Τον περασμένο μήνα, δελτίο Τύπου του BMW Group μάς ενημέρωνε για τη διερεύνηση, για πρώτη φορά, της χρήσης ανθρωποειδών ρομπότ (humanoid robots) στην παραγωγή και στην ολοκλήρωση ενός σχετικού πιλοτικού προγράμματος αρκετών εβδομάδων που πραγματοποιήθηκε στο εργοστάσιο του ομίλου, στο Spartanburg των ΗΠΑ.
Στο επίκεντρο του παραπάνω πειράματος βρέθηκε το ανθρωποειδές ρομπότ “Figure 02”, το οποίο είναι ό,τι πιο εξελιγμένο έχει στο χαρτοφυλάκιό της η εξειδικευμένη κατασκευάστρια εταιρεία Figure από την Καλιφόρνια. To “Figure 02” κατάφερε να τοποθετήσει με επιτυχία μεταλλικά τμήματα σε συγκεκριμένα εξαρτήματα, τα οποία στη συνέχεια προωθούνταν προς περαιτέρω συναρμολόγηση για τη δημιουργία του πλαισίου των οχημάτων.
Είναι αυτή η είδηση αρκετή για να μας επιτρέψει συμπεράσματα σχετικά με τις προοπτικές της χρήσης ανθρωποειδών στην αυτοκινητοβιομηχανία; Ενδεχομένως, όχι. Όμως, η BMW δεν είναι η μοναδική εταιρεία που «ψάχνεται» με τα ανθρωποειδή. Πριν από λίγους μήνες μαθαίναμε ότι η Mercedes-Benz πειραματίζεται με ένα άλλο ανθρωποειδές ρομπότ, το “Apollo” της Apptronik, με σκοπό να αξιοποιηθεί σε κοπιαστικές εργασίες.
Ενώ δεν μπορούμε να ξεχάσουμε την προ διετίας παρουσίαση στην Ημέρα Τεχνητής Νοημοσύνης (AI Day) της Tesla του “Optimus”, του ανθρωποειδούς «ρομπότ που μοιάζει με άνθρωπο και μπορεί να αλλάξει τον κόσμο», σύμφωνα με τα λόγια και το όραμα του διάσημου Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας Elon Musk. Ο ίδιος δήλωνε τότε, επίσης, ότι στόχος της αμερικανικής εταιρείας είναι να κατασκευάσει ένα εξαιρετικά ικανό ρομπότ σε μεγάλες ποσότητες (ίσως και εκατομμύρια), με κόστος ενδεχομένως μικρότερο ακόμα και από ενός αυτοκινήτου – εκτιμώντας την τιμή του ακόμα και κάτω από 20.000 $. Σημειώστε ότι πρόσφατα ο Musk επανήλθε δριμύτερος προβλέποντας ότι το “Optimus” θα είναι διαθέσιμο για ιδία χρήση της TESLA το 2025, ενώ έναν χρόνο αργότερα, το 2026, θα είναι η ώρα της μαζικής παραγωγής. Εκτίμησε, μάλιστα, ότι η μακροπρόθεσμη ζήτηση για τέτοιου τύπου ανθρωποειδή ρομπότ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 20 δισεκατομμύρια «κομμάτια». Και παρά το γεγονός ότι ο Musk είναι γνωστός για τις υπερβολικά αισιόδοξες προβλέψεις του, το γεγονός ότι ένα μέρος του ανθρώπινου δυναμικού της Tesla δουλεύει τώρα πάνω σε αυτό το project δείχνει ότι οπωσδήποτε θα υπάρξουν εξελίξεις..
Τι δουλειές μπορεί να κάνει ένα ανθρωποειδές;
Τα ανθρωποειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην αυτοκινητοβιομηχανία σε μια σειρά εργασίες που απαιτούν ακρίβεια και προσαρμοστικότητα. Μεγάλο τους προσόν, σε σχέση με τα «παραδοσιακά» βιομηχανικά ρομπότ, που είναι κατά κανόνα σχεδιασμένα για επαναλαμβανόμενες εργασίες στη γραμμή συναρμολόγησης, τα ανθρωποειδή έχουν μεγάλη ευελιξία και μπορούν να προγραμματιστούν για να εκτελέσουν διαφορετικές εργασίες: από τη συναρμολόγηση έως τον ποιοτικό έλεγχο, έχοντας, μάλιστα, τη δυνατότητα ακόμα και να συνεργαστούν με τους «κανονικούς» εργαζομένους – δηλαδή: ένα ανθρωποειδές ρομπότ, θεωρητικά τουλάχιστον, έχει τη δυνατότητα να συνεργαστεί με τον άνθρωπο.
Κατ’ αρχάς, σε μια γραμμή συναρμολόγησης, ένα ανθρωποειδές μπορεί να χρησιμοποιηθεί για εργασίες που απαιτούν υψηλό επίπεδο επιδεξιότητας και ακρίβειας – κάτι που είδαμε να συμβαίνει στο «πείραμα» της BMW. Τέτοιες εργασίες είναι, για παράδειγμα, η εγκατάσταση περίπλοκων εξαρτημάτων, όπως καλωδιώσεις ή ηλεκτρονικές μονάδες ελέγχου – και σε αυτές τα ανθρωποειδή μπορούν είτε να εργάζονται παράλληλα με τους ανθρώπους είτε ακόμα και να τους αντικαθιστούν, αν πρόκειται για συνεχώς επαναλαμβανόμενες ή επικίνδυνες εργασίες. Και αυτό όχι μόνο αυξάνει την αποδοτικότητα, αλλά και μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμών στον χώρο εργασίας – θεωρητικά τουλάχιστον.
Ένας άλλος τομέας στον οποίο τα ανθρωποειδή φαίνεται ότι μπορούν να προσφέρουν πολλά είναι ο ποιοτικός έλεγχος. Τα ρομπότ αυτά μπορούν να εξοπλιστούν με προηγμένους αισθητήρες και αλγόριθμους μηχανικής μάθησης που τους επιτρέπουν να εντοπίζουν ελαττώματα με μεγάλη ακρίβεια. Σε αντίθεση, δε, με τους εργαζομένους, οι οποίοι λόγω της κόπωσης μπορεί κάποια στιγμή να αφήσουν να τους «ξεφύγει» κάτι, τα ανθρωποειδή μπορούν να εκτελούν ελέγχους ασταμάτητα, με την ίδια ποιότητα – με όριο, βέβαια, την ενέργεια της μπαταρίας από την οποία τροφοδοτούνται. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, είναι ιδιαίτερα σημαντικό στην αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς κάποιες φορές ακόμα και ένα μικρό ελάττωμα μπορεί να οδηγήσει σε μια δαπανηρή ανάκληση.
Τέλος, τα ανθρωποειδή μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως συνεργάτες των εργαζομένων – οπότε μιλάμε για τα «cobots» που έχουν σχεδιαστεί για να δουλεύουν δίπλα στον άνθρωπο, βοηθώντας τον σε εργασίες που απαιτούν συνδυασμό ανθρώπινης διαίσθησης και ρομποτικής ακρίβειας, αναλαμβάνοντας κάποιες βαριές ή επαναλαμβανόμενες εργασίες (λόγου χάριν: ανυψώσεις αντικειμένων μεγάλου βάρους). Έτσι, μπορούν να επιτρέψουν στον άνθρωπο να επικεντρωθεί σε πιο σύνθετες και δημιουργικές πτυχές της παραγωγής, συμβάλλοντας στην αύξηση της παραγωγικότητας.
BMW Group και Figure 02
Ο Brett Adcock, Ιδρυτής και CEO της Figure, με την οποία συνεργάστηκε η BMW στο πιλοτικό της πρόγραμμα, δεν έχει πρόβλημα να δηλώσει ότι το ανθρωποειδές ρομπότ δεύτερης γενιάς “Figure 02” που κατασκεύασε η εταιρεία του «ενσωματώνει σημαντικές τεχνικές εξελίξεις, οι οποίες επιτρέπουν στο ρομπότ να εκτελεί εντελώς αυτόνομα ένα ευρύ φάσμα σύνθετων εργασιών».
