Τα 5 σημάδια που δείχνουν ότι ο συμπλέκτης σου «πεθαίνει»


Κάθε συμπλέκτης έχει έναν συγκεκριμένο κύκλο ζωής που ορίζεται -εν πολλοίς- από τον τρόπο που τον χρησιμοποιεί κάθε οδηγός. Ποια είναι τα σημάδια που δείχνουν ότι αυτός ο κύκλος έχεις φτάσει στο τέλος του και πρέπει άμεσα να επισκεφτείς το συνεργείο;

  • 10/5/2022

Μέχρι τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων να κυριαρχήσουν πλήρως στην αυτοκινητοβιομηχανία, τα χειροκίνητα θα συνεχίσουν να αποτελούν τη πιο σταθερή επιλογή, κάτι που συμβαίνει εδώ και πολλά χρόνια στην ελληνική αγορά.

Ο μηχανισμός που βρίσκεται μεταξύ ενός κιβωτίου ταχυτήτων και του κινητήρα ονομάζεται συμπλέκτης και ο ρόλος του είναι "διαμεσολαβητικός" αφού φέρνει σε... επαφή τα δύο παραπάνω συστήματα.

Πώς όμως μπορείς να αντιληφθείς ότι κάτι δεν πάει καλά με τον συμπλέκτη και πρέπει επειγόντως να επισκεφτείς το συνεργείο πριν σε αφήσει στη μέση του δρόμου; Παρακάτω θα βρεις πέντε σημάδια που «φωνάζουν» ότι ο συμπλέκτης σου... πνέει τα λοίσθια και απαιτείται να αναλάβεις δράση.

Το πεντάλ του συμπλέκτη "μαλακώνει" αισθητά

Η δύναμη που απαιτείται για να πατηθεί το πεντάλ του συμπλέκτη διαφέρει από αυτοκίνητο σε αυτοκίνητο. Μετά όμως από μία περίοδο χρήσης το πόδι προσαρμόζει την πίεση που πρέπει να ασκήσει και έτσι κάθε οδηγός μπορεί να αντιληφθεί άμεσα αν κάτι έχει αλλάξει. Όταν αρχίσει το πεντάλ να κατεβαίνει πολύ πιο εύκολα σε σχέση με ότι συνέβαινε μέχρι πρότινος, τότε πρέπει να πας αμέσως στο συνεργείο.

Οι στροφές ανεβαίνουν αλλά το αυτοκίνητο κινείται αργά

Κινείσαι με το αυτοκίνητό και ξαφνικά χρειάζεσαι περισσότερη δύναμη από τον κινητήρα. Για να την αποκτήσεις πιέζεις το πεντάλ στο γκάζι, το αυτοκίνητο ακούγεται να ανεβάζει στροφές αλλά την ίδια στιγμή δεν αναπτύσσει ταχύτητα. Αυτό συμβαίνει επειδή ο δίσκος έχει φθαρεί τόσο που δεν μπορεί να "πιάσει" το βολάν, δυσκολεύοντας τον κινητήρα να μεταφέρει την περιστρεφόμενη ισχύ στο κιβώτιο ταχυτήτων. Το φαινόμενο αυτό είναι γνωστό και ως «πατινάρισμα».

Μία αρκετά αποτελεσματική μέθοδο για να διαπιστώσεις αν ο συμπλέκτης έχει «θέμα» είναι να το παρκάρεις, να βάλεις χειρόφρενο, να μπει ο κινητήρας σε λειτουργία και στη συνέχεια έχοντας επιλέξει μια υψηλή σχέση (3η  ή 4η ) να αφήσεις σταδιακά το πεντάλ του συμπλέκτη. Αν όλα λειτουργούν σωστά, το αυτοκίνητο θα πρέπει να αρχίσει να "ρετάρει". Αν δεν συμβεί αυτό τότε υπάρχει πρόβλημα. Δες αναλυτικά τη συγκεκριμένη μέθοδο στο παρακάτω video.

Το πεντάλ του συμπλέκτη κάνει περίεργους θορύβους

Όταν εμφανίζονται ασυνήθιστοι ήχοι σε έναν μηχανισμό, αυτό σημαίνει ότι κάτι δεν δουλεύει σωστά. Η περίπτωση του συμπλέκτη δεν θα μπορούσε να είναι εξαίρεση. Αυτός ο περίεργος ήχος ακούγεται συνήθως όταν αφήνουμε το πεντάλ και τις περισσότερες φορές προέρχεται από τον μηχανισμό απελευθέρωσης. Στα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα ο μηχανισμός είναι υδραυλικός ενώ στα πιο παλιά, μηχανικός. Με το πέρασμα των ετών τα εξαρτήματα αυτού του μηχανισμού (όπως τα ρουλεμάν) φθείρονται με αποτέλεσμα να ακούγεται ένα «τσίριγμα» κάθε φορά που πιέζεται το πεντάλ. 

Οι αλλαγές των σχέσεων γίνονται με δυσκολία

Εμφανίζεται κατά κύριο λόγο όταν επιλέγεις την όπισθεν, αφού σε αυτή την περίπτωση η διαδικασία που κάνει το σύστημα μετάδοσης είναι απαιτητική και έτσι το πρόβλημα να εμφανίζεται σε… όλο του το μεγαλείο. Αν, λοιπόν, δυσκολεύεσαι να «κουμπώσεις» την όπισθεν τότε πρέπει να απευθυνθείς σε μηναχικό. Αναλόγως πρέπει να πράξεις αν η ίδια «δυσκολία» εμφανίζεται και στις άλλες σχέσεις.

Μια περίεργη μυρωδιά κατακλύζει στην καμπίνα

Δεν είναι απαραίτητο να συμβεί κάτι από τα παραπάνω για να αντιληφθείς ότι κάτι δεν πάει καλά με τον συμπλέκτη. Αρκεί να "πιάσεις" μια περίεργη μυρωδιά μέσα στην καμπίνα. Αυτό μπορεί να συμβεί είτε επειδή οδηγείς επιθετικά και φέρνεις τον μηχανισμό στα όριά του, είτε επειδή έχεις την κακή συνήθεια να τοποθετείς το αριστερό πόδι πάνω από το πεντάλ του συμπλέκτη, πιέζοντάς το ανεπαίσθητα. Ως συνέπεια των παραπάνω είναι μια έντονη μυρωδιά η οποία σημαίνει ότι οι επιφάνειες του συμπλέκτη έχουν υπερθερμανθεί και πρέπει άμεσα να σταματήσεις και να τον αφήσεις να κρυώσει.

Tips για να αυξήσεις τη διάρκεια ζωής του συμπλέκτη

  • Μην τοποθετείς το αριστερό πόδι πάνω από το πεντάλ ενώ οδηγείς. Όταν το πόδι σου κουραστεί, το πέλμα θα αρχίσει να τον πιέζει χωρίς να το αντιληφθείς.
  • Οδήγησε με ομαλό και ήρεμο τρόπο. Η ξαφνική επιτάχυνση και οι γρήγορες εναλλαγές των σχέσεων μειώνουν τη διάρκεια ζωής του συμπλέκτη.
  • Μην πατάς τον συμπλέκτη όταν βρίσκεσαι σε στάση. Το να περιμένεις το πράσινο με «κουμπωμένη» την πρώτη είναι ό,τι χειρότερο μπορείς να κάνεις στον συμπλέκτη. Αξίζει να τον καταστρέψεις για να μην ακούσεις την κόρνα του βιαστικού που περιμένει πίσω σου;
  • Μη χρησιμοποιείς τον συμπλέκτη σε συνδυασμό με το γκάζι για να κρατήσεις σταθερό το αυτοκίνητο στην ανηφόρα. Είναι προτιμότερο να «δέσεις» το χειρόφρενο για να ακινητοποιηθείς.
  • Πάτα το πεντάλ τέρμα. Το να αλλάζεις σχέσεις χωρίς ο συμπλέκτης να έχει ολοκληρώσει την διαδρομή του είναι τρομερά επιζήμιο και το αποτέλεσμα θα… αδειάσει την τσέπη σου μια ώρα νωρίτερα.