Tuning: Coilover αμορτισέρ ή σπορ ανάρτηση;


Το χαμήλωμα της ανάρτησης ενός οχήματος είναι τεχνική αλλά μπορεί να γίνει και «τέχνη». Ωστόσο, οι απόψεις των θιασωτών αυτής της πρακτικής διίστανται κάποιες φορές μεταξύ των λεγόμενων αμορτισέρ «coilover» και της εκ’ κατασκευής μιας σπορ ανάρτησης.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 27/6/2022

Κάθε μία πρακτική έχει τα πλεονεκτήματά της και τα μειονεκτήματά της. Φυσικά, έχει και το ανάλογο κόστος της. Με δεδομένο ότι όσοι ασχολούνται και επιδιώκουν το «tuning» στην ανάρτηση του οχήματός τους είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν «πολλά χρήματα» γι’ αυτό, υπάρχουν λύσεις για κάθε περίπτωση και για κάθε επιθυμία ως προς το αποτέλεσμα.

Η αγορά των after market αμορτισέρ είναι η πρώτη λύση για κάποιον που θέλει να δώσει πιο σπορτίφ οδική συμπεριφορά στο όχημά του. Αυτό είναι απαραίτητο, ιδίως στην περίπτωση που έχει αυξηθεί δύναμη του κινητήρα μέσω της κατάλληλης μετατροπής σε αυτόν (ή όπου ο ήδη υπάρχων έχει αντικατασταθεί με άλλον ισχυρότερο).

Τα λεγόμενα «coilover» αμορτισέρ που μπορεί κάποιος να αγοράσει υπάρχουν σε μια σχετικά ευρεία γκάμα αναφορικά με τις ρυθμίσεις στο ύψος τους, στη γωνία, στον βαθμό συμπίεσής τους και την αποφόρτισή τους, τη δυνατότητα προφόρτισης ή αποφόρτισής τους. Πλέον, στην περίπτωση που το αυτοκίνητο έχει εκ κατασκευής ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση τα εν λόγω αμορτισέρ δύνανται να «συνεργάζονται» με την κεντρική ηλεκτρονική μονάδα.

Επιπλέον, οι εταιρείες που τα κατασκευάζουν χρησιμοποιούν ελαφρά και ανθεκτικά υλικά και φροντίζουν να τους δίνουν μια ενδιαφέρουσα εμφάνιση, κάνοντάς τα να δείχνουν ξεχωριστά και να τονίζουν τον χαρακτήρα του οχήματος στο οποίο τοποθετούνται, βελτιώνοντας και τη συνολική εμφάνισή του, εν τέλει.

Η επιλογή του κατάλληλου κάθε φορά «coilover» αμορτισέρ για το αυτοκίνητό μας, εκτός από χρήματα, χρειάζεται και χρόνο για να δοκιμάζονται στην πράξη και γίνονται οι προτιμώμενες ρυθμίσεις κάθε φορά.

Από την άλλη, υπάρχει μια πιο… εύκολη λύση για όποιον θέλει ένα όχημα με σπορ ανάρτηση. Εύκολη, υπό τη συνθήκη ότι θα διαθέτει τα χρήματα να το αποκτήσει, μιας και συνήθως αυτά τα αυτοκίνητα είναι ακριβότερα από κάποιο κοινό μοντέλο που θα το πάρει κάποιος και θα το βελτιώσει στη συνέχεια.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο κατασκευαστής έχει φροντίσει να ρυθμίσει την ανάρτηση, (μοχλική διάταξη, αμορτισέρ και ελατήρια) ακριβώς όπως ταιριάζει στον χαρακτήρα του οχήματος, στις επιδόσεις του και στη φήμη του μοντέλου ή/και της εταιρείας. Έτσι δίνει συγκεκριμένο (και σταθερό) ύψος ανάρτησης και ρυθμίσεις.

Τις περισσότερες φορές, στη διαδικασία εξέλιξης της σπορ ανάρτησης εμπλέκεται και τουλάχιστον ένας κατασκευαστής ελαστικών για τη δημιουργία του κατάλληλου τύπου και διάστασης αυτών που θα τοποθετούνται στο μοντέλο παραγωγής. Οι δοκιμές είναι εκτεταμένες και διαρκούν μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να αποφασιστεί τόσο η τελική ρύθμιση της ανάρτησης όσο και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των ελαστικών.

Ο ιδιοκτήτης ενός οχήματος με σπορ ανάρτηση παίρνει ένα συγκεκριμένο και ορισμένο «πακέτο» το οποίο έχει την εργοστασιακή σφραγίδα και τεχνογνωσία της εκάστοτε αυτοκινητοβιομηχανίας. Έχει αυτό που αποζητά αλλά όχι και τη δυνατότητα να αλλάζει κάποιες ρυθμίσεις σε αυτή. Όπως λέει και το αντίστοιχο ρητό μεταξύ των φίλων των βελτιώσεων της ανάρτησης: «Διάλεξε τη σπορ ανάρτηση αλλά να είσαι χαρούμενος για την επιλογή σου».