Η καλιφόρνέζικη εταιρεία θεωρεί, μάλιστα, ότι το “Figure 02” είναι το πιο προηγμένο ανθρωποειδές ρομπότ στον κόσμο που διατίθεται σήμερα στην αγορά, καθώς συνδυάζει την κινητικότητα των δύο ποδιών με την προηγμένη επιδεξιότητα – κάτι που σημαίνει ότι το “Figure 02” είναι κατάλληλο για χρήση σε χώρους με σωματικά απαιτητικές, επισφαλείς ή επαναλαμβανόμενες διαδικασίες, βελτιώνοντας, έτσι, την ασφάλεια των συνεργατών. Σημειώστε ότι το “Figure 02” διαθέτει τριπλάσια υπολογιστική ισχύ σε σχέση με τον προκάτοχό του, βελτιωμένη φωνητική επικοινωνία, καλύτερες κάμερες, μικρόφωνα και αισθητήρες, μπαταρία υψηλής απόδοσης και χέρια τέταρτης γενιάς σε ανθρώπινη κλίμακα με 16 βαθμούς ελευθερίας ανά χέρι και αντοχή ισοδύναμη με την ανθρώπινη.
Το “Figure 02” μπορεί να εκτελεί σύνθετες εργασίες που απαιτούν συντονισμό και των δύο χεριών εντελώς αυτόνομα. Είναι, λοιπόν, σε θέση να τοποθετεί διάφορα εξαρτήματα στη θέση τους με ακρίβεια χιλιοστού, ενώ, παράλληλα, μπορεί να μετακινείται περπατώντας.
Με το “BMW iFACTORY” να αποτελεί το παραγωγικό όραμα του BMW Group, το πιλοτικό πρόγραμμα με το ανθρωποειδές ρομπότ “Figure 02” προσέφερε πολύτιμη γνώση σχετικά με τις απαιτήσεις που πρέπει να πληρούνται προκειμένου να είναι δυνατή η ενσωμάτωση των λεγόμενων «ρομπότ πολλαπλών χρήσεων» σε ένα υπάρχον σύστημα παραγωγής. Σε αυτές περιλαμβάνεται και ο τρόπος με τον οποίο τα ανθρωποειδή ρομπότ επικοινωνούν με το σύστημα σε πραγματικές συνθήκες.
Μετά την πρώτη αυτή δοκιμαστική χρήση στην παραγωγή αυτοκινήτων, οι άνθρωποι του BMW Group και της Figure συνεργάζονται τώρα για να προετοιμάσουν το “Figure” για μελλοντικές εφαρμογές στην παραγωγή. Σημειώστε, πάντως, ότι αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν εφοδιασμένα με τεχνητή νοημοσύνη ρομπότ της Figure σε εγκαταστάσεις του γερμανικού γκρουπ, όπως, επίσης, δεν υπάρχει και συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εισαγωγή ρομπότ της Figure στο εργοστάσιο του Spartanburg.
Mercedes-Benz και Apollo
Tο “Apollo” («Απόλλων») παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από την κατασκευάστρια εταιρεία Apptronik το 2023 και πριν από λίγους μήνες μαθαίναμε ότι «έπιασε δουλειά» στη Mercedes. Πρόκειται για ανθρωποειδές ρομπότ γενικής χρήσης με αποστολή να υποστηρίζει τον άνθρωπο σε βιομηχανικούς χώρους αναλαμβάνοντας τις πιο βαριές, δύσκολες, κοπιαστικές, ανιαρές ή και επικίνδυνες εργασίες. Το Apollo έχει τις διαστάσεις ενός μέσου ανθρώπου (ύψος γύρω στο 1,80 m) ενώ το βάρος του φτάνει τα 72 kg. Μπορεί, δε, να σηκώσει αντικείμενα βάρους έως 25 kg με την μπαταρία του να του δίνει αυτονομία 4 h.
