Οι μηχανικοί της Lamborghini εξηγούν το ιδιοφυές εγκάρσιο DCT στο νέο V12


Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του 8τάχυτου αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη που θα διαθέτει το νέο PHEV supercar της ιταλικής φίρμας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 9/3/2023

H αποκάλυψη των τεχνικών χαρακτηριστικών της πρώτης plug-in hybrid Lamborghini, του διαδόχου της Aventador που αυτή τη στιγμή έχει το κωδικό όνομα LB744, εντυπωσίασαν από πολλές απόψεις. Και αν η προφανής έχει να κάνει με την συνδυαστική απόδοση των 1.015 PS, από τεχνολογικής άποψης, αυτό που κλέβει την παράσταση είναι το κιβώτιο ταχυτήτων.

Οι Ιταλοί σχεδίασαν εξαρχής και εφοδιάζουν το supercar με ένα ολοκαίνουριο εγκάρσιο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 8 σχέσεων (DCT). Για πρώτη φορά, το τοποθέτησαν πίσω από τον V12 ατμοσφαιρικό κινητήρα.

Το Road & Track μίλησε με τους μηχανικούς της Lamborghini προκειμένου να «αποκωδικοποιήσει» τα χαρακτηριστικά του και διαπίστωσε ότι η σχεδίασή του είναι πιο πρωτοποριακή απ’ ό,τι κανείς μπορεί να φανταστεί.

«Αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε ένα εγκάρσιο κιβώτιο για να μπορούμε να μεταφέρουμε το κέντρο βάρους κυριολεκτικά προς τα εμπρός», τόνισε ο επικεφαλής κίνησης της Lamborghini, Davide Bizzari, μιλώντας στο αμερικανικό μέσο σε μια εκδήλωση στην Ιταλία.

Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με τοpackaging. Αν η επιλογή ήταν «παραδοσιακή», ένα κιβώτιο τοποθετημένο στο διαμήκη άξονα, τότε το μήκος της LB744 θα είχε μεγαλώσει. Αντίθετα, με τις συμπαγείς διαστάσεις του εγκάρσιου κιβωτίου, κατέστη εφικτή η τοποθέτηση ενός λειτουργικού διαχύτη στο πίσω μέρος χωρίς να χρειάζεται να αλλοιωθούν οι αναλογίες του αυτοκινήτου.

Ωστόσο, το σημείο που είναι πραγματικά αξιοσημείωτο είναι το πώς το κιβώτιο ενσωματώνει τον τρίτο ηλεκτροκινητήρα, ο οποίος κινεί τον πίσω άξονα.

«Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο ηλεκτροκινητήρας τοποθετείται ανάμεσα στην έξοδο του κινητήρα και την είσοδο του κιβωτίου. Όμως, εμείς αποφασίσαμε να μην κινηθούμε σε αυτή την κατεύθυνση. Τον τοποθετήσαμε σε διαφορετική θέση, σε ένα είδος πλευρικού άξονα. Αυτή η θέση μας επιτρέπει να έχουμε πολύ συμπαγή διάταξη για να μπορούμε να αποσυνδέουμε τον ηλεκτροκινητήρα από τους τροχούς ή από τον κινητήρα», εξήγησε ο CTO της Lamborghini, Roven Mohr.

Με άλλα λόγια, οι Ιταλοί τοποθέτησαν τον ηλεκτροκινητήρα πάνω από το κιβώτιο ανεξάρτητα από τη γραμμή μετάδοσης της κίνησης. Το e-motor διαθέτει το δικό του άξονα μέσα στο κιβώτιο και τα δικά του συγχρονιζέ. Ανάλογα με τα drive modes ή τις συνθήκες οδήγησης, μπορεί να συνδεθεί με τους τροχούς ή τον V12 ανεξάρτητα.

Από τη στιγμή που ο (τρίτος) ηλεκτροκινητήρας μπορεί να συνδεθεί απευθείας με τους τροχούς, χωρίς τη μεσολάβηση του V12, εξασφαλίζεται η διατήρηση της τετρακίνησης ακόμα και σε αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία του supercar. Από την άλλη πλευρά, ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να συνδεθεί με τον V12 χωρίς να πρέπει, την ίδια στιγμή, να συνδεθεί με τους τροχούς. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζεται ότι μπορεί να φορτίσει την μπαταρία χρησιμοποιώντας το θερμικό κινητήρα χωρίς να πρέπει το αυτοκίνητο να είναι σε κίνηση.

Ένα άλλο πλεονέκτημα αυτής της επιλογής αφορά τις συνθήκες εφαρμογής του traction control. «Εάν, για παράδειγμα, ο οδηγός πατήσει το γκάζι και ο κινητήρας παράγει περισσότερη ισχύ από όση είναι πραγματικά δυνατό να μεταφερθεί στους τροχούς επειδή το έδαφος είναι ολισθηρό και το αυτοκίνητο βρίσκεται ήδη στα όρια της πρόσφυσης, τότε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο ηλεκτροκινητήρας για να ανακτήσει αυτή την επιπρόσθετη ισχύς που παρέχει ο κινητήρας εσωτερικής καύσης», επισημαίνει ο Mohr.

Και προσθέτει: «Σε ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο, απλά θα περιοριζόταν η ισχύς του θερμικού κινητήρα. Ωστόσο στη δική μας περίπτωση μεταφέρεται η ενέργεια από τον ηλεκτροκινητήρα στην μπαταρία. Πρόκειται για ένα είδος ενδιάμεσης αποθήκευσης ενέργειας».

Ουσιαστικά, η Lamborghini επινόησε έναν τρόπο όπου αντί για ενεργοποίηση του traction control, χρησιμοποιούνται οι δυνατότητες αναγεννητικής πέδησης του ηλεκτροκινητήρα ώστε όχι μόνο το supercar να μην βγει εκτός δρόμου, αλλά και να αξιοποιηθεί η επιπλέον ενέργεια του V12 μέσω της αποθήκευσής της στην μπαταρία. Πραγματικά ιδιοφυές.

Επιπλέον, υπάρχει και μια πιο πρακτική πλευρά της δυνατότητας που παρέχεται στον ηλεκτροκινητήρα να περιστρέφει το κιβώτιο ταχυτήτων ανεξάρτητα από τον V12: Ενώ οι περισσότεροι κατασκευαστές επικεντρώνονται στον εμπρός άξονα όσον αφορά την πλήρως ηλεκτρική λειτουργία και την κίνηση προς τα πίσω, η Lamborghini έχει διαφορετική προσέγγιση.

«Αρχικά δώσαμε τη λειτουργία της κίνησης προς τα πίσω μόνο στον μπροστινό άξονα, αλλά φοβηθήκαμε πολύ, ειδικά όταν το αυτοκίνητο ήταν σταθμευμένο στην κατηφόρα», τόνισε ο Bizzarri και εξήγησε: «Πραγματικά δεν ήταν αποτελεσματική επιλογή, επειδή τα μπροστινά ελαστικά είναι μικρότερα. Έτσι (σ.σ. με το συγκεκριμένο setup) υπάρχει η αξιοποίηση των δυνατοτήτων της τετρακίνησης. Πλέον, όταν το αυτοκίνητο κάνει όπισθεν, ο συγκεκριμένος ηλεκτροκινητήρας περιστρέφεται αντίστροφα».

Πηγή: Road & Track