Toyota Avensis 1.6: Ιάπων ευγενής


Εμφάνιση που συνδυάζει αρμονικά το κλασικό με το μοντέρνο, ευρύχωρο, φτιαγμένο για να ζήσει απροβλημάτιστα πολλά χρόνια, κάποια από τα διαπιστευτήρια του ολοκαίνουργιου Toyota Avensis. Πάνω απ’ όλα, όμως, αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει από τους άλλους είναι ο ιδιαίτερα πολιτισμένος χαρακτήρας του.
  • 21/1/2009
Wheels+Motors

Εμφάνιση που συνδυάζει αρμονικά το κλασικό με το μοντέρνο, ευρύχωρο, φτιαγμένο για να ζήσει απροβλημάτιστα πολλά χρόνια, κάποια από τα διαπιστευτήρια του ολοκαίνουργιου Toyota Avensis. Πάνω απ’ όλα, όμως, αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει από τους άλλους είναι ο ιδιαίτερα πολιτισμένος χαρακτήρας του.

Ενα από τα πλέον σημαντικά κεφάλαια στην ιστορία της Toyota, το Avensis, φέτος συμπληρώνει 10 χρόνια παρουσίας στο αυτοκινητικό στερέωμα. Η πορεία του, αρκετά επιτυχημένη, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη πως η κατηγορία στην οποία ανήκει τελεί υπό «γερμανική κατοχή». Παρ’ όλα αυτά και οι δύο γενιές του μεσαίου ιαπωνικού, όχι απλώς επιβίωσαν στις συνθήκες του σκληρού ανταγωνισμού, τουναντίον, κατάφεραν να κερδίσουν μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού. Απτή απόδειξη των παραπάνω; Απλά γυρίστε το κεφάλι σας και παρατηρήστε πόσα Avensis κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους.

Vibrant Clarity
Η 3η γενιά του δημοφιλούς μοντέλου ξεκινά λοιπόν την καριέρα της, με στόχο, τι άλλο, τη συνέχιση της επιτυχίας των προκατόχων. Παράλληλα όμως λοξοκοιτά και προς την «αριστοκρατική συνοικία» (βλ. premium κατηγορία). Ετσι το σχεδιαστικό τμήμα της εταιρείας που εδρεύει στη Ν. Γαλλία, φρόντισε να του προσδώσει όλα εκείνα τα στοιχεία που απαιτεί ο Ευρωπαίος αγοραστής σ’ αυτό το επίπεδο, αρχής γενομένης από την εμφάνισή του που υιοθετεί τη νέα σχεδιαστική φιλοσοφία «Vibrant Clarity».

Εντελώς διαφορετικές οι γραμμές που διατρέχουν το αεροδυναμικό αμάξωμα(Cd 0,28) σαφώς πιο χυτές, η καμπίνα έχει τραβηχτεί προς τα εμπρός επιτρέποντας μια πιο σφηνοειδή διαμόρφωση (δεν σας θυμίζει λίγο Lexus IS 250;) του προφίλ του, το εμπρός μέρος σαφώς πιο πομπώδες με την επιβλητική μάσκα να δεσπόζει στο μέσον του, είναι στοιχεία που το αποστασιοποιούν εντελώς από τον συντηρητικό προκάτοχο, χωρίς ωστόσο να αποτελούν ρηξικέλευθες επιλογές ή ακόμα περισσότερο, να διεκδικούν βραβείο βιομηχανικού σχεδίου.

Παρόλα αυτά, η παρουσία του είναι καλαίσθητη, αντέχοντας τη σύγκριση με Ευρωπαίους ανταγωνιστές και αυτό το επίτευγμα, δικαιώνει απόλυτα το ευρωπαϊκό κέντρο σχεδίασης της Toyota στη Ν. Γαλλία που επιφορτίστηκε με την εξέλιξη του μοντέλου. Στην καλλιέργεια εντυπώσεων όμως, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο και οι «γενναίες» διαστάσεις του που αυξήθηκαν κατά 50 χλστ., όσον αφορά το μήκος και το πλάτος του (4,695 και 1,810 χλστ., αντίστοιχα) παρά το γεγονός πως το μεταξόνιο του διατηρείται στα 2,700 χλστ. Ως εκ τούτου μια τετραμελής παρέα θα βολευτεί με μεγάλη άνεση στο σαλόνι του (το εξογκωμένο τούνελ δυσκολεύει τη φιλοξενία 5ου επιβάτη), ακόμα και αν διαθέτουν υψηλό ανάστημα. Ανάλογα ευρύχωρος και ο χώρος αποσκευών, ο όγκος του οποίου (509 λίτρα) μπορεί να φιλοξενήσει τα... πάντα.

