EKO Rally Acropolis 2021: Οι 10 καλύτερες στιγμές του Ακρόπολις!


Το «Ακρόπολις» πάντα ήταν… στιγμές. Και ορισμένες από τις πλέον χαρακτηριστικές από αυτές φέρνουμε στη μνήμη μας, επ’ ευκαιρίας της επιστροφής του «Ράλι των Θεών» στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 8/9/2021

Ράλι Ακρόπολις. Ένας από τους πιο θεαματικούς, μα συνάμα σκληρούς, αγώνες τού Παγκοσμίου Πρωταθλήματος. Ένας αγώνας-σημείο αναφοράς στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού της χώρας μας και όχι μόνο, μιας και οι ειδικές του «Ακρόπολις», παραδοσιακά, ήταν αυτές στις οποίες ξεχώριζαν οι υπομονετικοί οδηγοί και τα καλοφτιαγμένα και αξιόπιστα αυτοκίνητα.

Κατά το παρελθόν, άλλωστε, μια νίκη στο «Ακρόπολις» ήταν η καλύτερη… διαφήμιση για κάθε εταιρεία, καθώς ήταν η πλέον απτή απόδειξη του πόσο καλό ήταν το αυτοκίνητό της. Και φυσικά μετά από κάθε νίκη, με ολοσέλιδες καταχωρήσεις στον κυριακάτικο Τύπο οι θριαμβευτές πανηγύριζαν για τη μεγάλη επιτυχία τους.

Το «Ακρόπολις» πάντα ήταν… στιγμές. Και ορισμένες από τις πλέον χαρακτηριστικές εξ’ αυτών φέρνουμε στη μνήμη μας, επ’ ευκαιρίας της επιστροφής τού «Ράλι των Θεών» στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.

Το «1-2» της Alpine

Η πρώτη χρονιά της παρουσίας του «Ακρόπολις» στο πρόγραμμα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι, συνέπεσε και με την τελευταία από τις τρεις νίκες της Alpine Renault A110 με τον κινητήρα των 1,8 λίτρων που απέδιδε 185 ίππους. Μοναδικός αντίπαλος του Jean-Luc Thérier ήταν ο Björn Waldegård. Ο Thérier συνέχισε ακάθεκτος και πήρε τη νίκη για την Alpine, με τη γαλλική ομάδα να κάνει το «1-2» με τον ταχύτερο στο σιρκουί του Τατοΐου, Jean Viniate. 

Η χρονιά της Datsun

Σημαδιακή χρονιά για την Datsun ήταν το 1976. Με τις Lancia να αντιμετωπίζουν για ακόμα μία φορά πολλά προβλήματα, οι Harry Källström – Claes-Göran Andersson με το εργοστασιακό 160J των 200 ίππων, πήραν μια σπουδαία νίκη, την ώρα που ακόμα ένα Violet, με πλήρωμα τον Κενυάτη Shekhar Mehta και τον Βρετανό Henry Lindon, ολοκλήρωσε τον αγώνα στην τρίτη θέση.

Δίχως αντίπαλο η Fiat

Απόλυτη κυρίαρχος στο «Ακρόπολις» του 1978 ήταν η Fiat, έστω κι αν έπαιζε δίχως… αντίπαλο, έπειτα από την απόφαση της Ford να μην συμμετάσχει στον αγώνα. Συνολικά τρία Fiat 131 Abarth συμμετείχαν στον αγώνα, με πληρώματα τους Walter Röhrl – Christian Geistdoerfer, Sandro Munari – Mario Manuzzi και Markku Alén – Illka Kivimaki. Tα ιταλικά αγωνιστικά κέρδισαν 33 ειδικές, διατηρώντας το «1-2-3» για το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα και έως τη στιγμή της εγκατάλειψης των Munari – Manuzzi στην Kαλαμπάκα. Δεύτερη νίκη στην Ελλάδα για τον Röhrl, με τον Alén να τον ακολουθεί.

Η πρώτη νίκη του Carlos Sainz

Η πρώτη εμφάνιση του Carlos Sainz στο WRC ήταν το 1987, στην Πορτογαλία, με Ford Sierra Cosworth. Η πρώτη νίκη του «El Matador» στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, όμως, ήρθε σχεδόν τρία χρόνια αργότερα. Στη δεύτερη σεζόν του ως εργοστασιακός οδηγός της Toyota, το 1990, ο Sainz κατάφερε στον 12ο αγώνα του με την ομάδα –κι έπειτα από πέντε εγκαταλείψεις, δύο τρίτες και τρεις δεύτερες θέσεις– να πανηγυρίσει την «παρθενική» νίκη της καριέρας του στο WRC. Για να ακολουθήσουν άλλες 25, εκ των οποίων δύο, το 1994 με Subaru και το 1997 με Ford, στο «Ακρόπολις».

