Ο σωστός τρόπος για να ρυθμίζουμε τα φώτα του αυτοκινήτου


Δείτε πώς μπορείτε από μόνοι σας να εξασφαλίσετε το σωστό ύψος της φωτεινής δέσμης της μεσαίας σκάλας, που παίζει καθοριστικό ρόλο στην ασφάλειά μας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 24/5/2023

Η σωστή ρύθμιση των εμπρός φωτιστικών σωμάτων ενός αυτοκινήτου συμβάλλει καθοριστικά στην ασφάλεια των επιβαινόντων σε νυχτερινά ταξίδια.

Το ιδανικό ύψος των προβολέων εξασφαλίζει στον οδηγό τη βέλτιστη ορατότητα στο δρόμο, αλλά ταυτόχρονα και ότι δεν «τυφλώνονται» οι οδηγοί των άλλων οχημάτων είτε αυτοί βρίσκονται στο ίδιο ρεύμα κυκλοφορίας είτε στο αντίθετο.

Η ρύθμιση του ύψους της δέσμης είναι μια διαδικασία που ασφαλώς μπορεί να γίνει σε συνεργείο, αλλά με τις κατάλληλες προϋποθέσεις είναι εφικτό να πραγματοποιηθεί και από τον ίδιο τον οδηγό. Απαιτείται μια επίπεδη επιφάνεια περίπου 7,5 m, ένας σκουρόχρωμος τοίχος ή μια γκαραζόπορτα, ένα κατσαβίδι, μονωτική ταινία, μεζούρα και ιδανικά ένα χαρτόνι σε συνδυασμό με αλφάδι.

Πριν ξεκινήσει η ρύθμιση των προβολέων, θα πρέπει το αυτοκίνητο να είναι στη «σωστή» κατάσταση. Αυτό σημαίνει να μην υπάρχει υπερβολικό βάρος στο πορτμπαγκάζ, τα ελαστικά να έχουν την πίεση που προβλέπει ο κατασκευαστής, το ρεζερβουάρ να είναι μισογεμάτο και σε περίπτωση που στο εσωτερικό υπάρχει περιστροφικός διακόπτης ρύθμισης των προβολέων, αυτός να τοποθετηθεί στη θέση 0.

Σταθμεύουμε το αυτοκίνητο σε επίπεδη επιφάνεια - ιδανικά σε μία πυλωτή. Μπορούμε να ελέγξουμε ότι είναι επίπεδη, μετρώντας την απόσταση που έχει κάθε φωτιστικό σώμα από το έδαφος. Στη συνέχεια συμβουλευόμαστε το βιβλίο του κατασκευαστή, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις υποδεικνύεται η απόσταση που απαιτείται για τον έλεγχο των προβολέων.

Αν δεν αναγράφεται κάτι τέτοιο, τοποθετούμε το όχημα σε απόσταση μεταξύ 3 και 4,5 m από τον τοίχο. Η ακριβής αρχική απόσταση δεν παίζει τόσο ρόλο, από τη στιγμή που η διαδικασία της μέτρησης γίνει με σωστό τρόπο. Ιδανικά έχουμε κάποιον μαζί μας ώστε να κάθεται στη θέση του οδηγού και να χειρίζεται το διακόπτη των προβολέων.

Ανάβουμε τα μεσαία φώτα και με μονωτική ταινία κολλάμε στον τοίχο ή στην πόρτα του γκαράζ μια οριζόντια και μία κάθετη γραμμή στο κέντρο της δέσμης κάθε προβολέα, ώστε να σχηματίζεται ένα «ανάποδο» Τ. Έπειτα ελέγχουμε αν οι κεντρικές γραμμές απέχουν μεταξύ τους 1 cm, για μεγαλύτερη ακρίβεια χρησιμοποιώντας ένα αλφάδι. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ομοιομορφία, χαμηλώνουμε το πάνω σημάδι ώστε να έρθει στο ίδιο ύψος με το χαμηλότερο. Σίγουρα, πάντως, δεν πρέπει να απέχουν περισσότερο από 1 μέτρο από το έδαφος.

Στη συνέχεια τοποθετούμε το αυτοκίνητο σε απόσταση 7,5 m από τον τοίχο ή την γκαραζόπορτα. Καλύπτουμε τον ένα προβολέα και ρυθμίζουμε τον άλλο, εντοπίζοντας τις βίδες ρύθμισης που υπάρχουν και χρησιμοποιώντας το κατσαβίδι (ο τρόπος ρύθμισης μπορεί να διαφέρει ανάλογα τον κατασκευαστή). Η σωστή κατακόρυφη ρύθμιση προκύπτει όταν το ισχυρότερο μέρος της δέσμης φωτός βρίσκεται στην κεντρική γραμμή της ταινίας που έχουμε κολλήσει είτε ακριβώς κάτω από αυτή.

Ακολούθως, προχωράμε στην οριζόντια ρύθμιση των προβολέων, κάνοντας τις σχετικές προσαρμογές από τις βίδες (ή το σύστημα ρύθμισης) που βρίσκονται στο πλάι. Το μεγαλύτερο μέρος του φωτεινού τμήματος της δέσμης κάθε προβολέα θα πρέπει να βρίσκεται δεξιά από την κάθετη ταινία που έχουμε κολλήσει στον τοίχο ή τη γκαραζόπορτα.

Σε περίπτωση που δεν έχουμε τόσα μέτρα διαθέσιμα, μπορούμε να εφαρμόσουμε έναν άλλο κανόνα: Το κεντρικό σημείο της φωτεινής δέσμης κάθε προβολέα θα πρέπει να είναι ένα εκατοστό χαμηλότερα για κάθε μέτρο που απομακρύνουμε το αυτοκίνητο από το αρχικό σημείο μέτρησης.

Για παράδειγμα, αν ξεκινήσαμε με το αυτοκίνητο στα 50 cm από τον τοίχο και το κεντρικό σημείο κάθε δέσμης απείχε 40 cm από το έδαφος, όταν τοποθετήσουμε το όχημα στα 5,5 μέτρα, θα πρέπει η απόσταση του κεντρικού σημείου από το έδαφος να είναι στα 35 cm.

Αν το αυτοκίνητό μας διαθέτει φώτα LED, τότε ανάλογα με τις προδιαγραφές υπάρχει, συνήθως, αυτόματη ρύθμιση. Ωστόσο αν χρειαστεί να γίνει κάποια «παρέμβαση», καλό είναι να απευθυνόμαστε σε εξειδικευμένο τεχνικό, καθώς συνήθως απαιτείται η χρήση κατάλληλου εξοπλισμού.