Το να αναφερθούμε στην τυπική ενότητα μίας δοκιμής που αφορά την ποιότητα κατασκευής και υλικών, μάλλον ως πλεονασμός φαντάζει λόγω της ονομασίας προέλευσης (βλ. Toyota) του Avensis και σταματάμε εδώ! Από τη στιγμή που ο οδηγός θα εισέλθει στο εσωτερικό του, θα προσαρμοστεί άμεσα στο καινούργιο περιβάλλον, χάρη στην προσεγμένη διαρρύθμιση που εξασφαλίζει σωστή εργονομία.

Ολα άψογα λοιπόν σ’ αυτό τον τομέα ή σχεδόν, αφού η ορατότητα προς τα πίσω είναι σχετικά περιορισμένη λόγω του αυξημένου ύψους του πορτμπαγκάζ, ενώ κατά μία περίεργη επιλογή το μπουτόν που ενεργοποιεί το ηλεκτρικό χειρόφρενο είναι τοποθετημένο χαμηλά στη δεξιά πλευρά στην κολώνα του τιμονιού (σ.σ. για να μην αναφερθούμε και στη λύση του ηλεκτρικού χειρόφρενου αυτή καθ’ αυτή και χαρακτηριστούμε οπισθοδρομικοί). Στα παραπάνω, θα προσθέσουμε και τη σκαλωτή ρύθμιση της πλάτης του καθίσματος, που μας δυσκόλεψε αρκετά στην εύρεση της ιδανικής θέσης οδήγησης. Τέλος, η επιλογή σκούρων χρωματισμών στον διάκοσμο, εν προκειμένω δεν ενοχλεί αφού ευθυγραμμίζεται απόλυτα με τις απαιτήσεις του κοινού στο οποίο απευθύνεται και έρχεται να προστεθεί στο γενικότερο κλίμα υψηλής ποιότητας του Avensis.

Αναβάθμιση εκ βάθρων
Στα μηχανικά μέρη αναφερόμαστε, και κυρίως στον 16βάλβιδο κινητήρα 1,6 λίτρων τεχνολογίας Valvematic, που αποτελεί εξέλιξη του γνωστού Dual VVT-i. Ετσι πέραν του μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής και των μεταβλητών αυλών εισαγωγής, η Valvematic χρησιμοποιεί και ένα σύστημα που μεταβάλλει συνεχώς τη βύθιση των βαλβίδων εισαγωγής, βελτιστοποιώντας την παροχή και την ταχύτητα του αέρα. Αποτέλεσμα όλων αυτών; Καλύτερη καύση, μεγαλύτερη ιπποδύναμη, παράλληλα όμως μειωμένη κατανάλωση και χαμηλότερες εκπομπές ρύπων.

Από 1.600 κ.εκ. λοιπόν παράγονται 132 ίπποι στις 6.400 σ.α.λ. και 160 Nm ροπής στις 4.400 σ.α.λ., οπότε μόλις μας προέκυψε το ισχυρότερο ατμοσφαιρικό σύνολο σ’ αυτά τα κυβικά. Σημειώστε βεβαίως πως αυτή η ιπποδύναμη αποτελεί κορυφαία τιμή για κινητήρα αυτού του είδους, όπως και ότι έχει να κινήσει και 1.352 κιλά, ένα μέγεθος διόλου ευκαταφρόνητο. Στην πράξη λοιπόν, εμφανίζει μια έλλειψη ελαστικότητας μέχρι τις 3.200 σ.α.λ. φαινόμενο που ίσως ενοχλήσει κατά τη μετακίνηση μέσα στην πόλη, από αυτό το όριο όμως και όσο ανεβαίνουν οι στροφές εμφανίζει μια διαφορετική εικόνα, σαφώς πιο ικανοποιητική.

Από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα επιταχύνει σε 11,1 δλ., επίδοση που ίσως να ήταν καλύτερη αν δεν επενέβαινε συνέχεια το VSC (δεν απενεργοποιείται πλήρως) στη διάρκεια της διαδικασίας, με την τελική του ταχύτητα να σταματά στα 200 χλμ./ώρα. Οσον αφορά στις ρεπρίζ η έλλειψη ελαστικότητας χαμηλά, επηρεάζει τις επιδόσεις του, όχι όμως σε βαθμό που να υπολείπεται σημαντικά των πιο γρήγορων αντιπάλων του.

