Η επανεφεύρεση του τροχού


Καθώς κάποιες προσπάθειες για δημιουργία ελαστικών χωρίς αέρα είναι σε εξέλιξη, μια νεοφυής αμερικανική εταιρεία προτείνει έναν τροχό με μεταλλικό σκελετό και εσωτερική αερανάρτηση για πολύ βαριές δουλειές.

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 26/3/2022

Από την Αριζόνα -και συγκεκριμένα από την Global Air Cylinder Wheels (GACW)-  μας έρχονται τα νέα για έναν καινοτόμο τροχό χωρίς αέρα, ο οποίος έχει ως  πεδίο εφαρμογής τα βαρέα οχήματα, όπως τα φορτηγά ορυχείων και οι τροχοφόροι φορτωτές. Πρόκειται για τον λεγόμενο τροχό αερανάρτησης -Air Suspension Wheel (ASW)-  ο οποίος είναι το πνευματικό τέκνο του μηχανικού Dr. Zoltan Kemeny. Ο ASW είναι ένας μηχανικός τροχός κατασκευασμένος κυρίως από χάλυβα, με πνευματική ανάρτηση στο εσωτερικό του η οποία προσφέρει τις υπηρεσίες της με τη βοήθεια κυλίνδρων σε ειδική διάταξη. Ο εφευρέτης του, μάλιστα, δηλώνει ότι o ASW είναι και φιλικός προς το περιβάλλον  και οικονομικά αποδοτικός. Βλέπετε, αναμένεται να έχει την ίδια διάρκεια ζωής με το όχημα στο οποίο είναι τοποθετημένος, ενώ μετά την απόσυρσή του, σε αντίθεση με τα ελαστικά από καουτσούκ, μπορεί είτε να επισκευαστεί ή είτε να ανακυκλωθεί πλήρως.

Συγχρόνως,  κατά τη χρήση του δεν υπάρχει ο κίνδυνος «κλαταρίσματος» που είναι φαινόμενο όχι σπάνιο για τα «κλασικά» ελαστικών στον χώρο των ορυχείων. Αφήστε που τα ελαστικά από καουτσούκ ενοχοποιούνται για ένα σημαντικό μέρος της ρύπανσης της θάλασσας με μικροπλαστικά, λόγω των μικροσωματιδίων που εκπέμπονται κατά την κύλισή τους. Στο οικονομικό σκέλος της υπόθεσης σημειώνουμε ότι η GACW δεν στράφηκε τυχαία στην αγορά της εξόρυξης, καθώς το ύψος της τελευταίας φτάνει στα 30 δις δολάρια ετησίως! Τα ειδικά για σκληρά τερέν ελαστικά (OTR - off the road) είναι απλώς πανάκριβα: για παράδειγμα, ένα τυπικό ελαστικό 6,0 τόνων μπορεί να κοστίζει έως και 75.000 δολάρια έχοντας ωφέλιμη διάρκεια ζωής μόνον 6 έως 9 μήνες! Στον αντίποδα, ο ASW έχει διάρκεια ζωής ίση με αυτήν του οχήματος και εξοικονομεί έως και το 60% του κόστους των ελαστικών.

Εξάλλου, η σημαντικά μειωμένη αντίσταση κύλισης που υπόσχεται ο ASW μπορεί να κάνει τους κινητήρες εσωτερικής καύσης πιο αποδοτικούς αλλά και να συμβάλει στην αύξηση της αυτονομίας των ηλεκτρικών οχημάτων – με την Tesla να αναμένει αύξηση της αυτονομίας με το χωρίς αέρα ελαστικό που δοκιμάζει έως και κατά 30%.