Το “Apollo” διαθέτει έναν «εγκέφαλο» (κύριο υπολογιστικό σύστημα) με μονάδες της NVIDIA, που του επιτρέπει να εκτελεί –με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης– μια μεγάλη ποικιλία εργασιών και να μαθαίνει από τις ανθρώπινες κινήσεις. Οι προγραμματιστές της NVIDIA αξιοποίησαν κείμενα, βίντεο και υποδείγματα ανθρώπινων κινήσεων για να δημιουργήσουν υποδείγματα κινήσεων/εργασιών, με στόχο το Apollo να είναι σε θέση να αναγνωρίζει το περιβάλλον του και να συμπεραίνει τι πρέπει να κάνει στη συνέχεια, αντί να επαναλαμβάνει απλώς κάποιες ενέργειες.
Σκοπός, τώρα, της συνεργασίας της Mercedes-Benz με την Apptronik είναι να αναπτυχθούν στη γραμμή παραγωγής της γερμανικής εταιρείας μια σειρά από ρομπότ Apollo τα οποία θα αναλάβουν να παραδίδουν δοχεία με κιτ συναρμολόγησης μιας σειράς συστημάτων κατά τη διαδικασία κατασκευής των οχημάτων. Με τον τρόπο αυτόν, η Mercedes θα προσπαθήσει να απελευθερώσει τους υψηλής ειδίκευσης εργαζομένους στη γραμμή παραγωγής, αφήνοντας τα ρομπότ να καλύψουν τα κενά εργασίας σε τομείς χαμηλής εξειδίκευσης. Πάντως, όπως και στην περίπτωση της BMW, δεν έχει ανακοινωθεί κάποιο χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης των ανθρωποειδών ρομπότ της, Apollo, στις εγκαταστάσεις κατασκευής της Mercedes-Benz.
Tesla Optimus
Το γεγονός ότι βλέπουμε την Tesla να εξελίσσει το δικό της ανθρωποειδές ρομπότ δεν είναι κάτι που θα πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη, καθώς η εταιρεία του Elon Musk έχει προ πολλού διαβεί τα όρια του αυτοκινήτου, έχοντας φτάσει μέχρι και το Διάστημα. Σημειώστε ότι ο ιδρυτής του κορυφαίου κατασκευαστή ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως δήλωνε σχετικά με τη νέα αυτή δραστηριότητα ότι στόχος είναι «μια θεμελιώδης μεταμόρφωση του πολιτισμού όπως τον ξέρουμε» με ένα πολύ λογικό κόστος, το οποίο, όπως ήδη είπαμε, υπολογίζει κάτω από 20.000 $.
Στο σημείο αυτό, μάλιστα, ο Musk δέχθηκε αρκετή κριτική, καθώς παλιότερα ήταν ο ίδιος που ανακοίνωνε ότι τα μοντέλα της Tesla θα κόστιζαν κάτω από 35.000 $. Η ευρεία παραγωγή των ρομπότ αυτών, μάλιστα, θα μπορούσε σύμφωνα με τον Musk να οδηγήσει στο «τέλος της φτώχειας», σε μια οικονομία που θα γίνει «οιονεί απεριόριστη». Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που ο ίδιος εκτιμά ότι το “Optimus” θα είναι εντέλει πιο σημαντικό για την Tesla από τα αυτοκίνητα τα οποία σήμερα αποτελούν τη μερίδα του λέοντος των εσόδων της εταιρείας.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που είχαν ανακοινωθεί κατά την παρουσίασή του, το “Optimus” διαθέτει «εγκέφαλο» “Tesla AI chip”, κάμερες, μικρόφωνα (για ακοή), ηχεία (για ομιλία), διαμόρφωση άκρων και αρθρώσεων με βάση την ανθρώπινη ανατομία, χέρια με 11 βαθμούς ελευθερίας, ενώ τον ρόλο των μυών παίζουν 28 δομικοί ενεργοποιητές. Είναι δε κατασκευασμένο το ρομπότ της Tesla από μέταλλο και πλαστικό. Ως πηγή ενέργειας χρησιμοποιείται μια μπαταρία 2,3 kWh/52V, με την κατανάλωση ενέργειας να φτάνει στα 500 W κατά το περπάτημα. To “Optimus” μπορεί να κινηθεί με ταχύτητα 8 km/h, ζυγίζει 73 kg και μπορεί να μεταφέρει μέχρι 9 kg σε κάθε του χέρι, αν και θεωρείται βέβαιον ότι θα υπάρξουν εκδόσεις του με αυξημένη ανυψωτική ικανότητα.