Ενδεικτικά αναφέρουμε, 70-100 χλμ./ώρα με 3η σχέση σε 6,3 δλ. και 80-120 χλμ./ώρα με 4η σχέση σε 14,3 δλ. Πάντως, οι επιδόσεις του αν και δεν κόβουν την ανάσα, εντούτοις το τοποθετούν λίγο πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας, σε αντίθεση όμως με τις απαιτήσεις του σε καύσιμο, που το ανακηρύσσουν στον απόλυτο κυρίαρχο: 8,6 λίτρα/100 χλμ. η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας! Σημειωτέον δε, πως ακόμα και κατά τη διάρκεια των μετρήσεων η κατανάλωση ποτέ δεν ξεπέρασε 8,9 λίτρα, ενώ στο ταξίδι η τιμή της πέφτει στα 7,7 λίτρα. Οπως αποδεικνύεται, η νέα φιλοσοφία «Toyota Optimal Drive» που εφαρμόζεται στο νέο Avensis και εφεξής σε όλα τα μοντέλα της εταιρείας, αποσκοπώντας μεταξύ άλλων και στη χαμηλότερη κατανάλωση, δεν αποτελεί διαφημιστικό τρικ των Ιαπώνων.

Τι άλλο μας άρεσε;
Το καινούργιο μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων με το οποίο εφοδιάζεται: εύχρηστο, ακριβές ακόμα και στις γρήγορες αλλαγές, θα έπαιρνε άριστα αν είχε ελάχιστα μικρότερες διαδρομές. Εξίσου καλό όμως και το ηλεκτρομηχανικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, που πληροφορεί επαρκώς τον οδηγό, ενώ προσδίδει και μικρό κύκλο στροφής (10,9μ.) χαρακτηριστικό που θα εκτιμηθεί δεόντως μέσα στην πόλη.

Η ανάρτηση τέλος, έχει παραμείνει ίδια σε διάταξη (γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδος εμπρός, διπλά ψαλίδια και αντιστρεπτική βάβδος πίσω) ωστόσο έχει ρυθμιστεί με στόχο τη χρυσή τομή, ανάμεσα την άνεση και το κράτημα.

Πολιτισμένο
Ενα οικογενειακό αυτοκίνητο, για να χαρακτηριστεί καλό, πρέπει να είναι πρωτίστως ασφαλές, να διαθέτει καλή ποιότητα κύλισης και γιατί όχι, να είναι ενδιαφέρον οδηγικά. Με γνώμονα τα παραπάνω, το Avensis σαφώς και είναι ασφαλές αυτό όμως που εν τέλει σε κερδίζει είναι ο πολιτισμένος χαρακτήρας του, ο οποίος λειτουργεί αγχολυτικά για τον οδηγό του.

Αν μάλιστα σας πούμε πως αυτό το γνώρισμα συνοδεύεται από άνεση υψηλού επιπέδου, τότε τα πράγματα λαμβάνουν μία διαφορετική τροπή.Οχι, δεν γεράσαμε απότομα αποκηρύσσοντας το όποιο σκληροπυρηνικό οδηγικό παρελθόν μας εστιάζοντας εδώ, ούτε το?χάσαμε (ακόμη!), απλά ούτε και εμείς μπορούσαμε να το πιστέψουμε, όταν βρεθήκαμε να ταξιδεύουμε μαζί του. Η ανάρτησή του είναι όσο πρέπει μαλακή για να απομονώνει τους επιβάτες του από τις κακοτεχνίες του δρόμου, χωρίς αυτό να συνεπάγεται πλεύση του αμαξώματος ακόμα και στα πολλά χλμ.

Υπό αυτές τις συνθήκες, τα χαμηλά επίπεδα θορύβου στο σαλόνι επιτρέπουν να ακούς την αγαπημένη σου μουσική χωρίς να χρειάζεται να αυξήσεις τη ένταση του ηχοσυστήματος και μόνον τα κάπως σκληρά καθίσματα, θα κουράσουν οδηγό και επιβάτες σε πολύωρες διαδρομές. Αυτή η διαπίστωση αποτελεί σημαντικό βήμα προόδου για την Toyota αφού, μέχρι πρότινος τουλάχιστον, ανάλογη επίδοση είχαν μόνον τα γαλλικά αυτοκίνητα. Οσον αφορά το «ενδιαφέρον οδηγικά», εδώ τα πράγματα είναι ξεκάθαρα: ναι μεν δεν εξιτάρει τα επιθετικά ένστικτα του οδηγού αφού δεν φτιάχτηκε γι΄ αυτό, από την άλλη όμως δεν μπορείς να τη χαρακτηρίσεις και εντελώς αδιάφορη, αφού παρά το πολιτισμένο χαρακτήρα του, μπορείς να κινηθείς σβέλτα στις στροφές, τηρουμένων των αναλογιών εννοείται.

Αν βέβαια πιεστεί αρκετά θα έρθει σε άβολη θέση λόγω, μεγέθους και ρύθμισης των αναρτήσεων, συν το ιδιαίτερα ευαίσθητο VSC, που υπό αυτές τις συνθήκες δουλεύει υπερωριακά με ηχητική υπόκρουση κιόλας, οπότε αφήστε το καλύτερα. Χαλαρά λοιπόν και όλα λειτουργούν στην εντέλεια.

Πλούσια προίκα
Η βασική έκδοση Classic διατίθεται με τιμή πώλησης 19.600 ευρώ και προσφέρεται με πλήρη εξοπλισμό που περιλαμβάνει: ABS με EBD, σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος(Brake Assist), 9 αερόσακους, αιρ κοντίσιον, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηχοσύστημα ΜΡ3 με 6 ηχεία και χειριστήρια στο τιμόνι, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενους και θερμαινόμενους εξωτερικούς καθρέπτες.

H έκδοση Elegant της δοκιμής μας διατίθεται με τιμή πώλησης 21.700 ευρώ και επιπλέον εξοπλισμό, VSC(σύστημα ευστάθειας), ζάντες αλουμινίου, διζωνικό κλιματισμό, 4 ηλεκτρικά παράθυρα, ηλεκτροχρωματικό εσωτερικό καθρέπτη και αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέπτες.

Συμπερασματικά
Ο αγώνας τώρα ξεκινά για το νέο Avensis, με ευοίωνες όμως προοπτικές, αφού διαθέτει αυτούσιες τις παραδοσιακές αξίες της Toyota και επιπλέον έχει κάνει σημαντικά βήματα προόδου σε επίπεδο εμφάνισης, κυρίως όμως σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς.

Το είπαμε παραπάνω και θα το επαναλάβουμε και τώρα: η ποιότητα κύλισής του πλησιάζει τα γαλλικά πρότυπα, γεγονός που το καθιστά άκρως ανταγωνιστικό. Σ’ αυτά συνυπολογίστε την προσιτή τιμή αγοράς και γιατί όχι, την αξιοπιστία σε βάθος χρόνου που συνοδεύει παραδοσιακά τα προϊόντα της εταιρείας, οπότε έχουμε ένα πλήρες πακέτο που διαθέτει τα φόντα για μία μεγάλη καριέρα, στην πιο δύσκολη ίσως κατηγορία. Ιδωμεν λοιπόν.

Τεχνικά Xαρακτηριστικά: Tοyota Avensis 1.6

  • ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: Τετρακύλινδρος, 16V, Valvematic 1.598 κ.εκ.
  • ΙΣΧΥΣ: 132 ίπποι /6.400 σ.α.λ.
  • ΡΟΠΗ: 160 Νm/4.400σ.α.λ.
  • ΚΙΝΗΣΗ: Εμπρός
  • ΚΙΒΩΤΙΟ: Μηχανικό έξι σχέσεων
  • ΦΡΕΝΑ: Αεριζόμενοι δίσκοι εμπρός, απλοί πίσω
  • 0-100 (χλμ./ώρα): 11,1 δευτ.
  • ΤΕΛΙΚΗ: 200 χλμ./ώρα
  • ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ:  8,6 λίτρα/100 χλμ.
  • ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 152 γρ./χλμ.
  • ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ: 4.695x 1.810 x 1.480 χλστ.
  • ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 509 λίτρα
  • ΒΑΡΟΣ: 1.352 κιλά

Κείμενο: Αλέξανδρος Ι. Βενιός
Φωτογραφίες: Κώστας Δημητρέλης