Ελληνικός θρίαμβος

Το 1995, το «Ακρόπολις» δεν προσμετρούσε στο Παγκόσμιο πρωτάθλημα, όμως ως αγώνας έχει μια ιδιαίτερη θέση στις καρδιές όλων των φίλων του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο λόγος, φυσικά, είναι πως είναι το τελευταίο «Ακρόπολις» στο οποίο νικητές αναδείχθηκαν Έλληνες. Ήταν οι Άρης Βωβός – Κώστας Στεφανής, με Lancia Delta HF Integrale 16V…

King Colin

Πολυνίκης οδηγός στην ιστορία του Ράλι Ακρόπολις είναι ο Colin McRae. Ο Σκοτσέζος ανέβηκε συνολικά πέντε φορές στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου ως οδηγός της Subaru (1996, 1998) και της Ford (2000-2002). Ίσως η πιο «πιεστική» νίκη του, όμως, ήταν αυτή του 2001. Στην τελευταία ειδική ο McRae είχε διαφορά 7,5 δευτερόλεπτα από τον ομόσταβλό του, Carlos Sainz. Όμως οκτώ χιλιόμετρα πριν από το φινάλε του αγώνα, ο κινητήρας του Focus του Ισπανού παρέδωσε πνεύμα, με τον McRae να πανηγυρίζει την τέταρτη νίκη του στη χώρα μας.

Επισκευές… καθ’ οδόν!

Σίγουρα ο Petter Solberg και ο Phil Mills δεν θα ξεχάσουν ποτέ το «Ακρόπολις» του 2002. Το τιμόνι του Subaru Impreza ξαφνικά άρχισε να ξεβιδώνεται, με τον Νορβηγό να δίνει μάχη προκειμένου να μπορέσει να κρατήσει το αυτοκίνητο στον δρόμο. Την ίδια ώρα ο πολύπειρος Ουαλός συνοδηγός με μια… χορευτική κίνηση πήρε από το πίσω μέρος του αυτοκινήτου του «κλειδί» για τα μπουλόνια και βίδωνε το τιμόνι, ενώ το αυτοκίνητο ήταν εν κινήσει μέσα στην ειδική!

Με ανοιχτό το καπό!

Το 2002, ο Markko Martin ήταν η ευχάριστη έκπληξη του αγώνα, μέχρι που ένα κλατάρισμα στην Ελάτεια του κόστισε την ευκαιρία για την «παρθενική» του νίκη. Ένα χρόνο μετά, το καπό του αυτοκινήτου του άνοιξε στην ίδια ειδική, αναγκάζοντάς τον να διανύσει το μεγαλύτερο μέρος των 34 χιλιομέτρων κοιτάζοντας μέσα από μια στενή χαραμάδα στη βάση του παρμπρίζ. Ωστόσο, τίποτα δεν μπορούσε να σταματήσει τον Εσθονό, ο οποίος κατέκτησε μια νίκη τόσο εντυπωσιακή όσο και καθυστερημένη και άξια.

Πάρτι στο ΟΑΚΑ

Μόλις έναν χρόνο μετά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, το Ολυμπιακό Στάδιο φόρεσε τα… γιορτινά του, υποδεχόμενο τους «παγκόσμιους» των αγώνων Ράλι. Η υπερειδική στο Ολυμπιακό Στάδιο ήταν κάτι το ανεπανάληπτο, με σχεδόν 60.000 θεατές να απολαμβάνουν μοναδικό θέαμα και να αποθεώνουν τους συμμετέχοντες. Οι οποίοι το απήλαυσαν με την ψυχή τους!

Πρώτη και… τελευταία νίκη της VW

Στην τελευταία «παγκόσμια» χρονιά του «Ακρόπολις» έμελλε να πανηγυρίσει η Volkswagen τη μοναδική νίκη της στη χώρα μας. Ο Jari-Matti Latvala πήρε την πρώτη του νίκη για τη σεζόν 2013 και την πρώτη του νίκη για τη Volkswagen στο «Ακρόπολις». Η νίκη τού Latvala αμφισβητήθηκε αρχικά από τη Citroën, η οποία ισχυρίστηκε ότι το Polo R του Φινλανδού παραβίαζε τους τεχνικούς κανονισμούς, αλλά η ένσταση απορρίφθηκε.