Δρόμος στρωμένος με ροδοπέταλα;
Επειδή τίποτα στον μάταιο τούτο κόσμο δεν είναι τέλειο, είναι φανερό παρουσιάζοντας όλα τα καλά που συνοδεύουν την αξιοποίηση των ανθρωποειδών ρομπότ από την αυτοκινητοβιομηχανία ότι θα ήταν παράληψη και μέγα σφάλμα να μην εντοπίσουμε και μια σειρά από καινούργια προβλήματα που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν – και θα λέγαμε μάλιστα ότι αυτά σε κάποια χρόνια ενδέχεται να μην αφορούν μόνο στον χώρο του αυτοκινήτου, αλλά γενικότερα στη βιομηχανία. Δεν λείπουν, λοιπόν, μια σειρά προβληματισμοί σε σχέση με την ασφάλεια των εργαζομένων, αλλά και την απώλεια θέσεων εργασίας (και κατά συνέπεια ενδεχόμενη αύξηση της ανεργίας).
Κατά συνέπεια, θα πρέπει να βρεθεί μια ισορροπία μεταξύ των πλεονεκτημάτων της αυξημένης αυτοματοποίησης και της διατήρησης ενός ασφαλούς, ευχάριστου και υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος για τους εργαζομένους – για να μην πούμε, δηλαδή, ότι θα μπορούσαμε να μιλήσουμε ακόμα και για μείωση των ωρών απασχόλησης χωρίς απώλεια εισοδήματος, εφόσον η αυξημένη αυτοματοποίηση οδηγεί σε μεγαλύτερα κέρδη για την επιχείρηση.
Σε κάθε περίπτωση, η «εισβολή» των ανθρωποειδών στην αυτοκινητοβιομηχανία – και γενικότερα στη βιομηχανία – θα πρέπει να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο σχετικών νομοθετικών και άλλων ρυθμίσεων και της δημιουργίας προτύπων ασφαλείας. Βλέπετε, όσο η χρήση αυτών των εξελιγμένων ρομπότ θα αυξάνεται, τόσο πιο έντονη θα γίνεται η ανάγκη για σαφείς κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη χρήση τους, ώστε αυτά να είναι ασφαλή (ιδιαίτερα όταν εργάζονται δίπλα στον άνθρωπο), αξιόπιστα και συμβατά με τα βιομηχανικά πρότυπα.
Ο δρόμος προς τα ανθρωποειδή ρομπότ είναι μακρύς…
Η Ford πειραματίστηκε στο παρελθόν με τετράποδα ρομπότ που μπορεί να μοιάζουν με παιχνίδια, αλλά είναι προϊόντα εξαιρετικά υψηλής τεχνολογίας και προορίζονται για επαγγελματική χρήση – και μάλιστα υψηλών απαιτήσεων, αφού αποστολή τους είναι να σκανάρουν ολόκληρα εργοστάσια με στόχο τη βελτιστοποίηση της παραγωγής, εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο και χρήμα.
