντέλει από το μηχανολογικό της περιεχόμενο. 

Το να βάλεις τα ψυγεία στο πλάι σήμαινε ότι το ρύγχος θα μπορούσε να είναι αιχμηρό. Ο τεράστιος, κατά τον διαμήκη άξονα V12 κινητήρας ήταν στραμμένος προς τα πίσω και η μετάδοση του προς τα εμπρός, ισομοιράζοντας το βάρος του αυτοκινήτου, σπρώχνοντας την καμπίνας επιβατών προς τα εμπρός, αντιστρέφοντας την τυπική αναλογία ενός σπορ αυτοκινήτου. Επίσης, στη μετά-Countach εποχή, ένα supercar χωρίς κάποιο ανόητο άνοιγμα της πόρτας, δε νοείται supercar.

1976 COUNTACH LP400 «PERISCOPIO» /CANEPA

Range Rover

Υπήρχαν μερικά φανταχτερά SUV οχήματα πριν το Range Rover. Μάλιστα, κάποια χρυσαφένια με ξύλινη επένδυση Jeep Wagoneer υπήρχαν πολύ πριν τον όρο Sport Utility Vehicle. Αλλά το Range Rover, το οποίο δημιουργήθηκε το 1969, ήταν το πρώτο πραγματικό, Snob Utility Vehicle. H Land Rover είχε, άλλωστε, όχι ένα αλλά πέντε «Royal Warrants» προσφέροντας τις υπηρεσίες τους στη βασίλισσα και τη βασιλική οικογένεια.

 Κανένα όχημα σε αυτή την κατηγορία δεν είχε τόσο ευρωπαϊκό «αέρα», γνήσια εξαιρετική ικανότητα εκτός δρόμου και μοναδικό στυλ όπως το RangeRover.

Ωστόσο, το Range Rover, ειδικά αυτό της πρώτης γενιάς, δεν ήταν luxury αλλά premium όχημα, το πρώτο μιας ολόκληρης γενιάς που θα γινόταν γνωστό ως «lifestyle car».

Είναι, δηλαδή, το αυτοκίνητο που χάραξε τον δρόμο τον οποίο η Mercedes, η BMW, η Jaguar, η Porsche, η Maserati και σχεδόν όλες οι high-end αυτοκινητοβιομηχανίες θα ακολουθούσαν κατά τις επόμενες δεκαετίες.

1987 RANGE ROVER/JAGUAR LAND ROVER

MINI

Για τις μικροσκοπικές του διαστάσεις, το αυθεντικό Mini κουβαλά μια τεράστια ποσότητα πολιτισμικού βάρους. Σκεφτείτε αυτό: Από μηχανολογικής άποψης, το Mini είχε πολύ μεγαλύτερη επιρροή από το Volkswagen Beetle. Απλώς δείτε οποιαδήποτε γενιά των διαδόχων του Beetle, όπως είναι το Golf (ειδικά, το GTI): Μικρό τακτοποιημένο, αμάξωμα χαμηλού αισθητικού προφίλ, εγκάρσια τοποθετημένος τετρακύλινδρος κινητήρας, κίνηση στους εμπρός τροχούς: εγκάρσια τοποθετημένος τετρακύλινδρος. Μια ατέλειωτη χαρά της ζωής. Ακόμα και το σημερινό GTI είναι μια σύγχρονη προβολή του Mini Cooper S που βλέπουμε εδώ. Και δεν είναι μόνον η VW: 

Η βασική διάταξη του Mini έγινε το πρότυπο για σχεδόν κάθε επιβατικό όχημα τις επόμενες δεκαετίες. Μόνο που τα περισσότερα από τα οχήματα που ακολούθησαν (και συνεχίζουν) αυτό το βασικό μοτίβο εξακολουθούν να αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν στους στόχους της χωροταξίας και της αποδοτικότητας που ο σχεδιαστής του Sir Alec Issigonis έθεσε για το αρχικό Mini. Βλέπετε, ένα γεμάτο 80 τοις εκατό του αυτοκινήτου ήταν αφιερωμένο στους επιβάτες του. Και δεν υπάρχει άλλο αυτοκίνητο που ξεπέρασε την πρόκληση ενός budget car για να γίνει ένα τέτοιο σύμβολο.

1967 AUSTIN MINI COOPER S /RUDY AND CAT OUZOYNIAN

Toyota Prius

Τι δουλειά έχει σε τούτες τις σελίδες αυτό το αυτοκίνητο που συχνά χλεύαζαν πολλοί ως την ξαπλώστρα της αριστερής λωρίδας; Το Prius πρώτης γενιάς μπορεί να μην είναι τυπικό για τα αυτοκίνητα που συνήθως παρουσιάζουμε. Αλλά ήταν το πρώτο mainstream αυτοκίνητο που πέτυχε να εισαγάγει πλήρως την ηλεκτροκίνηση στους απλούς, καθημερινούς οδηγούς λανσάροντας ένα κίνημα που κυριαρχεί στο σημερινό αυτοκινητικό προσκήνιο. Με την άκομψη κορμοστασιά του, τις παράλογες αναλογίες και τις εξωγήινες λεπτομέρειες, το Prius δεν ήταν ποτέ ένας θρίαμβος σχεδιασμού. 

Αλλά το υβριδικό σύστημά του και η χαρακτηριστική όψη του το καθιστούσαν ένα προφανές σύμβολο της περιβαλλοντικής ευσυνειδησίας. Τα υβριδικά αυτοκίνητα μπορεί να αποδειχθούν ένα μεταβατικό στάδιο στον δρόμο προς την κυριαρχία των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά το Prius ήταν ο καταλύτης. Και βλέποντας τους Λεονάρντο Ντι Κάπριο αυτού του κόσμου κατά δεκάδες να οδηγούν αυτό το περίεργο προσιτό Toyota, σίγουρα πολλές εταιρείες βρήκαν την έμπνευση να προχωρήσουν. Χωρίς το Prius, μάλλον δεν θα είχαμε Tesla σήμερα.

2000 PRIUS/TOYOTA

PORSCHE 959

Αν ένα όχημα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως το σχέδιο για σχεδόν κάθε σύγχρονο supercar, αυτό θα ήτανη Porsche 959. Ήταν όλα εδώ, πίσω στο 1986: Προγραμματιζόμενη τετρακίνηση, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ με ρύθμιση ύψους, κινητήρας με διπλά turbo και ένα αμάξωμα κατασκευασμένο από ελαφριά υλικά αιχμής. (Μέχρι σήμερα, ωστόσο, κανείς άλλος δεν τόλμησε να υιοθετήσει τον πίσω τοποθετημένο boxer κινητήρα). Η 959 όρισε τη φιλοσοφία χρήσης ενός πάγκου δοκιμών για την επίτευξη υψηλής απόδοσης, κόντρα σε μια εποχή κατά την οποία τα περισσότερα performance cars δεν ήταν τίποτε άλλο από μειωμένης απόδοσης εκδόσεις αγωνιστικών αυτοκινήτων. Η Porsche 918 Spyder, το Nissan GT-R, η Bugatti Veyron, η Ferrari SF90 Stradale - όλοι μοιράζονται έναν κοινό πρόγονο, την Porsche 959.

1992 PORSCHE 959 /CANEPA