Toyota Celica GT-Four: Ένα «διαμάντι» που έμεινε στην ιστορία για λάθος λόγους


Μία ενέργεια της Toyota Team Europe ήταν αρκετή για να καθιερωθεί ιστορικά η διασύνδεση της «μεγαλύτερης απάτης στην ιστορία του WRC» με ένα από τα πιο εμβληματικά μοντέλα που κατασκεύασαν οι Ιάπωνες.

  • ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟΥ
  • 8/10/2023

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή… Η Celica GT- Four εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1986 ως ένα όχημα με μόνιμη τετρακίνηση που είχε σαν στόχο να δώσει έγκριση στην Toyota για να συμμετάσχει στους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι. Μιλάμε άλλωστε για την εποχή που οι κανονισμοί της FIA απαιτούσαν κάθε συμμετοχή στο Group A να συνοδεύεται και από ένα όχημα παραγωγής.

Έκτοτε παρουσιάστηκαν άλλες δύο γενιές της GT-Four μέχρι και το 1999 όπου τερματίστηκε η παραγωγή της. Τελευταία ήταν η ST205 η οποία τράβηξε κατευθείαν τα φώτα αφού αποτελεί μέχρι και σήμερα την πιο γρήγορη Celica στην ιστορία, η οποία κυκλοφόρησε στους δρόμους της Ιαπωνίας, της Αυστραλίας και της Ευρώπης.

Από την γραμμή παραγωγής του ιαπωνικού εργοστασίου βγήκαν το 1994 μόλις 2.500 μονάδες. Τόσες όσες απαιτούσε η FIA προκειμένου να έρθει η έγκριση για την συμμετοχή στους αγώνες της επόμενης σεζόν. Στο εσωτερικό της βρισκόταν ένας τετρακύλινδρος εν σειρά κινητήρας 2,0 λίτρων που απέδιδε 250 PS, ενώ είχε δεχθεί μια σειρά βελτιώσεων στις αναρτήσεις αλλά και σε επιμέρους τμήματα τα οποία είχαν προέλθει από το αγωνιστικό «αδελφάκι» της.

Το συγκεκριμένο αγωνιστικό είχε συνδέσει το όνομά του με πολύ μεγάλες επιτυχίες μέχρι που πιάστηκε στα πράσα να διαπράττει μία από τις ιστορικότερες «ζαβολιές». Εκείνη την εποχή η FIA ήθελε να ελαχιστοποιήσει τις πιθανότητες για κάποιο ατύχημα με θύματα θεατές, οι οποίοι συνήθιζαν να κάθονται στα πιο επικίνδυνα σημεία της διαδρομής.

Έτσι πήρε την απόφαση τα αυτοκίνητα με υπετροφοδοτούμενους κινητήρες να δεχθούν έναν περιοριστή στο turbo προκειμένου να μειωθεί η είσοδος του αέρα στον κινητήρα και να πέσει η δύναμη του αυτοκινήτου. Αυτή η δύναμη, όμως, ήταν το μεγάλο όπλο της Toyota Team Europe έναντι των μεγάλων ανταγωνιστών της, του Subaru Impreza και του Ford Escort Cosworth.

Η Toyota μετά από «μελέτη» βρήκε τον τρόπο να παρακάμψει τον περιορισμό, όμως δεν κατάφερε να ξεφύγει απ’ τη «δαγκάνα» των ελεγκτών οι οποίοι ανακάλυψαν την παρατυπία. Μάλιστα, ο τότε πρόεδρος της FIA Max Mosley, ο οποίος απεβίωσε τον περασμένο Μάιο σε ηλικία 81 ετών, είχε δηλώσει πως η συσκευή που είχε εγκαταστήσει η Toyota ήταν η πιο εξελιγμένη που είχε δει για 30 και πλέον χρόνια. Όπως ήταν αναμενόμενο ακολούθησε η τιμωρία με τον αποκλεισμό της ομάδας για όλη την σεζόν 1996, έχοντας κατακτήσει τα προηγούμενα χρόνια 2 πρωταθλήματα κατασκευαστών (1993, 1994) και 3 οδηγών (1992, 1993, 1994).

Αυτή η «ζαβολιά» άφησε μια βαριά «κηλίδα» στην ιστορία της Toyota Celica GT-Four και σημάδεψε ολοκληρωτικά την υστεροφημία της. Πλέον, η αναφορά του ονόματός της, στις περισσότερες των περιπτώσεων συνοδεύεται με τον τρόπο που προσπάθησε να παραβιάσει τους κανονισμούς και όχι με το ότι αποτέλεσε στο σύνολό της ένα «κόσμημα» ανάμεσα στα υπόλοιπα αυτοκίνητα επιδόσεων που παρουσιάστηκαν τη δεκαετία του ’90.