CVT4 EV: ένα αυτόματο κιβώτιο για ηλεκτρικά αυτοκίνητα


Αύξηση της απόδοσης έως 4% υπόσχεται το κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης CVT4 EV της Bosch, χάρη στο οποίο ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να προσφέρει περισσότερη ροπή, καλύτερη επιτάχυνση ή υψηλότερη τελική ταχύτητα, αλλά και αυξημένη αυτονομία.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ
  • 26/9/2021

Τα χαρακτηριστικά λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα -και κυρίως η άμεση διαθεσιμότητα της μέγιστης ροπής σε μηδενικές στροφές, κατά την εκκίνηση-  έχουν στην πράξη οδηγήσει στην κατάργηση του κιβωτίου ταχυτήτων στα συστήματα μετάδοσης των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, όλα τα μηδενικών ρύπων οχήματα βρέθηκαν να λειτουργούν ως «αυτόματα», με την οδήγησή τους να απαιτεί από τον οδηγό τη χρήση μόνο δύο πεντάλ: του γκαζιού και του φρένου.

Ωστόσο, φαίνεται ότι τίποτα σε αυτόν τον κόσμο δεν έχει μόνο μία ανάγνωση, αφού η Bosch προχώρησε στη δημιουργία ενός αυτόματου κιβωτίου συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης (Continuously Variable Transmission – CVT), ειδικά για ηλεκτρικά οχήματα, το οποίο την περίοδο αυτή βρίσκεται σε φάση δοκιμών. Πρόκειται για το κιβώτιο με την εύστοχη ονομασία CVT4 EV,  που προσφέρει βελτιωμένη ικανότητα ρυμούλκησης, δυνατότητα κίνησης σε απότομες ανωφέρειες με βαρύ φορτίο, αλλά και αύξηση της αυτονομίας.

Το CVT4 EV υπόσχεται την καλύτερη δυνατή ισορροπία μεταξύ απόδοσης και επιδόσεων, καθώς η σχέση μετάδοσης μεταβάλλεται συνεχώς  και, σε συνεργασία με την ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, μπορεί ελεύθερα να ελέγξει την ταχύτητα περιστροφής και τη ροπή του ηλεκτροκινητήρα. Σε χαμηλές ταχύτητες, μια μικρότερη σχέση μετάδοσης βελτιώνει τα χαρακτηριστικά επιτάχυνσης και την ικανότητα αναρρίχησης, ενώ μια υψηλότερη σχέση μετάδοσης βελτιώνει την απόδοση σε υψηλότερες ταχύτητες, αυξάνονταςκαι την τελική ταχύτητα. Επιπλέον, παρέχει αυξημένη ροπή όταν πραγματοποιείται ρυμούλκηση ή κατά την οδήγηση εκτός δρόμου, αλλά με χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας, ενώ σε σταθερές ταχύτητες, το CVT4 EV μειώνει τις ενεργειακές απαιτήσεις του οχήματος.

Σημειώστε ότι το CVT4 EV οδηγεί σε μειωμένες απαιτήσεις ως προς τη ροπή και τις στροφές λειτουργίας του ηλεκτροκινητήρα, κάτι που σημαίνει ότι ένας φθηνότερος και πιο «compact» κινητήρας μπορεί να προσφέρει την ίδια ή ακόμα καλύτερη απόδοση. Εναλλακτικά, με τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα και την ίδια μπαταρία μπορεί να επιτευχθεί μεγαλύτερη αυτονομία. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να επιτρέψει στους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων να μπορούν να βρουν τη βέλτιστη ισορροπία μεταξύ της χωρητικότητας της μπαταρίας και της αυτονομίας.