Τα δύο τετράποδα ρομπότ έκαναν την εμφάνισή τους στο Εργοστάσιο Κιβωτίων Ταχυτήτων Van Dyke της Ford, το καλοκαίρι του 2020, και χρησιμοποιήθηκαν για τη σάρωση των χώρων με λέιζερ, προκειμένου να βοηθήσουν τους μηχανικούς στην αναδιάταξη και στον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού των μονάδων. Τα ρομπότ αυτά μπορούν να χρησιμοποιούνται σε δυσπρόσιτες περιοχές του εργοστασίου με σαρωτές λέιζερ και κάμερες υψηλής ευκρίνειας, συλλέγοντας δεδομένα για τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού, εξοικονομώντας, έτσι, για λογαριασμό της Ford πολύτιμο χρόνο και χρήμα.
Τα εν λόγω ρομπότ έχουν βάρος 31,75 kg και φέρουν τα υποκοριστικά ονόματα “Fluffy” και “Spot”, έχουν δε νοικιαστεί από την Boston Dynamics, εταιρεία γνωστή για τα προηγμένα ρομπότ της. Τα δύο ρομπότ κινούνται με τρόπο που θυμίζει σκύλο και αποτελούν τμήμα ενός πιλοτικού προγράμματος παραγωγής της Ford, το οποίο έχει στόχο την εξοικονόμηση χρόνου, τη μείωση κόστους και την αύξηση της αποδοτικότητας. Τα τετράποδα αυτά ρομπότ μπορούν να κάθονται, να κάνουν χειραψία και να ελίσσονται. Επίσης, μπορούν να εκτελούν σαρώσεις 360ο με τη βοήθεια των καμερών τους, να κινούνται σε επιφάνειες με κλίση 30ο, αλλά και να ανεβαίνουν σκαλιά επί πολλές ώρες.
Τα ρομπότ “Fluffy” και “Spot” είναι βαμμένα κίτρινα, ώστε να είναι εύκολα αναγνωρίσιμα. Είναι δε εφοδιασμένα με πέντε κάμερες, μπορούν να κινούνται με ταχύτητα έως και 5 km/h, ενώ η μπαταρία τους εξασφαλίζει τουλάχιστον δύο ώρες αυτονομίας. Στην πράξη, μπορούν να σαρώνουν την επιφάνεια του δαπέδου ενός εργοστασίου με σκοπό την επικαιροποίηση της σχεδίασής του με τη μορφή CAD (Computer Aided Design) – και μπορούν, κατ’ αυτόν τον τρόπο, να γίνουν το δεξί χέρι των μηχανικών που ασχολούνται με τον εκσυγχρονισμό του εξοπλισμού του εργοστασίου. Σε πρώτη φάση, ο “Fluffy” και ο “Spot” ήταν προγραμματιζόμενα και τηλεχειριζόμενα.
Τα ρομπότ έχουν τρεις λειτουργίες βηματισμού: περπάτημα για σταθερό έδαφος, βάδισμα σε ανώμαλο έδαφος και ειδική ταχύτητα κίνησης για σκάλες. Τα ρομπότ έχουν τη δυνατότητα να ελίσσονται, να σκύβουν και να περπατούν ευθεία, κάτι που σημαίνει ότι έχουν πρόσβαση σε δυσπρόσιτες περιοχές του εργοστασίου. Μπορούν, επίσης, να κινηθούν σε δύσκολα εδάφη, κιγκλιδώματα, σκαλιά, ακόμα και σε επιφάνειες με μεγάλες κλίσεις. Εάν πέσουν, μπορούν να σηκωθούν μόνα τους. Επίσης, μπορούν να διατηρούν μία σταθερή απόσταση ασφαλείας από αντικείμενα για αποφυγή συγκρούσεων.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Tεχνολογίες αυτοκινήτου, που ξεκίνησαν ως επαναστατικές καινοτομίες και κατέληξαν σε φιάσκο
Το αυτοκίνητο «σκάνερ» που μισούν οι Ευρωπαίοι οδηγοί - Ποιος είναι ο ρόλος του (videos)
Αποκλειστικό: Είδαμε από κοντά το ιπτάμενο αυτοκίνητο της XPeng (photos-video)