WRC: Τι είναι τα Rally1 και σε ποια σημεία διαφέρουν από τις άλλες κατηγορίες


Με την καθιέρωση των πέντε κατηγοριών αγωνιστικών, η FIA ξεκαθάρισε το τοπίο αναφορικά με τα αυτοκίνητα που έχουν δικαίωμα συμμετοχής στους αγώνες του WRC.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ / ΦΩΤΟ: Hyundai Motorsport GmbH / Fabien Dufour, Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
  • 11/9/2024

Το motorsport εξελίσσεται. Κι η εισαγωγή της υβριδικής τεχνολογίας την τελευταία τριετία έχει ανεβάσει σημαντικά τον πήχη, αναφορικά τόσο με τις επιδόσεις των αυτοκινήτων, όσο και με την ασφάλειά τους. Πάμε να γνωρίσουμε τις κατηγορίες αυτοκινήτων που τρέχουν στο WRC και τα είδαμε να «οργώνουν» τα βουνά στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις. 

Rally1

Τα αυτοκίνητα της κορυφαίας κατηγορίας, Rally1, φέρουν υβριδικό σύστημα, το οποίο επιτρέπει την κίνησή τους αμιγώς ηλεκτρικά. Τα Rally1 hybrid είναι τετρακίνητα, χρησιμοποιούν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,6 L, ο οποίος συνδυαστικά με τον ηλεκτροκινητήρα αποδίδει 530 PS και 500 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας κι η μπαταρία των 3,9 kWh –η οποία μπορεί να φορτίσει πλήρως σε 25'– έχουν συνολικό βάρος 95 kg και τοποθετούνται ακριβώς πίσω από τα καθίσματα του πληρώματος.

Φυσικά, ανακτά ενέργεια με την επιβράδυνση και προσφέρει αυτονομία έως και 20 km. Άλλωστε, ουκ ολίγες φορές την τελευταία τριετία έχουμε δει οδηγούς με Rally1 να βγαίνουν από ειδικές χρησιμοποιώντας το ηλεκτρομοτέρ, καθώς είχαν αντιμετωπίσει προβλήματα με τους θερμικούς κινητήρες τους.

Πέραν του αυξημένου βάρους που πρέπει κατ' ελάχιστον να είναι 1.260 kg, σημαντικό μειονέκτημα των Rally1 hybrid είναι το κόστος τους, καθώς η απόκτηση ενός τέτοιου αυτοκινήτου ξεπερνά το ένα εκατομμύριο ευρώ. Στη συγκεκριμένη κατηγορία συναντούμε τα Toyota GR Yaris, Hyundai i20 N και Ford Puma, ενώ πρόσφατα είδαμε για πρώτη φορά και Rally1 δίχως το υβριδικό σύστημα, στα χέρια του Martins Sesks στο Ράλλυ Πολωνίας.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να σας θυμήσουμε τις αποκλειστικές πληροφορίες του Car and Driver που αναφέρουν ότι Έλληνας οδηγός αγώνων, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει συνεχόμενη παρουσία στο ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις είτε με το προσωπικό του Ford Fiesta R5, είτε με το Ford Fiesta Rally2 της M-Sport, είναι πανέτοιμος να μπει στα Rally1. Δείτε ποιος είναι πατώντας ΕΔΩ.

Rally2

Πέραν των Rally1, υπάρχουν ακόμα δύο κατηγορίες τετρακίνητων αγωνιστικών προδιαγραφών FIA. Τα Rally2 είναι επί της ουσίας τα παλιά R5, τα οποία χρησιμοποιούν υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 1,6 L με απόδοση που ξεπερνά τα 280 PS. Το κιβώτιο είναι σειριακό, το ελάχιστο βάρος είναι 1.230 kg και εφοδιάζονται με αεροδυναμικό πακέτο.

Σημαντικό πλεονέκτημα των Rally2 είναι ότι επειδή χρησιμοποιούν πολλά μέρη από συμβατικά αυτοκίνητα, είναι πολύ πιο οικονομικά από τα Rally1, με την τιμή απόκτησης ενός Rally2 να αγγίζει τις 250.000 ευρώ. Αυτήν τη στιγμή στα ράλλυ της FIA βλέπουμε στην κατηγορία Rally2 κυρίως τα Skoda Fabia, Ford Fiesta, Hyundai i20, Citroen C3, DS3, Volkswagen Polo και το πιο πρόσφατα αφιχθέν Toyota Yaris.

Rally3

Ακριβώς πιο κάτω στη βαθμίδα βρίσκονται τα Rally3. Πρόκειται για τα πιο «value for money» αυτοκίνητα της κλίμακας της FIA, τα οποία είναι τετρακίνητα, με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που αποδίδει περίπου 235 PS και ροπή 410 Nm. Το κιβώτιο είναι σειριακό πέντε σχέσεων, το ελάχιστο βάρος 1.210 kg και διαθέτει υδραυλικό χειρόφρενο και ρυθμιζόμενη ανάρτηση. Το κόστος απόκτησης ενός Rally3 είναι περίπου 120.000 ευρώ, ενώ αυτήν τη στιγμή παρουσία στην κατηγορία έχουν η Ford με το Fiesta κι η Renault με το Clio.

Rally4

Πέραν των τριών κατηγοριών τετρακίνητων αυτοκινήτων προδιαγραφών FIA, υπάρχουν και δύο δικίνητων. Τα Rally4 είναι αυτοκίνητα που βασίζονται στα μοντέλα παραγωγής, με αλλαγές στο καπό, στην οροφή και στην εισαγωγή του κινητήρα. Τα μοτέρ μπορούν να είναι είτε ατμοσφαιρικά (από 1.390 cc έως 2.000 cc), είτε υπερτροφοδοτούμενα (από 927 cc έως 1.333 cc), με απόδοση που ξεπερνά τους 200 PS. Το ελάχιστο επιτρεπόμενο βάρος είναι 1.080 κιλά και η κίνηση μεταδίδεται μέσω ενός σειριακού κιβωτίου, στους εμπρός τροχούς.

Rally5

Τέλος, στη βάση της πυραμίδας συναντούμε τα Rally5. Επί της ουσίας είναι αυτοκίνητα που διαφέρουν ελάχιστα από τα παραγωγής. Οι αλλαγές εντοπίζονται στην ανάρτηση, στα φρένα, στον εξοπλισμό ασφαλείας, ενώ πλέον μπορούν να φέρουν σειριακό κιβώτιο κι ελαφρώς βελτιωμένο κινητήρα, είτε ατμοσφαιρικό έως 1.600 cc είτε turbo έως 1.333 cc. Το ελάχιστο βάρος τους είναι 1.030 kg για τα ατμοσφαιρικά και 1.080 kg για τα turbo.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Μάνος και Κώστας Στεφανής ολοκλήρωσαν τις δοκιμές και φουλάρουν για το ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις (photos)

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2024: Το πρόγραμμα και οι ειδικές διαδρομές του εθνικού μας αγώνα

Δείτε πώς θα προμηθευτείτε δωρεάν το Επίσημο Πρόγραμμα του ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις